|
|
| Irish Mash |
|
|
Jeg savner nogle erfaringer med Irish Mash. Gode som dårlige... samt hvor og hvornår bruges det og hvor meget? Vores bette toer pony står med lidt lind afføring og jeg har hørt at Irish Mash skulle være godt. Kan det bruges til gravide hopper også? Og sidst... kan hestene lide det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irish mash - slobber mash |
|
|
Min hest ÆÆÆLLSSKKER det! Han får det som sund vedligeholdelse af maven. Jeg begyndte at bruge det efter råd fra KVL, efter min hest havde været indlagt til obersavation for tarmslyng, og har givet det fast lige siden. Jeg har brugt Eggersmann Irish Mash og bruger nu Havens SlobberMash. Han får det fast een gang om ugen + efter alle stævner, undervisningstimer samt anden stressende oplevelse. Jeg har kun gode erfaringer, bortset fra at han smasker hele boksen til med mash'en, incl. alt hvad der hænger i nærheden. Men de lyde han slubrer det i sig med, siger alt  Jeg har hørt at det bruges både som lidt ekstra godt, men også som vedligeholdelse og forebyggelse for tarmproblemer. Derindunder både tynd og "hård" mave. Desuden har det en god effekt på stressede heste og hestemaver. Gærkulturer skulle også være rigtig godt mod tynd mave, hvis det er. Brogaarden laver disse i pulverform, YSY hedder det.
Med venlig hilsen Sanne Rødkjær & Skærgårdens Blue Boy ...............................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mash.. |
|
|
Jeg bruger Irish Mash fra Hippolyt til min 2 og de elsker det. De får det til aftensmad et par gange om ugen, men du kan godt fodre udelukkende med det i en periode, hvis det er for at hjælpe på dårlig mave eller hvis hesten evt. får medicin som er lidt hårdt for maven. Drægtige hopper kan også sagtens få det. Mine vil ikke have det mash fra Havens. Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er lige begyndt |
|
|
at give vores heste det, og de spiser det med største fornøjelse, hende på tolv år, lader det dog ligge til det er næsten koldt. Jeg begyndte at gi det, fordi vores ene unghoppe der er drægtig i syvende måned, ikke rigtig vil spise sin morgenmad, og jeg havde plads til nogle ekstra sække på en palle foder jeg skulle ha hjem, så jeg tænkte "når ja, spiser de det, er det jo fint, og gør de ikke, så er der ikke noget at gøre ved det" Unghoppen er nu begyndt spise næste alt sin morgenmad og her lørdag og søndag det hele, om det er et tilfælde er jo svært at sige, eller om hun har haft lidt med maven selvom de bliver fodret efter alle forskrifter, og afføringen er fin, er jo ikke til at sige. De tager jo ikke skade af det, tvært om, og de ka lide det, og det koster ikke alverden, så vores forsætter med at få det når de er på stald. Vi bruger selvfølgelig det fra Marstall. Annette
Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !! Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !! Nu også forhandling af Dangrønt´s Green Power !! Se mere på sitecenter.dk/stutteri-taldorf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irish Mash |
|
|
Her bruges også Irish Mash fra Hippolyt. I begyndelsen var det primært Taipan, der fik ca 200 gr (inden iblødsætning) 1 x dagligt for at holde kolik'en væk.Fik det lige inden strukturfodret blev serveret. Efter at han er blevet ridehest igen - får han, og de 3 andre, Irish Mash 1-2 gange om ugen. Alle ser glade, mætte og veltilfreds ud, når krybben er slikket og hoved indsmurt i Mash  Når der serveres en portion Irish Mash tildeles der tillige en stor portion hø. Har til gengæld også oplevet at Irish Mash alt for mange gange i løbet af en uge giver temmelig lind afføring - så alt med måde... Har forsøgt med Mash fra andre producenter - men dette er der ingen af de kære dyr, der overhovedet bare gider snuse til...
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prisen? |
|
|
Hvad koster en sæk Irish Mash fra Hippolyt hvor meget giver I af gangen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prisen |
|
|
En sæk Irish Mash fra Hippolyt koster 180kr. Jeg plejer at give 0,5-1 kg. Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mash fra cavalor |
| Forfatter:  |
Maigon |
| Dato:  |
19-11-2007 18:30 |
|
Jeg bruger mash fra cavalor, og det slubre mine heste i sig med vel behag, så det må betyde det er noget de kan lide... Kan kun varmt anbefale mah fra cavalor... super kvalitet...
En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| irish mash |
|
|
Jeg giver alle vores heste 2½ krus irish mash fra hippolyt(inden vand) hver dag. De tre nøjsomme får ikke andet end det og deres hø til aften, mens de andre får fuldfoder (hjemmeblanding) ved siden af. Alle hestene er enormt glade for det og bruger det både som forebyggelse mod kolik og for at de får noget ekstra væske her om vinteren, når nu de ikke får væske fra græsset mere..  Marlene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Dejligt med alle de bidrag og kom endelig med flere.. Jeg er sust ud og har købt Hippolyts Irish Mash. Ikke fordi jeg har specielt hang til dette mærke, men det var det eneste vores foderstof havde. Og lige nu står det i blød og rødderne skal have det for første gang. Lidt spændende hvad de siger til menuen i aften. Men hvis jeg forstår det rigtigt er Irish Mash i stedet for et alm måltid? ... Og så behøver jeg ikke give vitaminer og mineraler ved siden af eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erstatning. |
|
|
Du kan erstatte et par måltider i løbet af ugen uden du behøver at give vitaminer sammen med, men hvis du kun vil fodre med Irish Mash skal de have vitaminer ved siden af. Du må lige skrive om de blev glade for deres varme mad. Nogen gange kan det godt kræve lidt tilvænding, hvis de ikke er vant til at få vådt mad  Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise.. |
|
|
Den bette toer pony han storelsker det. Han åd ligesom en gris og det stod ud alle steder. Det var lige før at spanden var røget med ned i gabet. Og han kvitterede med, da jeg røg ind i boksen for at redde spanden, at plante hans væmmelige tilsovsede mash-mule lige på kinden af mig, så mashen begyndte at drive ned at kinden for efterfølgende prøve at slikke resterne af. Meeen .. til næste gang har jeg udtænkt en anden og bedre taktik, når jeg bevæger mig ind i hans boks... Hoppen derimod synes godt nok at det var for sovset. Hun spiste noget af det, men tabte tålmodigheden og gik ombord i høet. Nu får det lov til at stå hos hende indtil i aften, hvor de skal have natmad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte.. |
|
|
Hingsten kommer sandsynligvis først hjem fra Neustadt i næste uge, men han skal også prøve mash og han er virkelig kræsen, så det bliver lidt spændende at se hvad han siger til det. Er det godt at fodre med, hvis de skal komme sig uden at de bliver overenergiske?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk... |
|
|
Husk når I giver Irish Mash fra Hippolyt, så må vandet I bruger max. være 40 grader varmt - endelig ikke kogende! Det er fordi der er gærkultur i, som virker stabiliserende og stimulerende på fordøjelsen, og gær kan ikke tåle for høj varme.
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk November 2007; Bokse købes, min. 4 meter gange 4 meter, 2 stks., velholdte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som lidt ekstra |
|
|
Mine får det en gang imellem for hyggens skyld fordi de alle elsker det (Hippolyts). Specielt hvis det har været en rigtig pivkold vinterdag så får de lige halvdelen af aftensmaden skiftet ud med lidt lun mash. Jeg bruger ikke så store mængder da jeg mener calcium/fosfor-forholdet er skævt som ved det meste mash/klid. Da jeg primært har unge og avlsdyr er det kun som hygge ind imellem. De har heller ingen særlige maveproblemer. Og så tager jeg som regel lidt med når unghesten er med på ridekursus. Så ved jeg han æder og får noget ekstra væske. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overenergiske! |
|
|
Tja overenergiske det bliver min hoppe så snart hun høre el-kedlen blive tændt, for så ved hun det er mash tid, så står den på spanske skridt i boksen til det bliver afleveret i krybben  Men det er altså det eneste tidspunkt mash stiger hende til hovede. Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg var ved.. |
|
|
at købe en sæk til min store hest (den lille kan ikke fordrage det ) i torsdags da jeg var oppe og hente foder, men da jeg så prisen, mente jeg at min hest nok klarede sig uden.. Det er kun steget 65 kroner på 3 år.. Syntes det var for vildt.. Men hesten min elsker det, han fik 2-3 gange i ugen.. Måske jeg forbarmer mig næste gang jeg skal op og hente foder..
HESTEKLIPNING TILBYDES I JYLLAND se præsentation for mere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reni... |
|
|
Ehrm .. tak Reni, det ved jeg så til næste gang .. jeg er vist kommet til at slå alle former for gærkultur ihjel eller også føler de sig nok lidt små-kogte  Jeg brugte vand fra elkedlen og det stod nok og dampede af i ca. 5 min inden jeg hældte det i, men det var stadig brandvarmt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejer.. |
|
|
at bruge at bruge mellem 0,5-1,0 kg, aæt efter hvor meget jeg lige syntes hesten har fortjent at blive forkælet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne mette |
|
|
hej Annemette har du fodret med det mens du stod på stald holmegård? var det da ik noget billiger der? Hilsen Jannie
Ridning af springheste tilbydes. Søger talentfuld ung spring hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købte.. |
|
|
en enkelt sæk forrige vinter.. Dengang kostede en sæk vist 145 kroner.. Jeg køber selv alt foder til den store hest, da han bliver skør (endnu mere end han ellers er ) i hovedet af havre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg havde |
Helenagagt ♣uden Lipton♣ |
19-11-2007 21:25 |
|
meget store problemer med at få min hoppe til at spise i en periode på 3-4 uger stor set intet andet end lidt gumlen i halm og begrænset mængde wrap røg ned.. Jeg prøvede ALT... virkelig ALT. så gav jeg faktisk næsten op.. Men da nabo-hesten en dag fik irish mash stod hun og "mulede" ind til den.. og så prøvede jeg at give hende noget Irish mash fra st. hippolyt.. Det blev bare slupret ned med det samme og efer 2-3 dag stod hun og grøntede når jeg begyndte at røre rundt i mash'en.. Og har haft en ligende oplevelse med en pony, der hvor min hoppe står.. Mash er yder mere godt for bakterie floraen i tarmene og trabilisere æde-trangen. Nogle mener at det kun er til syge heste, andre at man kun skal fodre med det et par gange ugentligt, andre kun ind i mellem men jeg kender også heste på ret højt konkurrence basis der får det hver eneste dag og trives rigtig godt med det.. Min får på nuværende tidspunkt ca en L ind i mellem.. Før fik hun 2 gange daglig 1 L dagligt +alm. mad Hvis der er lidt snue i vejret eller det har været meget vådt og koldt er det også en god til at suplere op med da de får lidt varme med ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reni *Stutteri Krone* |
|
|
Reni *Stutteri Krone* Rart at du "kigger med", når der er Hippolyt på banen  Og dejligt, at man endelig har kunne få svar på, hvor varmt vandet må/skal være ifm iblødsætningen. Har haft ringet til Hippolyt nogle gange (sidste år) og fik hver gang forskellige info omkring, hvor varmt vandet skulle være. Den ene oplyste, at man sagtens kunne bruge koldt vand; Mash'en skulle blot slå lidt længere iblød. En anden oplyste, at man sagtens kunne bruge næsten kogende vand og så supplere med koldt vand. ... Her bruges der varmt vand fra vandhanen i forholdet 200 gr Mash til ½ liter vand. Når det har stået i ca 20-25 minutter røres det op - er det for grødagtigt, tilsættes koldt vand - herved bliver temperaturen serveringsklar for sarte hestemuler... Første gang Mash'en blev serveret for Taipan var det ikke for varmt - nærmest lidt for koldt måske... Men men men - hesten troede, at alle mulehårene var blevet "brændt af" pga det lune måltid. Tror, at det var første gang han overhovedet fik "varm mad". Så sent som i dag fik de alle en stor portion Mash i stedet for frokost. Taipan er dog stadig den meget, meget forsigtige type - der forsigtigt fører mulen hen over krybbenkanten for derefter ganske langsomt og meget forsigtigt sænke mulen ned mod Mash'en. I øvrigt, så hedder det ikke Irsh Mash her i "stalden" - det er omdøbt til Irish Smask; man skulle tro, at man kom ind i en svinestald, når der serveres Mash - øh, Smask... 
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjovt... |
|
|
HæHæ. Min hest BB kører også helt op når han lurer at Mash-sækken bliver rørt. Så står den på dybe, irriterede prust og utålmodigt svingning med hovedet indtil "havregrøden" lander i krybben. Og så vil han ha fred!!  Han har endda luret at mash er fast inventar efter rideundervisning hver uge, så jeg når dårligt nok at tage sadlen af dyret, førend han begynder at skabe sig. -Det kan kun gå for langsomt  Det er nu lidt hyggeligt...de der lyde 4 heste kan komme med på een gang når der bliver givet mash...Man skulle tro de var sugekopper... 
Med venlig hilsen Sanne Rødkjær & Skærgårdens Blue Boy ...............................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tihi... |
|
|
Ja jeg fik også en "klage" over vores Irish Mash her for et par uger siden, det var en kendt springrytter der sagde at siden de havde puttet Irish Mash i krybben til hans kones dressurhest - ja så ville den kunne spise sin mad hvis der var Mash i  Hestene elsker det, og så har vi set meget langvarige diarretilfælde der bliver kureret af Mash'en, og også forfangne heste der vil spise lidt igen. Vi anbefaler det altid efter behandling med penicillin, efter stævner, hård træning, til hoppen efter foling, til stævneheste inden og efter en lang transport og også til heste på kur.
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk November 2007; Bokse købes, min. 4 meter gange 4 meter, 2 stks., velholdte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
20-11-2007 12:45 |
|
Jeg har altid lært at MASH IKKE må erstatte andre måltider, men KUN gives som supplement. Er det HELT forkert? For jeg kan læse at der er mange af jer der giver MASH istedet for fuldfoder?? Så tror da fanden damen er så ½fed  L
Led mig ikke ind i fristelse - (Jeg kan sagtens selv finde vej) Dansk Varmblod - det eneste der dur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihdhfvlffæo |
|
|
Mash kan erstatte et aftenmåltid 2-3 gange om ugen, men kan hvis der er behov også gives i små mængder hver dag. Hvis man har en fed hest bør man nok ERSTATTE et måltid 2-3 gange ugentligt med Mash, og ikke bare give det oveni - det kan fede  Og så er Equigard et glimrende slankefoder - bare spørg min tidligere meget tykke sportspony . Hun er nu pæn at se på igen efter en kur på 3 måneder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får |
|
|
det og de elsker det. Den gamle hoppe får det i de perioder hvor hun går fra foderet, det er kun mashen der kan lokke hende på foderet igen. Drengen får det efter undervisning, ekstra hård træning eller stævne. Den lille får en gang imellem for hyggens skyld. Men jeg synes godt nok at foderet er blevet dyrt.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Linda-N |
20-11-2007 16:26 |
|
Så køb det i Tyskland.. Så sparer du 40%. Det gør jeg selv.
Led mig ikke ind i fristelse - (Jeg kan sagtens selv finde vej) Dansk Varmblod - det eneste der dur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan... |
|
|
Den her omtalte bette toer pony Bacardi, som fik mash for første gang i går, kom til skade på folden i dag og måtte på dyrehospitalet.  Den næste uge er han på antibiotika og han havde lidt lind mave i forvejen, hvilket var årsagen til at jeg ville prøve mash til at begynde med. Giver jeg ham nu mash hver dag i mens han er på antibiotika eller hvordan forebygger jeg at hans mave står helt af?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja... |
|
|
Ja, Mash hver dag under indlæggelse/boksro. Derudover masser af godt hø. Du er velkommen til at ringe hvis du har flere foderspørgsmål, det er selvfølgelig gratis  Mobil 20 51 67 80 Mvh. Cand agro Reni Nielsen, St. Hippolyt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MASH... |
|
|
Jeg overvejer at begynde at give min drægtige hoppe (som har svært ved at holde huld) noget mash/slobber og kan se at man kan give 500 g. som tilskud dagligt ved siden af det andet foder hun får... Men hvad er forskellen mellem PAVO's Slobber produkt og det fra Hippolyt (altså udover prisen og mængden)?
Manuela - med Løgtoft's Carisma & French Floriana Venter føl medio marts 2008 e. BH Don Romantic *til salg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|