|
|
| ALT for meget energi :s? |
|
|
Hjalp hn'er. Cashew er fuldt spring med energi, jeg har sat ham meget ned i foder allered.. Han er i genoptræning og vi rider i skoven hver dag - ca en times tid. Vi traver 2x2 min og fra på mandag sætter vi det op til 3x2 min. Han har bare stadig alt for meget energi til at jeg kan "tackle" det. Alt for meget krudt i numsen han brænder inde med. Han går på sygefold - og ellers kommer han ud på fold med sin bedste ven om eftermiddagen hvor de som regl kun løber lidt rundt og Cashew for nogle gange de vildest flips derude og så spiser de ellers. På sygefolden løber de også lidt rundt og der slår han også koldbøtter  Jeg ved godt han mangler aktivering, det klart da det meget ens det vi pt laver - men pyha nej den energi. Han er pt på følgende foderplan: 200gr spillers high fibre cubes Salvimin grøn (max mål) Så kommer han på fold efter morgenmad. Middag: 200gr spillers high fibre cubes 3 kg hø og 2 kg wrap 1 dl olie Hvidløgspulver + e-amino + gulerødder Aften: 200 gr spillers high fibre cubes 400gr Fiber P 3 kg wrap og 2 kg hø Hvor skal jeg skære ned og hvor meget kan jeg tillade mig at skærer ned på fodret?
Jeg søger en Passier Lenox og en Trainers Mariel -, sort. Max 16'5 tomme. Med udskiftlig "bom". God stand, brugbar og absolut ingen misfarvninger.
Skriv PB - skal kunne prøves inden og vær nær Albertslund ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville kun give hø |
|
|
og vitaminer så den er dækket ind. det kan den nemt leve af. så skal den jo så bare op i hø i forhold til hvad den får nu.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffff |
|
|
De må ikke få mere hø på vores opstaldningssted end max 10 kg til hest. Der desværre sat en grænse. Men jeg overvejer stærkt at gå ud og købe en høballe selv evt fra maxsø og give ham af selv da jeg ikke synes 10kg er nok. Vil helst gerne give ham af lib.  Tak  Dvs han vil ku leve på salvimingrøn og hø ? :s
Jeg søger en Passier Lenox og en Trainers Mariel -, sort. Max 16'5 tomme. Med udskiftlig "bom". God stand, brugbar og absolut ingen misfarvninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Inden du skære ned i foder mm, har du så tænkt over at det muligvis kunne være efterårskulder? For så er det næsten lige meget hvor meget du skære ned i foder!!
Weather beeta dækkener købes, se præs.
1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffff |
|
|
Tjaa jo - det ku det sikkert godt. Nu er han jo en rigtig fjollenumse i forvejen samt meget hingstet og det er jo efterår og snarest vinter. Så jo, der er nok lidt kulder inde i det - kan godt mærkes, men hans energi er bare steget rigtig meget selvom jeg har skåret ham ned i foder som jeg har. Han laver jo normalt en hel del mere - omkring times ridning - hver dag når han ikke er i genoptræning. Både skov, dressur og springning derud over. Udover at han nok keder sig en del og synes det kedeligt at blot skridte i skoven og trave 2x2 min har han bare så meget energi at han bliver svær at håndterer for mig når jeg rider i skoven primært  Men jo helt sikkert, du har nok ret - det kan jo sagtens vær kuller. Hans hormoer kører nok også lidt rundt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Tine (Bimboe) |
| Dato:  |
11-10-2008 07:31 |
|
giv max dosis Salvimin, lidt FiberP og så hø/wrap. Hvis han så skulle mangle lidt til sidebenene, så kunne du give lidt olie. Tine
Med termin d 19/1 2009 - nu med liv i mavsen <3
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*
-Rigtige kvinder har horn på sadlen-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadad... |
|
|
Ja, det kunne nemlig være... for min hoppe får det både efterår og forår, og i foråret er der gerne en uges tid hvor hun fx ikke rides pga dette! Pt har kun også lidt kulller, hun tror hun er 3 år og et stort lejebarn, den tid burde bare være over med hendes 14 år 
1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Ja, sådan føles Cashew også lidt pt. Som et stort legebarn der ikke kan få nok og det skal bare gå hurtigt alt sammen og han har helt fjums oppe i sit hoved  Jeg skærer ned på grovfodret som anbefalet og giver max dosis salvmin (nogen som ved hvad maxen er for en hest på 400kg?) Samt hø og wrap - lidt fiber p om aften til ham. Tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er da.. |
|
|
ingen der anbefalder dig at skære ned i grovfoderet.?
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Jeg mente fodret, dvs krybbefodret. Spillers. Ikke høet og wrappen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hø fra maxsø |
|
|
koster KASSEN... så hvis du selv vil købe hø, så køb det privat... men tror du ikke det går over, når du nu kan ride mere og mere, uden at du behøver tage mere foder fra ham??
Sagde Janne som mener at TIMING er alt...
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| noget helt andet |
|
|
og dette skal ikke nødvendigvis læses som en kritik, blot som min personlige erfaring med diverse heste. Jeg har ofte hørt tale om 'forårskuller' og nu også om 'efterårskuller'. Heste bliver jo ikke friske af ingenting og min erfaring er klart at hvis ellers de kender reglerne og har nogle faste rammer så reagerer de ikke på vejret. Vi er jo lidt ude i det mange støvsugere beskylder alle os andre for når vi siger at vores er friskere på en springbane end på en dressurbane. nemlig at den ikke husker hvad reglerne er når det blæser etc. Jeg har klart erfaring for at det ikke nødvendigvis er bedre ridning eller andet der hjælper. men en forudsigelig hverdag med ens regler og faste rutiner hver dag. en lidt gammeldags udtryksform vil være at det er de små kampe hver dag der betyder noget. det er om hesten går uden at have fået lov på staldgangen. om den går ind i en når man trækker med den etc. Er det på plads bliver de ofte også lettere at ride på. Det er klart at man jo også skal stimulere hjernen. specielt på kloge heste. dette kan jo gøres på mange måder. du kan jo godt lave mange parader. og eventuelt give den noget at tænke over til dagligt på folden. sprede gulerødder etc.
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den kan vel godt |
|
|
være frisk og STADIG reagere perfekt på hjælperne?? Men at man bare kan mærke hesten har mere energi? Men er enig I at selvom hesten har mere energi, så bør det ikke være et problem, hvis den er under hjælperne og veltrænet... Så blæsevejr, springbane eller efterår er jo bare en form for forstørrelses glas, der viser hvor ens problemer med hesten er og hvad man bør træne med sin hest...
Sagde Janne som mener at TIMING er alt...
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line(Calano) |
|
|
har helt ret i begge dele 
Du skal bare give den hø og vitaminer. Altså 10 kg hø må da være nok til en hest på 400 kg på nuværende tidspunkt, og som lver så lidt  Og selv hvis det ikke var, så sker der da ikke noget ved at hesten får lidt for få kalorier i en genoptræningsperiode. Så kommer den heller ikke så let til skade Hellere en rolig hest, der bliver lidt tyndere, end en velnæret, urolig hest 
Og så er det rigtigt, at hvis hesten den ene gang får lov til at gå frem, men den anden gang ikke får lov, så bliver den kulret. Det er helt klar læringsteoreti 
Men en hest får altså også 'opsparet' energi af ikke at have tilstrækkeligt stort areal at sprælle omkring på, en sygefold er sjældent nok til hestens bevægelsestrang 
Så det er klart, han slår kolbøtter. Men når han gør det, er det så ikke bedre at sætte ham rigtigt på fold nu?
fra NinA
støvsugning & klassisk, almindelig dressur  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk du tør.. |
|
|
skrive det Line (men du har helt ret)..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Nej jeg har i aftale med min dyrlæge valgt at have ham på sygefold indtil hans genoptræning er slut. Sidste gang han blev halt smed jeg ham ud da han ikke var halt mere og begyndte så genoptræningen. Vupti, et stk skok halt hest træk jeg ind fra fold lidt senere. Han er alt for legebarn på folden til at jeg tør smide ham ud allerede. Især ikke med en energi han har nu. Nej tak  Jeg har skret ned med krybbefodret og så må vi se om det har hjulpet lidt, han virkede os lidt mere rolig igår da vi red. Men vi startede os lige i ridehuset med nogle parader og noget bak . Det hjalp oghan fik lidt mere ro over sig end i forgårs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hvorfor skuile line ikke turde skrive det? Jeg tager det bestemt ikke som kritik hvis man aldrig har haft en hest med tendens til dette, gør man sig måske også nogle andre tanker! Men har haft gimpen i 10 år, og hvert år hvor vejret bliver koldere, tænder hun noget mere end hun normalt gør, og det ved jeg af erfaring! Jeg kender min hest, og det er hverken opdragelsen eller manglede stimulereing eller lign, hun bliver bare en hoppe med et stort H  De faste rammer er på plads, måltiderne er stort set på klokkeslættet, ud på samme tid, hver dag, og ind på samme tid, hver dag! Ingen stævner, ingen fremmed heste osv... det vil jeg kalde faste rammer  Nå, tilbage igen - ja, hvis hesten ikke kan komme af med sin energi, pga manglede foldstørrelse, kunne det jo være svaret på hans "opvågning" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med sadlen?? |
|
|
Har du fået tjekket sadlen for nylig??
min pony var også spring fyldt med energi da jeg købte den, og efter jeg fik ny sadel som den faktisk kunne passe, løb den ikke fra arbejdet mere.. det var sgu ikke fedt for hende at gå med en sadel der var mere end 2 "numre" for lille.. 
bare et tip.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Det skam ikke udstyret den er gal med. Problemet er at han vil arbejde - MEN han vil overarbejde  Han er faldet lidt ned igen her hvor det ikke har blæst så meget om dagen, så tror han har haft lidt efterårskuller til trods 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er faste rammer for mig |
|
|
ikke nødvendigvis det samme som det er for alle mulige andre kan jeg se. Mine går temmelig mange stævner, bliver ikke nødvendigvis redet på samme tid hver dag og bliver deraf heller ikke fodret på faste tider. nogle dage går de på morgenfold andre dage på aftenfold. efter hvornår jeg rider, om der er stævne, dyrlæge, smed, undervisning etc. med faste regler mener jeg at hestene skal kender deres plads. de skal ikke gå ind i mig når jeg strigler. de skal ikke bide hinanden mens jeg trækker med dem. de skal ikke gå og vrinske eller gå passage. de skal vente foran boksen til trense og sadel er taget af. ikke før dækkenerne er forsvarligt spændt får de lov at gå i boksen. denne regel overholdes også når der ligger mad. boksdøren er altid åben men de ved godt at de ikke skal gå ind. Dette er ikke opnået ved at tæve løs på dem, selvom man da sikker også kunne få dem til sådan. men ved at være konsekvent og rette en fejl omgående. træder de frem bliver de flyttet tilbage laver de ballade på vej til folden bliver de parreret etc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaaeh? |
| Forfatter:  |
liivsen |
| Dato:  |
14-10-2008 20:59 |
|
Måske skulle du overvejer også at longere ham, så han kan blive lidt mere 'mør' eller hvad man kan sige. Nu ved jeg ikke, hvad han har fejlet, men det kunne være et forsøg. 
Jeg søger part til efter nytår!? Læs præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhjjjjjj |
|
|
Longerer er alt for tidligt. Han er i genoptræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rid ud i naturen |
|
|
Mon ikke hesten keder sig lidt ovenpå alt dette genoptræning. Kan den ikke holde til en god skridt tur ud i naturen? En frisk skridt er noget af det bedste motion hesten kan få, og det uden at belaste noget som helst.. 
MIN DEJLIGE RDH HOPPE MOSELUNDS MANILLA - VENTER FØL MEDIO MARTS EFTER B. H. DOOLITTLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line (Calano) |
|
|
Line (Calano)Du lyder jo som en Mclean elev med kryds og slange, og synes du har fuldstændig ret i alt du siger. Men som Janne også siger, så kan man jo godt kumme ud for at de kører et gearhøjere, selvom de stadig gør som man siger, men man føler hele tiden de ligger på kanten til at eks. eksplodere.(håber du kan følge det). Men kan ikke se hvorfor det skulle være farligt at sige det du siger, det er jo netop guf for Mcleanister...*Og rart at høre du er enig.
Med de to hystaderne Losse og Maze Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober
Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For hurtig ude.. |
|
|
Beklager, jeg ikke fik læst at du jo allerede er i skoven hver dag Men så er der kun foderet tilbage... Ville nok sætte ham på Hø ad libitum et stykke tid, og kun hø... Det tager han ikke skade af og når/hvis energien aftager, kan du langsomt supplere med vitaminer og mineraler i form af et foder tilskud. Og efter en uges tid på dette,( altså hø ) ville jeg sluge en kamel og sætte ham på stor fold. Dyrlægen vil jo altid anbefale det sikre, så får de da ikke på puklen.. 
MIN DEJLIGE RDH HOPPE MOSELUNDS MANILLA - VENTER FØL MEDIO MARTS EFTER B. H. DOOLITTLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig kan de være friske |
|
|
det er mine også. Og jeg kan sagtens sidde med fornemmelsen at de kan eksplodere hvert øjeblik. Men de gør det ikke. De stikke rikke halen i vejret og vrinsker, de slår ikke lige ti hurtige og stikker snotten i vejret. Det ved de nemlig godt at de ikke må. De er lidt mere følsomme for schenklen og arbejder mere energisk, tiltider overenergisk, men aldrig så jeg er bange for om de kunne finde på at stikke af eller smide af. og det uanset om det er min lillesøster der ikke har redet i 10 år jeg smider op. For dem gælder dog også contekst baseret adfærd og specielt den ene har luret at når min far trækker dem på fold så kan man nemt lige hviine og stikke af. så prøver man selv at tage den og så lusker den bare afsted. Den går også ud af en åben boksdør uden hjælp hvis det kun er min far i stalden. Det jeg vil frem til er at jeg ikke kan forstå at man bare acceptere at der er 3 uger om året hvor hesten forsøger at smide en af hver dag og stikker af fra en når man trækker den etc. og så bare tilskriver det 'efterårskuller'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahhh så er jeg med |
|
|
Ahh så er jeg med line, troede du mente at bare man var koncekvent, så kunne man gøre dem til roboter... Men så er eg helt enige, de skal høre efter, selvom der lige er skruet op for energien...
Med de to hystaderne Losse og Maze Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August
samt FINALE den 11-12 Oktober
Fede præmier
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|