Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan man foder uden korn?
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 17:49

Nu har mine heste egentlig altid fået enten valset byg eller hel havre som en del af deres foderplan.

Men min nuværende hest er meget nøjsom ret fodringsmæssigt (bliver let fed) og den har samtidig ualmindelig meget energi.

Så er det jeg tænker, kan man fodre helt uden korn og i så fald med hvad i stedet?

Lige nu får den hø ad libitum og en lille smule müsli + vitaminer og mineraler. Men jeg er bange for at den måske ikke er dækket nok ind. Og jeg synes at mange fodrer med korn og har múslien som tilskud...

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fodre
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 18:07

min med vitamin -og mineralblanding og lucerne og så smækker jeg nogle gulerødder oveni så han har lidt mere at tygge på. Han får slet ikke korn og det var jeg meget glad for da jeg sidste onsdag blev ringet op af staldejer, at nu havde Buller altså været i fodertønden (den med lucerne).

Hvis hesten lige pludselig bliver lidt sløv i det og sådan lidt doven, så skal den nok have noget med noget mere energi i, men ellers så kan du sagtens fodre uden korn.

BULLER, DU ER MIT ÉT OG ALT!

Felix, du er en drillepind, er du godt klar over det?

Jeg elsker dig ...

0
0
Svar på denne tråd

lllllll
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 18:09

Der er ikke skyggen af korn i mit foder til mine nøjsomme heste. Min oldenborg og min shætter for begge følgende om vinteren

lucerne

grønpiller

roepiller

Travo-e (mineral/vit. blanding)

Hø ad lib

De har begge en super flot pels og holder så rigeligt huld.

Så jeg har kun super gode erfaringer med denne form for fodring

(Det skal lige siges at jeg rider kun min hest ca. 2 gange om ugen på tur)

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du godt.......
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 18:19

Er han nøjsom, OG har god med energi, ja så er korn ikke nogen nødvendighed.

Min ridevallak er så en af dem, som skal have havre ca 1 kg, hvis man vil have noget energi at ride på.

Sjovt nok kan han fint holde huld på hø/wrap, salvimin grøn, lucerne og roepiller - men energimæssigt er han en død sild at sidde på.

Så får han sit 1 kg havre, og vupti er der gnist og gejst at ride på.

Han stod nemlig opstaldet ved min veninde en vinter, hvor hun fodre sine heste uden havre - men vi måtte erkende at selvom krikken gladeligt åd hø/wrap til den store medaile og så fin ud, ja så gik det altså ikke.

Hendes heste klarer sig rigtig fint uden havre.

Til gengæld får mine hingsteplager ikke havre, da jeg ikke mener det er nødvendigt, når jeg kan holde dem i fin huld med hø/s.g./lucerne/roepiller.

Men når de en gang skal rides, ja så må jeg se om de skal have havre, eller de kan klare sig uden.

Så det er nok et langt svar jeg kommer med, som går ud på, at nogle heste kan klare sig uden havre og andre ikke.

MVH charlotte

0
0
Svar på denne tråd

mik27...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 18:42

Hvis du siger, at den har ualmindeligt meget energi, så tror jeg ROLIGT du kan tage byggen/havren fra den uden problemer.

Som jeg ser det, så er det allervigtigst, at de er dækket ind med grovfoder (hø/wrap) og vitaminer og mineraler - så skulle basis da gerne være dækket ind ;-)

Alt det stivelse er heller ikke godt til hesten, prøv at læse her: www.heste-nettet.dk/nyheder/4426/

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 20:15

brugt korn i 3-4 år.

Tine

Med termin d 19/1 2009 - nu med liv i mavsen <3

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 21:02

Det kan du sagtens. Hvis den evt. mangler energi en dag, så kan du altid suppl. med olie.

Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Kan man sagtens
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 23:14

Jeg fodrer uden korn og har stort set altid gjort det (ud over et par perioder med enten fuldpas eller hvor jeg har afprøvet noget andet foder). Og min unghest klarer sig fint, selvom han er en af dem der skal have ekstra FE for at holde huld.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Alle mine tre
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 08:54

lever uden korn.

Der er en plag på 2 (vallak) en hoppe på 4, som pt ikke er i ridning og en hoppe på 12 som rides 4-6 gange i ugen.

De får mellem 750-1000 gram roepiller om dagen, og så får de alle ca 300 gram lucerne, samt hø (mellem 3-6 kg)

Ud over det får de det græs de kan nå at æde imens de er på fold(8-12 timer om dagen)

Min 12 årige hoppe mangler bestemt IKKE energi, hun er derimod nogle gange lidt svær at holde...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 15:58

Mange tak for alle jeres svar

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 12:05

Kan du sagtens...overvejer selv at gå over til det engelske mærke Bailyes, der er intet korn i deres foder...det er dog lidt dyrt men rigtig go kvalitet :)

M.V.H

Tine
&
Terroristen

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 13:02

Hø/wrap til energi

Sojaskrå som ekstra proteinkilde

vitamin/mineral-blanding

Tja hvem har så brug for mere

Janni

Springbetonet DV-hoppe efter Corratus fra 2006 sælges

0
0
Svar på denne tråd

efter jeg......
Forfatter: 
Dato:  15-10-2008 14:23

har fodret meget med roepiller, er min hest blevet meget mere livlig.

Roerne beroliger hendes mave, og jeg tror faktisk, det er derfor hun er mere energisk. Altså ingen mavesårs-tendenser som hun havde i foråret. Hun har det bare bedre i mavsen, og det kan jeg let forholde mig selv. Har jeg en tom mave, der gør lidt ondt, er jeg heller intet værd.

Lone

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider