Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Brændenælder - godt eller skidt?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 20:16

Min pony Chili plejer at elske brændenælder - er de at finde på folden, stiler han sig midt i dem, og æder til der ikke er fere

I år er der ingen på folden - men en masse uden for og rundt omkring mit hus - så jeg ænkte, om det ville være en idé at plukke en masse og så give ham i foderet så længe jeg kunne?

Er det en god idé?

Skal det så tørres først, eller er det ligemeget? - I naturen æder han det gerne friskt.

Han bliver i forvejen dækket ind gennem hestamix og massere (!) af hø, så brændenælderne skulle mest bare "være for sjov" ;)

VH Kristine :)

0
0
Svar på denne tråd

før i tiden...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 08:40

har jeg også brugt brændenæller, som hø, da vores mose stykke var fyldt med dem.

vi tørrede dem da de så var nemmere at håndtere og opbevare. og jeg vil tro at som med alt andet nyslået/plukke så skal det brande af før der bliver fodret med det, da det ellers risikere at give ondt i maven.

hilsen kristina

ledige bokse, heste sælges og bedækning tilbydes

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Brændenælder
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 11:17

Brændenælder er en af de mest jern og mineralholdige urter der findes,da de kun vokser i meget naturgødet og derfor mineralholdig jord,jeg har dog aldrig oplevet at hestene spiste dem friske da de brænder hestemulerne, i tørret tilstand er det noget af det sundeste man kan byde heste,og de elsker brændenældehø, jeg har også oplevet at hestene graver efter rødderne hvis der er holme af brændenælder på folden,det er især i det tidlige forår, når rødderne bliver saftfyldte at jeg har oplevet det. Så pluk endelig så mange du orker til dine dejlige dyr.

VH Brandtofte

TIL SALG ER:

Efter Don juan/Ibibell,2 ÅRS HINGST

Don romantic/Ibibell, SOLGT

Heslegårds Rubin/Pari Ace Dane 3 ÅRS HOPPE

Noblemann/pari ace Dane,2 ÅRS og 1års HOPPE

Hiss highness/Dolomit 2 års hingst

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 12:42

Da jeg havde mine pruller hjemme, spiste de også brændnælder, men først når de var slået.

Så jeg ville bare give dem som det lige passer. Hvis du plukker hver dag, så friske, og hvis du plukker en del på en gang, så halvtørrede. Jeg tror ikke det gør den store forskel.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

dsdasdasd
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 18:19

Der er nogle bitterstoffer i brændælder, derfor kan de bedst lide dem tørre, der forsvinder bitterstofferne nemli.

Men pluk du bare alt det du vil, tør det og gem til vinter.

Mange hilsner Fru Bach

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 20:19

SUPER :)

Så vil jeg iføre mig hansker i morgen og lave mine egne brændenældeballer :P

mange tak allesammen :)

VH kristine

- der mener, at et givent bids hårhed absolut intet har at gøre med hånden, der holder det - et bid er nu engang uomtvisteligt gjort af metal, ikke sandt?

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 11:10

Et lille sidespring. Min tøs Leika elsker friske brændenælder som hun selv "plukker".

Vi har et stykke ned til marken fyldt med brændenælder og dem skal hun altid lige have nogle af, før hun skal på mark. Så nogle heste spiser dem åbenbart gerne friske

Hilsen Pia

Riding is a dance between two friends.

Nu med Leika

Rip. Saphira 3/3-08

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 13:12

Jeg sidder lige med en fodervejledning på heste og der er en oversigt over de forskellige planters gavnlige virkninger på heste.

Brændenælde skulle give god smidighed, virke lettere smertestillende og være godt for ledene.

-------------------------------

Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med.

www.skindbjerg.com

0
0
Svar på denne tråd

de heste
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 15:10

der spiser dem har måske fundet ud af at hvis man bliver ved med at tygge på en brændenælde brænder den vist ikke så meget i munden...

det var vist noget BS sagde i en udsendelse med Bubber, men jeg har ikke prøvet det i praksis.. ellers ærger jeg mig over mine heste ikke spiser brændenælderne på marken

0
0
Svar på denne tråd

mig også :o)
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 17:39

jeg vil også iføre mig handsker her i weekenden og få plukket at de kære nælder. de er meget sunde for både mennesker og dyr. det må da være rigtig godt for min den gamle

mvh hilsen NICOLE

"AT TILGIVE, BETYDER IKKE AT GLEMME,
DET BETYDER AT GIVE SLIP PÅ SMERTEN"
<>--hoppeføl efter Wilkens sælges--<>
SE PRÆS.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 21:24

Dejligt at høre :)

Så vil jeg gå ud straks i morgen :)

Tror i, at jeg skal tørre dem? (regner med at lave en masse bundter - og de er jo nemme at binde en snor om og hænge op til tørre) :)

VH kristine

- der mener, at et givent bids hårhed absolut intet har at gøre med hånden, der holder det - et bid er nu engang uomtvisteligt gjort af metal, ikke sandt?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider