|
|
| Pas på sandkolik! (lang) |
|
|
Nu bliver det snart vintertid igen og jeg vil gøre alle opmærksomme på at det er en tid med stor risiko for at hestene for sandkolik. Det gælder kort og godt om at de får tilstrækkelig stråfoder på folden hvis de går ude i mange timer om dagen. Hvis hestene ikke har noget at gumle på begynder de oftest at skrabe i jorden og æde græsrødder og dermed sand. Sidste vinter havde jeg min ridehest opstaldet på rideskolen men eftersom jeg ikke havde tiden til at ride ham tog jeg beslutning om at flytte ham til privat opstaldningssted. Det gjorde jeg udfra det synspunkt at hesten havde bedre af at komme mere på fold og kunne røre sig sammen med en flok heste end at stå ene i en boks og komme på enefold 2 timer om dagen. Jeg troede jeg gjorde det helt rigtige for min kære hest!!! Godt nok var der ikke stråfoder på folden men der var både hø og halm og godt foder når han kom ind til natten. Men, men, men.... der gik ikke mange uger inden første kolik-anfald. Jeg var oprevet selvfølgelig - for hesten havde aldrig lidt at kolik før. Dyrlæge fandt ingen forstoppelse - kun en masse luft i tarmen. Smertestillende og olie blev givet. Hesten faldt til ro og blev bedre. Jeg undrer mig selvfølgelig - giver halmen skylden (var i tvivl om halmen var dårlig) - skaffede selv nyt halm - tre uger efter havde han kolik igen! Denne gang undersøger dyrlægen afførringen for sand - men der er ingen sand at se overhovedet. Den bliver smertebehendlet og får olie, falder til ro og bliver bedre. Hesten får ormekur for at udelukke orm. Jeg har på dette tidspunkt taget beslutningen om at hesten ikke skal blive stående dette sted. Jeg ser min hest er trist - har ingen ædelyst - taber sig - står og hænger i boksen - støvsuger boksen for halm hver nat - lægger sig på folden og ligger og sover der.... Jeg er klar over at den ikke har det godt! Den vil ikke æde de hørfrø som staldejeren vil give den som forebyggende mod kolik og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med dyret! Han flyttes tilbage til rideskolen og jeg får en ung dreng til at passe og ride hesten (læs: genoptræne stille og roligt) men den 3. dag står hesten med kolik. Dyrlæge finder en bunke sand i afføring - den får smertestillende og olie, jeg får fortalt at den efterfølgende skal have loppefrøskaller for at rense sandet ud af tarmen. Hesten falder til ro jeg kører hjem - en halv time senere har hesten fået tarmslyng - den køres til ansager - får 30 liter væske i drop i løbet af natten, der er ikke noget at gøre - hvis den skal redet skal den opereres - jeg siger nej da jeg ikke havde de 20-30-40 tusinde det kunne rende op i - hesten aflives........ Ved opduktion næste morgen finder dyrlægen en ordentlig samling sand lige lidt over en armslængde inde i tarmen - får at vide at der havde været gode muligheder for at rede dyret ved operation.... Dernæst græder jeg snot i flere dage og her et halvt år efter jeg mistede min øjesten har jeg stadig så dårlig samvittighed over at jeg kunne have gjort en forskel. Det blev vist en lang fortælling - men det var rart at få det fortalt! Moralen: stråfoder på folden i vinterperioden er et must hvis de går ude i mange timer!!! Forebyggelse/behandling: loppefrøskaller blandes i foderet for at hjælpe eventuel sand ud igen. Som en lysere afslutning på en trist historie så kan jeg fortælle at min 2 års fjordhest aldrig har haft det bedre og at han denne vinter kommer til at leve mest på godt hø. Selvom det kan virke åndsvagt at pylre om en fjordhest, der er så robust at den nærmest ikke er til at slå ihjel (det lyder lidt groft) så får den loppefrøskaller hver dag og jeg tjekker jævnligt dens afføring for sand. Mit mareridt må aldrig gentage sig - og det håber jeg heller ikke det gør for dig nu! Mange hilsner Annette - tak fordi du læste med....
Min Off-roader har styrke og rå charme (Fjordhesten Nikolaj) - men savner suset fra min Ferrari (Vemmetofte Mini Light DV)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Annette |
|
|
Sidder med tåre i øjnene. Trist trist historie. Skrækkelig omgang. og alle de ting du pludselig stod og skulle tage stilling til her og nu. Det er så trist at nogen ting nogen gange skal gøres op i penge. Ment på den måde, at jeg kan da tit være i tvivl om dyrlæger har deres proffesion for at hjælpe, eller tjene penge. Forstår det er hårdt, og du kan naturligvis ikke lade være med at bebrejde dig selv. Men hvis man ikke kan betale operation, så er det et kedeligt alternativ der er tilbage. Forstår ikke hvorfor dyrlægerne ikke støttede op om operation og en betalingsløsning. Du har lært noget af dette, og kan bruge det. Men din øjesten får du ikke igen. Husk ham for al det gode. Og tro på at du gjorde hvad du havde mulighed for. Kh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak!..... |
|
|
Takker mange gange for de venlige ord. Det var mit valg at hesten ikke skulle opereres. Jeg er (desværre i dette tilfælde) studerende og kunne ikke overskue en gæld på den størrelse - specielt ikke fordi det langt fra er alle heste der overlever operationen - vågner op af narkosen - giver sig til at æde igen - og kan tåle at æde igen.... Idag ved jeg at det var den rigtige beslutning for mig - men det er den værste beslutning jeg nogensinde har taget! Uden tvivl! Dyrlægen stod endda og sagde at hvis jeg valgte ikke at lade hesten operere ville jeg ikke få udbetalt forsikringspræmien - det viste sig til al held at være forkert - der var intet til hindring for at få forsikringen udbetalt. Et meget lille plaster på såret godt nok.... Én nat i ansager kostede 8500 kr. Men formentlig også med den bedste "roomservice" man kan få.
Min Off-roader har styrke og rå charme (Fjordhesten Nikolaj) - men savner suset fra min Ferrari (Vemmetofte Mini Light DV)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandkolik |
|
|
Vi valgte at få vores lille pony opereret for Tarmslyng. De fjernede 20 kg sand fra hans mave. Han klarede fint operationen men fik desværre fedtlever. 13 dage efter operationen for Tarmslyng måtte vi træffe den tunge men nødvendige beslutning at få ham aflivet. Han havde 62% fedt i blodet og man siger at har de mere end 20% fedt i blodet er det meget kritisk og de står ikke til at redde. Hvis jeg havde fået de informationen jeg nu har lært på den hårde måde( synd for ponyen at den skulle trækkes igennem forløbet, følelsesmæssigt og bestemt også økonomisk), havde jeg valgt aflivning istedet for operation Vores ponyer går mange timer på fold, hvor de altid har meget godt hø at gumle i. Men det hjalp desværre ikke Jeg forebygger nu også med loppefrøskaller + hørfrø + roepiller
Hilsen Mona Ejer af den dejlig DSP hoppeplag Hyldtoft´s Kika Bredager. Se hende på min præsentation : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Daminoshop |
|
|
Ja det er vores alle sammens skræk. At vores heste skal ende ud i en tarmslyng, hvor man akut står og skal tage stilling til om ens elskede mule skal igennem en kæmpestor operation, som ikke nødvendigvis ender godt, og også om man kan rejse så mange penge. De fleste af os hestepiger lægger jo alle vores sparepenge i hestene. I sådan en situation ville det være dejligt at have en sygeforsikring på hesten. Jeg må indrømme at jeg har ikke nogen sygeforsikring på min mule. Jeg har valgt det fra pga der er sgi så meget andet man skal betale til........men kunne være at jeg skulle overveje det igen.... I får lige et link til et sted hvor loppefrøskallerne er billige og i god kvalitet: www.daminoshop.com Man skal ikke acceptere hyppige kolikanfald. Min erfaring er at i mange tilfælde er det sandkolik det drejer dig om. Jeg ved det af bitter og dyr erfaring. Der gik flere år med hyppige kolikanfald før jeg prøvede loppefrøskaller efter anbefaling fra en der havde læst om at det havde en virkning på kolikheste, og det var det der vendte situationen for min hest, så jeg har nok betalt min del af dyrlægens flotte nye klinik ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandkolik |
| Forfatter:  |
Krisser78 ♣Ouke♣ |
| Dato:  |
29-09-2008 12:53 |
|
Vi har faktisk haft 2 grimme tilfælde af sandkolik i den stald hvor min hest står for blot få uger siden. Dette var mens hestene var på sommergræs. Hestene blev heldigvis reddet, men den ene fik skyllet 20 kg sand ud af tarmene !!  Dyrlægerne sagde til ejeren, at en hest kan være flere år om at opsamle så meget sand/jord. Loppefrøskaller er obligatorisk i dens foder fremover og resten af dens liv. Jeg tror det vil være en idé at holde et staldmøde omkring stråfoder på folden nu når de kommer på vinterfold/jordfold (i næste uge for vores vedkommende) Fodrer I med halm på foldene ? Min hest fik engang blindtarmskolik pga for stort halmindtag fra boksen. Kan der ikke også være en risiko for det ved at kaste halm på folden ?? Ja, jeg sprøger bare da jeg ikke kan gøre op med mig selv om det er godt eller skidt med halm på folden. Det er selvfølgelig bedre end ingenting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| loppefrøskaller |
|
|
Min pony har haft kolik for nogle år siden.
Vil rigtig gerne prøve at putte de der loppefrøskaller i hans mad her i vinter, men hvor kan det købes?
BULLER, DU ER MIT ÉT OG ALT! Felix, du er en drillepind, er du godt klar over det? Jeg elsker dig ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| sandkolik |
gittemulle |
30-09-2008 07:09 |
|
min hest fik netop sandkolik for 3 uger siden, han var lige kommet i tilridning på rideskole og ville ikke rigtig spise de første dage og tabte sig lynhurtigt, 4 dage efter ankomst blev han sløv og stod bare og hang i boksen, han var virkelig helt færdig og efter lidt tid jeg havde kigget på ham og trukket lidt med ham ringede jeg til min dyrlæge som kom ( da var klokken ca 21), han gav olie, vand, luftede ud i tarmen, gav smertestillende og hvad ved jeg. han gjorde alt hvad han kunne og hjalp det ikke i løbet af natten så skulle han en tur på højgård hestehospital og opereres. Dyrlægen sidste ikke det var sand i tarmen men troede det kunne være blindtarmen der havde flyttet sig da den blev trykket helt vildt som jo så har været pga. sandet. Det gik bedre først på natten men allerede ved 5 tiden om morgenen gik det den anden vej igen, så jeg ringede til dyrlægen og vi kørte til højgård med hesten, de fandt med det samme ud af at det var sandkolik da der var sand i afføriingen. De gav ham loppefrøskaller, smertestillende, olie og efter et par dage begyndte han at spise igen. Vi slap heldigvis for operation og han er tilbage på rideskolen i fuld sving med tilridning som går super godt, jeg har købt loppefrøskaller til ham som han skal have når han kommer hjem, det får han også på rideskolen. Det var en af de lidt heldigere tilfælde kan man sige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jamen |
Illum |
30-09-2008 09:06 |
|
Hvordan kan I byde jeres heste jordfold, nedbidte folde og måske halm eller ingen halm på det stykke "ørken". Stakkels heste al denne smerte.....
Illum . Info til jer trofaste tørklæder køber, jeg er ikke "på" fra. d.1-7 okt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vigtigt |
|
|
Hejsa Christina Jeg har lagt et link tidligere her i tråden, men du får det lige igen www.daminoshop.com de har billige loppefrø og det er god kvalitet. OBS DET ER VIGTIGT AT DET ER LOPPEFRØSKALLER OG IKKE BARE LOPPEFRØ DU BRUGER.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Jeg tror folk lukker heste på jordfold/nedbidt fold fordi det er den mulighed man mange steder har. Hvor tit ser man egentlig at foldarealet er så stort at der er godt græs til alle året rundt?
Som alternativ til at stå og glo i en boks synes jeg jordfold er at foretrække. Socialt samvær med andre heste og muligheden for at løbe frit, rulle sig og rende krudt af er også vigtige elementer i et godt hesteliv.
Jeg tror ærlig talt at de aller fleste hesteejere gør hvad de tror er det bedste for deres heste med de midler og muligheder de har. Kærligheden til dyret er da ligeså vigtig som glæden ved sporten - synes jeg i hvet fald...
Til anden: Med hensyn til fodring med halm på folden frem for eks. hø: Jeg ville foretrække hø fordi det er godt foder. Men jeg tror også halm har forebyggende virkning mod "sandspisning" da hestene jo vil have noget at gumle på og derfor begynder at grave/spise sand og rødder. Så hvis der er halm vil hestene vel foretrække halmen frem for at æde sand? Jeg ved det ikke men det er mit gæt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan man IKKE give |
Illum |
30-09-2008 14:50 |
|
Heste den optimale pasning , mht. til fold og ordenlig boks plus foder, bør man holde fisk. At heste ejer gør hvad de mener er godt nok ( godt nok er ALDRIG det bedste) holder IKKE en meter. For var det rigtig, stod der IKKE en hest på deltaet Amager. Og ikke en hest stod og glanede på en jordfold i 4-6 mdr. om året. Næ du folk kan gradbøje godt nok ( godt nok er ikke det bedste) så det passer til ejeren Desværre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandkolik |
|
|
Er det kun hvis de går på sand og jord, at man skal forebygge? Mine går på græs og har alligevel frøgræs/hø på folden - skal jeg så give skaller alligevel?? og er det det samme som HUSK ? Hilsen Jannie
Hestebokse eller løsdrift. Store folde, tørt hele året. Græs hele året. Læskur. Eng. Alt inkl. kr. 1200.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis de gnaver |
Illum |
30-09-2008 16:06 |
|
Ned til roden og tager roden med op så skal du passe på. Ved ikke om husk er det samme, har aldrig brugt den slags. Går ind for en godt græsdække sommer som vinter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illumm |
gittemulle |
30-09-2008 16:39 |
|
det er ikke alle der kan have deres heste på sommergræs om vinteren og det bedste må skam være at de kan komme ud og løbe/lege, i stedet for at stå og glo i en bokms, skulle alle rideskoleheste så stå inde altid eller hvad? Vi passer skam vores heste godt selvom de kommer ud på fold om vinteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amager |
|
|
Hvad hullen er der glat med Amager, vi har måske ikke mange folde men der er nogen og ja som så mange andre steder er det jordfolde især om vinteren. De fleste af hestene er på sommmergræs på fælden med masser af græs og de fleste gårde har græsfolde. Hellere have min hest på jordfold og lege end at stå i boksen hele dagen. Undskyld at jeg brugte tråden Hilsen Camilla Som er super glad for at stå på Amager og ønsker ikke at stå nogen andre steder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det bedste er at |
Illum |
30-09-2008 20:42 |
|
At de har græs under hovene sommer som vinter. Det andet er bare at gradbøje "godt for hesten" og hvorfor finde noget der er endnu værre end jordfold ( boks), for at retfærdiggøre jordfold.... Til at &/%&/%/¤ over, er den slags. Heste væk fra AMAGER..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Latterligt at man |
Illum |
30-09-2008 20:45 |
|
Kun har valget mellem jordfold og boks. Stakkels heste, det kan jo tydeligt læses at det er ikke det bedste for heste ben og hove, hver eneste vinter alene her på HN. Dyrlæger og smede sukker over den slags, men tjener gode penge. Dem kunne I jo bruge på steder med gode vinterfolde.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Tine85 |
01-10-2008 10:35 |
|
Illum du er altid lidt skarp i din udtalelse...men denne gang kan jeg faktisk give dig ret...jeg forstår heller ikke folk der lukker deres heste på jordfold uden noget at æde i flere timer! Der hvor terroristen står skal man ligge hø op på foldene om vinteren, hvilket jeg syns skal være et generelt lov krav for alle rideskoler m.m.
M.V.H Tine & Terroristen ***Vær dit eget ikon*** (") (") ('.' ) (")-(")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandkolik |
|
|
Nu kan de altså godt få sandkolik selvom de går på græsfolde. Hvis de hiver rødder med op og man bor i et område med meget sandjord, så kan det gå galt. Vores pony blev opereret for tarmslyng sidste år og fik fjernet 20 kg. sand i maven. Dette tiltrods for at der var godt med græs på folden Derfor forebygger jeg nu med loppefrøskaller, som er det samme som HUSK.
Hilsen Mona Ejer af den dejlig DSP hoppeplag Hyldtoft´s Kika Bredager. Se hende på min præsentation : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Illum |
|
|
Fint at du ikke er eninge med os andre. Jeg er bare utrolig ked af at min ellers ærlige og lidt sørgelige tråd nu blev en "kaste med mudder" tråd. Det synes jeg ikke du kan være bekendt. Det kan godt være du synes at du har hest på den bedste måde - men hvem er du at kunne dømme andre på en så nedladende måde? Hvad blev der af respekt for andre mennesker og andre menneskers valg? Så vidt jeg kan se på dit ene billede står din hest i en stald der ifølge de nye love er alt for lavloftet - men ved du hvad? FRED VÆRE MED DET! Jeg gider ikke være fordømmende - ærgeligt at du er det - det skaber en rigtig dårlig tone og atmosfære herinde! Næste gang du logger på debatsiden så læs: DEBAT. Altså er emnerne til debat og ikke til bedømmelse. Hvis heste-nettet var enig med dig i at der kun er EN rigtig måde så hed siden nok love og regler om røgt og pleje.
MVH Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine heste |
|
|
pløjer deres mark total op om vinteren pga den bløde jord.. MEN de har så en stor balle hø til fri afbenyttelse HELE tiden.. på en måde tror jeg det er bedre med jordfold og grovfoder til frit afbenyttelse end nedbidt mark, med risiko for at spise sand med.. det er ikke for at forsvare mine hestes forhold, for deres vinterfold er skam 1½ tdr land, men den er hurtigt pløjet op pga jorden og det er "kun" til 3 heste og et føl, sidste år var der 2 heste og et føl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores vinterfold |
|
|
Ses i baggrunden, taget i vinters.. Heldigvis har vi aldrig haft et eneste foderrelateret koliktilfælde, og aldrig noget alvorligt. Så vi behøver ikke foder på foldene + de får alt det hø de kan spise når de kommer ind. Men jeg ville så heller aldrig holde hest på sand/mudder folde som så mange desværre gør.
Stud. Jur, Århus... Kender du lillegårdens Lucie. Olh. Eft. Ruben.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stalden er |
Illum |
03-10-2008 20:59 |
|
Revet ned. Og hesten død...ellers noget. Men folden var tør og dækket med græs året rundt...
Illum .
Velkommen til verden Johanne og hjertelig tillykke Christina !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og ps da lige |
Illum |
03-10-2008 21:09 |
|
Stalden ville først være ulovlig i 2019, ellers noget..
Illum .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene farving |
|
|
Så er den jo åbenbart ikke stor nok.. Vores er også lidt blød i den bagerste del, det er nærmest som en eng men det hele er dækket af græs hele året og er tørt. Og de kommer vel netop til at æde jord hvis de går og nipper efter et par strå hele dagen.
Stud. Jur, Århus... Kender du lillegårdens Lucie. Olh. Eft. Ruben.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sand kolik |
|
|
Hej. Min søsters pony havde også fået sand i maven den stod sammen med 20 andre islænder og måtte også have tømt maven for sand 2 kg.Det var ikke kun den hest der havde det hele 5 stk af hestene fik det.Men selvfølgelig ikke dem der boede på gårdens hestefor de gik på en anden fold hvor der ikke var sandet bund.min søster pony er fjernet fra stedet omgående men de folk som har stedet ikke gør noget ved det. Det vil jeg kalde DYRPLAGERI.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kolik og loppefrø |
Hanne ♥Mille♥ |
06-10-2008 10:35 |
|
Hej
Jeg vil også lige blande mig i debatten omkring kolik.
Min datters pony fik for tre år siden koliki bidende frost vejr. Vi tilkalde dyrlægen som gav ponyen smertestillende, så var eller i boksen den næste uge.Det skal lige siges at hesten havde gået uden vand siden morgenstunden (det var frosset til)
Men men. to måneder efter var den gal ponyen havde igen kolik dyrlæge tilklades og den fik igen smertestillende og så loppefrø en uge om måneden resten af livet.
I år var det så min pony som fik sandkolik,hesten fik smertestillende af flere omgange og olie en enkelt gang den blev også beordret på stald, kun fold i få timer og det viste sig også halmen vi havde på stedet var af dårlig kvalitet, så vi måtte selv ud købe byghalm til ponyerne.
Ingen af vores ponyer har haft kolik siden de blev sat på loppefrøskaller. Så vi kan kun sig brug i skåner jeres hest og jer selv for en masse smerte.
Husk lige at man aldrig må bruge hvedehalm til heste, det kan i yderste konsekvens slå dem ihjel. Brug byg eller havrehalm!!
Hanne og Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Loppefrø osv |
Illum |
06-10-2008 11:11 |
|
Er IKKE nødvendig hvis halm, fold og grovfoder mængde er i TOP. I alle de år jeg har ejet hest, har INGEN af dem nogensinde haft, eller været tæt på nogen form for kolik. Men ja natyrligvis var alle forhold har også i TOP.. Og ikke om jeg ville holde hest, uden at alt kunne være i TOP. Jeg kunne aldrig finde på, at komme med "ting" der var værre end det jeg kunne byde dem, for at rætfærdiggøre elendige / ikke gode nok forhold. Ja det er min holdning og den er hestene ganske glade for. Ikke noget med at være perfekt, men hvordan man mener dyr skal behandles.
Illum .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandkolik... |
|
|
Vi har 7-9-13 kun oplevet en enkelt kolik her. Dette fordi vi var faldet for et "helt fantastisk" roe foder, som endte med at koste os en hulens masse penge til babu - operation på Ansager (en søndag, selvfølgelig) og efterfølgende erfaring om, at det simpelthen ikke kan lade sig gøre, at rense roer, så de er fri for sten og sand!!! Det var en særdeles drøj omgang og jeg priser mig lykkelig for at vores kære mule heldigvis er kommet sig fuldstændigt. Ikke mere roefoder her, men som altid masser af grovfoder og efter den oplevelse - kogte hørfrø. Vore ponyer er på fold hver dag året rundt. Folde som, fordi de er beliggende i Danmark, kender forskel på sommer og vinter. Jeg forstår det ikke, men græsset vil altså bare ikke gro om vinteren  Illum - du er som sædvanlig nådesløs i dine udtalelser, hvilket egentlig er lidt trist, da dit budskab ofte forsvinder i den skarpe tone. Men lofthøjde er altså lofthøjde - uanset hvornår dispensationen træder ud af kraft. - og medmindre du har tromlet og fjernet hver eneste hul og sten på den mark, du galoperer gennem dit høje græs på, er det vel heller ikke TOP forhold at ride på. Så klap lige hesten og erkend at selv du holder hest, hvor alle forhold IKKE er i top og indse, at vi andre også holder heste af kærlighed til de kære dyr og selvfølgelig tilbyder dem de bedste forhold, udfra de muligheder, vi har til rådighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bestemt top forhold |
Illum |
06-10-2008 18:40 |
|
For dette var en mark hvor der var samlet sten og den var tromlet  Det er bedste for en mejetærsker, you see. Nu er loven først lige trådt i kraft, og stalden er som du måske har læst revet ned ????
Illum .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandhest |
|
|
Eftersom den moderne hest i overvejende grad stammer fra den arabiske hest, der kommer fra den arabiske halvø, der for det meste består af sand, hvorfor pokker skulle det så være et problem at holde hest på Amager??!!
Der lever tusindvis af heste i fx Australien, USAs tørre Mid West og Spanien i bedste velgående, selvom de står det meste af tiden på sand og bar jord og lever i vild eller halvvild tilstand, i hvad der nærmest kan karakteriseres som halvørkener.
Det er vel sådan, at NOGLE heste ikke kan tåle at indtage sand og jord, ligesom NOGLE heste ikke kan tåle at stå i en lavloftet stald, fordi de lider af klaustrofobi og derfor bliver kulrede i større eller mindre grad (og fordi der er større risiko for at de slår sig selv ihjel ved at hamre hovedet op i loftet).
Jeg er helt enig i, at meget få heste er tjent med at stå og hænge i et mudderhul dagen lang, og jeg er glad for, at min egen har adgang til fin græsfold året rundt og iøvrigt kun kommer ud i max et par timer på de vådeste vinterdage, men jeg tror 99% af HN'er gør, hvad de kan, for at byde deres heste det bedste efter evne.
Det vil dog altid være en eller anden, der mener, de kan gøre det bedre, og jeg er sikker på, at der er fejl at finde i pasningen selv hos dem, der er overbevist om, at de gør det perfekt, og at deres heste er glade (og hvilket spørgeskema skal ens hest lige besvare, så man kan slå fast, at den er glad?).
Hestevelfærd er langt henad vejen subjektiv og individuelt fra hest til hest - min hader regn og slud, hans sidemand vil ud i al slags vejr; nogle heste har det bedst med sko på, andre bedst uden sko - det er ikke nødvendigvis en eksakt videnskab, og nogle gange er man nødt til at prøve sig frem. til dem, der tør at indrømme, at de har taget fejl i deres bedømmelse af hestens velfærd, så vi andre kan lære af deres fejl.
'Forgyldning forgår, men svinelæder består.' (H.C. And.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Istid... |
|
|
Vi fik hos Ansager, at vide, at der foreligger en teori om at hestes indtag af sand, hænger sammen med, hvor folden rent geografisk er placeret i forhold til det gamle istidsbælte gennem Dk. Hvor der i sin tid var is, er der åbenbart større forekomst af sandkolik end andre steder i landet.
De sagde også at alle heste faktisk spiser sand i mere eller mindre grad og at det er grovfoderet, der hjælper dem med at få det gennem systemet uden kolik. Hos os gik det galt, fordi vores hest fik sand og sten i sit opblødte krybbefoder og dermed ikke havde mulighed for at sortere det fra.
Kirstine: Kan kun være helt enig med dig; heste er lige så personlige og forskellige som mennesker og erkendelse og hensyn til dette fakta, må vel være essensen i hestevelfærd 
Illum: - En mejetærsker der tromler og samler sten??? - Markmus, mosegrise og lign. lægger altså ikke besked når de graver nye huller i en mark. Derfor mener jeg ikke det er top forhold at galopere hen over meterhøjt græs, hvor man ikke kan se om hesten træder i noget, der kan skade den. Men jeg har fuld forståelse for, hvor sjovt det kan være ... 
- Lov eller ej - jeg anser det ikke for top forhold at have så stor en hest i så lavloftet en stald, men kan sagtens acceptere dit kompromis, der åbenbart hedder fine folde, men knapt så fin en stald.
Erkendelse og accept af at ingen er perfekt, er det, der gør mennesker menneskelige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du aner jo intet |
Illum |
08-10-2008 12:33 |
|
Og afgrøde marker... De tromles og der samles sten INDEN græsset kommer op, så sikke noget ævl med at en mejetærsker skulle gøre dette....
Og kan en hul fra en markmus lave et så stort hul at hesten vrikker om, herre du milde hvor store tror du markmus er ???
Nu er der ikke mosegrise eller mulvarper i en 3. års rødsvingel mark,rodnettet er alt for kraftigt, så lærte du også det.
Ang. foto så er det sgu ikke let at se højden på loftet, dog får du lige den oplysning at frotografen sidder på hug og det giver det er lidt forvrænget syn på højden.
Faktisk var der 270 til loftet.....
Men hæng dig endelig i det 
Illum .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så glemte jeg at lære |
Illum |
08-10-2008 13:07 |
|
Dig om SPRØJTESPOR..... dem kan man ride i, med lethed ergo kan man se jorden, nej nej ikke når man kikker ind i et foto, når man sidder på nakken af krampen....
Illum . Nu med 2 "bjerggeder"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig opførsel |
gittemulle |
08-10-2008 19:53 |
|
jeg syntes nu det er lidt synd at denne tråd blir lavet til en masse mudderkast, ja forskellige mennesker har forskellige meninger om tingene men så kan i slås indbyrdes, syntes bestemt ikke denne tråd skal bruges til sadan noget så stop det nu ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mudder... |
|
|
Sorry Gittemulle og i andre, at jeg har været med til det, fu har fuldstændig ret. Jeg lod mig støde af Illum´s tone i et naivt håb om, at hun var i stand til at forstå hvordan det virker på civiliserede mennesker herinde. - Men må jo erkende at mod dumhed kæmper selv guderne forgæves og at man selvfølgelig med en højde på ca. 70 cm - ifølge kameravinklen - åbenbart er nødt til at hævde sig på anden vis.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ishest |
|
|
Det er da en interessant teori med istidsbæltet og forekomsten af sandkolik, men såvidt jeg husker fra min barnelærdom gælder det, at hele DK, bortset fra Jylland vest for skillelinjen og ca. syd for Limfjorden, var dækket af is, så det forklarer jo ikke hvorfor Amager er så slemt (set fra et hestevelfærdssynspunkt). Så inden tråden bliver slettet... er der nogen, der venligst kan forklare?
'Forgyldning forgår, men svinelæder består.' (H.C. And.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Istid... |
|
|
Kirstine: prøv at kigge på denne animation: www.akira.ruc.dk/~malo/index2.html Synes den illustrerer meget godt, hvordan is og vand har bevæget sig over Dk og da Amager ligger i både start og slut af hver "oversvømmelse" er det vel nemt at forestille sig, at der er nogle kraftige aflejringer i jorden endnu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum IIlum Illum |
|
|
Hører du ikke mere til Hestegalleriet's forum?
MVH Nanna og Marott's Bella-Donna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kolik og mudderkast |
|
|
Hej
Jeg synes at det er synd at tråden her er gjort til genstand for mudderkast.
Jeg vil så lige tilføje at min mor og jeg kun blandede os på denne tråd for at fortælle om vores erfaringer med kolik hos vores heste, Vi er ikke ude på at støde nogen, eller for den sags skyld at bestemme hvordan andre skal beskytte deres heste mod kolik, vi kom bare med et godt råd om at bruge loppefrøene, fordi det er der mange dyrlæger der anbefaler og vi har kun gode erfaringer med det.
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hørfrø |
|
|
Skulle have samme virkning men mere "tilberedelse" og billigere? Ja, man bliver desværre hurtigt fanget af andres sure miner og al tid negativitet og man får bare lyst til at gøre noget. :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er græs bestemt ikke en sikkerhed |
Stald Smokie |
12-10-2008 12:36 |
|
for at der ikke opstår sandkolik. min egen erfaringe r desværre også ret stor (læs fordi jeg desværre også har haft en hest til ansager som de ikke engang kunne redde via operation) men minteori går ud på al den regn vi får i dk. når regnen står ned i dagevis uden nåde blir der slået sandkorn op på græsstrået. som hestene efter følgende spiser. det kan samle ufattelig meget sand i maven på sådan en hest. også selvom der står rimelig højt tæt græs på en fold. så hø på folden altid, og ikke på jorden da de derved også får sand ind i systemet. jeg byggede sådan en kasse her til mine muler og har planer om at bygge 2 mere af samme str, dog skal den ene være lavere end den på billedet.  og denne er bygget til mine minier- der står med mulen i den i al deres foldtid så længe der er god hø i den.: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
ordfolde uden stråfoder er bare et NO GO!!! LADRIG ville jeg tilbyde min hest det! Vi havde ikke græs nok på folden hvor jeg havde min sidst, men der var ALTID adgang til stråfoder! -(ellers bliver heste syge!)
Michelle HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud **HUS/RÆKKEHUS/NEDL. LANDBRUG søges til leje omkring Aalborg**
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regn.... |
|
|
Tror også regn har noget at sige, men hælder mere til at det er fordi rødderne nemmere følger med op, når jorden er blød, derfor ekstremt vigtigt at huske hestetandlægen  Men vidste i "hestenettere" godt at det, ifølge foderloven faktisk er tilladt, at der er en vis mængde sand og "urenheder" i det foder vi køber til vore heste? I vores tilfælde vidste firmaet godt, at de havde problemer med at foderet indeholdt mere skidt end loven tillader (Jeg siede 3 kg foder og fandt 1/2 kg sand og en del sten!!). Alligevel sendte de foderet på markedet uden at advare om problemet og de er p... ligeglade med de følger, det har haft  En ting er, at heste får sand på marken, men der har de trods alt en mulighed for at sortere det fra. Det har de ikke når det er blandet i et særdeles velsmagende og saftigt krybbefoder. Smokie: Rigtig fine høkasser du har lavet Vi erfarede dog sidste år, at det er vigtigt at sørge for en luftig bund, da kondensvand osv. samler sig, selv om der er overdækket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandkolik |
|
|
Jeg er ked af det på Netti´s vejne, at tråden har udviklet sig til spy fra en spyflue... Jeg vil nu sige, at uanset hvad man gør for, at der er masser af græs på sine vinterfolde, så kan man ikke altid gardere sig imod sandkolik. En bekendt af mig havde en utrolig dejlig Blue Horse hoppe. Hun levede under de mere end perfekte hesteforhold. Ejeren var hysterisk med alt omkring hende. En dag jeg var ude ved hende, så jeg hoppen grave hul i græstæppet. Da hun havde fjernet græs og rødder, tog hun en ordenlig mundfuld jord/sand i munden og åd det... Det gentog hun flere gange... jeg fortalte det til ejeren, som ville være obs på det.. Hun havde ingen tegn på sygdom, hun gravede bare huller og åd sandet. Hoppen fik sandkolik nogle uger efter. Efter grundig undersøgelse med kikkert osv. fandt dyrlægen frem til hoppens sand/jord ædelyst- hun havde mavesår. Hoppen dæmpede simpelthen mavesårs smerterne med sandet/jorden. Så uanset hvad man gør- om man så har 15 Hektar perfekt tromblet græsmark, så kan du ikke stoppe hesten fra at spise sand, hvis det er det den ønsker... Min den ene shetlænder har også gjordt det efter vi flyttede. Hun var stresset over flytningen og spiste derfor sand og derefter de andre ponyers afførring. Sandet fik jeg bekræftet, da jeg fortog en gødningsprøve. Hun får nu pronotrin kur, samt loppefrøskaller. Ponyerne har masser af græs bund(ingen jord/sand pletter på folden) de får hø på folden og de kommer ind hver nat, hvor de står i spåner og får foder og al det hø de gider æde. (der ligger hø tilbage om morgenen). Illum du er kort sagt ikke perfekt- tværdimod viser du hvor kynisk og kold du er- men husk mennesker som dig, bliver gamle og alene en dag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn :o) |
|
|
Super flotte hø kasser!!!
Sådan ku være rare at få lavet når vores hypper kommer på vinterholddelingerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vind/vejr/jord/sand |
|
|
Hej Smokie
Det er nogle flotte høkasser du har lavet, det er en god ide. Det er jo både besparende og hygiejnisk, og det er noget vi kan lide:-)...
Da min hoppe var plag, gik hun på græs på en halvø der hedder Helnæs. Der er der er skønt område der hedder Overdrevet. Det er et område med en lækker strand og op til stranden støder der græsområder til.
Hun nåede at gå der et godt stykke tid førend hun blev alvorligt syg af kolik, hun blev prompte hentet hjem, og vi bøvlede så med hyppige tilbagevendende kolikker i MEGET lang tid. Faktisk i flere år, indtil vi fandt ud af at det var sandkolik det drejede sig om og rette behandling blev igangsat.
I bakspejlet kan jeg godt se at hun selvfølgelig blev syg af at græsse så tæt på en sandstrand. Netop fordi at når det regnede og blæste, ja så blev græsstråene fyldt med sand og det spiste hun så ganske fornøjet efterfølgende. Jeg siger ikke at man ikke kan have heste gående tæt på vandet, jeg tænker bare at det er vigtigt at være obs på problemet. Så jeg vil give dig fuldstændig ret Smokie, det drejer sig også om vind, vejr kombineret med jord/sand..
OBS......... Nu er min puter flere gange gået ned når jeg har brugt smiley funktionen!!!!!! Er der andre der har oplevet det????
Dumsedinen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|