Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gjordskræk
Forfatter: 
Dato:  19-10-2000 09:12
Hej
Min veninde har problemer med hendes travhest, som lider skrækkelig af gjordskræk. Moderen til denne hest har samme lidelse, Så det er ikke et ukendt fænomen. Alt er prøvet, så vidt vi ved! Stramme lidt efter lidt.. løst på fra starten ikke noget med at stramme til inde i stalden...stramme gjorden i skridt..o.s.v.
Men det er ikke rart at stå med en travhest før løb, som ikke er fortroligt med en gjord!!
Så vi vil frygtelig gerne have gode råd til at komme videre.
0
0
Svar på denne tråd

RE: Gjordskræk
Forfatter: 
Dato:  19-10-2000 13:15
TÅLMODIGHED er den vigtigste faktor.

Du siger at i har prøvet alt - men i må blive ved med at prøve, og samtidig have uendelig tålmodighed.

Min baggrund for dette er min erfaring med Monty.

Det første år jeg havde ham, eksploderede han hver gang han fik sadel på. Han endte som regel med at ligge på staldgangen, og det var en MEGET skræmmende oplevelse.

Nogen af de ting jeg synes hjalp gradvist var:
1. Først skal i tjekke at der ikke er fysiske årsager til at hesten bliver bange. Passer sadlen 100%, Har hesten evt ondt i ryggen. Kan den SE hvad i laver bag ved den.

2. Spænde gjorden lidt ad gangen. Prøv evt med forskellige gjorde.

3. Trensen på først. En af Montys problemer var at han havde frygteligt travlt med at komme ud, så når sadlen var på, så gik han! Og når han så opdagede at han var bundet gik han i panik og kastede sig rundt til han lå ned.

4. Nederste næsebånd af trensen. Jeg ved ikke hvorfor - men det hjalp!

5. I må ikke være bange - hesten kan mærke det, og det gør den mere nervøs (jeg ved det er svært)

6. Find en ustresset måde at sadle på.
For vores vedkommende var det følgende. Der måtte IKKE være andre heste i stalden - hvis der var skulle de være i deres bokse. Der måtte ikke være noget mellem Monty og døren. Jeg striglede og gav trense på, på staldgangen, trak ham ind i boksen og sadlede op mens han guffede lidt havre i sig, og så gik jeg ud af boksen og bad ham følge med - UDEN at holde fast i ham. Monty blev endnu mere stresset af lyden af sine egne hove, så som regel gik det MEGET hurtigt med at komme ud - hvis jeg stoppede ham, gik han i panik. Når vi først var udenfor, kunne jeg spænde lidt efter, gå, spænde efter og stige op - og så forløb alt i god ro og orden.
Han kunne ikke vendes eller bakkes lige når han var blevet sadlet.
Det tog et år at få ham til at holde op, og han har haft korte tilbagefald siden - han bliver stadig meget stresset hvis han bliver forladt af andre heste - jeg har overkommet dette problem ved at jeg, hvis der er andre der skal ud mens jeg strigler, trækker Monty med ud, og så går vi ind igen - så er han jo ikke blevet forladt. Han er heldigvis nem at narre :o)

7. Jeres sikkerhed er vigtigere end hestens!!!!!!!!! Uanset hvilke metoder i afprøver til at få sadlen på, så HUSK i står med et dyr på 4-700kg, som muligvis går i panik!!
I skal ALTID have en flugtvej!
I må ALDRIG prøve at holde fast i hesten - det kan i alligevel ikke!!
Alle der ikke er direkte indvolverede i det igangværende forsøg på opsadling skal finde et andet sted at stå - der må ikke være nogen der kommer i vejen eller i klemme.

8. TÅLMODIGHED

9. Ro - hvis i går i panik skræmmer i hesten mere. Hvis i er bange skræmmer i den mere. Hav en plan for hvad der skal prøves og følge den i god ro og orden. I skal have god tid - i må ikk e"lige skulle ud en lilel tur" og kun have 5 minutter.

10. DET KAN LADE SIG GØRE!!!!

I er velkomne til at ringe til mig - jeg vil gerne hjælpe yderliger hvis jeg kan!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2000 15:39
den hest jeg passede før, havde det samme problem.
og nu ar vi fundet ud af at den havde dårlige ben, men det har din jo sikkert ikke, hvis den kan trave.
men det jeg gjorde var at lave strækøvelser med forbenene altså tage den fremad og så massere den godt og grundigt der hvor gjorden ligger, hvis den kaster med hovedet, som den jo nok gør, når i spænder den, så ma´sser den indtil den IKKE kaster med hovedet mere, det kan godt tage et par minutter, men det hjalp på min hest!

kh.Fie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-10-2000 08:36
Hejsa

Mit råd er at du skal snakke med en heste-massører om det, for de kan mange gange hjælpe. Jeg har ladet mig fortælle, at nogle heste som får gjordkramper mangler nogle muskler, jeg kan ikke huske hvor de manglede dem henne, men det kan massøreren nok hjælpe med.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2000 02:15
Tusind tak for jeres råd.:o)
Det eneste vi ikke har prøvet, er hestemassør! Så det var nok en ide.
Vi har begge haft med heste at gøre i ca 25 år, så helt "grønne" er vi ikke. Men det er da sært, at hoppen her har det på samme måde som hendes moder, men ikke hendes 2 søskende. Så det må være fysisk, for det er de eneste 2 heste vi har haft med at gøre, der mere end vipper med ørene!! :o)
Der har været en kinosolog til moderen, men det fik vi ikke meget ud af, så hestemassør bliver det næste.
Mvh Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2000 12:58
hej Bettina!!

Jeg vil i fremtiden kalde mig for Bettina J, så vi kan kende forskel på hinanden.

Mvh
Bettina J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2000 08:11
Hej Bettina J
Det kunne ske, at der var flere Bettina´er, så jeg vil bruge efternavnet "Hydro".
Så har vi begge givet os lidt ikke? :o)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider