Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilken dækkenløsning?
Forfatter: 
Dato:  22-08-2008 18:36

Til vinter er der en vis sandsynlighed for at han kommer til at gå ude hele tiden. Jeg ved ikke om han vil kunne klare det uden at fryse. I vinters blev han ikke særligt tykpelset.

Derfor kunne det komme på tale at finde ham en dækkenløsning af en eller anden slags.

Men hvilken type skal det være?

Skal det være med eller uden hals?

Hvor meget foer skal der være i det?

Hvilken størrelse skal det være?

Skal det være alt i et eller flere seperate lag.

Kriterier:

Det skal være vind og vandtæt samt kunne ånde i det.

Det skal varme de nødvendige steder?

Det må ikke være så varmt at han ikke sætter vinterpels, så han fryser når det pilles af midlertidigt.

Det skal kunne gås med hele dagen.

Nemt at vaske og tørre.

Være holdbart.

Sidde fast.

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

alm regndækken
Forfatter: 
Dato:  22-08-2008 20:55

umiddelbart, men du skriver ikke, om den fryser? Eller har jeg overset det. Kun at den ikke sætter pels.

Min satte kæmpe pels det første år jeg kendte hende, og de øvrige 5 har hun haft "sommerpels", men ikke frosset. Står den og ryster, eller bliver meget træt/uopmærksom?

Lone

Ponyer søger nyt hjem! Vant til børn og ridning. Århus.

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved det
Forfatter: 
Dato:  22-08-2008 21:09

ikke før til vinter og da ved jeg det heller ikke, for jeg er der jo ikke om natten hvor det bliver koldest. Så for en sikkerheds skyld.....

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

dækken
Forfatter: 
Dato:  22-08-2008 22:06

Det kommer vel an på hvordan forholdene ellers er.

Skal den gå i løsdrift? og hvordan er mulighederne for at gå indenfor?

generelt kan heste holde varmen rigtigt fint hvis de fodres godt

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Han skal gå i
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 10:46

løsdrift med skur. Men hvis regndækken er nok, så må jeg vel finde sådan et. Det behøver jo heller ikke vaskes ret tit.

Hvilket mærke er godt og hvordan finder jeg ud af størrelsen?

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

hesten
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 10:52

Jeg kan ikke lade være med at spørge om du nogensinde fik købt hø til din hest?

Hvis den ikke bliver fodret ordentligt vil den næppe kunne holde varmen ligemeget hvilket dækken du giver den på.

0
0
Svar på denne tråd

han får
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 14:18

hvad ´han skal have.

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

dækkener
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 14:45

Hvis du køber et regndækken, så køb et med fleecefoer. Min erfaring er, at alm. regndækkener ligger pelsen ned, og så bliver hesten meget kold hen over ryg og kryds...

Med venlig hilsen Heidi

"Ingen kan give dig mindreværdsfølelse uden din tilladelse"

0
0
Svar på denne tråd

ok regndækken
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 14:51

med fleece. Er det rigeligt med et tyndt lag?

Hvor nødvendigt er det med hals?

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

puha axel...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 15:21

Det var et kort og studst svar du gav..

Det kunne msåke være at grunden til hun spurgte hænger sammen lidt med denne tråd.. Masser af godt stråfoder er nemlig med at til hesten kan holde varmen...

Udover det skal du jo lige huske her i din dækken tanke at du skal have det af HVER DAG!! + chekke om hesten er tør indenunder

Jeg ville vælge at bruge en del penge og købe 1 eller 2 bucas dækner. Det kan ofte godt svare sig på sigt at købe lidt dyrere dækkener fremfor de billige der hurtigere går i stykker..

+ Det er jo en traver du har og det i sig selv kan være svært at finde dækner til der sidder godt og bliver hvor de skal være.. jeg havde nok målt den (bringe osv. for at finde en så god strørrelse som muligt der hverken skraver eller falder ned. og så ville jeg i dit tilfælde vælge at købe et vinterdækken med minimum 500 gram fyld i.

En regn dækken har tildens til at ligge hårene ned så den ikke kan løfte dem og dermed få varmen. Så et GODT dækken med fyld og med så højt tal ved regn/vind som muligt.. når du så finder der kan ligge på den så køber du 2!!! Så er du sikker på du har et ekstra når det går i stykker, (hvis andre heste bider i det, eller den får lavet et eller andet på folden. ) Min hoppe brugte ca 2 pr sæson.

oveni det skal du nok også lige huske at du skal have et ride tæppe eller andet.. Du rider vel stadig ude?? og piller du dens dækken af har den ikke meget at stå i mod med..

Du skal nok regne med et par tusinde !!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brunt PRE hingsteføl sælges ved fravænning.
vallak sælges se. www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/206612/
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 15:23

du finder strørrelsen ved at måle fra haleroden af og hen til hvor manken starter.

-Kristina:)

& Fanni<33 nu også med Thy Tarzan<33

Gid i kan leve for evigt!

0
0
Svar på denne tråd

længden er
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 16:08

ca. 135 cm.

Se det er netop ridedækken jeg vil undgå, ved at går med et dækken der ikke hindrer ham i at sætte pels, men blot tager den kulde, der får ham til at fryse.

Hvad er forskellen på et vinterdækken og et regndækken med foer?

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

Forstyrrelse
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 16:24

Når der lægges dækken på vil det altid forstyrre pelssætningen...

Og rider du i regnvejr ville jeg altid ride med et lændedækken - så er du sikker på dt ikke er for koldt - og hesten bliver ikke så våd at du skal vente en evighed på at kunne putte dækken på igen...

Regndækken med foer er blot et dækken med fleece indvendigt - et vinterdækken er så i princippet et regndæken med rigtig meget foer Hehe

Ang. dit første indlæg ser jeg ingen grund til at købe dækken med hals når nu du gerne ser at han anlægger noget pels.

Men kan ikke helt forstå dit indlæg må jeg nok sige...

Du vil gerne have ham til at sætte pels så han selv kan holde varmen men er bange for at det ikke er nok??

Tosset som de andre...

"The kid is having nightmares. Only happen at night - it's right there in the name..."

Gregory House

0
0
Svar på denne tråd

det der
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 16:37

bekymrer mig er at han ikke kan holde varmen om natten.

Han skal sætte så meget pels han ville gøre uden dækken, så han ikke fryser, når det pilles af når vi skal på tur.

Om aftenen og natten bliver det koldere, måske så koldt, at han ikke kan holde varmen med sin egen pels. Et dækken skal så bare kompenserer for den pels han mangler for at kunne holde sig varm om natten.

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

Enten eller
Forfatter: 
Dato:  23-08-2008 16:47

Har hestene stråfoder til hele natten ville jeg ikke være så bekymret - rugbrødsmotoren producerer god indvendig varme.

Det der bekymrer mig lidt er at går hesten med dækken konstant forstyrrer et alt andet lige pelssætningen - det er det nogle af os udnytter ved at lægge dækken på rimelig tidligt således at hesten ikke sætter mere pels end at vi ikke behøver tænke på at klippe f.eks.

Som jeg forstår det vil du lægge dækken på rimelig sent når hesten allerede har sat pels, og altså kun et rimelig tyndt dækken til lige at give lidt ekstra??

Problemet synes jeg så er at hvis nu vi siger du lægger det på i en periode fordi det er meget koldt og det så bliver varmere igen - enten vil hesten fælde fordi det liver varmere, eller også tager du dækkenet af igen og fedtet i hestens pels er så også forstyrret og det er svært at sige hvordan den så tager kulden...

For mig er dækkenløsninger om vinteren nok bare enten eller. Har man først lat det på tager man konsekvensen deraf med dækkenskift og luftning af pelsen - og tæppe under ridning osv...

Håber du finder den løsning der passer jer - forhåbentlig kan han klare at holde varmen selv!

Tosset som de andre...

"The kid is having nightmares. Only happen at night - it's right there in the name..."

Gregory House

0
0
Svar på denne tråd

nå ja men
Forfatter: 
Dato:  24-08-2008 13:52

så dropper jeg det bare og ser tiden an. Jeg kom også i nat til at tænke på, at en dyrlæge engang har skrevet at dækkener ødelægger pelsens evne til at aflede vand.

Er der forresten noget man kan give hesten, så den sætter bedre og mere pels?

~ G & L ~

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  24-08-2008 19:07

Hmm. Hvorfor spørge når du alligevel dropper det...

Du skriver: det der bekymrer mig er at han ikke kan holde varmen om natten. Så læg et dækken på!!

Du skriver: Han skal sætte så meget pels han ville gøre uden dækken, så han ikke fryser, når det pilles af når vi skal på tur. Så rider man med ridedækken..

Du skriver:

Om aftenen og natten bliver det koldere, måske så koldt, at han ikke kan holde varmen med sin egen pels. Et dækken skal så bare kompenserer for den pels han mangler for at kunne holde sig varm om natten. Jeg ville nu ikke når jeg har lagt dækken på tage det af og på hele tiden, da hesten risikere at blive syg!!

Kunne godt tænke mig at vide hvor lang tid du har haft hest??

Nicolé

Jordens dejligste Hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider