Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest gå alene - hvor længe?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 15:41

Ja, det er normalt imod mine principper, men måske er jeg nødt til at lade min hoppe gå alene på fold i en periode. Sagen er nemlig den, at hendes to foldkammerater flytter snart hjem. Jeg har en hingsteplag, som skal hjem til efteråret, men først når han er blevet kastreret. Hvor længe er det acceptabelt at lade en hest gå alene. Hun er lidt en ude af øje-ude af sind hest, så det hjælper måske lidt på det? Er der nogen der kender en lille pony, der mangler selskab, ja så er den velkommen

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 16:16

....jeg bliver halshugget for dette svar

Min hest gik alene i knapt 3mdr sidste år. Jeg havde fået min hoppe aflivet og afløseren der skulle komme fra USA, lod vente på sig.

Fra start af havde jeg en alternativ løsning (dog ikke en optimal en, for så havde jeg selvfølgelig bare gjort det), hvis jeg kunne se, at det ikke gik. Men min hest tog det fuldstændig afslappet og der var absolut intet at mærke på ham.

Om 14 dage skal den nye afsted i 2 mdrs træning, så der gentager vi "succesen".

Men jeg kan ikke svare dig på hvor længe, for det kommer helt an på, hvordan hesten tager det. Hvis din hest er urolig eller ked af det, ja så kan en uge være for lang tid. Hvis den tager det afslappet, jamen så går det jo.

Jeg er selvfølgelig ikke "stolt" over at lade mine heste være alene, men jeg vil ikke ud i at skulle anskaffe mig flere heste, bare som selskab. Begge mine heste kan efterlades alene i kortere eller længere tid, uden problemer. Det er vigtigt for mig, når nu de går hjemme og vi kun har de 2. Jeg vil ikke stå i en panik-situation, hvis den ene pludselig skal indlægges eller lign.

Det skal dog tilføjes, at de altid har udkig til naboens heste, men ingen kontakt med dem.

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Hest alene
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 20:28

Hej Dorte.

Mange tak for dit svar

Det er jo lidt den samme situation jeg står i. Det drejer sig måske om et par måneder, men jeg ønsker heller ikke at anskaffe mig en selskabshest/-pony, for når hingsteplagen (vallak til den tid) kommer hjem, så skal der kun være de to. I øvrigt har jeg kun plads til to heste i stalden.

Jeg tror jeg vil lade ejeren til de to andre heste køre afsted med hestene og så se hvad der sker. Hvis det ikke det går, ja så må hun med. Hun kan godt være lidt urolig i et kort stykke tid, når man tager hendes kammerater væk fra folden, når disse skal rides. Det er jo også helt normalt. Men hun har tidligere godt kunne gå alene en hel dag, hvis de var til stævne.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:24

....hvis hun normalt godt kan være alene, så burde det jo kunne lade sig gøre.

Held og lykke med det

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

advarsel
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:57

jeg vil gerne "advare" dig om, at nogle af de heste, der ikke trives med ensomhed, kan få en uønsket adfærd der måske "hænger ved" senere hen.

Selvom hesten måske kalder et par dage og så falder til ro kan du risikere, at når den så får selskab igen, bliver det at miste igen (når du fx rider tur) åbenbart helt ulideligt for hesten og enten suser skummende rundt indtil du er vel tilbage med "toer" eller endda vil forsøge at hindre dig i at fjerne "toer" fra fold.(har kendt begge modeller, det var ret synd for dem, de var virkelig stressede).

Problemet er, at om denne kedlige adfærd hænger ved, det ved du først når det er "for sent" og så har du en hest, der dagligt stresser op.

Kan kun anbefale dig at snakke med venner og bekendte i lokalmiljøet om at låne en hest eller pony.

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Sarah...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 07:57

Tak for advarslen Jeg har forhørt mig i området, men jeg er tilflytter, så jeg kender ikke så mange. Har også kigget herinde, på Hestegalleri og DBA. Selvom jeg måske beslutter mig for i første omgang, at hun skal gå alene i et par måneder, vil jeg fortsat søge efter selskab til hende.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

En kort periode
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 09:34

En kort periode ville ikke bekymre mig, hvis ellers hesten slapper af og spiser som den skal.

Sidste år havde jeg ikke helt græs nok herhjemme og trak de 3 af hestene 300 meter frem og tilbage hver dag til en anden fold med MASSER af græs. Dog havde jeg på ingen måde lyst til at den 4. en Haflinger hoppe skulle deltage i gildet, da hun var rigelig tyk. Så hun blev alene tilbage fra morgen til aften og til sidst gad hun ikke gå med til leddet, for hun havde luret at hun ikke kom med. Hun var selvfølgelig glad når de kom tilbage om aftenen, men ikke noget særligt.

Samme hest gik alene i knap en måned sent efterår, da de andre kom til deres vinterhi som ikke er hjemme hos mig selv.

Men lad hesten bestemme om den kan klare det.

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 09:51

Mine 2 har altid gået, siden jeg fik den unge (dvs 12 år siden), sammen men tager jeg den unge ud for at ride flipper ham pensionisten helt ud.

Han kan og vil bare ikke stå alene ikke engang 1 time. Da han var ung stod jeg i en stald hvor vi skulle stå helt alene og det endte helt galt.

Så flytte jeg til en stald med flere og så faldt der ro på. Ham ung-fyren kan sagtes stå alene uden problemer.

Nu går overvejelsen på at på et ponydyr til selskab til pensionisten så jeg kan få redet ungfyren.

Så Juncher får du flere henvendelser en du har plads til er du velkommen til at vidersende til mig

mvh

Heidi

Part søges til lipizzanervallak i Smørum

Nihil intentanum

Felix vi ses igen min skat

0
0
Svar på denne tråd

Rent principielt...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 10:13

... bryder jeg mig ikke om at heste skal gå alene.

Men heste er forskellige - og hvor nogen ikke kan holde ud at være alene io blot et par øjeblikke, er der andre der ikke lader sig mærke med noget.

En af Baloos staldkammerater stod alene i 3 måneder før vi flyttede ind i stalden - og han havde det øjensynligt ok med det. Han kan sagtens stadig stå alene på folden hvis de andre to er væk. Der er ingen forskel i hans adfærd.

Baloo kan ikke stå alene på folden hvis begge de andre skal på skovtur - han går ganske meget amok og løber og løber - med fare for at løbe gennem hegnet (heldigvis er mine staldkammerater søde, de rider ikke ud samtidig, og HVIS det skulle ske, tager de ham ind).

Men han kan godt stå alene som den sidste når de trækkes ind - der er han kommet ind i en rutine hvor ahn tager sig en enkelt løbetur, og så venter tålmodigt ved leddet. Men der skal ikke gå mere end max 5 minutter!

Han kan godt stå alene i en boks - hvis der er køer i stalden. Men han gør det ikke uden at gøre tydeligt opmærksom på at han er ulykkelig over det!

Min tidligere hest, kunne ikke engang stå alene og vente de 5 minutter - han nåede ofte at hidse sig så meget op på de par øjeblikke at han var næsten umulig at gå med, når han skulle ind. Stod han alene i stalden, prøvede han at grave sig ud gennem væggene.

Min gamle pony kunne sagtens være alene - både på fold og i stald.

Som sagt - jeg ville ikke bryde mig om at have en hest stående alene i måneder - men det KAN da gøres for nogen. Jeg ville nok forsøge forskellige alternativer med enten at have hesten opstaldet med andre et andet sted, eller låne en pony for en periode.

£isbeth & Baloo

People are just about as happy as they make up their minds to be

(Abraham Lincoln)

Hjælp til transport til og fra dyrlæge søges fredag d 8/8 i Næstved

0
0
Svar på denne tråd

Hest alene...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 10:39

Tak for jeres svar

Det lyder som om det godt kan lade sig gøre for nogle heste, og jeg tror min hest vil acceptere det. Men hun bliver helt sikkert glad, når hingsteplagen vender hjem. Det er jo hendes dreng De andre heste flyttes i aften, så jeg er spændt på hendes reaktion.

Lisbeth: Det er bestemt også imod mine principper at lade heste gå alene. Det er ikke min gode vilje at lade hende gå alene i et par måneder, men det er den løsning som ligger lige for. Som nævnt tidligere har jeg ledt efter selskab flere steder, men der er ingenting. Og mit netværk i området er ikke så stort endnu, da vi er tilflyttere.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 18:05

Min gamle vallak kunne absolut heller ikke holde ud at være alene - for flere år siden solgte jeg hans daværende legekammerat og havde købt en pony til ham - pludselig ringede køber at de havde en lejlighedstransport 1 uge før tid om de måtte hente ?

Så Dancer endte med at være alene i 1 uge - hvor han skabte sig hvert minut - det var selvfølgelig frygtelig synd, men han tog ingen skade af det.

Så jeg vil mene at for en kortere periode og hesten ikke skaber sig helt vildt - så skal det nok gå.

Held og lykke - lad os høre hvordan hun reagerer.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Det gik fint
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 08:10

Hestene blev hentet igår aftes, og min hoppe var lidt oppe på dupperne. Hun travede lidt frem og tilbage ved hegnet og vrinskede højlydt. Forståeligt nok - det er jo helt naturlig adfærd. Efter en times tid var hun faldet til ro og gik og græssede. Så det ser ud til, at hun tager det fint. Indtil videre i hvert fald.

Ejeren til de to heste sagde, at den ene nok kom igen til 1. september, så det varer ikke så længe før hun igen har selskab.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Vi.......
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 08:27

...krydser fingre for, at det fortsætter godt

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

lllllll
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 14:39

Jeg er helt principelt imod at hesten går alene på fold og i stald i længere tid (14 dage +) Jeg har læst svarene i denne tråd, og kan se at det går rigtig godt for mange men alligevel er min holdning, at det er et overgreb mod hesten. Jeg synes i øvrigt at det er hul i hovedet at det ikke blev et lovkrav, at heste skal have en fold-/staldkammerat. Alle eksperter siger at det er meget vigtigt for hestens psykiske balance.

Jeg købte min hest i februar og havde ikke fundet nogen selskabspony endnu. Min hest kom hjem søndag aften og jeg fandt og købte en selskabspony dagen efter. Kl 14 stod den nye pony i stalden. Den hysteriske kalden min "første" nye hest lagde for dagen, gjorde mig helt klart, at det havde været hårdt for den at være alene det lille døgn.

Jeg vil ikke dømme nogen, men jeg ville aldrig byde min hest ikke at have hesteselskab i flere måneder, lige meget hvor veltilpas den så ud...

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Dalgaard
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:12

Hvis du læser hvad jeg skriver, så har du også læst, at jeg også er imod at heste gå alene på fold/stald. Men men men... jeg får kun plads til to heste i min nye stald, så jeg har ikke den mulighed at købe en selskabshest/-pony til den. For når hingsteplagen kommer hjem, skal der jo også være plads til den. Og når det drejer sig kun om en måned, så tror jeg desværre ikke der er mange der vil fragte deres hest/pony herud (bor langt ude) for kun en måned. Jeg har ikke selv bil eller trailer til at hente den.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:17

se dilemmaet. Det er en rigtig træls situation og som sagt så vil jeg bestemt ikke dømme nogen for deres beslutning.

Jeg havde nok drejet den i en anden retning. F.eks hvis ikke der vil komme en hest til mig for en måned eller to, så må hesten jo komme til "dem". Som en af mulighederne....

Men som sagt så kan jeg sagtens se det trælse dilemma du er i og det er meget nemmere for mig at sige hvad jeg synes, for jeg er jo ikke i situationen..

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

Dalgaard
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:44

Som sagt er mit netværk ikke så stort endnu, da vi just er flyttet hertil. Har kigget både efter selskab og græsningsmuligheder, men uden held. Så nej, det er ikke så ligetil

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Vi kan....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 16:18

...vist alle kun være enige om, at vores løsning ikke er optimal, men omstændighederne kan nødvendiggøre det en gang imellem.

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Lige præcis
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 19:13

Dorte: Lige præcis Jeg var lige ude på folden og se til hende. Hun var glad for at se mig. Jeg havde dog også foder med Hun så ud til at trives okay, så jeg tror det går an.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2008 10:51

Som udgangpunkt er jeg også helt imod heste går alene, men under nogle omstændigheder kan det blive en nødvendighed.

Jeg havde f.eks. min hoppe til hingst for nogle år siden. Efter knapt 1 uge får hun kværke, og skulle være i isolation sammen med alle de andre heste på stedet.

Nu havde hingsteholder ikke underrettet mig om at min hoppe havde tabt sig drastisk.... (hvor utroligt det end lyder, kan hun på få dage ligne en tynd malkeko hvis hun ikke trives)... plus hun havde fået en jordbakterie, foruden kværken.

Ergo krævede min at jeg var hos hende min. 2 gange om dagen hvilket ikke var muligt da jeg boede i anden ende af landet.

Så jeg fik grønt lys fra egen dyrlæge om at flytte hende så snart feberen røg under 39.

Grundet kværken kunne hun jo ikke komme hjem, så hun kom op til nogle bekendte hvor hun stod alene, kun med selskab af køer.

Hun er en hoppe der let kan stresse, men det gik ud over al forventning i de 2-3 mdr. hun stod alene.

Med de eksempler der er givet her, synes jeg det er ok. Ville da også være lidt betænkelig ved at flytte en anden hest for en måned... de skal jo først lære hinanden at kende, og så skiller man dem ad igen. Det er da også synd og meget forvirrende for begge heste.

Så kan hesten trives med at være alene for en periode, synes jeg det er helt ok.

Mvh

Janni

Dejlig hoppe udlånes for længere periode evt. køb muligt. Helpart også muligt. KUN sjælland!

Lækkert Hann./Old. skimmelt hingsteføl sælges v. fravænning dec.08 evt. senere kan aftales.

0
0
Svar på denne tråd

Hest på fold..
Forfatter: 
Dato:  08-08-2008 10:55

Min hest har gået alene i knap 6 md pga. skade og sygdom.

Hun har gået på folde op af de andre heste, så kun kan se og føle dem.

Der har heller ikke været de store problemer med det, men selvfølgeligt er det mest optimalt hvis de kan gå sammen med andre.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Selskab igen
Forfatter: 
Dato:  24-08-2008 19:09

Så har hun fået selskab igen Den ene af de to heste, der flyttede hjem er tilbage igen. Der var ikke mere græs hjemme hos ejeren, så hendes vallak er flyttet på rideskole og hoppen går nu igen sammen med min hoppe. Så det var heldigvis for en kort periode. Hoppen flytter dog hjem omkring 1. oktober, så der skal jeg gerne have fundet nyt selskab for vinteren. Jeg overvejer nemlig at lade min hingsteplag blive hvor han er indtil foråret, da han endnu ikke er klar til en normal kastration.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider