Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"gamle" stive ben
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 10:20
Vores vidunder af en hest har været øm i venstre side af ryggen og været stivbenet de sidste uger.

Vi har haft sadelmageren til at omstoppe sadlerne og vi laver strækøvelser efter hver ridetur, men det hjælper ikke.

På lørdag får vi besøg af en hestemassør.

Men er der nogle af jer som har et godt råd?

Hun er meget stivbenet i traven, når vi starter op. Men det fortagersig når hun bliver varm.
Hun kan pt. ikke springe uden at hun bliver stivbenet og får ondt. Selv små forhindringer. Det er lidt af et problem, for hun elsker at springe og vil meget gerne.

Hun er meget mindre øm i ryggen, efter sadlerne er blevet omstoppet.

Jeg har også ringet til dyrlægen flere gange og han siger at hun er slidt (snart 12 år) på grund af forkert ridning.

Hun får glukosamin og msm, hver dag.

Så tror jeg ikke at jeg kan finde på fler oplysninger.

Jeg håber at I har et par råd vi kan afprøve.
hilsen Schack
0
0
Svar på denne tråd

Er der mere at gøre?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 13:25
Med det du allerede har gjort og vil gøre, så kan jeg kun anbefale, at du også konsulterer Tove Due, kiropraktor. Og så findes der naturligvis forskellige urteblandinger, som kan forsøges.

Men det kan jo være, at din dyrlæge - som kender både dig og hesten - har ret, selvom det er en bitter pille at sluge.

Det lyder næsten som om, det er synd at ride/motionere hesten? For hvis skyld er hun i live - for din eller sin egen skyld? Nogen gange kan det jo være mere humant over for dyrene at tage den helt tunge beslutning?!

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Tja - hvad er et godt liv?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 16:14
Jeg tror nu at hun er ganske tilfreds med livet, når hun bare ikke skal trave.
Når hun bliver sat på fold, sætter hun i galop for at afpatruljere territoriet. Der er intet i skridt.
spørgsmålet er om vi kan finde "fejlen". Når hun er varm arbejder hun villigt.

Nej - jeg tror at der er mange år i Peki endnu, det er bare et spørgsmål om hun kommer til at springe igen. Og det er nu min holdning at hun skal have det lige så sjovt som vi har - ellers skal hun videre.

Hvis hendes forben hævede, var varme eller hun haltede kunne jeg bedre forstå hvad der foregår, men hun bliver "bare" stivbenet.

hilsen Schack.
0
0
Svar på denne tråd

Tove due......
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 19:46
ville være en rigtig god ide.

Og så må man nok sige farvel til at springe - det er simpelthen synd for hesten.

Har hesten gigt/slidforandringer ja så er det bedste nok at den bliver holdt i gang med ridning. Brug lang tid på opvarmning - skridt evt. 20-30 min. før I traver e.l. Og skridt den godt af bagefter.

Held og lykke med det.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  15-03-2004 20:51
Det lyder umiddelbart mærkeligt at Glucosamin ikke har nogen virkning, da glucosamin plejer at have en fremragende virkning så de symptomer du beskriver.

hvilket glucosamin produkt anvender du?, hvor meget giver du om dag og i hvor lang tid har du givet det ? Hvad vejer hesten ?

Sune
0
0
Svar på denne tråd

Sune...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 09:19
Det er glucosamin fra dig, og den har fået det fra august sidste år.
Den får ca. 8-9 g om dagen både glucosamin og MSM.
Det har også haft en effekt med glucosaminen, der har været fremgang i starten, men nu står det lidt i stampe...
Kunne man eventuelt prøve at sætte dosis op ???

Sune, du har slet ikke hørt at jeg er blevet "mormor", se eventuelt billeder på min præs.

Anette, jeg tillod mig lige at svare Sune på dine vegne :-)

Jeg skridtede en god tur på Peki i går, hun var lidt glad i blæseverjret, men hun opførte sig pænt ;-)

Mvh Alette
0
0
Svar på denne tråd

tak for hjælpen alette
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 11:02
Det er altså altid rart at have dig ved hånden. (her er så plads til en smiley med stort smil).

Jeg blev lidt hys her til morgen, og tænke at det var jo ligemeget hvad jeg gjorde, så er det jo alligevel forkert.
Jeg havde så hørt at en hest med gigt skulle varmes op i galop (jeg skridtede selvfølgelig først) - og det gjorde vi. Højrevolte gik rigtigt godt, men venstre kneb det lidt med.
Og da hun var varm, kunne vi ride som vi plejer - uden stive ben.

Det kan jo være at løsningen er, at gemme traven til hun er varm.

Og så prøve det samme inden hun springer.

Hvis det kan hjælpe at sætte dosis op på msm og glukosamin, så prøver vi det - jeg er villig til at afprøve det meste.

hilsen Schack
0
0
Svar på denne tråd

Man kan ikke mærke om....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 12:06
hesten er stiv/skadet/urengående i galop - det er nok derfor folk så bruger galoppen til at varme op i.

Det er også derfor, at man mønstre hesten i trav hvis man ønsker at se efter ureglmæssigheder i gangen.

Jeg holder stadig på, at hesten har bedst af at blive skridtet varm - også selvom det tager en ½ time.

Og sprigning på en stivbenet hest med problemer i bentøjet.............

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider