Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til vævende hest..
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:20

Hej alle..

Jeg står med et problem at min nye stjerne er begyndt at væve. han har kun stået hos mig i ca 14dage og er stadig meget stresset.. jeg ved fra tidligere ejer at han er en følsom hest og ved derfor at det kommer til at tage lidt tid før han falder til. jeg har prøvet at forhøre mig i stalden om at få flyttet ham til den roligste ende, men der er ingen der vil bytte boks med mig. hva gør jeg så for at give ham mest ro??

jeg har sat ham i den ene boks jeg har hvor der kun er en hest ved siden af og som ligger placeret i den ene ende.. dvs der er rimelig roligt.

skal jeg få lavet et gardin til ham så han får mere ro på den måde?? jeg aner intet om vævning og håber virkelig på at få noget god feedback fra jer herinde....

Han vil heller ikke rigtig spise, men det går jeg ud fra hænger sammen??

det skal siges at sælger og jeg har indgået forlig nu hesten har dette problem...

mange hilsner fra Rubin og Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Få ham på fold med det samme.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:32

Jeg ville for alt i verden skynde mig at sætte ham på fold så han kan komme af med sin stress. Det er stressende i sig selv at stå i boks om sommeren. Der skal heste på fold så lang tid som muligt - og gerne på døgnfold.

/Lisbet

Hold tanken mod målet...Og ikke mod besværlighederne.

0
0
Svar på denne tråd

11111111111111
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:42

han går skam på fold.. men er desværre for tynd, så kommer ind hver aften kl 21 i håb om at han vil spise lidt mad og bliver lukket ud igen kl 7om morgenen.. han væver kun når der er aktivitet i stalden...

0
0
Svar på denne tråd

Døgn fold...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:58

Hvordan kan det være at du ikke fodre ham inde om aftenen og så lukker ham ud igen efter fodring?
Eller fodre ham på folden?

Mine får deres foder på folden om aftenen ved 21 tiden og så får de lidt hø at gumle i om natten.

De går på jordfold om natten lige for tiden lige ved vores gård - da vi er meget på vagt pga vi har haft nogle grimme tilfælde af hesteskænderi i nærheden.

Jeg har en krybbebider og jeg sørger for at holde ham langt væk fra stalden da han tit bliver stresset af at stå der i længere tid.

/Lisbet

Hold tanken mod målet...Og ikke mod besværlighederne.

0
0
Svar på denne tråd

vævning....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 16:15

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

Lisbet
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 16:16

Husk på at krybbebidning er en fysisk lidelse og vævning er en psykisk lidelse. Det er ikke sikkert at fold er det eneste rette ved vævning!

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

væver..
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 18:32

Jeg har haft en hoppe der vævede ved uventet aktivitet i stalden - hun havde samtidigt svært ved at holde huld. Den bedste løsning for hende var:

Masser af foldtid

Ingen kerne

wrap eller godt hø døgnet rundt

Tilsidst var hun oppe at spise mindst 25 kg wrap eller hø om dagen og det holdt hendes stress nede og hendes huld oppe.

Men hun blev adrig helt kureret - det kunne nok kun en løsdrift klare hvorfor hun nu er solgt til en der kan tilbyde hende den opstaldingsform

Eva

Stengårdens DSP'er - søde, vedredne ponyer til glade børn.

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

Forsøg
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 22:00

Jeg havde tidligere en hoppe som vævede helt vildt.

Vi forsøgte at ændre vaner...

Hun fik en boks i det roligste hjørne af stalden uden udsigt til nabohesten... Hun fik alt det hø og wrap hun kunne tygge... således var hun aktiveret hele tiden.. Herudover gik hun på fold alle døgnets lyse timer hvormed risikoen blev væsentligt nedsat..

Du kan forsøge at få aktiveret ham på denne måde og forsøg ligeledes at undgå sukker og stivelsesholdigt foder da det går lige i benene på en væver...

Men for alt i verden .. gør alle ting på den samme måde og i faste rutiner således at det ikke giver anledning til stress..

Held og lykke..

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 22:36

er der nogen der ved om det er en ide med et staldgardin eller om det gør tingene værre?

jeg har nu fået en boks i en mindre stald hvor der er knap så meget uro. her håber jeg at han vil falde lidt mere til ro!

har prøvet at ta ham ind og spise, men den går bare ikke.. han stresser hvis ikk det er på samme måde hver dag!

0
0
Svar på denne tråd

som de andre skriver.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 22:46

...jo mere fold jo bedre. Det er de færreste der væver der(har dog mødt et enkelt tilfælde)

Jeg kan kun tale for mig selv, men et boksgardin vil for min kun gøre ondt værre, da han så ikke engang ville kunne se de ting der stressede ham.

Men store lyse boksforhold, kan også have noget at sige måske med åbent vindue ud hvis det er muligt.

Måske han skal have foder som en af de første.?

Men jo bedre du lærer ham at kende jo bedre kan du afhjælpe hans stress og finde netop de ting der gør han væver og dermed "fjerne" dem.

Og at kigge på en væver har ikke nogen god effekt. Enten skal man have ordentlig kontakt ellers skal man gå væk. Ihvertfald ved min. Klap mig eller jeg væver....

Hilsen Susan

If you loves something, set it free.
If it comes back, it is yours forever.
If it doesn't, it never was your to begin with.

Fra filmen: "Et frækt tilbud"

0
0
Svar på denne tråd

1111111111111
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 23:03

hihi den der med klap mig eller jeg væver den kender jeg godt til. når jeg er i nærheden forventer han at jeg gør noget ved ham og er urolig til jeg gør noget

jeg er helt utrolig glad for hesten, så vil gerne gøre det så behageligt for ham som muligt!

han får alt den foldtid der er mulig. jeg har prøvet at tage ham ind og give ham mad, men det gav ham simpelthen så meget stress at han bare rendte rundt og kaldte og vævede som en sindssyg og intet fik spist. så er det bedre at jeg lader ham komme ind i ro og mag i sin boks og at han får tid til at spise.

0
0
Svar på denne tråd

1111111111111111
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 23:08

pretty fancy : tak for en god og oplysende side .. jeg er helt ny i det her og vil gerne lære så meget om det som muligt for at begrænse hans stressende adfærd, for det er helt sikkert kommet af stress over at blive flyttet det her...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider