Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Uden dækken til vinter!?
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 15:44

Hejsa.

Da pony dyret ikke bliver brugt til andet end ture engang

imellem, og han lider af sommereksem og derfor går med

eksemdækken hele sommeren, har jeg nu besluttet, at lade ham

prøve at gå uden dækken til vinter. Hans huld er fin (lidt for

fin måske :D).

Om vinteren går han på fold alle døgnets lyse timer og de

har græs og stråfoder at tygge på og der er nogle træer de kan

gå lidt i læ under.

Men jeg vil gerne vide, om der er noget jeg har glemt at tænke

på?

Og kan han, hvis han kommer ind kold og frysende, få ulddækken

på om natten, uden der sker nogen?

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

Jc Petit Granat 16" dressursadel m. bred bom sælges.

0
0
Svar på denne tråd

fkgjfdgkjkfgj
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 15:50

Det lyder da ganske fint .

Kommer han ind og er våd - så læg gerne et ulddækken på ham indtil han er tør igen.

Får han rigtig meget pels, kan det tage dem enormt lang tid, at blive tør - ja nogle når ikke, at blive tørre før de skal ud igen og det er jo ikke særlig sundt, at være våd og klam i x antal timer...

Men med et ulddækken er de godt hjulpet!

Jeg plejer selv, at tage det af efter et par timer, når de er tørre - men det var da jeg havde dem hjemme.

Tror nu nok de kan klare, at stå med det på natten over...men det kommer selvfølgelig også an på temp. i stalden .

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

stalden
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 15:52

Stalden er rimelig kold, men frostfri :D

Ja, jeg har et rigtig godt ulddækken :D Så det vil jeg prøve i år :D

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

Jc Petit Granat 16" dressursadel m. bred bom sælges.

0
0
Svar på denne tråd

har aldrig brugt dækken om vinteren
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 18:42

Mine 2 araberblandinger har ALDRIG gået med dækken, og de kommer heller aldrig til det. De bliver aldrig langhårede, og de fryser ikke. Om vinteren kommer de så meget ud, som vejret tillader, og de er i øvrigt i fin foderstand hele året.

Èn gang har min vallak haft dækken på i en uge - da han var syg. Ellers aldrig.

http://www.ynox.dk

Bestilling af blyantstegninger - send en pm. :)

Boks udlejes til hoppe i udkanten af Ringsted.

0
0
Svar på denne tråd

minus dækken
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 22:32

Min traver kommer heller ikke til at gå med dækken til vinter. Gider det simpelthen ikke.

Der er jo mange heste der går uden dækken og ikke får dækken på når de kommer ind, bare de ikke er våde ind til skindet og det bliver en pony med tyk pels sjælden. Tænk på dem der går ude 12 mdr om året med et læ skur, de er sjællent syge eller snottet. Det vigtigste er at de er i god foder stand, så skal de nok klare det også selv om der ikke kommer dækken på. hvis ponyen/hesten ikke fryser når dem kommer ind ville jeg ikke give dækken på, tror at det er bedre for immunforsvaret at de "klare" sig selv, men kun hvis de ikke fryser.

Hvis de har været ude og ride og er blevet svedt vil jeg lægge dækken på til den er tør, men tage det af inden natten så den ikke lige få revet "frakken" af inden den skla ud, for så tror jeg først den vil komme til at fryse!!

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest, og med en baby på vej, forventet ankomst 22/10-2008

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

Min hest har
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 23:26

kun haft dækken på en vinter og hun får det ikke på denne vinter - jeg har aldrig set hende fryse selv om der ikke er læ på folden. Til gengæld får hestene wrappet helsæd på marken og det hjælper dem nok til at holde varmen. Hun får heller ikke dækken på de dage hun kommer ind våd.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

væk med dækken
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 22:18

Hvis hesten får sig en ordentlig vinterpels, skal du ikke give ham dækken på om natten.

En hest der sveder, kommer til at fryse, da den er våd indefra. Regner det blot på den, bliver huden ikke kold.

Hvis du lader ham stå med dækken om natten, risikerer du at hans pels bliver dårligere, så han ikke kan holde kulden og vandet ude, eller at han sveder, og så bliver lukket ud i kulden, hvilket vil køle ham ned meget hurtigt.

Kommer han af en eller anden grund til at fryse er det da fint med ulddækkenet, men kun til han er tør!

Mit råd er at lade ham være uden dækken hele tiden, men sikre dig at han ikke sveder om natten pga pelsen. Så kan han evt klippes i en stribe under halsen, mellemforbenene, under maven og mellem lårene.

En tør hest i kulde er bedre end en fugtig i varme.

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd

dækken og godt huld
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 22:22

Jeg gjorde sidste år den erfaring at hvis hesten er ved rigelig godt huld (læs lige hen over ryggen) så kan den faktisk få muk hen langs ryggen fordi vandet ikke løber af på samme måde som det ellers ville gøre...

Så jeg har en hest der er nødt til at have dækken på i hvert fald på de våde dage...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Zenta

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 07:41

Metjen - så er det godt nok en overvægtig hest, du har jeg ved godt, det er lidt off-topic, men strigling bør da holde det væk henover ryggen?

Jeg gyser bare i disse dage! Jeg ser STADIG heste gå med dækken på. Og nej, det er ikke eksemdækken eller insektdækken. Det er sådan et dækken med foring i. GYS!

http://www.ynox.dk

Bestilling af blyantstegninger - send en pm. :)

Boks udlejes til hoppe i udkanten af Ringsted.

0
0
Svar på denne tråd

Muttemor
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 11:37

jo hun er til den gode side, men det er ikke alarmerende, hun er bare bred bygget samtidig.

Hun blev faktisk striglet så tit jeg lige kunne/ville, hun kan jo ikke børstes når hun er våd/klam, og blev langt fra børstet hver dag hun var tør, da man jo også skal passe på fedtlaget...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Zenta

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 13:42

Hej

jeg vil lige være med her

Jeg bruger ikke dækken på mine og har aldrig gjordt.

Men hvis de er meget våde og kolde når de kommer ind fra fold( går ude fra 6 morgen til det bliver mørkt, om vinteren) så får den et tæppe over sig med en god stor portion halm under. For her ligger hemmeligheden, halmen transportere vandet væk fra pelsen til oversiden af tæppet. Når jeg kommer ud og natter af ca ved 21 tiden er tæppet fyld med små perler af vand men hestene er tørrer, smart ikke?!

Det speceilt godt til min fuldblod, hun fryser altid når hun kommer ind, fordi hun kommer til at stå stille, det koldt.

Det er det samme med os mennesker, vi kan holde varmen så længe vi går i regnen og blæsten, men hvis vi står stille og f.eks. står og venter på bussen, så hundefryser selv om vi står i læ.

mvh Diana

Venter føl efter Kærgaardens Marguax og Kærgaardens Amarone i 2009.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fryser/fryser ikke
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 23:47

Der er flere, der mener, at en hest godt må fryse en gang imellem, bare det ikke står på for længe. Men jeg ved nu ikke, hvis mine ser ud til at fryse får de lige et regndækken på ude(fleece hvis de lige kommer ind), til de har fået varmen, og så ryger det af igen. Som regel vil en hest jo kun fryse, hvis det er både vådt og blæsende.

Nu er man jo lidt priviligeret med haflingere. De holder meget fint huld, og de fryser meget sjældent. De er nemlig også gode til at ligge vinterpels :-)

Haflingere sælges. http://Www.uldstrikkerhuset.dk

Medlem af Haflingeravlsforeningen, Danmark

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider