Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Græs - må det være kløver?
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 16:15

Jeg har to af mine heste gående hos nogle venner, som har fået anlagt græsmark sidste år. Landmanden der såede for dem fik at vide, at græsset skulle bruges både til heste og får, og han såede derfor en græsblanding med kløver i, som ifølge ham skulle være god til begge slags dyr.

Hestene har stået på græsset i næsten 1 mdr. nu, og det går fint, men nu har en nabo til stedet sagt, at græs med kløver i er det rene gift for hestene, og at han ikke kan forstå, at de ikke er blevet syge endnu.

Kan det passe, at de ikke kan tåle kløver? Synes da at jeg mange steder hører, at heste går på kløver.

Vi står selv og skal have anlagt græsmark snart, og vil helst ikke så noget forkert græs og gøre hestene syge, så jeg håber, at der er nogen, der kan gøre mig lidt klogere på emnet.

TiNA
0
0
Svar på denne tråd

llllllllll
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 16:20

Mine græsmarker er også med kløver, da de er anlagt til køer. Men jo det er rigtigt, græs med kløver er bestemt ikke særlig godt til heste.

Hvis jeg selv skulle så en græsmark til heste skulle det være uden kløver.

Specielt de trivelige heste har ikke godt af kløver. Så jo desværre.

Men samtidig har jeg en shætter og en oldenborg gående på græs med forholdsvis meget kløver og det har ikke voldt problemer endnu, ud over nogle trivelige græsmaver

Venligst Stine

0
0
Svar på denne tråd

hestegræs
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 17:01

I den hestegræs blanding vi har købt er der kløver. Grunden til at vi valgte med kløver er at en mark med kløver er bedre til at reetablere sig selv. Og det er en blanding der er lavet til heste, kender ikke hvor stort indhold af kløver der er i!! Der er også gode mineraler i kløver, ex. hvis min svigerfars ammekøer går på fold uden/med for lidt kløver, når de går med kalve der dier, har de tendens til at få magnesiummangel.

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest, og med en baby på vej, forventet ankomst 22/10-2008

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 17:46

hvilken slags kløver det er....

Heste kan ikke tåle rødkløver, det kan de blive syge af. Men de kan godt tåle hviskløver. At de så ofte bliver for fede af det er jo en anden sag.....

0
0
Svar på denne tråd

Alt med måde
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 18:24

Jeg har fået sået mine marker til med græs i år som udlæg i vårbyg. Alene pga. vårbyggen er der ikke kløver i. ENDNU. Men der skal ca. 5 % i når byggen er høstet.

Det er en skrøne at heste bliver syge af kløver. Stammer fra dengang man troede at protein forårsagede forfangenhed. Selvfølgelig skal det ikke være en ren kløvermark men en ren græsmark er da lige så forkert. Endda er ukrudt i moderate mængder godt på græsmarken, da det tilfører mineraler som græsset i meget ringe grad gør.

Rødkløver er heller ikke noget der gør hesten syg. Dog producerer det østrogenlignende stoffer og er derfor ikke hensigtsmæssigt at bruge til avlsdyr, da det piller ved hormonbalancen.

Nogle typer af kløver er giftige f.eks alsikekløver. Måske der foreligger en misforståelse:0).

Hilsner Janni

Oldenborg heste kan og vil

DV-hoppeplag fra april 2006 til salg, fuld stamtavle efter Corratus, MF: Peter Pan

0
0
Svar på denne tråd

ifølge bogen...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 20:16

"fodring af heste" gør hvidkløveren, som der ofte er en meget lille %-del af i hesteblandingerne, at marken får nogle næringsstoffer som den behøver for ikke at blive udpint.

Bl.a. sørger hvidkløver for at hæve Ca i græsset, som i marker med rene græsser ofte er for lavt.

Der står yderligere at hvis man bruger en frøblanding uden kløver, skal man tilføre kvælstof hver 5-6 ugegennem hele vækstperioden fra april til august for at græsproduktionen bliver rimelig.

Omvendt er problemet mange gange at når der er kløver i græsset, har især ponyer og småheste-racerne tildens til at blive for fede, med risiko for forfangenhed.

Så det er en svær balance, synes jeg.

Lige nu er mine 3 heste udstationeret, da de 2 unge skal indgå i en samling og den "gamle" ikke skal stå alene er han med.

Derfor har vi laddet køerne græsse hestefoldene af, dels så de har ædt kløveren som blomstrede og dels har de græsset ned alle de steder hvor hestene har gødet og dermed ikke selv ædt.

Det ser ud til at jeg til efteråret for lov at få et lille stykke jord lagt om med græs uden kløver, så forhåbentligt har jeg noget at sætte den "gamle"(11-årige) på uden at han eksplodere næste år.

Men lån evt. en bog om foder på biblioteket og ellers sælger landbrugets rådgivnningscenter bøger om foding af heste mv.

Held og lykke med jeres projekt af græssort.

Mvh. Ulla

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  10-07-2008 22:26

Så giver jeg mine heste gift - og har gjort det i flere år - sjovt nok har de det fint, og ingen er blevet forfangne, eller på anden måde syge.

Jeg har også lidt rødkløver - og de lever stadig.

Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.

De skal væk, så to for 1 pris.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 08:01

Alle mine går på den fineste ko-græs fra forrige år og trives mægtigt med det. Ingen af dem er tykke da de bliver stribe græsset.

Selv Fjordhesten er fin, dog ude af træning så maven hænger, men slet ikke tyk eller tegn på forfangenhed og andre dårligdomme.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 08:38

Hejsa

En spændende tråd..

For ca. 14 dage siden skulle vi til hingst med vores hoppe (Farvet DV hoppe) Pludselig opdagede jeg at alt det hvide på hendes krop var hævet....Panik Panik På vej til hingst ringede jeg til alle mulige dyrlæger.. og langt om længe fik jeg fat i en fra Århusområdet. Han sagde at det var fotosensibilisering, heldigvis kendte han den rette behandling, og hoppen blev ikke syg. Dog trækker jeg hende stadig ind når solen skinder..

Men hvad skyldes det? Som jeg kan læse mig til er det en kombination af sollys og giftige planter på marken. Jeg har nu ledt rundt på vores mark, som indeholder kløver, ikke mange. Enkelte af dem har et rødt skær...måske alsikekløver? Jeg syntes at det er svært at se om det er kvidkløver eller alkasikekløver.

Men nu sprøjter vi markerne for kløver....faktisk har vi to gange oplevet en hoppe få fotosensibilisering.. og det kan i værste fald koste dem livet, og så er det væmmeligt at se på, og ganske smertefuldt for hoppen.

Talte til hoppekåring med en avler der sidste år mistede en følhoppe af samme årsag. Den havde to hvide bagsokker og en blis.

Så jeg har fået respekt for kløver, da det ikke lige er til at se hvilken kløver marken indeholder.

Venlig hilsen AnneMarie

Mange hilsner

AnneMarie

Avl af heste, gerne med det flotte farvede skind.

Hopper kåret i Dansk Varmblod og Dansk Pinto Forening

Ny hjemmeside www.staldheden.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 13:43

Tja. jeg skal ikke lægge hovedet på blokken og sige om jeg har den ene eller den anden slags køver - for det ander jeg ikke, ud over det meste er hvid kløver, og så er der den kraftige rødkløver. Så har jeg meget lidt af noget der ligner kløver, med små bitte gule blomster, og meget små blade, som hestene er vilde med.

Jeg har heste med blis og sokker, og ingen er blevet syge.

Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.

De skal væk, så to for 1 pris.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider