"fodring af heste" gør hvidkløveren, som der ofte er en meget lille %-del af i hesteblandingerne, at marken får nogle næringsstoffer som den behøver for ikke at blive udpint.
Bl.a. sørger hvidkløver for at hæve Ca i græsset, som i marker med rene græsser ofte er for lavt.
Der står yderligere at hvis man bruger en frøblanding uden kløver, skal man tilføre kvælstof hver 5-6 ugegennem hele vækstperioden fra april til august for at græsproduktionen bliver rimelig.
Omvendt er problemet mange gange at når der er kløver i græsset, har især ponyer og småheste-racerne tildens til at blive for fede, med risiko for forfangenhed.
Så det er en svær balance, synes jeg.
Lige nu er mine 3 heste udstationeret, da de 2 unge skal indgå i en samling og den "gamle" ikke skal stå alene er han med.
Derfor har vi laddet køerne græsse hestefoldene af, dels så de har ædt kløveren som blomstrede og dels har de græsset ned alle de steder hvor hestene har gødet og dermed ikke selv ædt.
Det ser ud til at jeg til efteråret for lov at få et lille stykke jord lagt om med græs uden kløver, så forhåbentligt har jeg noget at sætte den "gamle"(11-årige) på uden at han eksplodere næste år.
Men lån evt. en bog om foder på biblioteket og ellers sælger landbrugets rådgivnningscenter bøger om foding af heste mv.
Held og lykke med jeres projekt af græssort.
Mvh. Ulla