Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fuldfoder vs salvimin
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 16:04

Jeg overvejer at skifte fuldfoderet ud med salvimin til vinter, ligenu går min hoppe med føl, så når han er fravænnet skal hun aligevel skifte foder..

Jeg har altid givet hende fuldfoder, men tænker om mindre kan gøre det, ikke fordi jeg er nærrig, men det er jo ingen grund til at gøre det dyrere end nødvendigt..

Følle skal jo have babyfoder når han er fravænnet, så der er ingen tvivl der..

Det jeg overvejer at fodre med er følgende..

- salvimin grøn, i den mængde hun nu skal have

- lucerne, for tyggetid

- en smule havre, igen for at have noget at tygge på

- gulerødder, bare et par stykker ved hvert måltid, så hun ikke føler hun bliver snydt..

Det er sikkert bare mig der synes at hun jo skal have et godt måltid, men det som det drejer sig om er vel at hun bliver dækket ind med alt, og har energi til ridning..

Derudover får hun irish mash næsten hver dag..

Og så selvfølgelig alt det wrap, rimelig tørt, hun kan spise..

Vil det fungere, vil det dække hende ind, og samtidig give hende energi nok til ridning, hun bliver redet en times tid hver dag, dressur de fleste dag, men også skovture.. Hun er en energisk, varm hest, som normalt ikke mangler energi..

Hun vil blive fodret 3 gange om dagen, wrap 2 gange om dagen.. Derudover kommer hun til at stå på spåner igen til vinter..

Glæder mig til jeres svar..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 18:02

Jammen det kan du godt. Men hvis dit wrap ikke er særlig proteinrig, kan du blive nødt til også at supplere med soyaskrå.

Der er ret store variationer på indhold af f.eks. protein i wrap (ja ret store variationer på alt næringsindhold i det hele taget).

Så jeg vil megget stærkt anbefale at få taget en analyse af dit wrap, eller kræve det af det wrap du køber. Især nu hvor du gså har et føl som helst skal fodres så korrekt sm muligt.

Skal du ud og købe, så kan det nogen gange ikke betale sig at købe billigt. For er det billigt er det ofte fordi kvalitet eller næringsindhold er lav.

Der skal i god wrap være lige omkring 0,5 foderenhed i et kilo wrap. Og det koster vel i dag i omegnen af 1,5 kr pr kilo hvis man køber store baller.

Og tørstofindholdet må helst ikke være meget under 60%.

Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.

De skal væk, så to for 1 pris.

0
0
Svar på denne tråd

Wrap..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 19:59

Jeg køber wrap i små baller, har forudbestilt 80 stk, regner med det skulle være nok.. Hun laver analyser af det, så det vil jeg da spørge efter..

Men tænkte da også på at hvis hun nærmest skal leve af wrap, og iøvrigt også, så skal det jo være af god kvalitet, kunne aldrig finde på at spare når det kommer til foder og wrap til mine heste..

Men super du nævner det, det er altid godt at se på ting med andre øjne..

Hilsen Conni

0
0
Svar på denne tråd

flere..
Forfatter: 
Dato:  09-07-2008 21:41

.. der har lyst til at svare.. :-)

Hilsen Conni

0
0
Svar på denne tråd

kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 08:53

min hoppe har det sidste 1½ år levet på wrap/hø, lucerne, salvimin, hvidløg og olie. i periode har hun dog fået 100-200g valset byg pr dag, fordi hun indimellem virker til at køre sur i kun lucerne. Og hun rides på L-niveau i det daglige samt med stævner.

Min hingst lever på det samme, dog er fodret travo-e indtil den sæk er brugt. Og han mangler bestemt ikke overskud til noget, på trods af at han bedækker.

Dog har jeg valgt at flytte begge over på salvana da jeg synes salviminen er blevet alt for dyr.

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt Rixion kwpn!!!

Bedækning tilbydes af OX-araber, af ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

jeg fik lavet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 08:58

en foderplan af foderplan.dk til min nye unghest på 3.

Den lyder således:

salvamin grøn

roepiller

evt soyaskrå (afhængig af wrappen)

og wrap (nu er det så hø, fordi de går på døgn)

Når han skal i ridning kommer der noget havre oveni.

Han kommer til at koste mig ca 250 om måneden i foder.

Jeg har tidligere fodret med salvamin hvilket var en succes, derfor var det også et produkt jeg gerne ville tilbage til. Dertil har hesten fået det sidste vinter, så det talte også for.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:02

Tine hvilke mængder får han? Jeg synes det lyder vildt du kan gøre det så billigt Vores står da i ca. 500 kr/mdr og de går pt. på havre, salvimin og wrap. Er dog ved at skifte - vil væk fra stivelsen...

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Jo mere man ved, jo mere ved man også man ikke ved - eller noget :P

0
0
Svar på denne tråd

ca sådan:
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:26

600 gram tør roepiller

125 gram salvamin grøn

fri adgang til saltsten (og det har han så ikke pt, så der giver jeg ham lige lidt salt i maden istedet)

300 gram soyaskrå

(også burde han få 10 kg wrap...men igen han går på døgnfold, og det skulle suplere ligeså godt).

Så ikke vildt meget.

Når han kommer i arbejde skal han have ½ kg havre oveni det ovenstående.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

Priser...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:41

Jeg fodrer også med Salvimin Grøn - det er så sammen med roepiller (og diverse), og alle mine heste trives rigtig godt på det. Jeg fik taget blodprøver af en hoppe sidste år, og hun var helt dækket ind.

Men et sidespring - hvad giver I for Salvimin nu? Jeg var lige forbi en foderstof, hvor det stod til 565 kr. for 25 kg. Det er da en helt enorm prisstigning! Jeg er spændt på, hvad jeg kommer til at betale for mit - frygter lidt den næste regning, posten kommer med...

mvh Stine

Avl af arabere og pintoarabere

http://www.sk-farm.dk

Føl fra 2008 sælges:
Pintoaraber hingsteføl - smukt broget, emne til ridning og avl!

Ox araber hoppeføl - super lækker!

Se hjemmesiden...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 13:13

Tak for jeres svar.. Det lyder som om det sagtens kan lade sig gøre..

Jeg har regnet på det og har tænkt på/er kommet frem til hvad og i hvilke mængder hun skal have.. Må gerne kommenteres, især hvis det er helt hen i vejret..

Salvimin: 150 gr

havre: 600 gr

lucerne (green power) 450 gr

fordelt på 3 måltider, plus alt det wrap hun kan spise.. Hvilket normalt er mellem 8-10 kg..

Lyder det helt forkert, nogen der evt kan regne lidt på det.. Vil helst ikke give hende alt for meget havre, pga stivelsen, hun er også lidt varm, men små mængder er fint nok..

Hilsen Conni

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider