Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Magasinet Hest - fodring af tophest
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 09:12
Hej

Jeg har lige fået Magasinet Hest og det var med stor undring jeg læste at Lone Jørgensen kun fodrer sine heste med havre, halm og hø - ingen tilskudsprodukter?? Jeg ved ikke hvordan de får den foderplan til at passe ind. Troede egentligt at topryttere var meget opmærksomme på at fodre korrekt.

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Syntes også
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 09:31
at det lyder lidt mærkeligt....
Men hvis man kigger nogen år tilbage ja så var det alså det alle heste levede af...
Og de har da vist ikke manglet noget...
tror også man skal passe på at gøre det svære for sig selv end det i virkeligheden er...

Men havde nok givet travo, el. Noget i den retning oven i.

:-)
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd

Lygna..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 09:45
Hej

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med at for nogle år siden var det det hestene levede af. Mener du kombinationen hø/havre ?? eller mener du fodring uden vitaminer/mineraler.
Jeg synes ikke der er noget galt i at fodre med havre/hø, men mener da at der mangler nogle vitaminer/mineraler (som du også skriver). Det er ikke fordi de ikke bruger fine, dyre produkter at jeg undrer mig.

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 09:50
Har ikke læst det, men lyder spøjst ?:-)

-Meeen.. Jeg kender nu en hingst som går LA dressur + spring, + at han avler, han får kun havre og wrap..

Men jeg ville nu ikke gøre det..

Line&Darling&Queen
Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste det også
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 10:31
Og gik faktisk og spekulerede lidt på om jeg skulle skrive om det herinde. Det jeg kan se som et problem ved den artikel er, at man får et indtryk af at sådan kan man bare gøre. Selvom det er skrevet i teksten, kan man jo alligevel hurtigt overse at der egentlig skal lægges vægt på, at deres foder er af absolut topkvalitet.

F.eks ville jeg på vores gård i Island, hvis jeg ønskede at fodre mine træningsheste helt korrekt, aldrig kunne nøjes med bare at fodre med korn, hø og halm. For det første er vores kornkvalitet meget ringe pga. vækstforholdene og vores hø svinger meget, da vejret ofte kan ødelægge et helt slet. (Vi wrapper altid). Vi kan dog tage hensyn til kvaliteten da vi får lavet kvalitetsbestemmelse på laboratorium.

De færreste får lavet analyser af deres foderkvalitet, og er derfor overhovedet ikke klar over hvad deres foder egentlig indeholder. Man kan følgelig ikke vide om hesten evt. skulle komme i over- eller underskud af et eller flere stoffer, som så kan føre til følgelidelser. Derfor kan man ty til at bruge gennemsnitsværdier, der desværre ikke kan regnes 100% med. Og til det vil jeg mene at det er bedst at benytte sig af tilskudsprodukter for en sikkerhedsskyld.

På en måde vil jeg så alligevel give Lone Jørgensen ret, for der er nemlig mange der overdriver unødvendigt med deres foder. Jeg forsøger som regel at holde mig til så få fodermidler som muligt, der stadig dækker hestens basale behov. Har man en smule kendskab til forskellige vitaminer, ved man også at selvom der er mangel på D-vitamin i en ration, så er det ikke sikkert at hesten mangler det, da D-vitamin produceres af hesten selv, når den er i sollys. Ligesom forskellige B-vitaminer findes i hestens egen tarm, og kun kan risikere at komme i underskud, hvis hesten er i meget hård træning eller under anden form for stress. Jeg fraviger måske lidt min egen regel i og med at jeg ofte fodrer med hvidløg, da jeg vitterligt har haft en effekt af det.

Jeg holder mig til grundreglen, at fodre med energikilde-proteinkilde-vitamin- og mineraler.
Som regel kan jeg holde det nede ved at fodre med græs, hø, byg, soyaskrå og Travo-E sport.

Puh det blev vist en lang smøre.
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg var
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 10:40
på besøg hos Lone, der var der altså andet end havre i stalden! Om hun så ikke bruger det til sine egne heste kan jeg ikke udtale mig om!
Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

manly..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 12:37
Hej

Jeg tror helt sikkert deres foder er af topkvalitet - og de får da sikkert også lavet foderanalyser, det er jeg da sikker på. Men jeg kan bare ikke forstå hvordan de kan hente nok vitaminer og eks. overholde calcium/fosfor-forholdet alene med hø og havre. Hvad så sidst på sæsonen - hvor indholder af vitaminer er meget ringe i høet ?

Jeg vil give dig ret i at der er mange der fodrer med dit og dat ( et produkt der er godt for det ene - et andet produkt er godt hvis nu evt. hesten kommer i underskud af noget andet). Princippet om så få fodermidler som muligt holder jeg mig også til.

Men hvordan de kan undgå at give en tophest tilskud, det fatter jeg ikke. Den bliver trænet hårdt, skal præstere en masse, udsættes for stressende rejser/stævner osv.

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Pernille
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 13:42
Jeg har nøjagtigt de samme tanker. Og mit indlæg er også mest for at slå fast at man ikke bare skal tro at man kan gå ud og gøre det samme.

Det er nemlig det jeg er lidt bange for at artiklen kan være med til.
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

præcist
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 13:53
Man kunne ihvertfald godt frygte at der var nogen der ville tænke: "hvis en tophest kan fodres sådan, så kan vores lille hobbyhest også"

0
0
Svar på denne tråd

Hvad dælen gjorde de
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 14:21
.... i gamle dage? Og hvorfor er vores ridedyrs gennemsnitslevealder kun blevet mindre?

Jeg er gammeldags og fodrer altså efter samme princip, idet jeg mener det er den mest naturlige løsning næst efter græs. Alle mine heste har dog fået div. suplementer under vækst, forbedring af hove, sygdom osv.

Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

HeidiS
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 14:57
Hej

Emnet er jo lidt varmt - der er mange forskellige opfattelser.

Jeg mener helt klart at hestene skal have dækket deres vitamin/mineralbehov - og derfor ikke bare fodre med havre, fordi hestene i gamle dage overlevede på dette.

Fordi mange ikke giver deres heste tilstrækkeligt med vitaminer/mineraler gør det jo ikke nødvendigvis mere rigtigt.

Hvorfor er gennemsnitsalderen blevet mindre ?

- for det første er det jo forsikringsselskaberne der opgør gennemsnitligelevealder - af de dyr der er forsikret. Sørgeligt men sandt, så er der mange der vælger at få hesten aflivet (og dermed udbetalt forsikringssummen) selvom hesten sagtens kunne leve videre som pensionist. Det får jo kurven til at hælde.

- "gammeldags" fodring var jo som regel til de lidt tungere heste, mon ikke de kom i marken selv om de haltede lidt pga. ledmus ?

- er der nogensinde blevet opgjort hvor gamle heste gennemsnitligt blev i "gamle dage"?

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

HeidiS
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 15:34
Inde på KVL har de fortalt mig at der IKKE findes statistikker over hestes gennemsnitlige levealder... den der med at en "undersøgelse" siger heste i gennemsnit kun bliver 7-8 år er en skrøne... undersøgelsen er i hvert fald ikke til at finde NOGLE steder... hvis du kender den så vil jeg meget gerne høre mere for jeg har ledt efter den undersøgelse i lang tid snart.

Arbejdshestene i gl. dage levede heller ikke længe - min familie er bønder... min farfar kan historierne om hestenes hårde liv.. om dårligt foder, om heste der ikke kom ud hele vinteren og blev tørstet når det blev forår så de ikke var for 'vilde' når de skulle ud første gang. Heste der blev slidt op ved at arbejde hårdt 6 dage om ugen... dine forestillinger er præget af romantik - undskyld jeg siger det.

og inden i nu går amok over historierne, så var det naturligvis IKKE min farfar der tørstede hestene..

Ane

Det er altid for tidligt at give op
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror der
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 17:04
var meget forskel på hvor samvittighedsfuld og hvor mange penge man havde i gamle dage. Hvis arbejdshestene var meget værdifulde , så ville de helt sikkert give deres heste godt foder.
Min farfar var fodermester på en meget stor gård,de havde også køer og grise der, foruden deres marker.
Forskellen på i gamle dage og nu er selvfølgelig hestetypen men også at deres heste arbejdede meget mere og at de fik mere grovfoder( roer,hakkelse osv).
I dag siger mange dyrlæger at heste får for lidt motion og for lidt grovfoder.Deraf alle de kolikheste.
Knus Graven
{>Arbejde må der til. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

har den holdning
Forfatter: 
Dato:  08-03-2004 17:17
at i gamle dage fik arbejdshestene kun halm,hø havre og hvis de var heldige en smule melasse (det er i hvert fald hvad min bedstefar siger)og de var sku aldrig syge eller lign. og gik til lige med ude næsten hele året.

Men tror at høet er vigtigt i den sammenhængende foderplan i siger hun bruger, for der er jo egentlig også mange vitaminer osv. i hø, hvis det vel og mærket er godt kvalitets hø, og det må man jo så formåe at hun bruger.

jeg bruger nu også müsli til mine, 1/3 müsli og 2/3 havre og så 8 kg. hø

Mette Rasmussen - den Sorte og den Røde ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Høkvalitet, analyse, gl. dage
Forfatter: 
Dato:  09-03-2004 10:19
Alt andet lige er det væsentligt nemmere at lave noget godt hø længere syd på end det er i DK.

Jeg tror, at vores høkvalitet er væsentligt lavere pga vejret og det forholdsvise sene høsttidspunkt sammenlignet med hø længere sydfra. Samtidig skal det lagres i lang tid, hvilket reducerer indholdet af vitaminer.

F.eks. kunne jeg se det lækkereste grønne langstråede hø i boksene hos Mondeverdi og Münchhausen (Tyskland), som Fie Skarsøe havde med til Herning her i weekenden. Den slags hø er et særsyn i DK.

Med hensyn til foderanalyser af ståfoderet - så bliver det kun analyseret for mineraler - skal man have det analyseret for vitaminer - koster det en bondegård pr. vitamin. Jeg fik sidste år oplyst en analysepris på 2000 kr pr. vitamin !!! Så det er vanskeligt at vide noget om det nøjagtige indhold af vitaminer i høet og dermed også udregne den nøjagtige foderplan.

Ligeledes nedsættes vitaminindholdet i takt med lagringen. Så reelt skulle man lave mange anlyser gennem lagringsperioden.

I foderplan beregningsprogrammerne bruger man nogle standardtal for vitamin-indholdet - men da såvel protein som mineralindholdet kan variere meget i høet (konstateres ved foderanalyse) - så kan vitaminindholdet også. Så en 100% nøjagtig foderplan er ikke mulig for de fleste af os.

Desuden er standardtallene baseret på et gennemsnit af de analyser, der bliver gennemført i DK. Men da de fleste analyser bliver gennemført lige efter høst - afspejler de egentligt ikke værdien i høet, når det er lagret. Derfor bør vitaminindholdet også sættes til 0 i hø i foderplaner udarbejdet omkring december og fremefter.

Med hensyn til wrap - så er der slet ingen D-vitamin i !! Derfor vil jeg uanset om hesten går på fold dagligt - sørge for, at hesten får ekstra tilskud af D-vitamin.

Hvad man gjorde i gamle dage - behøver nødvendigvis ikke at være det rigtige. Det var det på det tidspunkt. Men dengang måtte man også skrive til hinanden og vente flere dage på et svar - nu emailer man eller sender en sms og kan ha' svar minuttet efter. Med dette vil jeg blot sige, at vi hele tiden bliver klogere og om 50 år ved vi sikkert endnu mere.

Tænk også bare på udviklingen i ridningen. Sammenlign f.eks. OL dressur fra f.eks. 25 år siden og med nu - der er sandelig også sket noget. Skyldes det så fodringen, hestematerialet eller ????

Tja man kan vel blot konstatere, at der er udvikling/ny viden i alle aspekter omkring heste - hvad enten det drejer sig om fodring, ridning, hestens eksteriør eller hesteavl.

Havde vi muligheden for at lave frisk hø hele året rundt på naturlige marker, som ikke kun indeholdte hvad vi havde puttet i jorden, så tror jeg også, at vi i lang udstrækning kunne nøjes med at fodre med hø. Men da vi bor i DK med plejede græsmarker - tror jeg det ikke !!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider