Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sand som strøelse??
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 20:54

Kan man det - altså bruge sand som strøgelse? Hestene står i bokse og er ude hele dagen. Lige nu står de på spåner, men overvejer at bruge sand, da dette jo er nemmere at komme til, og måske billigere, og lige så godt??

Har du brugt det og hvordan virkede det - hvad kostede det, evt i forhold til spåner eller anden strøelse?

Mvh
Alice

Hvis det er ens fejl man lærer af, er man nødt til at begå nogen!

Rideudstyr sælges.

Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar

Priserne kan forhandles

0
0
Svar på denne tråd

det har jeg aldrig hørt om
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 20:56

sand som strøelse, men umiddelbart tror jeg det ville være for dyrt i længden..

og de vil nok os spise det, altså på den måde at der kommer noget med når de spiser deres wrap eller hæ fra bunden af boksen, og det kan jo give kolik ..

så jeg ville ikke vælge sand som strøelse

www.123hjemmeside.dk/stjernelys

tag et kig på min hjemmside.

0
0
Svar på denne tråd

Sand..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:09

Jeg ville også være bange for de spiste sandet.

- men ellers en god ide.

Personligt tror jeg heller aldrig jeg ville gøre det.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

sand som strøelse
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:12

Hej,

Jeg kender ikke nogle der står på det, og har aldrig selv gjort det - og ville heller aldrig prøve.

Det ville jeg ikke bl.a. som grunden Charlotte nævner, men også fordi hesten må synke utrolig meget ned i det og desuden må være ret hårdt at ligge ned på..

Sand kan jo heller ikke suge væske.

Derfor ville jeg aldrig vælge det :-)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Scirrocco Ashk

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TEAM RC
- Vi kan, vi vil, vi gør det!

- Ejer af en broget skønling (:
0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:13

Ved forfangenhed anbefales at hesten står på sand, så det er da brugt.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Netop ved forfangenhed...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:21

... er det jo meget brugt. Jeg synes jo netop det er lækkert selv at ligge på, og måske ville hestene synes det samme??

Vi har lige fået 10 m3 hjem til staldbyggeriet, og det gav vi 2000 kr for (ca) leveret. Man kunne måske supplere med træpiller i bunden til at suge??

Mvh
Alice

Hvis det er ens fejl man lærer af, er man nødt til at begå nogen!

Rideudstyr sælges.

Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar

Priserne kan forhandles

0
0
Svar på denne tråd

sand..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:31

Mine står på sand med snittet rapshalm blandet i det øverste lag (5 cm. ca), og det fungere rigitg godt, jeg tror faktisk hestene mange gange vælger at ligge derinde fordi sandet netop former sig efter kroppen og derved er meget mere behageligt.

Og ja sandet er lidt dybt til at starte med, men efter er uge er det ovre, så nu fungere det fint.

Det eneste problem jeg har oplevet lige nu, er, at det er blevet ekstremt tørt i år, nok fordi der ingen fugt har været i luften den sidste 1½ måned, så i morgen går jeg igang med vandslangen og får vandet stalden godt igemmen, så der er hold på det hele igen, men jeg tror så nok det er en mere sund støv frem for halmstøvet, men det er gætterier, jeg ved det ikke, men er rigtig glad for min løsdrift med sandbund:-)

www.stald-dalsgaarden.dk

Ønsker du at få en vejledende foderplan, det er gratis, se hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

tungt.....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 21:50

Min 3års blev forfangen for knap 3 uger siden, og fik sand i boksen efter vagtdyrlægens anbefaling (dog uden virkning ifølge min egen dyrlæge pga hun fik tapet skumklodser under hovene. De virkede dog heller ikke som de skulle, da vagtdyrlægen ikke pillede skoene af hende inden ).

Der er stadig en del sand tilbage i boksen, og det er altså pænt tungt at muge ud. Og også noget mere tungt og bøvlet at få ind i boksen/stalden end andre former for strøelse. Det suger okay, men der var så også træpiller i boksen i forvejen. Så nu er det en blanding af træpiller, sand og halm .

Men i en løsdrift kan jeg godt forestille mig, det fungerer fint.

0
0
Svar på denne tråd

Cacao & Traum
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 23:18

Jeg har haft det og det fungerer udmærket! (Og er billigt)

- mine heste spiser i krybber og får wrap i baljer, ikke på gulvet.

Men fordi det er så ekstremt tungt at muge ud i, få jeg i den nye stald vi skal til at bygge en såkaldt dyb sandbund.

Den er opbygget med et skråt betongulv, med et afløb i den lave side. Derefter et godt lag stabilgrus, så bunden er lige og så derefter et 10-15 cm. tykt lag af strandsand.

- På den måde forbliver bunden tør, så man skal kun fjerne pærer.

Med væmli' hilsen Aja

- læs ikke mellem linjerne!

Der står ikke noget - og hvis der gør, er det alligevel for småt til at kunne læses!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 23:38

se hvad problemet skulle være med at hestene ligger i det.. Hvad ligger de på i naturen.?

Køer har det i sengebåsene på nogle gårde og jeg vil helt klart prøve at have heste på det, når jeg engang får dem hjem.. For ja, det er billigt og med afløb i boksene, så render væsken jo bare igennem..

Derudover får man et bakteriefrit miljø..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 22:51

har sandpuder til at rulle sig i ude på marken og skal de vælge mellem at sove på jorden eller sandet vælger de godt nok sandet.

Det er dejligt at ligge og putte i syntes de.

Som strølse i boks ville jeg ikke være nervøs for bare de har nok andet at gumle i der er hævet op over det.

Sugeevnen ved jeg intet om.

Lever livet på gården med familie og hyppere.

Nu med lille Lærke fra d. 30.11.2007.

0
0
Svar på denne tråd

Altså hvor
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 20:19

god en sugeevne sand har aner jeg ik en dyt om, men hvis du selv syntes det suger godt nok er der vel ik noget galt i sand.. At nogen kan bekymre sig om hvorvidt hestene æder deres strøelse så er min mening bare - gi dem noget grovfoder i rigelige mængder og så æder de ikke det de står i.. Men at de smager lidt på strøelse er vel helt naturligt for at undersøge hvad det nu er for noget.. Min har i tidens løb smagt spåner, tørv og træpiller, og det er der ikke sket noget ved.. Hun vil altså helst ha sit hø og wrap..

Mette & Miss I´Will

Tjek min hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/Mettes-hunde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider