|
|
| Så stopper festen... |
|
|
Hejsa. Jeg har en varmblods hoppeplag som jeg købte i Tyskalnd i efteråret. Hun har lige siden hun kom hertil, været en bestemt dame og lagt ører for et godt ord, men stort set kun i boksen. Jeg har prøvet på alle måderm at få hende vennet af med det, avleren siger at hun ofte har set, at afkom efter Sandro Hit kan være deres egen herre, og jeg skulle bare vise hvem der bestemt, så holdt de op med at være "sure". I dag da jeg gav hende vand og kiggede på hende, for hun lige i mod mig med ørene helt ned af nakken og blottede tændet  Nøj der var jeg glad for der var træmmer mellem mig og hendes tandsæt! Jeg har aldrig haft en hest der er på den måde, selv om jeg nogle gange har købt føl, der har været total rå fra avler. I min verden er det et tegn på, at der at der er noget galt psykisk, og det må stoppes! Jeg tror ikke det hjælper at skælde hende ud. Der imod måske en heste adfærdsterapeut? Hvad er jeres erfaringer med det? Og hvem kan I anbefale? Jeg vil jo min lille hest det bedste, hun skal være glad og tilfreds  P.s håber jeg har postet rigtig
Nu kun med hopper - sådan skal det være 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sur mokke |
|
|
Jeg har en veninde der havde sådan en hoppe - den var reserveret og en rigtig sur mokke hvis man kom for tæt på dens boks. Den gav hende endda engang en på lampen i sin iver efter at "vrisse" af hende, så min venindes læbe sprang. Da hoppen var 3 år gammel blev den sat i fol og i løbet af sin graviditet ændrede den fuldstændigt sind - den er nu meget kælen og skaber sig aldrig. Jeg ved ikke om det var et råd, men blot en historie om en mokke der blev mild, så der er håb endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oveskrift |
|
|
Ja jeg har også oplevet med flere hopper at det har hjulpet fuldstændig vildt når de blev sat i fol hvad der gør det ved jeg ikke men de hopper jeg har kendt som var sådan ændrede også meegt adfærd til det bedste efter at have været i fol 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hov glemte lige at skrive at efter som det kun er en plag hjælper det jo selvfølgelig ikke dig lige nu så måske sådan en adfærds halløj ville være en god mulighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op.... |
|
|
... havde det været min hest, så var jeg røget direkte ind i boksen og havde givet den en på lampen. Fanme om jeg ville tolerere sådan en opførsel. Men jeg tror du har ret i at du skal have fat i noget hjælp. Måske Torben Andersen kan hjælpe dig? www.naturalhorsetraining.dk/
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja,det tror |
|
|
jeg er en god idè.Torben hjalp os med vor hoppe,han er utrolig dygtig. Det handler om at få respekt fra hesten og er det en som kan lære både hest og ejer hvordan man opnår dette er det ham. Vi har kun godt at sige om ham,prøv ham og du får en ny hest!!!
To DV dressurhopper til salg: Areté 3 år efter B.H Armano Ofelia 5 år efter Chopin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvad med den mulighed at den er hvinsk? Jeg har en veninde der lige har returneret en hest pga. den var hvinsk. Jeg saksede dette fra dyrlægevagten: "hvinskhed eller rumpegalskab er en betegnelse, hvor hoppen ved berøring, eller når en person nærmer sig, viser en unormal adfærd." "Ejeren er i reglen ikke i tvivl om, når hoppen er hvinsk, fordi de kliniske tegn er så udtalte, når anfaldene kommer. Det gælder om ikke selv at komme til skade. Hoppen er utilregnelig, reagerer ikke som sædvanligt under den daglige røgt og pleje, hvorfor man naturligvis ikke skal være dumdristig i omgangen med hoppen." Du har ikke fortalt så meget om andre symptomer, men det faldt mig ind da du sagde den udviste agressiv adfærd overfor dig. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det gjorde min plag også |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
17-04-2008 05:39 |
|
men kun en gang, for jeg havde vand i spanden og det fik hun lige i hovedet. siden den dag var hun kureret for at opføre sig på den måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| et lille trick |
|
|
er - når hesten gør udfald mod dig - at gøre det samme mod den = træd hurtigt frem imod den og "stamp"....hermed viser du den at du ikke accepterer dens agressivitet og at det er dig der er den "dominerende" = førerhesten.... KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger... |
|
|
Hvis det havde været min hest havde den også fået en spand vand lige i hovedet. Heste lærer ved at forsøge forskellige ting, og hvis den bare få gange finder ud af, at man springer for livet, når den gør udfald, så bliver det en indgroet vane. Derfor er det ekstremt vigtigt, at den hurtigt finder ud af, at det ikke er behageligt at gøre udfald.
Mvh Mette, Macon & Luna Passier grand gilbert, 16½" med bred bom og kilepuder købes Sommergræs tilbydes ca 1. juni - 1. september www.lille-hovgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he he.... |
|
|
Har det som Pretty Fancy.... Var nok ikke røget ind i boksen til den (tager for lang tid), men jeg havde helt sikkert kylet hele spandens indhold i hovedet af den! Det er jo, som du skriver, en ung hest, og sådan nogle unge heste vil altså afprøve den slags adfærd. Det er de færrste der ikke forsøger på et tidspunkt. Så det handler altså om at være konsekvent, og fortælle den, hvor din grænse for trusler og dårlig opførsel går. Bare husk på, at din reaktion, skal være i samme sekundt som den gør noget.... Det gælder både for ros og korrektion.
Zamangah Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også jeg.... |
|
|
var røget lige nd i boksen. den havde fået sådan et møgfald her. og havde jeg vand i hånden så havde jeg gjort som inger. min gamle dreng prøvede det engang som 4 års. han blev jagtet af min pegefinger rundt i sin boks og har aldrig prøvet siden. min nu 4 års var også lidt voldsom på folden som 2 års. der havde jeg et strik som jeg kastede fter hende. hun må komme tæt på når jeg gir lov. basta. der er kun plads til en boss og det er MIG .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om det er en spand vand eller... |
Camilla (Felur) |
17-04-2008 10:06 |
|
... en lille vandpistol, så er timing altafgørende. Du kan f.eks. have en lille "vandpistol" med den. Den er nemt klaret med en (rengjort) flaske, hvor der har været opvaskemiddel i. Ved udfald fra hesten, så sprøjtes der på mulen/efter hovedet. Er hesten kvik nok, så stopper den hurtigt sit foretagende. Det minder mig om en hoppe, der stod hvor jeg engang passede stald. Denne hoppe var næsten decideret farlig på stald og særligt i sin boks, der bed den ud efter folk (nej, den nappede ikke - den gik efter dig for at ramme!). Efter nogen tid så fandt jeg ud af, at det var ganske "simpelt" fordi hoppen ikke kendte til almindelig, god opførsel blandt mennesker og ejeren ikke just afhjalp dette. Det arme kræ var simpelthen så usikker og grænsesøgende, at det halve også havde været farligt! En dag, så gik/maste hesten sig fra mig på staldgangen, da jeg (med fare for liv og lemmer) skulle skifte dækken på den. Den brød simpelthen kæderne og vadede direkte ind i sin boks! Jeg råbte og skreg og hoppede som en anden arrig gnom og trak/hev hesten ud på staldgangen igen! Den rørte mig aldrig siden. Ikke at den gloede ondt på mig eller undgik mig. Den opførte sig faktisk en del mere roligt siden den aften. Måske fik vi etableret en rangorden, hvor jeg rent faktisk stod tre centimeter højere?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er i søde.. |
|
|
... at svar mig. Som jeg skrev, var jeg i gang med at fylde vand op til hende, og det gjorde jeg med en "vandpistol". Jeg skal ikke lægge skjul på, hun fik dælme vand så hun stod og rystede! Men jeg ved det ikke er nok. Jeg har til tider taget en tur med hende, hvor jeg som Annette skriver været hurtig og truende igen, og jaget hende runde i boksen indtil jeg JEG sagde stop, det har også virket i perioder. Så der skal stadig mere prof hjælp til tror jeg.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldmiljøet? |
|
|
I en tidligere stald jeg stod i, havde vi også mange heste, som ud af det blå forandredede adfærd. De "følsomme" heste begyndte at bide og angribe efter folk igennem det åbne stykke i boksen. Hvorom alting er, tog jeg en af helligkøerne i at stå og vente på min hest tog hovedet ud af boksen, hvorefter hun så pandede den en for fulde gardiner. Jeg blev så møg hamrende tosset på tøsen, at hun så kort efter også gjorde sig upopulær overfor staldejer, da hun smækkede en af hendes heste en på lampen så den slog hovdet i loftet og fik et sår. Pigebarnet flyttede, og vi har fået vores følsomme heste igen. Kun få dage efter hun var flyttet og jeg flyttede boks bed min lille araberprinsesse ikke mere. Så husk lige at kigge på dit staldmiljø, for er der bare en som behandler hesten uretfærdigt, kan det sætte dybe spor.
Passier sadler sælges. Kombineret mod spring sorte. Smal til medium bom 17". Kontakt mig via pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kassen |
|
|
Jeg har hestene stående hjemme, så jeg ved hvem der er i stalden. Og kan med garanti sige hun behandlet godt! Netop derfor er jeg så uforstående overfor problemet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op... |
|
|
Jeg kan blive helt harm når jeg læser mange af jeres indlæg - og så må i selv finde ud af om i føler jer truffet... øv. Satme nej om du skal give din hest en på lampen eller kaste vand i hovedet på den og lign...! Jeg havde for et par år siden en fantastisk DV vallak som hed Nico. Nico fik jeg til min fødselsdag, og jeg fabdt meget hurtigt ud af, at noget var galt. Han angreb dem som kom med foder, han bed og sparkede på staldgangen, han var meget beskyttende i sin boks og han blev meget gal når man kom bagfra. Han stod først i starten af stalden, men blev meget hurtigt sat ned i den bagerste boks da han angreb pigerne som skulle ind i stalden. Når han bed efter dem, så reagerede "selvfølgelig" ved at vifte med hænderne og nogen slog efter ham eller endda kastede noget efter ham - det resulterede i en MEGET aggresiv hest som gik direkte til angreb igen. Jeg brugte meget tid på både at vinde denne hests tillid og også informere folk om at de IKKE skulle stille sig foran boksen og glo eller skabe sig til ham. Han blev en rigtig rar hest for mig, for jeg brugte MANGE timer HVER DAG på at strigle, gå tur og bare give ham gode oplevelser. Ja, jeg har da skældt ham ud, men aldrig har jeg hidset mig sådan op. Det viser sig sidenhen at Nico har stået i en stald hos en mand som har behandlet sine heste utrolig dårligt! slået på dem og kørt kosteskaftet hen ad tremmerne til boksene. Og Nico var ikke den eneste som fik psykiske mén derfra. Måske din hest har været udsat for noget. Ved du hvor hun har boet fra hun blev født? og prøv at være tålmodig med hende - der når du altså længst... Hun kan jo også há ondt et sted... Men lad vær med at slå og hidse dig op, det skaber bare en endnu mere trist og gal hest. Merete 
"You´ll never walk alone" youtube.com/watch?v=XsNLk4yVDEM Til Minde om Martin Jensen: Dit lys skinner i mørket, Og mørket forsvinder. 1984-2008 Dont beware off the dog- Beware off the owner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe. |
|
|
Hvordan med de andre heste, hvordan er hun over for dem? Det kunne måske være en god ide at få hende i flok med en dominerende føre hoppe der kunne sætte hende på plads og få pillet hende lidt ned af rang stigen. Med ja ellers må du i gang med nogle dominans øvelser, så hun forstår at hun er under dig.
Louise med Meister drengen!
ღ ღ Chess - For evigt elsket og savnet ღ ღ Opstaldning tilbydes i hyggelig privat stald ved Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Skriv for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen... |
|
|
...Jeg købte hende fra avler i efteråret, var nede i sensommeren og se hende, der var hun "bare" et føl der ikke havde været i hænder, det er så svært at bedømme på en time... Hun går nu på fold med 2 andre der er et år ældre (2års). Og hun er nederst i herakiet. Jeg har alrig slået hende i hovedet eller andre steder! Og har heller ikke i sinde at gøre det, med mindre hendes tandsæt sidde i huden på mig. Jeg er modstander af vold!!! Men skal dog sige, hvis jeg bliver bidt eller sparket af en hest med vilje, så er jeg da den første til at lappe den sådan en, og så er jeg lige glad hvad ejeren siger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er altså også chokeret over nogen af jeres udtalelser. Det er da meget tydeligt at hesten ikke er fræk, den har jo et problem med psyken og det kan man ikke kurere med modstand, sådan en hest vil tage kampen op, hvor en fræk hest vil underkaste sig. Jeg ville aldrig få noget brugbart resultat ud af at kyle en spand vand i hovedet på min hest eller jagte den rundt i boksen med en fy fy finger. Jeg synes stadig du skal overveje den mulighed at din hoppe måske er hvinsk, og det er det der ligger til baggrund for dens opførsel. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mie... |
|
|
Hej Mie. Jeg tror ikke det har noget at gøre med den er hvinsk, hun er kun 10 mdr, og har ikke vist brunst endnu. Hvis de er hvinske, er der et sted man kan røre dem omkring lysken, og så er man ikke i tvivl, jeg kan røre/trykke hende overalt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overrasket |
Siff |
17-04-2008 16:16 |
|
Blve godt nok også overskrasket. Tror ikke et knald i låget, eller andre ting ville hjælpe på det, -tværtimod. Det er både synd, og hesten må da også blive hovedsky så? Og at kaste vand efter den, -så bliver den måske bange når folk kommer gående med vandspande, og så skal der bare kastes efter den igen?  Bare en tanke.. Tror skam også der er noget i vejen med psyken eller noget i den retning. Du skal helt sikkert vise hvem der bestemmer, men uden vold! Tror det ville være en god ide hvis du fik en professionel til at kigge på den..
Hilsen Siff & Benton Dressur er bedst, ....specielt på Benton(L)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikken dog en masse |
|
|
der ville gå på det arme lille dyr...det er jo kun en stor unge....jeg ser hendes adfærd som en usikkerheds affærd- du er måske ikke klar nok i dine signaler- for dit og hendes videre samarbejde, kan jeg kun opfordre dig til at få hjælp- du kan evt. kontakte Susan eller en HMS træner der ved hvad god heste etik handler om. og lad for gud skyld være med at jagte hende i boksen- det gør altså kun det hele meget værre- for kan hun ikke føle sig tryg sammen med dig i boksen- skal du naturligvis jages ud. Helt normal angst adfærd for en hypper. Ellers kan du bae sende hende til mig- jeg har selv en tøseunge i samme aldre og vil gerne have en til. MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til dem der finder min løsning dum.... |
|
|
Hvis en hest, der er lavere i rang gør udfald mod førerhesten, så er det sikkert og vist at den har føren på nakken med det samme! Det samme praktiserer jer derhjemme. Jeg bestemmer og hvis mine heste gør udfald mod mig så slår jeg hårdt ned på dem. Angreb er det bedste forsvar. Hvis man slår til hårdt nok, så behøver man kun gøre det en eneste gang. Logisk og enkelt. Men timingen skal være i orden. Og når jeg skriver "en på lampen" så er det jo ikke meningen at man skal ramme den i hovedet. Det var blot en vending.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om man skal |
|
|
pande den en på lampen er situations bestemt- er den dominant - ja så ville jeg ikke tøve med dette- men da ejer har forsøgt sig med denne del uden resultat er min teori,( dog uden at have set hyppe dyret) at det er en angstadfærd-og er det angst vil den kæmpe for sit liv og sit sikkert område - det kan altså blive farligt- en hypper der kæmper for livet kan slå mennesker ned.... Jeg har haft 2 sådanne heste( den ene hentede jeg på Holte, da hun var blevet opsagt, pga hun var gået på personalet, og tro mig, hende ville ingen kunne pande en til fornuft), det er altså ikke legetøj. MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaa ... |
anjasm |
17-04-2008 17:08 |
|
Jeg ville nu også stikke den én på lampen , ungheste prøver til, og de skal så lære, hvor lederens grænse går, i dette tilfælde menneskets. Jeg synes ikke det er en dum løsning at markere grænser, jeg synes, at man skal passe på med at 'psykisk sygeliggøre' en normal ungheste adfærd. Menneskets sikkehed bør altid gå forud for hesten. - Men det er så bare min mening. -Alligevel kan det da godt være, at du har brug for noget professionel hjælp til din plag.
Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
Herinde har folk åbenbart et vidt forskelligt syn på hvordan man skal gøre i en situation som denne... Jeg holder stadig fast i, at man ikke og jeg mener ikke skal true igen. Det nytter ingenting i mine øjne. Ja, skæld hesten ud hvis den bider dig. men lad da f **** v´ær med at smække den en på skrinet.. Jeg kan godt huske hvor tosset og ked jeg blev HVER GANG jeg kom i stalden og så min hest havde endnu en ordentlig skramme i panden, hvor han tilsyneladende havde banket hovedet op i bjælken, fordi nogen havde slået ud efter ham. Og det gør det bestemt ikke nemmere for den som ejer hesten. Lige pludselig må man starte forfra, bare pga. en meget uvidende person med "store armbevægelser"... Og ja, jeg kunne tydeligt mærke på hesten om den havde fået en på lampen når jeg kom eller ej... Bare min mening. Men som nogle andre kloge hoveder herinde skriver - så prøv at kontakt dyrlægen og forhør dig...
"You´ll never walk alone" youtube.com/watch?v=XsNLk4yVDEM Til Minde om Martin Jensen: Dit lys skinner i mørket, Og mørket forsvinder. 1984-2008 Dont beware off the dog- Beware off the owner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror du skal have fat i en |
|
|
hjælpene hånd, men ja bider de el. sparker med vilje så skal de sørme vide hvem der bestemmer. Der er en grund til at disse heste bliver spist på Island- faktisk en rigtig god måde at avle sig ud af dårligt sind. Ikke at sige at din hest skal spises bare en tanke, vi har så sjældent heste der er vanskelige med bid og spark! Bare en tanke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jakobine.. |
Stutteri »RedtZ« |
17-04-2008 20:29 |
|
... Jeg har en veninde på sjælland, hvis kæreste ved en masse om heste med adfærsproblemer... Hun skal over til mig d.1 maj. Hvis det kunne have interesse kunne jeg høre om han kunne tage med og se på din plag. Han er rigtig dygtig. Jeg tror hvis du kan give noget til broen tror jeg gerne han vil komme. Men send mig en PB hvis det har interesse, og så kan jeg høre dem ad:) Det er mit bedste bud, uden at det i første omgang skal koste dig en formue, og det er ham jeg ville have til at kigge på min, hvis det var mig der havde problemet. Ellers må du have held og lykke med hende 
Mvh. Pia Stutteri RedtZ When a loved one becomes a memory Memory becomes a treasure. Lille Putte, du vil aldrig blive glemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ærlig talt |
|
|
så handler det jo ikke om at "skabe sig" og råbe og skrige og tæske løs på hesten... Det er der da ingen der får noget godt ud af.... Hesten bliver angst og mennesket stresset.... Det er jo lidt af et trick, at finde ud af at være hurtig nok (både med positiv og negativ forstærkning), så hesten ikke forbinder mennesket med en dårlig oplevelse (for hvis den har haft så lang tænkepause, at den opdager at det er mennesket der "rammer" den, hvad enten det er med vand eller andet, så er det for sent, og så er det bare dyrmishandling), men at den i stedet forbinder dårlig opførsel som udløser for en ubehagelig oplevelse, for senere hen, at undlade at opføre sig dårligt, fordi den ikke har lyst til at blive våd.... Det er måske lidt svært for nogen at forstå... Men heste kan ikke tænke fremad og være beregnende... Hverken på den gode eller den dårlige side.... De kan være velopdragne eller uopdragne.... Og så er der ganske få, som har psykiske mén fra dårlige oplevelser.
Zamangah Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
real-svend *med donnika* |
17-04-2008 23:46 |
|
hvad med løsdrift, det gør altså noget ved ungheste med unoder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er forskel.... |
|
|
I mine øjne er der stor forskel på et "angreb" fra ejer og så andre folk med store armbevægelser. Selvfølgelig går man jo ikke og småslår på andres heste, så de knalder hovederne op i bjælker og stolper. Men omvendt er det jo altså også ejerens opgave at sørger for at hesten ikke gør udfald mod andre mennesker når de går forbi dens boks!! En hest der angriber skal have et kontant modangreb lige på det rette tidspunkt. Så er hesten bevidst om hvorfor det kommer og den er godt klar over hvem der så bestemmer. Så er den færdig med at gøre udfald. Efterfølgende skal man så ind og markere igen engang imellem, men så vil man ikke skulle gøre andet end lige at gå frem imod hesten med faste skridt. Det er ganske enkel hesteadfærd. Det er jo det den bedst forstår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grænseoverskridende adfærd |
|
|
Min erfaring er klart at heste der kender grænserne er langt mere tilpasse og letomgængelige end heste der hver dag spiller efter nye regler. ungheste søger efter grænser i deres omgang med mennesker og det er derfor vigtigt at de mennesker der omgåes dem har besluttet hvad der tolereres og hvad der ikke gør. det er de små ting der oftest er vigtige. står den stille på staldgangen, kan man strigle den over det hele, går den pænt når man trækker med den, går den derhen hvor man beder den om når både ved trækture og fra ryggen. napper den når sadlen spændes fast etc. gør op med dig selv hvad dine regler er. og hver tydelig overfor hesten. nogle gange synes jeg der virker super at lappe den en på det rigtige tidspunkt, andre gange er det ikke til og der er det nogle gange bedst at ignorere. vurder det fra gang til gang, men gør det hurtigt, så 'straffen' falder prompte. Hvis du selv synes det er svært, så få hjælp af en der er god til det. held og lykke.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund Venter jeg på at blive lidt ældre? ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
|
|
Jeg kan til dels give dig ret... Ja, det er ejerens ansvar at hesten ikke angiber andre når de passerer. Men... Nico stod helt nede i bunden af stalden med lågen lukket med mindre jeg var til stede. På boksen var der flere advarsels skilte hvor der stod "Nico Bider!", "lad ¨væ´r med at stå foran boksen, da Nico angriber!" osv osv... Faktisk skrev jeg selv et skilt hvor der stod "Indgang på eget ansvar!". Og fodrene fik besked på at de bare skulle være søde at kaste maden ind over tremmerne, og havde han skidt i krybben, så gav jeg ham selv. Folk vidste godt hvordan han reagerede - men nogen syns det var sjovt lige at vise sig for de andre og "tæmme vilddyret"... Den holder ikke en meter... Og desuden angeb han så snart han følte sig truet. Så han var ikke en fræk uopdragen hest - men en bange og sky hest, som efterhånden fik tilliden til mennesket tilbage, og DERFOR ændrede sin adfærd stille og roligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmmmmm |
|
|
Umiddelbar er jeg også til kontant afregning, hvis min plag eller ridevallak synes de skal markerer et eller andet overfor mig. Og det virker glimrende. Og jeg kan da sige, at når jeg ser min 13 årig vallak opdrage på mine 2 hingste på henholdsvis 1 og 4 år, så er der meget kontant afregning - og her er en flad hånd over mulen et "kærligt" klap i forhold til. Jeg har i hvertfald nemme og rolige heste, som nemt kan omgåes af andre. Denne her hoppeplag er så måske usikker eller dominerende - det er svært at vide, når vi ikke ved hvordan helheden fungerer omkring den. Og derfor tror jeg også, at det ville være en god ide med en proff, som kan se med friske øjne på hvordan den opfører sig generelt. Held og lykke emd det.
MVH Charlotte Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aller Jer,,,, |
|
|
der er så forargede over at man som ejer vapper ens hest en på lampen..... kommer Jeres heste så heller aldrig på fold???? For hvad nu hvis een af de andre heste sætter den på plads?? Det foregår altså ikke med et "Fy" og en løftet pegefinger!! Skal kræet så gå alene når den endelig er ude????? Og hermed ikke sagt at jeg er tilhænger af vold!!!!!! Men bider eller sparker mine heste (store som små) får de altså en på lampen. Vores DV plag fik en forbandet uvane med at gå stille ved siden af een når man kom og fodrede og så pludselig bed hun og spurtede væk. Hun gik i løsdrift og havde ABSOLUT ikke nogen grund til adfærden. En dag bed hun efter mig lige da jeg havde hældt foder op til hende og hun fik resolut spanden i hovedet. I dag er hesten 9 år gammel, kunne ikke DRØMME om at bide nogen og er absolut heller ikke blevet bange for spande!!!!!!! Men igen er timingen absolut vigtig, det skal være i det sekund hesten gør udfald mod dig, ellers virker det ikke. Ris og Ros skal falde indenfor 3 sek. ellers fatter dyret ikke hvorfor den bliver skældt ud/rost. Pøj pøj med hende uanset hvad metode du vælger at benytte, det er dig der kender hesten bedst!! mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskel.... |
|
|
Jamen igen kan jeg jo kun sige at der er forskel. For hvis det er en ældre hest der har problemer, som din tydeligvis havde, så er det jo en helt anden sag. Det der her er tale om er jo en hest der er direkte fræk og grænsesøgende. Som jeg læser det i hvert fald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pretty |
|
|
hvis dit indlæg er til mig *S* så var vores også plag da hun lavede det nummer, det var mere for at illustrerer at nu 7-8 år senere har hun IKKE problemer med at være hovedsky, bange for spande m.m. og at det faktisk hjalp. mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har også sådan en hest |
|
|
jeg købte en 3 års der var mega aggressiv, og som man skulle have en kost med ind til i boksen (but why??)... hun er 8 idag og en dejlig hest... men uh jeg har brugt mange timer på den hest... det er ofte en blandign af usikkerhed og at de har lært at den opførsel medfører noget godt for dem... min truer fx stadig når folk går forbi med en spand... men hun gør ikke mere end at true... det er den adfærd hun kender og sådan er hun... sådan en hest kræver virkelig konsekvent træning og regelmæssighed i sit liv... en hest med sådan et sind kan blive din bedste ven eller din værste fjende, alt efter hvordan du tackler den... jeg ville ikke gøre udfald mod den, medmindre den bed eller sparkede mig... jeg tror ikke det handler om hvem der er lederen, men om at give hesten nogle muligheder for at kunne styre sin verden med andre redskaber end dem den har nu... du må jo så give den de redskaber, du gerne vil have den bruger... træner du med den?
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej...................... |
Jasper |
19-04-2008 13:24 |
|
Pia Jeg har så meget respekt for min underviser, at jeg aldrig kunne drømme om, at citere en af hendes sætninger, hvis ikke jeg kendte slutningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| citerer lige |
|
|
"men stort set kun i boksen", det er hvad jeg hæfter mig ved! Haft to heste med agressiv boksadfærd, de blev begge kureret med tålmodighed, venlighed og fast adfærd. Den gamle truede, når man nærmede sig boksen, løste problemet sådan: ved fodring stod jeg uden for bidvidde med foderet klar på skovlen, alle angreb ignoreredes og jeg talte venligt hele tiden. På et eller andet tidspunkt rettede hun forvirret ørene frem mod mig (hvad sker her, ingen mad, ingen skældud, eller hvad dælen sådan en hest nu tænker), i DET sekund smed jeg mad i krybben. Efter tilpas mange gentagelser (måske måneder, husker det ikke, er tyve år siden)lærte hun at "øre frem=positive oplevelser" og i sine sidste år fik hun fornøjelse af både godbidder og hyggenus fra forbipasserende....en glæde hun ikke havde kendt i mange år! Den unge truede ved madtid (har sultet og måttet slås om maden), ikke helt så vild som den gamle,løste problemet sådan: jeg gav ham hans mad og klistrede så til manke/skulderområdet, hvor både tænder og bagben ikke så nemt når og så "dansede" jeg ellers rundt med hesten indtil han fattede at jeg hverken tog hans mad eller flyttede mig...og så kunne han jo lige så godt slappe af og få den pokkers mad, idag falder det ham ikke ind at true mht mad, jeg kan såmænd stikke hånden i krybben og tage hans mad fra ham om så skulle være. Bare et par alternativer, der også indebærer konsekvens og (i den gamles tilfælde) timing, omend JA det tager lidt længere tid med den bløde metode måde, kan personligt bare bedre lide den, så længe dyret ikke har taget en bid af mig, for så vil jeg pr reflex få den til at slippe hurtigt.... Så altså helt konkret: stå foran boksen, tal venligt, hav en godbid klar, ignorer al dårlig adfærd, i det splitsekund du ser noget du kan lide så giv godbidden og forlad hesten til næste gang du vil træne god adfærd (det kunne fx være de to gange den fodres/vandes eller som du synes) (Til den der spørger om de blødsødne så ikke lukker hesten på fold for der både bides og sparkes der: selvfølgelig gør vi det. Men jeg er et menneske, ikke en hest og derfor så kvik at jeg kan ræssonere og lægge planer og derfor ikke behøver at benytte mig af vold til andet end selvforsvar. Og mener mig ikke alvorligt truet af en hest med tremmer mellem den og mig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar_til_pigen_med_hest |
Martin Skou |
20-04-2008 16:40 |
|
" ... Jeg har en veninde på sjælland, hvis kæreste ved en masse om heste med adfærsproblemer... Hun skal over til mig d.1 maj.
Hvis det kunne have interesse kunne jeg høre om han kunne tage med og se på din plag. Han er rigtig dygtig. Jeg tror hvis du kan give noget til broen tror jeg gerne han vil komme.
Men send mig en PB hvis det har interesse, og så kan jeg høre dem ad:)
Det er mit bedste bud, uden at det i første omgang skal koste dig en formue, og det er ham jeg ville have til at kigge på min, hvis det var mig der havde problemet.
Ellers må du have held og lykke med hende
Mvh. Pia" Det var da pænt sagt Pia Selfølgelig vil jeg hjælpe, men hvis den kun er sådan i sit private rum kan det nok blive svært at ændre, så er det tit området og miljøet i stalden, f.eks for meget aktivitet, for lidt fred og ro. I bliver vel også gnavne hvis nogle vildt fremmede kommer ind i jeres hus. Jeres rum hehe;) Oh jo slå den endelig, hvis den skal blive helt tosset... /martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fra martin |
|
|
Hej Jakobine Hvis du skriver vil til martin så skrive til min PB, for martin er aldrig på sin HN, så giver jeg det videre.. PS. dette er Pias veninde.. og martin husviv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Martin...................... |
Jasper |
20-04-2008 19:40 |
|
Selfølgelig vil jeg hjælpe, men hvis den kun er sådan i sit private rum kan det nok blive svært at ændre, så er det tit området og miljøet i stalden, f.eks for meget aktivitet, for lidt fred og ro. I bliver vel også gnavne hvis nogle vildt fremmede kommer ind i jeres hus. Jeres rum hehe;) Oh jo slå den endelig, hvis den skal blive helt tosset... Respekt 
Pia Jeg har så meget respekt for min underviser, at jeg aldrig kunne drømme om, at citere en af hendes sætninger, hvis ikke jeg kendte slutningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 10 maaneder er ungt |
|
|
Hvis hun kun er 10 maaneder, er den adfaerd da meget almindeligt. Har I ikke set hvordan de unge heste leger med hinanden? De har territorier, sparker og bider hinanden. Man piller den slags unoder af dem ved at beskaeftige sig med dem. Det sker bla. ved ground work, hvor man leder dem, men hele tiden soerger for at de viger for een. Man kan bruge en dressage whip til at tappe dem paa foedderne, naar de kommer i ens personlige space. Husk, den, som flytter foedderne mest er nede paa rang listen. Man botter hverken hun eller han heste i brystet eller ansigtet, da specielt hannerne vil tage det som en opfordring til kamp. Naar man gaar til hoejre straekker du armen ud saa hesten ikke loeber ind i dig til at begynde med. Senere naar hesten fatter hvad du vil, gaar den af sig selv ud at dit space. Jeg slaar gerne et click med tungen, saa den ved at den skal vaere opmaerksom hver gang jeg beder den om en ny retning eller stop/ saet farten op. Jeg er kommet ud til utroelige mange mennesker, som har reddet i 6-10 aar, men stadig ikke kender til saadanne metoder til at skabe et harmonisk og respectfuldt samarbejde med deres heste. Jeg arbejder paa dem som heste kiropractor og hvis tiden tillader det efter jeg har set hesten bide deres ejer giver jeg dem ca. 1/2 time hvor de ser, hvad der skal til. Sjovt nok tager det som regel kun hesten 10-15 min at finde ud af hvad jeg vil og jeg kan garantere for, at de ikke laver samme numre med mig som med deres ejer. Jeg faar ogsaa at vide, naar jeg fortaeller ejeren, at de ikke maa lade hestens mund komme naer dem " jamen, hvordan skal jeg saa nusse med den?" Der er ingen nusning i MEGET lang fremtid indtil hesten har fuldstaendig forstaaet at den ikke er i kompetition med dig om at vaere den foerende. Der er kun en enkelt, som jeg har set maatte have "regumate" ( et hormon prep) for at daempe et fuldstaendigt umuligt sind, men det skal du absolut ikke taenke paa med en saa ung hest. Lav dit grundarbejde - og her har du jo masser af tid, da den ikke kan rides i ca. 2 1/2 aar endnu, og brug mange timer paa striglning, samvaer etc uden for traening. Held og lykke.
If it isn't Dutch, it isn't much. My other car is a Friesian Horse. If it isn't a Friesian, it's just a horse )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen. |
|
|
Et par af jer snakker om jeg skal bruge/give hesten nogle redskaber, men hvilke redskaber er der tale om? Takke endnu en gang for jeres svar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
|
|
har bidt mig en gang på 15 år, og der fik hun et ordentligt spark i røven! Det finder jeg mig ikke i. Synd? NEJ! Hvad tror i hestene gør ved hinanden hvis en sparker eller bider?? Vi har så travlt med hms, vi skal "tale" deres sprog osv.. hvorfor så ikke gøre det i alle situationer?
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke læst det hele... |
Vassen |
22-04-2008 11:52 |
|
Min hoppe opførte sig på samme måde da jeg først lærte hende at kende. Førstegang jeg så hende var til et stævne, hvor jeg var med som hjælper på hendes helbror. Da jeg skulle skifte dækkener for natten og gik ind til Vassen truede hun mig, så jeg hurtigt fik benene på nakken og kom ud af boksen. Magen til sur hest havde jeg sgu aldrig mødt før. Måtte få en til at holde hende mens jeg skiftede dækken. Et år senere blev hun min. Arbejdede meget med hende ved boksdøren. Lod den stå på klem og satte mig på en spand i åbningen med siden til hende. Sådan kunne vi sidde i flere timer. Efter noget tid havde hun så meget tillid til mig, at jeg kunne gøre alt ved hende inde i boksen. Fik en ny og større boks i samme stald, med halvdør, Selvom jeg troede at den sure hest var et overstået kapitel, fór hun nu i hovedet på folk i stedet for i tremmerne, hvilket også resulterede i at hun fik nogen på lampen. En dag havde hun åbenbart fået sådan en der gav ekko, at hun stod og trykkede sig bagerst i boksen og jeg kunne slet ikke komme ind til hende - hun stod bare og rystede, kunne ikke engang lokkes frem med mad. Dét skar mig så meget i hjertet, at det ikke kan beskrives. Og finder jeg en dag ud af hvem det var, så skal de satme få lov til at mærke det på egen krop! Anyway, det viste sig at hun havde fået tæv med en kost, til kosten knækkede, inde i sin boks, der hvor hun stod før, så hun blev über beskyttende overfor sit domæne. Flyttede stald, hvor hun fik udeboks, med halvdør ud til en gårdsplads men i skygge for nogle træer. Hun kunne se det hele, men folk gik ikke om bag træerne for at se på hestene. Det passede damen. Hun fik fred for mennesker der var hende uvedkommende. For Vassen gjorde stald miljøet en kæmpe forskel. Hun ville ikke have mennesker for tæt på og de skulle heller ikke stå og se på hende. Det hjalp at hun fik udeboks og bare kunne vende røven til staldgangen, men uden at skulle glo ind i en væg. Det hænder at hun får et "tilbagefald", men ellers er hun blevet en glad lille hest. Endnu en historie om en mokke der blev mild. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vis den tydeligt |
|
|
hvad der er rigtigt og forkert. Når den lægger ører osv bliver du stående og skælder den lidt ud. Så snart den vender ørerne lidt fremad slår du tonelejet om og roser og går vak fra den (fjerner presset). vælger den at bliver tydeligt mere sur mens du står der så gå tættere på den og få den evt. til at vige tilbage for dig. Så snart den opfører sig "rigtigt" så skal du vise den at du er tilfreds ved at give den lidt ros og fjerne alt pres. Når du fodrer så stå med foderet til den pludselig lægger ørerne frem og står stille et slitsekund. så roser du og fodrer. Vil den være tvær ½ time først så bare bliv stående og kig på den i ½ time og vent til den prøver en anden fremfærd. Lyder åndssvagt banalt, men det virker faktisk og der går kortere og kortere før den synes den lige så godt bare kan tage sit søde ansigt på. Hvis den gør udfald mod dig så øg presset. enten ved at presse den fysisk tilbage eller måske ligefrem at slå den. Men hvis den bare 2 sekunder senere ser positiv ud så roser du straks. Og nå ja så er det bare om at være konsekvent og have grænsen samme sted hver dag og udvise ro og tålmodighed. Start altid som om at du stoler på den og ændr din adfærd efter hvordan den modtager dig. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|