Hej Pia
Jeg kan desværre ikke huske prisen på spåner ;-(
Men grunden til, at vi for 2 år siden gik over til træsmuld, var netop prisen på spåner!
Der hvor min 2. hest står, plejede de at købe spåner ind til en hel sæson - og det var noget med en hel lastbilfuld. Så var prisen næsten halveret i forhold til hvis man køber mindre portioner

Men pludselig steg prisen gevaldigt og så ledte de efter andre løsninger. Det var så træsmuld. Og det er der ingen af os der har fortrudt

Jeg vil lige huske at tage et billede af den bund på 2 år, næste gange jeg tager derud

Hej Mstnwhatever...
Pasing af bunden... Der er mange måder at gøre det på...
Men jeg tager alle klatter så ofte som muligt. Hvis et område er lidt vådt, lægger jeg det ud til siderne, så det kan tørre. Hvis det er MEGET vådt, smider jeg det ud. Når jeg føler behov, strøer jeg lidt DryMaxx/Stalosan F ud og blander rundt. Det gør, at bunden kan holde længere.
Jeg har lige klippet denne beskrivelse ud fra JMC. Jeg har tidligere brugt dette produkt, men det er for dyrt af få det med posten.... Så jeg køber Stalosan F eller DryMaxx.
Det beskiver ret godt hvordan man skal pleje sin boks

JMC Fair Horse Bedding Pure
Fair Horse Bedding, er et produkt udviklet af JMC -
http://www.jmc-quarter-horses.dk. Bruges hestebokse i forbindelse med indstrøningsmaterialet, træpiller eller træpillesmuld.
Fair Horse bedding, kan bruges i forbindelse med alle former for indstrøningdmateriale.
JMC Fair Horse Bedding er naturlige mineraler, som binder ammoniak og andre uønskede luftarter, dermed minimerer den grimme stank i stalden, samtidig virker pulveret udtørrende. Mineralerne er uskadelige for hestens luftveje, og er desuden ogs godkendt til økologi.
Fordele:
Hesten står på et tykt og eftergivende underlag. Ingen slid / ligge mærker på hove, ben eller krop.
Hesten får mulighed for længere ligge / hvile perioder, idet der ikke er ammoniak og andet i bunden af boksen, dermed opnås større sundhedstilstand for hesten,
Minimering af arbejdstids forbrug ved udmugning, ca. 40 - 60 %.
Minimering af møddingsplads, ca. 60 %, et meget miljøvenlig og besparende indstrøtingmateriale
Brugsanvisning:
Boksstørrelse er her beregnet til ca. 10 - 12 m2
Start med at hælde 500g Fair Horse Bedding i den rene boks
Derefter ca. 120 kg træpiller / Træpillesmuld i boksen.
Strø efter med ca. 500 g Fair Horse Bedding. Det kan ved smulden støve, men støvet er rent.
Derefter bruges ca. 2 sække pellets + 250 - 300 g FHB pr. uge pr boks, eller
ca. 40 kg Smuld + 250 - 300 g Fair Horse bedding Pure.
Ved udmugning fjernes KUN hestegødningen, og strøelsen i boksen jævnes.
Vær omhyggelig i starten at hele boksen får en bund.
Derefter er det kun, hver dag at fjerne hestegødningen, jævne boksens strøelse, og i løbet af kort tid vil madrassen vokse til gavn for hesten og dig. Brug nu hver uge 40 kg Træpiller eller smuld + 250 - 300 g Fair Horse Bedding.
Madrassen bør vokse til den ideelle tykkelse p ca. 25 cm.
Underlaget vil i løbet af kort tid antage en tørvagtig farve og konsistens.
En velpasset boks vil minimum klare mindst en vinters ( ca. 32 uger ) opstaldning af hesten.
Ved enkelte heste kan det være nødvendigt at fjerne ekstreme våde områder hver 3. eller 4. uge. Våde områder kan med fordel flyttes til hjørner eller sider, hvor de blandes med det tørre, og dermed danner en mere ensartet bund.
Boksens indhold vil om foråret kunne bruges i marken, haven, eller komposten, og er særdeles velegnet som gødning til roser.
Mindre arbejde til dig, mere tid til hesten.
Opstart pr boks 120 Kg Træpiller / Træpillesmuld + 1 kg Fair Horse Bedding.
Ugentligt behov 40 Kg Træpiller / Træpillesmuld + 250 -300 g Fair Horse Bedding.
Hilsen Sus