Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vis mig din bund...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 22:08
Hejsa ;-)

Jeg har nu i to år haft træpiller/smuld til mine heste. Og jeg har ALDRIG fortrudt :-D
Det er meget nemt at vedligeholde og aldrig sure stråler eller knoklen med tung udmugning.

Til lugt/fugtkontrol bruger jeg DryMaxx. Brugte tidligere JMC's Fair Bedding, men jeg synes det er dyrt...

Mine 2 heste står endnu ikke samme sted. Men det gør de fra maj.

Min ene, som er opstaldet ude, går på træpillesmuld. Den boks har nu holdt i 2 år ;-)

Den anden, som jeg har hjemme, står på træpiller. Han er en tissegris, så bunden holder ikke så længe.

Jeg vil dog mene, at træpillesmuld er det bedste, så det går jeg over på.

Men - Hvad bruger du af bund?? Jeg synes det kunne være interessant at se og høre om hvad i bruger?? Erfaringer - både godt og skidt ;-)

Hilsen Sus

Let freedom ride!
***** saddleupwesternriders.dk******
0
0
Svar på denne tråd

jeg er også med på ...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 22:19

træpillevognen...

Jeg har aldrig fortrudt at jeg skiftede fra spåner til træpiller. Hvor er hverdagen dog blevet lettere!!!!

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

Mine....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 22:21

står på spåner, med har også haft træpiller i tankerne, men er bange for at bunden måske bliver for hård, og er for tung at muge i?

Den, som ikke vil rådes,

kan ikke hjælpes.

Benjamin Franklin

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Ikke tung og hård - men lækker og blød
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 09:42
Hejsa Lene

Det er netop det det nemme ved træsmuld, at det er SÅ nemt at muge i. Jeg prøvede at muge i spåner her i weekenden, hos min veninde. Der blev jeg igen lige overbevist, at min bund er bedst. Min veninde har også fortrudt skiftet og går tilbage på træsmuld igen ;-)

Til opstart skal man huske der skal rigtig meget til. Ca 200 - 250 kg!! Kommer selvfølgelig an på boksstørrelsen ;-) Gennemsnitlig, skal man regne med, at der går 1 ton smuld til for en opstaldningssæson. Man kan evt få det leveret i bigbags.

Bunden er rigtig lækker og let med smuld. Jeg har dog oplevet, at bunden bliver lidt hårdere, der hvor jeg bruger træpiller. De er lidt længe om at blive opløst.

Du skal bare sørge for, at du ikke sparer for meget med at fylde på en gang om ugen. Der skal ca. en trillebørfuld til en gang om ugen ved smuld. Træpiller er det omkring 35 - 40 kg.

Det bedste resultat er, hvis man får bunden op i ca. 20 - 25 cm højde over det første år. Så kan den måske holde i 2 sæsoner, og så er det jo ikke så dyrt alligevel ;-)

Vær opmærksom på kvaliteten, hvis du køber træpiller i små sække.
Jeg fik købt nogle billige til vores træpillefyr. De brændte utroligt dårlig, så jeg troede de var gode til boksen så. Men, de indeholdte åbenbart en del bark, så boksen blev mere våd end sædvanligt. Så de røg ud!! Så det blev ret dyrt!

Sus ;-)

Let freedom ride!
0
0
Svar på denne tråd

spåner...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 09:48

Vi bruger spåner og bruger 2 pakker om ugen pr hest. Det giver jo en hel pæn pris.

Min hest er et værre svin og tramper det hele rundt. Så det er mere eller mindre håbløst at muge klatter.

Ville det være mere økonomisk med træpiller? Har ingen anelse om hvad det koster i forhold til spåner? For så vil jeg da lige forslå et skift næste gang det bliver aktuelt.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

Gratis part søges til Lerano (Fyn)

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

spåner
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 14:21

jeg bruger spåner en palle med 18 baller bruger jeg på 3 måneder ca til 2 heste og der bliver ikke sparet på det.

jeg er super glad for at bruge spåner det er det bedste valg jeg nogensinde har taget .

det er nemt at muge ingen fugt eller våt halm. dufter skønt ingen sur stråle om vinteren varmt blødt og dejligt for hesten at ligge på og næsten ingen pletter på den hvide hest

bundmuger ca 2-3 gange i vinterhalvåret mens de er meget inde entlig er det ikke nødvendigt for bunden er god det er nok mere en ide jeg har om at det skal gøres

hvor køber i trapiller henne og hvor køber i smuld og hvad er priserne

jeg køber en palle spåner for 1080 kr

0
0
Svar på denne tråd

Vi har også...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 14:56

..overvejet at skifte, bruger halm endnu, men har kigget på både tørv, spåner og træpiller. Er på forhånd mest interesseret i tørv eller træpiller, da vi har forstået, at det er nemmest at holde tørt.

Vil gerne høre fra nogle, der har erfaringer at dele ud af og meget gerne prisoverslag?

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

min erfaring
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 09:15

med træpiller!

- er ikke god, jeg synes det støver...meget, det bliver hårdt og hurtig ulækkert, især når man har en tisse/@!#$ hest der blander alt sammen.

6/7-06 - Min elskede ven igennem 12 år - Jeg savner dig Tamina

Heste klippes billigt - langs køgevejen taastrup til solrød + vestegnenen - mail eller skriv: Rklove@ofir.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 10:16

Jeg bruger helt almindelig halm (byghalm). Hver dag når mine heste er på fold, fjerner jeg hestepærer fra nattensløb. Jeg har en stor 30m2 stor boks, som vi muger med en minilæsser efter behov.

Mine heste for ikke hø ad lib, så om natten kan de æde af halmmadressen, som får et nyt frisk lag halm hver dag.

Madressen er ALDRIG våd, og det fungere rigtig godt. Nu har vi en kvæggård og køber halm ind alligevel, så derfor er det en god´, nem og billig løsning for os.

Jeg ved det er meget moderne med alle mulige alternativer til halm som madras, men hvis man sørger for at hestene har spist sig mæt i foder samt hø, så spiser de så små mængder halm at de ikke står og får en stor halmvom..

Det er bare mine erfaringer..

Stine

Bess og Freja

0
0
Svar på denne tråd

Pris på træpille + smuld
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 13:14
Hejsa ;-)

Det er selvfølgelig billigst med træsmuld, da det er et affaldsprodukt fra træpiller!
Det kræver bare, at man har plads til det, for det kan ikke købes i 25 kg sække, som ved træpiller!

Træsmuld kan købes i en bigbag med 1 ton. Man kan også få det tippet af eller blæst ind, og så kan det leveres i større portioner. Så har man masser af plads, er det helt sikkert en god ide at få 2-6 ton.

Prisen for træpiller ligger gennemsnitlig på 50-60 kr pr 25 kg (ca. kr 2200,- for en palle med 1 ton/40 sække). Du skal bruge ca. 30 - 40 kg hver uge!
Træpillesmuld ligger omkring 1200,- pr ton. Lidt billigere, hvis du tager mere.

Så rundt regnet, koster det for en opstaldningperiode på ca. 7 - 8 mdr. = ca. 1 ton (mere eller mindre alt efter om din hest sviner og boksstørrelsen):
Træpiller kr. 2200,-
Træsmuld kr. 1200,-

Men - for en sikkerhedsskyld, skal i tjekke priserne hos http://www.hjaltelin.dk :-D

Det er godt at give bunden lidt hjælp med evt. DryMaxx eller evt. Stalosan F. Det tørrer ud og fjerner evt lugt.

I øvrigt... Så oplever jeg kun støv når jeg hælder nyt smuld/træpiller på. Jeg synes ikke det er noget problem ;-))

Iflg. min veninde, så er det billigere at bruge smuld i forhold til spåner. Men det er måske fordi hun køber spåner enkeltvis??! Ved større portioner gives vel også rabat der....??

Hvis man passer sin træsmuld bund godt, så holder den jo i flere år ;-)

Møddingsmæssigt er det rigtigt godt, da det fylder meget lidt.

Hilsen Sus

Let freedom ride!
0
0
Svar på denne tråd

Min står..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 13:18

på spåner.. Der tages klatter hver dag og der gives en pakke spåner hver 5-7. dag..

Jeg er godt tilfreds med spåner og det tager ingen tid at ordne boksen..

Lige nu arbejder jeg på at finde en løsning på at min hest elsker at rode alt hans hø rundt i spånerne.. Det sviner altså gevaldigt..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

mine står på..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 13:41

mine heste står også på en god gammeldags omgang byghalm :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 14:03

hørstrøelse og det er jeg super glad for, bruger også hver 5-7 dage en ny pakke, skide nemt og ingen dårlig lugtgener eller sur stråle, fjerner klatter hver dag og fjerner bund når jeg mener det trænger og nok oftere en mange, da jeg selv er meget pernitten....

Og ANNEMETTE vi har en høkasse til vores heste, for nogle af dem er også nogle grisebasser med hø... men den kasse virker og den er sat på så langt nede ved jorden som muligt, så det er helt naturligt for dem at spise. Kan købes ved hjørnely.

Hilsen

Fra

Bitten

Basse savnet og elsket R.I.P

Carracci er nu til salg, jeg stopper som dressur rytter!:o)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 14:41

Jeg bruger også halm. Og kunne ikke drømme om at bruge andet.

Jeg synes, at både spåner og piller ser så ulækkert ud. (Undskyld, vil jo ikke fornærme nogen )

Spåner ser super lækkert ud, når de er helt nye men så snart de er "brugte", er de klamme. Piller ser "grimme" ud lige fra start. Tror det er farven, som jeg bare ikke lyster..... Det ser så snavset ud.

Mine heste er ganske vist rigtig mange timer på fold hver dag og får temmelig meget wrap men alligevel synes jeg, at det er dejligt at vide, at de kan små-spise lidt hele natten, hvis det passer dem.

I øvrigt lyder både spåner og piller helt vildt dyrt? Eller har jeg misforstået?

Jeg har en kæmpebox, to almindelige og to små ponyboxe. Mine heste står altid pænt,- der ordnes/strøes hver eneste dag (selvfølgelig). Jeg gætter på, at det ca koster mig 300 kr/måneden.

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Tørv....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 15:48

Vores dreng står på tørv og det er vi super tilfredse med. Der lugter ikke af urin, boksen er altid tør og udmugningen er minimal.

Eneste minus er prisen, så desværre skal vi nok tilbage til halm ... og sure stråler, andet må vi ikke bruge der hvor ponzen står, men altså - tørv kan anbefales!

Mvh. Heidi

De bedste og mest vidunderlige ting i verden kan hverken ses eller røres. De skal føles med hjertet.

- ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ -

0
0
Svar på denne tråd

træsmuld
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 16:25

ang. træsmuld. Hvordan passer man sådan en bund optimalt?

Synes det lyder vildt, at den kan holde i op til to år??

Overvejer kraftigt at skifte, da jeg nu bruger ca 1800 kr. pr. måned i tørv. (3 heste)

Og kan godt se pointen i at bruge ca 1200 kr. pr. hest pr sæson.

Et visuelt handikappet feminint individ af den domesticerede afart af Gallu-familien kan udtagelsesvis excellere i lokaliseringen af en diminutiv enhed af et cerealt fødeemne.

0
0
Svar på denne tråd

SweetDoc »Sus«
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 16:38

Men det er måske fordi hun køber spåner enkeltvis

Hvad koster en spåne??

Pia

Jeg har så meget respekt for min underviser, at jeg aldrig kunne drømme om, at citere en af hendes sætninger, hvis ikke jeg kendte slutningen.

0
0
Svar på denne tråd

Strøelse
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 17:13

Jeg har en på easy-strø og en på byghalm.

Boksene er ca lige hurtige at ordne i det daglige og begge kræver, at min kæreste graver i bund hver uge. Den store forskel er prisen. Ved ikke helt hvad halmboksen koster, da der køres halm ind til alle opstaldere, men nok maks 150 kr. om måneden.

Easy-strø bruger jeg ca 1½ balle om ugen á 60 kr., så det er en væsentlig post på budgettet, så hvis hun ikke havde allergi, ville hun nok også stå på halm.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Passier grand gilbert, 16½" med bred bom og kilepuder købes

Sommergræs tilbydes ca 1. juni - 1. september

www.lille-hovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

boksbund
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 18:03

Jeg er begyndt at bruge træpiller den 27. marts.

i bunden lagde jeg ca. 7 cm træpiller og ovenpå 2 baller spåner, da jeg syntes, at det var træls at gå i træpillerne, når de ikke var smuldret.

Er faktisk glad for den bund jeg har nu, den er fast, men blød/eftergivende.

Det eneste minus er, at træpillerne støver.

Men jeg tager det våde i bunden 2 gange i uden, og det hele bliver rystet op og så bliver stalden støvet af og det laves gennemtræk. Så er der ingen problemer. Det støver ca. ligeså meget som halm.

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

Søger halsdækken

uden fyld/m. fleecefyld

str. M/125

0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 19:49

Her er min boks.

Træpiller/spåner - går lige så stille over til 100% træpiller.

M.v.h.

Stine

med

Pony-dyret Star Fighter

*Medlem af pony-power "klubben".

-"Klubben" for ponyryttere over 18 år.

Søger halsdækken

uden fyld/m. fleecefyld

str. M/125

0
0
Svar på denne tråd

grgrgrgrgr
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 09:36

Min hypper står på almindelig halm =)

Zandra Lind Nørskov

My horse is my passion.

0
0
Svar på denne tråd

Spåner og smuld
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 10:52
Hej Pia

Jeg kan desværre ikke huske prisen på spåner ;-(

Men grunden til, at vi for 2 år siden gik over til træsmuld, var netop prisen på spåner!

Der hvor min 2. hest står, plejede de at købe spåner ind til en hel sæson - og det var noget med en hel lastbilfuld. Så var prisen næsten halveret i forhold til hvis man køber mindre portioner ;-)
Men pludselig steg prisen gevaldigt og så ledte de efter andre løsninger. Det var så træsmuld. Og det er der ingen af os der har fortrudt ;-)

Jeg vil lige huske at tage et billede af den bund på 2 år, næste gange jeg tager derud ;-)

Hej Mstnwhatever...

Pasing af bunden... Der er mange måder at gøre det på...
Men jeg tager alle klatter så ofte som muligt. Hvis et område er lidt vådt, lægger jeg det ud til siderne, så det kan tørre. Hvis det er MEGET vådt, smider jeg det ud. Når jeg føler behov, strøer jeg lidt DryMaxx/Stalosan F ud og blander rundt. Det gør, at bunden kan holde længere.

Jeg har lige klippet denne beskrivelse ud fra JMC. Jeg har tidligere brugt dette produkt, men det er for dyrt af få det med posten.... Så jeg køber Stalosan F eller DryMaxx.

Det beskiver ret godt hvordan man skal pleje sin boks ;-)

JMC Fair Horse Bedding Pure

Fair Horse Bedding, er et produkt udviklet af JMC - http://www.jmc-quarter-horses.dk.

Bruges hestebokse i forbindelse med indstrøningsmaterialet, træpiller eller træpillesmuld.
Fair Horse bedding, kan bruges i forbindelse med alle former for indstrøningdmateriale.

JMC Fair Horse Bedding er naturlige mineraler, som binder ammoniak og andre uønskede luftarter, dermed minimerer den grimme stank i stalden, samtidig virker pulveret udtørrende. Mineralerne er uskadelige for hestens luftveje, og er desuden ogs godkendt til økologi.

Fordele:

Hesten står på et tykt og eftergivende underlag. Ingen slid / ligge mærker på hove, ben eller krop.

Hesten får mulighed for længere ligge / hvile perioder, idet der ikke er ammoniak og andet i bunden af boksen, dermed opnås større sundhedstilstand for hesten,

Minimering af arbejdstids forbrug ved udmugning, ca. 40 - 60 %.

Minimering af møddingsplads, ca. 60 %, et meget miljøvenlig og besparende indstrøtingmateriale

Brugsanvisning:

Boksstørrelse er her beregnet til ca. 10 - 12 m2

Start med at hælde 500g Fair Horse Bedding i den rene boks

Derefter ca. 120 kg træpiller / Træpillesmuld i boksen.

Strø efter med ca. 500 g Fair Horse Bedding. Det kan ved smulden støve, men støvet er rent.

Derefter bruges ca. 2 sække pellets + 250 - 300 g FHB pr. uge pr boks, eller

ca. 40 kg Smuld + 250 - 300 g Fair Horse bedding Pure.

Ved udmugning fjernes KUN hestegødningen, og strøelsen i boksen jævnes.

Vær omhyggelig i starten at hele boksen får en bund.

Derefter er det kun, hver dag at fjerne hestegødningen, jævne boksens strøelse, og i løbet af kort tid vil madrassen vokse til gavn for hesten og dig. Brug nu hver uge 40 kg Træpiller eller smuld + 250 - 300 g Fair Horse Bedding.

Madrassen bør vokse til den ideelle tykkelse p ca. 25 cm.

Underlaget vil i løbet af kort tid antage en tørvagtig farve og konsistens.

En velpasset boks vil minimum klare mindst en vinters ( ca. 32 uger ) opstaldning af hesten.

Ved enkelte heste kan det være nødvendigt at fjerne ekstreme våde områder hver 3. eller 4. uge. Våde områder kan med fordel flyttes til hjørner eller sider, hvor de blandes med det tørre, og dermed danner en mere ensartet bund.

Boksens indhold vil om foråret kunne bruges i marken, haven, eller komposten, og er særdeles velegnet som gødning til roser.

Mindre arbejde til dig, mere tid til hesten.

Opstart pr boks 120 Kg Træpiller / Træpillesmuld + 1 kg Fair Horse Bedding.

Ugentligt behov 40 Kg Træpiller / Træpillesmuld + 250 -300 g Fair Horse Bedding.

Hilsen Sus

Let freedom ride!
0
0
Svar på denne tråd

Strøelse...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 10:58

Nu har jeg ikke lige fået taget et billede. - men min hest står på træpiller.

Jeg synes normalt det fungerer rigtig rigtig godt, og det er super nemt at muge i.

Dog synes jeg at man skal vende bunden næsten hver dag for at bunden ikke bliver en helt fast.

Jeg har også før stået på spåner hvilket jeg også har været super glad for.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

tak for
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 11:06

det.

Det er jo bare ligesom at passe en tørvebund.

Nu er jeg så heldig, at der er riste i boksene, der hvor de tisser mest. Så der bliver ikke så vådt derinde. Så burde sådan en bund kunne holde i mindst 100 år jo

..med mulerne..

Ferico-Coniston-Latoya-Hjalte-Bertram

0
0
Svar på denne tråd

2 år gammel træsmuldsbund
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:27
Hejsa

Så fik jeg endelig taget et foto af en træsmuldsbund på 2 år. Den er hverken ulækker, hård eller lugtende ;-)) Faktisk er den ret lækker (y)

Hilsen Sus

Let freedom ride!
0
0
Svar på denne tråd

ja den
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 14:22

ser faktisk rigtig indbydende ud.

Kan se den er blød, ihverfald der hvor der er et skoaftryk.

Og den ser heller ikke ulækker beskidt ud, som spånebunde tit gør.

Jeg ser frem til at mine skal stå i det til vinter.

..med mulerne..

Ferico-Coniston-Latoya-Hjalte-Bertram

0
0
Svar på denne tråd

Ja det....
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 14:35

ser rigtig godt ud

Den, som ikke vil rådes,

kan ikke hjælpes.

Benjamin Franklin

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider