Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Allergi/kværke/nyreslag?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:12

Mine 2 heste blev flyttet hjem til mig selv for snart 2 uger siden.

Den mindste havde fået en byld, som blev behandlet med antibiotika - dyrlægen mente ikke at det var kværke, for der var ingen feber eller andet unormalt udover bylden.

Min anden hest havde dyrlæge i går, da han havde følgende symptomer:

Anspændt i bagparten

Sløv og uden den sædvanlige gnist

Åndenød og "rallen"

37.5 i temperatur

puls ca 70

Han har fået hø i 4 dage (det fik han ikke før), så jeg mistænker skimmelsvamp i høet. Det bekræftede dyrlægen - for han havde slim i halsen

Jeg skal ringe til dyrlægen i morgen for at få resultatet af en blodprøve - om han har nyreslag.

Mit spørgsmål drejer sig nu om følgende:

Her til aften har jeg striglet og nusset - og han er hård bagved "kinderne". Derudover har jeg kunnet pille næsten alle hårene af på begge sider. Kan det være, at han er ved at udvikle bylder? Vil hårene så kunne pilles af på den måde? Han synker fint, men er stadig meget, meget sløv. Spiser også fint.

Jeg ringede til dyrlægen for at få hendes mening, men hun ville bare vente og se hvad det udvikler sig til.

Har nogen herinde en idé om, hvad der er galt?

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 21:11

Jeg syns du skal kontakte en anden dyrlæge og se hvad han/hun mener for det lyder ikke særlig godt det der

Så hør hvad en anden dyrelæge mener

God bedring

Mvh Natascha

Django er mit livs kærlighed!!!
0
0
Svar på denne tråd

Kværke
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 22:42

Hej.

Nu har vi lige haft kværke i stalden.. Vi er heldigvis over det nu, men der er 18 heste og langt de fleste har været syge men ikke dem alle har haft de samme symtomer.

Den ene har kun haft bylden, ikke andet altså hverken feber, snot, mindre ædelyst eller noget.

Hvor de andre som regl i hvert fald har haft feber og snot, men der er så kun to med bylder, og den ene var meget snottet. Så man skal nok holde øje med de knuder, da der jo gå lidt inden de springer..Mener dyrlægen sagde der kunne gå op til en mdr. Men det er ok en god ide, og få dyrlægen til at tjekke det. men de kan ikke gøre noget ved bylden før den springer, det eneste man skal holde øje med at den ikke får feber.

Men det kan jo også være det bare er hævede lymfer, det kan de jo godt være. Men hold øje med om den gider spise og tjek om den har feber. det er nok det meste man kan gøre. Vores syrlæge sagde, at ved bylder kan de ikke gøre noget før de springer.

Men god bedrig med hypperen, og du må jo lige skrive hvad du finder ud af..

Knus Lene

Nu med Dansk Varmblod

0
0
Svar på denne tråd

kværke....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 08:58

Vi mistede i tirsdags vores dejlige 2 års hingsteplag Han døde (trods behandling) af en byld, der sprang i brysthulen på ham. Så vi har på den barskeste måde, fundet ud af, at kværke ikke er at spøge med.

Ved obduktion fik vi at vide, at han skulle have haft penicillin inden han overhovedet havde symptomer på kværke, hvis det skulle have hjulpet ham. Det var en stor lettelse, for vi havde jo også fået at vide, at man ikke kan gøre noget, før bylden er sprunget.

Ved hans sidekammerat, blev kværken opdaget ved at bylden var sprunget, ingen snot, ingen feber.

Så symptomerne kan godt være forskellige fra hest til hest.

Hans lillesøster har fået penicillin fra hun begyndte at snotte (grønt) for 6 dage siden og ser ud til at være helt rask nu. Moderen begyndte at snotte (klart) igår og skal have penicillin med det samme (idag) hvis det er grønt, når vi kommer derud.

Jeg kan kun råde til at du skynder dig at få en dyrlæge ud igen og få tjekket ordentligt efter om det er kværke. Better safe than sorry.....pøj pøj med det...

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hvilke områder
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 14:15

kommer I fra? Altså hvor har der været kværke henne?

Forhandler af RSH-eksemdækken - www.rsh-eksemdaekken.dk

0
0
Svar på denne tråd

Pennymus....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 17:37

Så vidt jeg har læst mig til ved at søge på nettet - er absolut ikke ekspert, da det er første gang, vi har prøvet det - findes kværke næsten altid overalt.

Det er åbenbart streptokokinfektion, ligesom når vi mennesker får halsbetændelse. Nogle får det, andre gør ikke og nogle bliver bare lidt forkølede.

Da min datter kom på dobbelt dosis penicillin for pandehule- hals og lungebetændelse og mistanke om en begyndende byld i halsen om formiddagen, som vores plag døde om eftermiddagen og jeg selv har ondt i halsen (er podet negativ) har jeg da fået en lurende tanke om at der måske kan være sammenhæng....

Spurgte lægerne, de vidste det ikke, men jeg fik besked på straks at henvende mig ved den mindste forværring.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Second opinion
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 19:36

jeg har valgt at ringe til en anden dyrlæge, som kommer og tilser mine heste i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

håber det bedste
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 19:38

jeg er glad for du tog imod mit råd om at kontakte en anden dyrlæge. Men skriv lige herinde når du har haft besøg af dokteren

held og lykke

mvh Natascha

Django er mit livs kærlighed!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider