|
|
| Hvilket dækken på stald?? |
|
|
Det skal lige siges, at jeg er ny i dækkenverdenen og aldrig tidligere har haft en hest med behov for et dækken - men det har jeg nu . Der hvor jeg har mine heste opstaldet har hestene de samme dækkener på ude som inde....altså der skiftes ikke over til såkaldte stalddækkener, når hestene kommer ind. Men jeg har det sådan lidt, at jeg gerne ville, at Bastian fik et lækkert blødt, tørt og rent dækken på, når han kommer ind . Hvad gør i andre? Er det mig der sådan lidt for "pusleagtigt" - og er hesten mon bedøvende ligeglad? Hvis i bruger stalddækkener...hvad slags bruger i så? Jeg tænker er et godt ulddækken at foretrække eller skal man hellere købe sådan et med x antal gram i? Jeg ville gerne give ham et lækkert ulddækken på, men er det nok? Hmmm uld skulle jo være super og varmeregulerende... Han er klippet - kan det holde ham varm nok? Ved godt, at jeg skal betale ekstra for at få udlejer til, at skifte dækken på ham om morgenen - Jeg tager dem selv ind om eftermiddagen, så der kan jeg selv skifte. Bruger i stalddækken?
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken, |
|
|
Jeg bruger ikke stalddækken. Min har det samme dækken på både ude og inde. Det er altid fint og tørt indeni og hvis det er lidt vådt udenpå tørre det hurtigere når det ligger på hesten. Hvis du tager et vådt dækken af hesten og ikke har rigtig gode forhold til at få det tørt, er det rigtig klamt, koldt og vådt, når hesten skal have det på dagen efter, så jeg er sikker på hesten foretrækker det ikke bliver skiftet. Hvis du mærker hesten under dækkenet, skulle den gerne være varm og tør, selvom dækkenet ser vådt og mudderet ud udenpå. Hvis dækkenet er rigtig vådt, har jeg et tilsvarende dækken jeg skifter til, mens det andet har rigtig god tid til at tørre. Jeg har ikke planer om at jeg nogensinde kommer til at bruge stalddækken, da jeg syntes det er spild af tid og stå og skifte morgen og aften. Tror det er noget folk mest gør, fordi de tror og syntes det ser mere lækkert ud. Der kan selvfølgelig være steder hvor stalden er meget varm og det derfor kan være nødvendigt at give hesten et tyndere dækken på hvis den ikke skal svede.
Louise med Meister drengen!
ღ ღ Chess - For evigt elsket og savnet ღ ღ Opstaldning tilbydes i hyggelig privat stald ved Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Skriv for mere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkkkk |
|
|
jeg har den mening, at MIN hest i hvertfald ikke skal have det samme dækken på ude og inde... jeg ville selv være ked af at gå med min vinterfrakke hele tiden... så isabella har et stald dækken, og to udedækkener, sådan at hvis det ene ude dækken er for klamt, så kan det blive ordentlig tørt, og så bruger jeg det andet imens.. altså hvis hesten er klippet i forvejen, så står den jo med et eller andet på nu??? hvorfor så ikke bare fortsætte med det?? indtil temperaturene er bedre sådan at man kan tage det af, og skifte over til et fleece tæppe, inden den skal være helt dækken fri??? når der er lidt varmere om natten tager jeg dækkenet af isabella, og så får hun fleece tæpper på, indtil der er lidt varmere endnu, og så kommer det helt af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stalddækken |
|
|
En mulighed kan også være, at hesten har to dækkener på, så kan man tage det yderste af, når den kommer på stald. Tykkelsen på det inderste dækken afhænger så af, hvor varmt der er i stalden om natten. Mht uld osv tror jeg det er noget man skal prøve sig frem med, for nogle fungerer det, for andre ikke. Tror generelt dækken-situationen er noget man skal lære på den hårde måde, så at sige (også mht kvalitet kontra pris osv) Desværre har man set denne vinter, at mange heste har varme-knopper da der ikke har været taget hensyn til fra ejers side, at der ikke har været koldt overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stalddækken eller ej |
| Forfatter:  |
szweetyy ♥Express-pigen♥ |
| Dato:  |
23-03-2008 17:49 |
|
Min har et Riders Company Stalddækken (6 år gammelt men ser ud som nyt) det er kanon godt og holder hende varm Så når hun skal ud så smider jeg et Kimberly regndækken ovenpå 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skifter, hvis det |
Illum |
23-03-2008 17:52 |
|
Er den mindste smule vådt. Og jeg har indedækkener der er mange til udedækkener- Hvorfor, fordi de ligge rigtig godt. Og fordi jeg IKKE vil at der er en nakke eller rygsøm i hans dækken, det må genere ligemeget hvad. Smukke Ganger har for 1. gang, denne dækken periode IKKE mister pels på bringe af dækken. Jaja jeg har haft de meget dyre, og alligevel, skrabede de ham. Men har nu fundet et rimelig i pris, og ingen manglende pels i år...
Illum hahahaha...hohhoho.......lololo... Pigatjuuuu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stalddækken |
|
|
Hos os skifter vi ikke dækkener, når hestene lukkes ud og ind, men mine egne får ofte dækkenet af, når de kommer ind, så pelsen kan få lidt luft. Hvis det er en meget kold aften/nat får de i stedet et ulddækken på, da jeg har oplevet at de ånder meget bedre i sådan et end i et nylondækken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjfghfkjg |
|
|
Illum: Forklar lige nærmere.... Og jeg har indedækkener der er mange til udedækkener-
Hvorfor, fordi de ligge rigtig godt. Forstår jeg dig rigtigt - at du bruger udedækkenener som indedækkener, fordi der er søm mv i indedækkener? Og har du så også i mange forskellige tykkelser? Ja hvor mange dækkener bør man have til én hest - tykkelser mv?? Lige nu har Bastian et temmelig tykt BR dækken - kan ikke se HVOR tykt - købt brugt. Og så har han et 220 g Masta dækken Samt et andet nyt dækken (husker ikke mærke, men godt) med 100 g. Og et alm regndækken, samt et fleecedækken.
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjflkfjlkjg |
|
|
Mylady: Jamen så skifter du jo også . Er dine klippede? Kan et godt ulddækken holde hesten varm nok? Jeg vil gerne give ham et ulddækken på, når han er på stald....jeg har en ide om, at det må være rarere for ham end at stå med et tungt udedækken...??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
Jeg har en hest der ikke er klippet, men den har dækken på alligevel. Jeg har to forskellige. Så hvis den har været ude i regnvejr, så plejer jeg at skifte dækkenet når den kommer ind, men ellers har den det samme dækken på ude og inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skifter ikke |
Lilar |
23-03-2008 18:53 |
|
Min står med det samme ude og inde. Han er aldrig fugtig under dækkenet, men er det vådt uden på tørrer det hurtigt når det ligger på ham, hvorimod det kan tage lang tid før det er tørt hvis jeg lægger/hænger det til tørre. Jeg tror man skal passe på med bare at lægge et ulddækken på en klippet hest om natten, der er jo forskel på hvor varmt et dækken med fx 300 gram og et ulddækken er. Hvis du endelig vil skifte dækken, så køb et stalddækken i samme tykkelse som det den har på nu. Når det bliver varmere får min hest et regndækken på (regner med at han skal have det med fleecefor på først, og så skifter vi til et uden for senere). Og da har han også det samme dækken på både ude og inde. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkdljfil |
|
|
Til Horsespirit Jeg mener du har dækkener nok. (jeg er selv dækken fetichist, og kan købe mig fattig i dækkener ) Grundlæggende skal du have regn, tyndt, mellem og tykt (og det har du jo. Du kan sagtens købe flere så du kan lave "lag på lag", men i starten her er det ikke nødvendigt. Enig med louise/chess! Min har altid vandtæt på når den er ude. Skulle skarnet have rullet sig i mudderpølen, kommer hesten MED dækken en tur under bruseren (den går med Rambo og de kan godt tåle at blive spulet - tro mig det er knastørt inden i, men de kan stadig ånde)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulddækken |
Presley |
24-03-2008 14:58 |
|
Ulddækkener er ikke så smarte over en hel nat i boksen, for det sidder ikke altid optimalt fast (mangler benstropper) - og udover det bliver det lynhurtigt beskidt. Strøelsen hænger fast og alt hvad hesten ligger i går igennem dækkenet. Forstår godt du ikke synes din hest skal stå inde med udedækkenet, det ville jeg heller ikke bryde mig om. - Heidi
... what is and what should never be... -Led Zeppelin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forklare |
Illum |
24-03-2008 15:48 |
|
Jeg køber helst ude dækkener også til inde brug. For dem jeg har fundet har INGEN nakke/rygsøm. Og det må sgu være irriterende at have en nakke søm i nakken ;-) i så lang tid.Flere mdr. Ja jeg har forskellige tykkelser, mere end 2 af hver og jeg skifter altid hvis de er våde også kun ganske lidt. Er ikke vild med at de skal tørre på hesten, atl det fugt der smides op i stald luften. Så jeg tørre dem ved siden af fyret i kælderen.
Illum hahahaha...hohhoho.......lololo... Pigatjuuuu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uld er det bedste... |
yiip |
24-03-2008 16:50 |
|
min hest fik altid skiftet dækken når hun kom ind... udedækknet blev så lagt til at tørre hen' over en bom så dækknet stadig var foldet helt ud.. min hest stod så med et tykt ulddækken på, på stald. dækknet blev holdt fast af en elastik gjord, bring spænde + halesnor og jeg har aldrig oplevet at det ikke lå ordentligt næste dag.. uld er godt fordi det transportere sved, og samtidig holder hesten tør og varm imens huden/pelsen kan ånde... ulddækner er ofte dyre i indkøb, men jeg synes de er pengene værd... hun havde så også en undertrøje på for at undgå slid på bringen -forresten fantastisk opfindelse...
I' m me.... and I'm perfect... Nu med cabriolet og vind i håret...  jeg vil have sommer, sommer, sommer og sommer......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækkener |
|
|
Camus står lige nu med det samme dækken inde, som hun har på ude. -Et Pessoa af slagsen med 400g fyld (det sidder eminent, og slider ingen steder på hende). Da hun var ude af drift, og skulle ha' medicin to gange dagligt, havde hun stalddækken på om natten, for der kunne jeg jo selv skifte til udedækken om morgenen. Jeg har også altid (som minimum, og generelt af alt ) to af hver slags, så der altid kan skiftes, hvis nu hun skulle ha' svinet sig til.
Hilsen Sarah og Thordahl's Camus -nu uden Cat's Chili
Påsætning af ægte swarovski sten tilbydes, både til rideudstyr og tøj.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|