Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

6 kg havre til unghest + müsli?
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 15:46

Der hvor jeg har opstaldet hestene, bliver en DV plag på 2 år fodret med 6 kg havre + Cool Mix fra Spillers, olie, og kalk fordelt på fodringer dagligt!! Er det ikke helt vildt til en 2 års? Det hedder sig at de får masser af wrap på folden (løsdrift), men det gør de ikke, og flere af hestene er meget magre og meget muskelfattige!

Mine egne får 15-20 kg wrap i boksen og roepiller/grønpiller, og de ser super sunde ud.

Jeg forstår heller ikke at han bruger Cool mix som skal bruges uden korn.

Hvad mener i om denne fodring af plagen? I mine øjne strider det imod al fornuft!

Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)

(Tidligere Kanoagaard)

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 15:48

konfronter manden med det????

DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd

alt over
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 16:03

Alt over 4 kg havre er spild, da de ikke kan bruge og omsætte mere.

Det lyder ikke helt optimalt!!

Eva

www.stutteri-obbekjer.dk

Nu med 3 ponyer tilsalg!!

Sælges Fjordhest/araber hoppe

Sælges Pinto hingsteplag

Sælges Rød shetlænder hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 16:32

Godt det ikke er min to års det går ud over. Hvad pokker skal så unge heste bruge alt det korn til?

Hvorfor spørger du ikke ejeren om hans/hendes fodring?

Supernem lille vallak til salg, 6 år. En rigtig charmetrold.

Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)

0
0
Svar på denne tråd

Ja det vil...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 17:47

...jeg også gerne. Jeg har bare rigtig dårlige erfaringer med at "lære" andre om korrekt fodring! Folk bliver sure og opfatter det som kritik, og jeg bliver hurtigt hende den bedrevidende irriterende pensionær.

Men jeg vil rigtig gerne snakke med ham om det, jeg prøver og håber at jeg ikke bliver kylet ud.

Nogen der har en god fremgangsmåde, hvor han ikke føler at jeg kritiserer ham og hans metoder?

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

(Tidligere Kanoagaard)

0
0
Svar på denne tråd

jhsjahsk
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 18:05

Hvis hesten er tynd kan du jo altid starte med at fortælle ham en lille historie - lad som om du har gjort noget lignende, men så fandt ud af at måden at holdet huld på dine heste var ved tildeling af enrmt meget grovfoder - fortæl ham at dyrlægen siger det er sundt med lidt mere grovfoder - foreslå ham at erstatte 1 kg havre med 3 olie.

Lad være med at virke bedrevidende - virk undrende - og så ikke noget med at være for fanatisk (ingen korn til ungheste) for så står han af - bare gør det stille og roligt :) en hver bedring vil jo være en bedring :)

Foreslå ham at han jo kan tænke over det - og at hesten jo self. ikke behøver at få 15-20 kg wrap dagligt (det vil 97% af alle hesteejere stejle totalt over), men at 8-10 kg wrap vil være ret optimalt for hesten, sammen med cool mixen, 3 dl olie og måske en anelse havre - stadig meget kort ja, men klart bedre end nu.

Du får ham ikke til at rykke sig helt fra kornet - men du kan sagtens få ham ned på et niveau, hvor det kan gå an.

Held og lykke med forsøget :)

0
0
Svar på denne tråd

bruger energi
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 19:33

fortæl ham også at korn i de mængder faktisk bruger mere enerigi i omsætningen end hesten får - dvs den bliver faktisk tyndere af at få for meget korn.

- dvs hans penge er ud af vinduet ( det plejer de fleste at kunne forholde sig til).

hvis han kigger på hestens pærer kan han nok se en stor procentdel ufordøjet korn.

derudover kan tarmen jo ødelægges på hesten ( har den ofte diarr´e ? eller andet ?) - hvilket den højst sansynligt allerede er.

med de kornpriser vi har nu kan han måske også se fordelen i at fodre med mere hø/wrap + olie end med korn.

lav eks et foderbudget for ham hvor han kan se sort på hvidt hvad han sparer ved at skære eks ned til 2 kg korn + andet.

Formidling af LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.

Working Equitation intro kursus 5+6 April.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 20:03

...for de gode råd og forslag. Jeg prøver og ser hvad han siger.

Ja, den har mange ufordøjede kerner i afføringen, det ser ekstremt usundt ud.

Jeg prøver ad. Mange tak.

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

(Tidligere Kanoagaard)

0
0
Svar på denne tråd

Min 2 års plag
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 23:12

som har et slutmål på omkring 164-169 i stang, 550 kg, hun får maks 1 kg. havre, 1 kg. Fiberlux Basic, 100 gram soyaskrå, 1 kg. wrap og 6 kg. hø.

Jeg har hørt flere som fodre deres plage med så meget havre, det er absolut ikke sundt. De får alt for meget energi.

Havre er ikke skadeligt for heste, så længe de ikke får i sådanne mængder som den plag du beskriver.

Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op!!!
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 09:09

Jeg kan godt forstå hvis de plage ikke er kønne at se på. De kan jo på ingen måde omdanne de mængder energi og stivelse til noget fornuftigt og brugbart.

Selv har jeg en snart 3 års hingsteplag. Han får ingen havre.

Pt køre han på roepiller, vitamin/mineral og juniorfoder. Men nu her hvor han skal til og igang med træning frem mod tilridning og kåring, har jeg fået lagt en ny foderplan. Men da jeg er en af dem der helst ser at der er mindst muligt korn i det jeg fodre med, er der blevet lagt en foderplan UDEN havre. Den ser sådan her ud:

Roepiller, D & H Fase Balancer og Linamix. Det glæder jeg mig rigtig til at køre ham over på, hvilket begynder i denne weekend.

En plag vil jeg personligt ikke fodre med korn. Og skulle det endelig være, så snakker vi max ½-1 kg dagligt, og jeg ville aldrig gøre det med glæde. Ikke så længe vi snakker en hest i vækst.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger passer/rytter. Se her: www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du varmblods-hingstebilleder? Så kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

kan helt følge dig
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 10:42

om, hvor delikat det kan være at blande sig i andres måde at gøre tingene på uden at få prædikatet "bedrevidende".

Manden ved åbenbart ikke bedre -ellers ville han forhåbentligt aldrig tilbyde sin hest, det han gør- så mit forslag er også, at du går til ham på en sød og hjælpsom måde. Find evt. noget letfordøjeligt litteratur om emnet, som du kan stikke ham i hånden...hans hest har jo både risiko for mavesår, misvækst, og andre ubehageligheder.

Hvis han kender til hestenettet findes der bl.a. 2 x 20 minutters lettilgængelige foredrag fra Herning om bl.a. mavesår og fodring, som du evt. kan henvise til.

Held og lykke...og selvfølgelig skal du blande dig.

Hilsen Line

.....med DESEADO (P.R.E)

0
0
Svar på denne tråd

WOW...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 14:13

Det er immervæk meget...

Havre er efter min mening overflådigt...

Dog får min hest 5dl pr måltid. Da det giver lidt ekstra energi hvilket han godt kan bruge.

Ellers får han en masse lucerne og müsli.

Han 4 år lige om lidt..

Lækkert dækken billigt tilsalg! Tjek min annonce m. billede :D

0
0
Svar på denne tråd

øhh Trine.
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 09:49

Nu håber jeg, at du ikke mener at min plag er køn at se på???

"Jeg kan godt forstå hvis de plage ikke er kønne at se på"

Håber jeg tager meget fejl af den sætning .

Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes:hoppeføl/plag eft. Uffe Korshøjgård. Mail venligst.

0
0
Svar på denne tråd

staldmiller (staldmiller)
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 12:57

Jeg tror at min hjerne ligger i kommoden i dag, for jeg er bestemt ikke sikker på hvad du mener med din sætning. Men okay... jeg er hammer træt, så...

Jeg mener at forkert fodret plage er grimme. Det er de fleste plage nu nok også alligevel, men det er nu meget nemt at se om det er pga manglende fodring eller om det bare er en plagting.

Var det bedre

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger passer/rytter. Se her: www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du varmblods-hingstebilleder? Så kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

så pyt da...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2008 20:59

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Ja... .
Forfatter: 
Dato:  24-03-2008 17:39

Ja, så fik jeg snakket med ham om det. Det kom helt naturligt da han sage at JEG fejlfodrede MINE heste!!

At de var for fede, at de fik alt for meget wrap. (15 kg til stor hest og 4-5 kg til shetter)

Så blev jeg lidt mopset og kunne ikke lade være med at kommentere alt det havre han putter i sine heste og plage!

Det var ikke så godt, men det var altså svært at lade være.

Men han er vist heller ikke typen der tillader at andre har en mening, for han bad mig om at flytte. Han var generelt utilfreds med mig som opstalder. Min mand og jeg stod og så sådan ud: for vi har altid mødt derude med godt humør og har aldrig været urimelige eller negative, men det synes han så åbenbart.

Jeg sagde til ham at han jo kan risikere at der kommer andre der ikke har samme mening som hans, om han også vil smide dem ud, og det sagde han ja til!

Så hvis i har en selvstændig mening, så tag ikke ud til ham.

Mange tak for jeres svar.

Hilsen Christina

med

& Kanoa. (FRB)

(Tidligere Kanoagaard)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider