|
|
| Dårlig adfærd - bider i træer |
|
|
Jeg er kommet i lidt af et problem. Efter at have et dyr opstaldet, som ikke kunne lade være med at gnave i træerne på folden (selvom der er rigelig græs, stråfoder og areal at bevæge sig på), så er min to også begyndt. Og fortsætter selv efter at "indlejeren" er flyttet. Hvad vil være effektiv at smøre med ? Jeg har forsøgt med god gammeldags tjære, men det virker meget kortvarig. Det drejer sig om 3 store kiresbærtræer, som har bidemærker. Det er bare rigtig trist, at sådan en dårlig adfærd kan smitte af på mine heste, som aldrig før har haft problemer med at gå mellem træer. Håber at I har nogle gode råd, for jeg vil være ked af at skulle hegne træerene helt ud, så hestene ikke har nogle gode steder at gnubbe sig ... det vil selvfølgelig kunne klares med en hegnspæl og nogle koste, men kunne jeg beholde træerene som aktiv del af folden vil det være rarest  Hilsen Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hvis din hest "spiser" af træet, kunne det godt tyde på at den mangler tøtstof! I så fald ville det være en mulighed og ligge lidt halm ud til hesten som den kunne spise lidt af! Jeg må nok heller skynde mig at sige at hesten skal selvfølgelig ikke leve af halm!
Sterling dressur sælges, se billeder på præs. En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er |
| Forfatter:  |
Jannie Tornvig |
| Dato:  |
08-03-2008 17:09 |
|
enig med laiseee. Jeg tvivler på at det er noget dine heste har lært fra den anden hest. Mvh Jannie
Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillært adfærd |
|
|
Alle dyr har nu meget nemt ved at få tillært den slags adfærd. Hos mine forældre havde vi både heste og køer. Vi prøvede flere gange hvis vi havde lidt gamle gulerødder at give dem til køerne.  På et tidspunkt havde vi så en ko, der var kommet til skade med benet, og blev opstaldet i en boks ved siden af hestene indtil den var rask. Den blev hurtigt misundelig på hestene over deres gulerødder, så begyndte at give den lidt engang imellem. Da den kom tilbage i flokken lærte den hurtigt alle dem den gik sammen med at spise gulerødder, så nu havde vi aldrig problemer med at komme af med overskuddet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læg et |
|
|
træ ind i til dem, som de kan gnave i  Nogle lange, tykke birkegrene er gode 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men vi |
Jannie Tornvig |
08-03-2008 18:39 |
|
kan vel forholdsvis hurtigt blive enige om, at heste fx ikke lærer andre heste krybbebide, hvis der er flere heste i en stald der krybbebider er det oftest fordi det er forholdene der er noget i vejen med. I dette tilfælde vil jeg tro, ligesom laiseee også skriver, at hestene mangler træstof. Er det tilfældet kan det løses ved at smide noget halm ud på folden. Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krybbebide |
|
|
Træspisning og krybbebidning har jo så absolut intet med hinanden at gøre!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frugttræer |
|
|
Desuden er det også en helt anden sag, når det er frugttræer der bider i end hvis det fc. var bøgetræer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu gik |
Jannie Tornvig |
08-03-2008 19:48 |
|
sammenligningen på, at man tror at hestene lærer hinanden noget, men i virkeligheden er det forholdene der er noget galt med, i dette tilfælde kan det jo være foderet. Hvorfor er der forskel på træer? Alle sorter indeholder cellulose og lignin. Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved |
|
|
...at fx. får vil begynde at spise af frugttræer lige så snart de får muligheden, mens der skal meget til før de kaster sig over ikke-frugttræer. Så der er klart forskel på smagen/lugten af barken. Jeg ved ikke om de er sødere eller???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det |
Jannie Tornvig |
08-03-2008 20:32 |
|
kan da godt være, at der er forskel på smagen, og hestene spiser det fordi det smager godt  Men det kan også skyldes at de mangler træstof  Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| birketræer |
|
|
jeg har en flok heste på 7 stk. og ud af dem er der én der bider i mine træer. Men kun i birketræ. Og det har den altid gjort. Nu har jeg haft ham i 14 år og han har ikke smittet nogle af de andre. Men jeg ved at han ikke mangler træstof, jeg tror at det er tidfordriv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har.... |
Vibs 1 |
08-03-2008 22:01 |
|
Vi har haft vores hypper gående i en midlertidig fold, hvor der var en del træer... De åd barken af de træer de kunne lide, bla. var kastanje super god, de åd alt fra jorden op i 2 meters højde, ALT bark var væk, så mors kastanje er død  De kunne ikke fordrage hyldeblomst, altså barken fra træet. Vi havde flere andre, som også smagte godt, og andre som ikke var gode. De gad bla ikke blommetræer... Når vi siden har fældet et træ eller savet en gren ned, har vi lagt det på folden og de æder hvis de kan lide, og lader resten ligge.... Jeg tror ikke på at de "mangler noget", ud over noget som smager godt og lidt hygge 
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg....... |
|
|
....betragter det som en god beskæftigelse for dem på vinterfolden. Vi har mange forskellige træer på foldene, og der er stor forskel på, hvilke der er attraktive. De træer der bliver afbarkede går selvfølgelig ud, men der er så rigeligt at tage af, så det bekymrer mig ikke. De eneste vi gerne vil beholde, er en stribe flotte, store birketræer, men de bliver aldrig rørt. Så I min terminologi er træspisning ikke et problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ser... |
Roksi 1 |
09-03-2008 09:58 |
|
nu heller ikke noget problem i træspisning og jeg tror heller ikke på at det er noget dine heste har "lært" af opstalderens heste. Mine heste gik i sommer på en meget stor og græsrig fold, de hyggede sig også med at bide i barken og æde grene fra træerne. Hvis du er bekymret for træerne kan du evt. binde småmasket hønsenet om stammerne
Mette
Baby udstyr sælges, se præsentation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesten har brug for at gnave |
katrunte |
09-03-2008 12:05 |
|
Var til foredrag for et stykke tid siden med en hestetandplejer der netop pointerede, at det er et problem med vores moderne stalde, hvor der er fx. er gitter og jernskinner på boksene og store folde uden træer, for heste har brug for at gnaske i træ for at slide deres tænder mv. Vi har et par store fældede træer liggende ude på folden og de fleste af hestene synes det er skønt at gå og gnave i dem. Ellers alternativt hæng en træklods op i boksen. Det er naturligt for hesten at "gnave" og sunde for deres tænder hvis det foregår i et normalt omfang. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig adfærd... |
|
|
vil bare lige kommentere din overskrift fordi at bide i træer er ikke en dårlig adfærd... det er en ganske naturlig adfærd for heste at gnave i træer og lign. det gør de også i naturen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle svarene |
|
|
Hej Alle Jeg er 100% sikker på at de har "lært" deres hyggegnaveri af den opstalede hest, for de har gået på denne fold i over 1½ år, og er først startet, da den opstaldede begyndte. Men det virker nu også logisk for mig, at flokdyr lærer af hinanden ... vævning og krybbebideri vil jeg betegne som psyksisk ustabilitet, og ikke noget som sådan læres videre .. nå men det er selvfølgelig en helt anden hyggelig snak .. lige nu er det spørgsmålet om træerne, som er vigtig for mig. Men som Charlotte skriver, så lyder det meget fornuftig med, at det er ren og skær hygge og at barken smager godt på disse kirsebær træer. Og har mine heste så en eneste gang stået og hygget sammen med den anden, så har de klart nok fundet ud af at det smager godt. Jeg har et par store stammer liggende af poppeltræ, så dem vil jeg forsøge at smide ind til dem ... og så håbe på at det også falder i deres smag, men det er jo nok ikke det samme som frugt-træerne  God idé med hønsetråden ... hvis jeg kan få det til at sidde ordentlig på, så kan det måske være en løsning. Mine heste står på halmstrøgelse, så jeg tror bestemt ikke at de mangler tørstof. Er der ellers andre forslag til, hvad man evt. kan smøre på træerne udover tjære ? Jeg har desværre ikke så mange træer, og vil så gerne beholde dem jeg har, så der er gode gnubbe-pladser for hypperne  Hilsen Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme historie |
|
|
Jeg har fuldstændig samme historie som dig Grando. To ponyer på samme fold i henholdsvis 1 og 2 år uden overhovedet at røre træerne. Ny pony kommer ind som gnaver i det ene træ - de andre gør det ligeledes efter kort tid. Den nye pony er her ikke mere - de andre gnaver stadig i træet, plus en nyankommen også er begyndt. Jo, jeg tror bestemt også de lærer af hinanden...
...og hobbitterne ♥Lisa, Kalina og Baily♥ Ser du et pindsvin ude om dagen, så kontakt www.pindsvin.dk Er du så klog, at du ved, at du muligvis kan tage fejl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja selvfølgelig |
|
|
Hej Eveline Ja du har ret i, at det ikke rigtig kan kaldes "dårlig adfærd" ... beklager den lidt misvisende overskrift Jeg synes kun det er træls, fordi jeg ikke har så mange træer på folden. Men nu får de nogle store stammer ind, som de kan gnaske løs på, hvis de vil det, og så vil jeg gerne kunne skåne kirsebærtræerne på en eller anden smart måde  Hilsen Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ups ups |
|
|
det skulle ikke have værfet sådan en sær smiley.. bare en almindelig 
|