|
|
| Hvorfor skal heste ikke ud |
| Forfatter:  |
Nusser12 |
| Dato:  |
11-02-2004 13:16 |
|
Jeg er ved at få et chok hver gang jeg hører om folk som har heste,som ikke komme ud....Når jeg så ikke kan holde min mund, og spørger hvorfor den ikke skal ud... Så får man tit svaret.... Den kunne jo rulle sig og blive beskidt... eller Den er ikke egnet til at komme ud.....
En hests natur er da at gå ude.... Hvorfor skal den stå inde i en stald hele dagen... Det er sku da synd for den stakkels hest....
Knus anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det siger lidt om de folk |
Tanja Aulbjerg |
11-02-2004 13:19 |
|
Det siger lidt om de mennesker der har den slags argumenter for at have burheste.
Kan forstå de skal blive inde, hvis de har en skade, er konkurrence heste til mange mange millioner osv
Men hvis det kun er fordi folk er for dovne til at strigle mudderet af deres hest, fortjener de ikke at have hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest til mange millioner... |
Susanne K |
11-02-2004 13:27 |
|
Har vel et lige så stort behov for at komme ud,som en hest til få tusinde?
Jeg har selv været på et stutteri med heste til mange penge og de kom ud hver dag i alt slags vejr,da ejeren mente at man fik en sundere hest med et bedre imunforsvar,hvis man ikke pakkede dem inde i vat.
Og det kunne der jo være noget om.
Vh.Susanne.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har haft problemet... |
|
|
Hejsa
Med fare for igen at blive haglet ned vil jeg, igen, forklare hvorfor min i noget tid ikke kom ud ret ofte!
Den havde en slem tendens til at smide sine sko. Hver gang der røg en af brækkede den noget hov af. Hvis det skete for tit kunne hovene ikke gro i samme takt, og derfor kunne skoene til sidst ikke blive sat på igen. Den kan ikke gå uden sko, den bliver meget halt bare den mangler en sko.
Derfor kom den ikke ud med mindre der var helt tør bund, og der var mere end en uge til næste stævne!
Heldigvis har AV hjulpet på problemet, den har ikke smidt sko siden november og er ude, også i meget dårligt vejr/blød bund, -og smider ikke skoene.
Iturevne dækkener og mudder er ingen undskyldning for mig...
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig |
Tanja Aulbjerg |
11-02-2004 13:34 |
|
Er helt enig i at de dyre heste også skal ud.
Jeg kan dog bedre sætte mig ind i at man kan være noget bekymret over, at have sin investering til at rende og lege og risikere at få skader.
Det gør det ikke mere rigtigt at udelukke disse heste fra et socialt liv, frisk luft osv...
Mine kommer ud fra 8 -16 hver dag.
Det kunne være interesant at høre fra nogle af dem der har burheste.
Hvad er jeres begrundelse for at jeres heste ikke kommer ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kommer |
|
|
også ud.
Er godt nok skide træls når man har gået hele dagen og troet man skulle ud og ride, og så kommer ud til en mød våd og beskidt hest.
Men nu har jeg købt et regndækken, så det får han fremover på de dage der er lovet regn.
De dage hvor jeg ved jeg ikke skal ud og ride, får han det ikke på.
Jeg er også en af dem der tror de bliver mere hårdføre hvis man ikke pakker dem ind 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har "burhest" |
Lotte_Rafinell |
11-02-2004 14:19 |
|
Burhest - egentligt et frygteligt udtryk, men meget rammende
I efteråret havde jeg en ordning, hvor en fra stalden lukkede en del heste ud kl. 8.00. Så betalte jeg en skolepige (med flere års hesteerfaring) for at lukke hesten ind ved 15-16 tiden.
I starten af december begyndte det dog at gå galt, fordi min hest ikke ville være ud så længe (trods stor frøgræsmark)! Dels løb den konstant frem og tilbage foran leddet (de sidste par timer!) og dels var det livsfarligt at gå ind på folden, sådan var hesten kørt op (jordede frem mod en, stejlede og smådansede - et under, at den ikke var gået igennem hegnet).
For min hest ville det mest optimale være at komme ud maks 2 timer hver dag (sålænge det er så koldt og vådt), men det har jeg ikke mulighed for. Jeg kan ikke tage ansvaret for, at andre bliver "slået" ned af min hest og altså kommer den for tiden kun ud i week-enden. Til hverdage forsøger jeg at lukke den i ridehus (vi har et lille ridehus, der stort set kun bliver brugt til løse heste) i ca. 1 time, og helst sammen med en anden hest/pony.
Jeg er som udgangspunkt enig i, at heste har bedst af at komme ud. Men man må også accepterer, at nogle heste altså ikke gider det! Eller hvis man af erfaring med, at hesten konstant skader sig selv (smider skoene, forvrider led eller andet).
På vej til og fra arbejde kører jeg forbi et par folde, hvor heste går ude i dagstimerne - ingen af stederne er der noget græs at pille i og ikke noget halm/hø. Ofte står disse heste allerede ved 9-10-tiden oppe ved leddet og ser "sure ud". Egentligt tror jeg argumentet for at disse heste skal ud ligeså ofte er det mindre udmugningsarbejde det giver, som at heste står inde grundet dovenskab mht. strigling. Ingen af grundene er acceptable.
Min mening
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
|
|
Min hest går i løsdrift, og kan således selv bestemme, om han vil være inde i en stor velstrøet dejlig boks på ca 5x5 meter, som han deler med en fjordhoppe, eller om han vil være ude. Og næsten uanset vejret så tilbringer de størstedelen af både dag og nat i det fri, kun hvis det er silende heldagsregn, nær frysepunktet går de ind.
Det skal også siges at ingen af dem går med dækken, og at vinterfolden,der hører til stalden er på ca 1000 kvadratmeter og i regnvejr temmelig pløret, alligevel elsker de at være ude.
Løsdrift er for mig at se det optimale for hesten, som altid kan bestemme om den vil være ude eller inde, og som kan holle sit bevægeapperat i gang stille og roligt hele døgnet.
Dog blir de temmeligt mudrede til.
venlig hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alrig ude |
Michell |
11-02-2004 19:57 |
|
her hvor jeg bor er det overhovedet normalt at lukke hesten på fold. nogle rider overhovedet ikke om vinteren, så hestene står bare. og nogle rider MÅSKE en gang om måneden meget hårdt osv. hestene har et ret uretfærdigt liv desværre... tror det skyldes uvidenhed.  (
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender |
|
|
en, hendes hest har heller ikke været ude her i vinter fordi den har sko på og så kunne sneen jo klumpe under hoven og så kunne den falde og brække både arme og ben.
SÅ pil dog skoen af siger jeg bare eller køb de der smarte lukkede sko man kan få. Det er nok det dårligste argument for ikke lukke sin hest ud jeg nogen sinde har hørt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et lille problem |
|
|
Jeg ville gerne have min hest var på fold hver dag, men nu har jeg en hest som ikke altid er tilfreds med forholdene nede på folden... Hvad gør man så, man hopper over hegnet med dækken og hele lortet... Hun spiser også en helveds masse jord. Hun for hø på folden, men hun gider ikke æde det hellere jorden... Det bliver godt når vi for åbnet vores græsfolde ved rideskolen, så kan hun komme ud, måske med en lille nordbagge....
Er der nogle her der har en god ide hvordan jeg kan få min hest til at blive INDE på folden og ikke rende rundt over det hele....????
Hilsen Lone Mikkelsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sørg for |
|
|
At din hest har en foldkammerat, og at der er strøm på hegnet, Hvis den er alene på folden er det nok derfor den ikke vil være der, og uden strøm på hegnet er det for let for den at smutte.
hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
jeg er enig med de fleste af jet herinde. jeg synes også det er uværdigt for hestene at stå inde. hvis jeg havde en hest som jeg af forskellige grunde ikke kunne lukke ud, ville jeg prøve at løse problemet istedet for at lade stå til. det ER fandme (undskyld udtrykket) dyrplageri når de står inde flere dage i træk.
da jeg havde min hest opstaldet ude lavede vi en ordning med at få dem ud og ind. selv da jeg var lille kunne os 10 piger der var i stalden (fra 12-18 år) finde en fælles ordning. enten med hjælp fra forældre eller en omvej på vej til skole for at lukke ud. det kan altså ikke være så svært.
nu har jeg dem hjemme. de kommer ud kl.6 på hverdage og lidt senere i weekenden. og de kommer ind kl.17-18. jeg muger ug hver dag så det er ikke for at slippe for arbejdet. det er der jo alligevel. der er ikke så meget græs på deres fold men de hygger sig alligevel. og når jeg ser hvor mange gange i løbet af dagen de fræser rundt og bukker, er det kun en bekræftelse af deres behov for motion og frihed.
kun hvis der er isslag kommer de ikke ud. og så skal det altså være meget slemt. når det sner og stormer kommer de også ud. men de vil gerne ind efter 4 timer ca. og det får de så lov til.
min mening.
vh. mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skør hest!! |
|
|
Min hest har altid været vant til at komme på fold så længe der er lyst om vinteren og døgnfold så snart temperaturen tillader og altid uden dækken - jeg rider ikke hårdt nok til at ville døje med at klippe ham og have tre dækkener på!
Sidste vinter havde jeg ham opstaldet på et større sted hvor de var ude 4 timer dagligt, lidt for lidt, men det gik.
Så fik han et overbelastet forben og skulle pga. frosten blive inde i boksen i en måned (kom de sidste 2 uger ud i ridehus og trækkes med i 20min.), og at stå alene i stalden 4-8timer om dagen uden kontakt til andre heste gjorde ham altså skør - fra at være interesseret i ALT, begyndte han at stå med hovedet vendt ind i hjørnet og ikke engang kigge når man kom ind i boksen - det er for mig en hest der er blevet skør. Da han kom på fold igen blev han sig selv igen, men det tog noget tid.
Og så tænker jeg på alle de heste der står på samme måde - helt apatiske og ligeglade, bare fordi deres ejer har en eller anden dum grund...
Det gør mig helt syg at tænke på alle de stakkels heste - ud på folden med dem!!
Mvh. Sussanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår ikke |
Nusser12 |
12-02-2004 12:21 |
|
Jeg forstår bare ikke dem som betaler i dyre domme, for at have deres heste på rideskole... På de fleste rideskoler jeg kender lukker de ikke hestene ud...Det er ejernes problem.... Tit er det fordi at rideskolerne ikke har folde nok til hestene...Jeg vil heller undvære en ridehal, og så være sikker på at min hest kommer ud.... Det er så dejligt at se hestene drøne rundt og hygge sig.
Da jeg købte min nuværende hest, var han ikke vant til at komme ud ret lang tid...Så han skulle lige vænne sig til at han ikke behøvede stå op ved leddet og vente på at jeg kom og lukkede ham ind...
Jeg syntes også det er surt at komme ud til en hest, som har mudret sit dækken helt til.Men heller det end min hest skal stå inde og få tykke ben,eller får problemer med vejrtrækning....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min står på rideskole |
|
|
For det er bare svært at finde et sted i nærheden af københavn. nærheden vil i det her tilfælde sige at jeg skal kunne komme dertil med offentlige transportmidler på under en time og uden at have mere en et kvarteres unødig ventetid på en eller anden åndsvag station i nordsjælland.
Jeg ville ikke kunne undvære en ridehal, da jeg rider konkurencer hele året, også om vinteren og det er mishandling at tage den ud, hvis den ikke er i form.
For tiden har jeg ikek hest, Tempo blev aflivet i mandags. Men da jeg havde ham, hørte han til burhestene. de hvor jeg havda ham stående om vinteren var der kun en luftefold til 100 heste, det betyder at de kun kan komme ud en halv time om dagen på fold. Hvilket også var nok, for efterlod man ham derude sammen med en ven gik der ca et kvarter før de stod ved ledet og hang. Alligevel lod vi dem gå ude resten af den halve time og de var næsten ikek til at holde når de skulle ind.
Har man hest et sådant sted må man gøre noget mere for dem. Derfor blev tempo redet to gange dagligt og blev gået tur med. han havde vindue i sin boks som han stod med hovedet ude af.
Han har aldrig hørt til de apatiske heste der stod ovre i et hjørne og hang. han var altid glad for at komme ud og ride og var altid glad for at komme ind bagefter.
Selvfølgelig er det en dårlig undskyldning at dækkenet bliver snavset. men jeg synes at den med skoene er helt ok. Det er ikke alle heste der kan gå uden sko og så ville det da være synd at tage dem af.
Selvfølgelig er det hestens natur at komme på fold og nyde livet, men der kan være grunde til at holde dem inde.
Line og Tempo
Den hvide hest i parken er måske bare en zebra der har synkroniseret sig med hegnet.
-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte -Faber est suae ciscuae fortunae
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helst ud |
bonny |
12-02-2004 16:56 |
|
Vi kan hurtige blive enige om, at hestene har bedst af at gå ude.
Og jeg er bestemt heller ikke tilhænger af burheste, som for mig er en hest som går inde hele vinteren uden overhovedet at komme ud.
Men jeg ser ikke skævt til nogle som vælger at lade deres heste så inde i nogle dage pga vejret. f.eks. så har jeg selv 2, den ene går med sko så han skal ikke ud i frostvejr, jeg er bange for at han skal skvatte. Og jeg kan ikke tage dem af ham, forså bliver han halt, og skal stå inde alligevel. Den anden piller vi godt nok skoene af om vinteren, og det går fint, men når jorden bliver hård så bliver han utroligt ømtået. Så mine komme ikke ud når jorden er frosten
Jeg synes tilgengæld at det er mere synd for de heste som ikke for lov til at få en sommer på græs. Det at se hestene stå inde når solen skinder og kan kigge ud på det, det må være mere deprimerende, end at så inde og se ud på vejret en råkold regnfuld januar dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De skal altså ud - MEN |
hellevj |
12-02-2004 17:17 |
|
Skimle har smidt sko i mudderet her til vinter - men jeg er i den heldige situation, at jeg har kunnet pille skoene af og stadig ride. Hvis ikke, så måtte han jo holdes inde for ikke at skade sig selv.
Mine heste er ude fra 05:30 - 16:00 hver dag (uanset vejret dog bortset fra isslag  ). De har læskur med wrap og halm. De bliver faktisk sure i week-enderne, hvis jeg først lukker ud kl. 8.
Jeg synes I er for hårde ved folk herinde; det er sjældent at der er mulighed for at lukke ud på ordentlige folde på ridecentrene og der er rent faktisk masser af heste, som har svært ved at administrere fold, når de er alene.
Derudover så er der nogen steder, hvor de lukker 20 heste, som ikke kender hinanden, ud på små jordfolde. Risikoen for skader er alt for stor. I den situation ville jeg vælge at holde min egen hest inde.
Så - ja heste bør på fold hver dag - men der er masser af situationer, hvor bur-modellen er den mindst dårlige løsning.
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intet valg |
|
|
ja jeg har intet valg da min ene hest har allergi. Så selv om de pt går på en (jord) fold med halm, ja så er luften god for hendes lunger....
Så de kommer ud hver dag alle 3 uanset vejret, timerne kan så variere fra 3-13.
Itu revne dækner ejer jeg ikke da mine går med rambodækner og de er uden en ridse (og i mit lille hestehold er der ikke de store kampe).
Begge rideheste går med klokke på forbenen for ikke at miste sko... og det har holdt fint i nu snart 1 år (7-9-13).
Noget andet er også at hvis jeg ikke har lukket dem ud efter morgenmaden.. så banker de (høfligt) på boksen alle 3.. for ud det vil de.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine heste..... |
kristina k |
12-02-2004 17:31 |
|
Mine heste går, ude fra kl ca. 9,30. til 15.00 og når jeg kommer ud kl 15,00 kommer de alle løbende til ledet og vil meget gerne ind!!!!!!
Når vejret er værst kommer de kun ud en havl time mens, jeg muger ud... de gider ikke stå ude..
men jeg går meget op i at de lige kommer ud og røre benene, og får frisk luft!!!
Alle vores heste trives fint.... og kunne de selv vælge ville de to hopper slet ikke ud!  ) Meeeen det skal de jo.  /
Dejli 1-er vallak sælges se min præss 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil ud !! |
|
|
Mine to heste var indtil i søndags uden hele dagen.
Det skal regne meget for at de ikke kommer ud.
Regner det bare lidt så får de et regndækken på ellers går de uden dækken.
DV hoppen var i fol og det var meningen at hun 14 dage før hun skulle fole skulle stå inde. Det ville damen bar ikke, hun var ved at "vælte" stalden og så måtte jeg jo bøje mig.
I lørdags var de så ude hele dagen. Jeg kunne godt se at der var vokspropper i yveret og holdt lidt mere øje med hende. Da hun kom ind kunne jeg godt se at der ikke var lang tid til hun ville fole. Kl 24 var der ro i stalden, men da jeg så til hende kl 3 lå der et lille brunt hoppeføl ved hendes side. En lille uge før tid, men både mor og datter har det godt. Nu hygger de sig inde indtil temperaturen bliver mere "følvenlig".
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folde... |
Alice F |
12-02-2004 23:05 |
|
Mine kommer ud hver dag, om det så bare er for en halv times tid eller en del mere. Jeg er meget påpasselig med og lukke dem ud i frostvejr (har alle sko på), da foldene er knoldede, og der er glat(det er så de dage hvor de får en halv time).
Vores hoppe er en spøjs personlighed. Hun gider IKKE og være ude. Selvom hun har selskab på folden, og noget og pille i (hø/halm), så vil hun ind i sin boks. Så hun står ved leddet, og hver gang jeg går forbi råber hun efter mig og viser, at hun vil hjem igen!
Hun er også et fjols på folden - ren udsagt. Kommer hele tiden galt afsted. Kodeledsforvridning, var det sidste nye (for en måned siden).
Mange hilsner
Alice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skal, skal ikke ud |
|
|
jeg ved snart ikke. jeg har altid holdt på at mine heste skulle ud hver dag, helst 6-8 timer. Nu er det bare desværre sådan at de fleste skader sker på folden.. og det kan jeg nikke ja til!
Mine 2 sidste heste blev aflivet pga skader på folden. Min nuværende hest har stået stille hele sit 5 år, pga 2 seneskader der skete på folden.
Lige nu står han i sin boks hvor han snart har stået i 3 uger. Han må ikke komme ud da han har forstuvet sit korsled i krydset ved et fald...på folden?!
Diagnosen er ret slem og jeg går med sved på panden og tårer i øjnene og venter på dyrlægens vudering af ham om 10 dage. Jeg må indrømme at med alle de ulykkelige tilfælde jeg har oplevet fra foldsammenhæng, er det lige før at jeg snart overvejer at blive en del af "burhestefolket".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare en tanke... |
|
|
Jeg er bestemt imod "burheste" eller heste som kun kommer ud få timer om dagen. Min egen står i løsdrift og når hun får sit føl til august skal den fødes ude og gå i løsdrift fra day one.
Jeg syntes tit at man hører om heste som kommer til skade på folden her om vinteren. Jeg kan bare ikke helt forstå det, for en hest som er vant til at være ude, også selvom den måske står i boks om natten, er i stand til at passe på sig selv. Det jeg mener er, at de heste som kun kommer ud i kort tid vil ofte have et enormt behov for at røre sig meget og hurtigt, og det vil selvfølgelig tit resultere i skader når jorden er knoldet og hesten spæner rundt som en sindsyg.
Hvis hesten derimod er vant til at kunne røre sig døgnet rundt eller i det mindste hele dagen på folden, så har den ikke det samme behov for at spæne afsted og der vil ikke komme nogle skader.
Der hvor jeg har min hest opstaldet har vi udover løsdriften en stald med 9 heste. De går ude fra morgen til aften og vi har aldrig skader på nogen af dem. Flere af dem går med sko, og det er heller ikke noget problem. De er ude HVER dag i alt slags vejr og de bliver ikke syge (skal lige nævnes at de fleste er dv´ere).
Dengang jeg selv havde hest på et stort ridecenter oplevede jeg at hestene gang på gang kom til skade på folden, men der var altid en grund til det. Enten var det fordi hesten havde enormt meget energi den skulle have brændt af fordi den havde stået buret inde i mange timer, det kunne også være at hesten stod alene på folden, det er de færreste heste der bryder sig om det. Eller også var det fordi den stod sammen med nogle heste som den ikke så godt kunne enes med.
Min pointe med alt det her er bare at det er naturligt for en hest at gå ude. Den er bygget til det. Den kan sagtens passe på sig selv hvis den ellers slapper af når den er på fold. Og det vil den gøre hvis dens ejere kan finde ud af at anbringe den på en ordentlig fold med nogle heste den enes godt med, og så ellers lade den være ude hele dagen i flere timer.
Og så kan jeg godt blive harm over folk der holder deres hest inde fordi de f.eks. "er bange for at den skal skvatte"... En hest har ikke godt af at blive pakket ind i vat, og jeg tror også helst at hesten vil være fri for det.
Lad dog hesten være hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med de energiske heste! |
|
|
hjemme ved min far var det sådan at hestene til daglig gik på en lidt mindre fold, som så blev trådt op om vinteren med alt det vand...
Når de så i weekenden kom op på en stor, plan mark kunne det ikke gå for stærkt! Gallop, gallop og et bukkespring i fem min. før de gav sig til at æde hø.
Så jeg tilslutter mig klart at det er fordi hestene IKKE er vant til fold at de kommer alle de dumme skader.
Mvh. Sussanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja min er jo vant til fold |
JLykke |
13-02-2004 11:16 |
|
men får alligevel trådt skoene af , dumme skader for hun tosser rundt. Hun vil være ude 2 timer max, og hvis man ikke henter hende der pisker hun rundt som en sindsyg til man kommer. Så jeg lukker hende kun ud de dage hvor jeg har mulighed for at tage hende ind når hun vil. Når solen skinner og vejret er dejligt, er det en hel anden snak for så vil hun gerne være ude og får lov til det. Alt for damen.
Part søges til 9 årig RDH hoppe , se præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slip dog hestene fri |
|
|
Til burhestefolket. Prøv at sætte jer ind i (læs evt. bøger) hvad det er for et dyr, I har påtaget jer ansvaret for. Det er et steppedyr, som er "designet" til bevægelse næsten døgnet rundt. Det er decideret uetisk og helt uforsvarligt at spærre en hest inde flere dage i træk, med mindre den er alvorligt syg, og dens helbredelse derfor kræver det.
Hvis rideskolerne inde omkring København ikke kan tilbyde foldforhold, som giver en rimelig stor bevægelsesfrihed til galop og leg på delvis tørre jordfolde, ja så må de i mine øjne lukke. Det er ikke et værdigt liv at tilbyde heste. Så må ejerne pendle længere til ordentlige landlige omgivelser til deres heste - eller vente med at have hest til de kan flytte på landet. Det kan ikke være rigtigt, at det altid er hestene, der skal betale, fordi byboer skal have hest.
Jeg er helt enig i, at heste som går ude døgnet rundt eller det meste af dagen - hver dag - de kommer yderst sjældent til skade, de tilpasser deres legeaktivitet til føret - har fuldstændig føling med det. Det er i hvertfald min erfaring gennem 35 år med fuldbod, varmblod, travheste og naturligvis islændere. Hvor længe heste gider være ude er meget et vanespørgsmål - giv dem en god stor og tør vinterfold og godt med stråfoder, en god løsdrift og gode foldkammerater - et rimeligt krav for enhver hest - og så skal selv den mest sære hest nok lære at værdsætte udelivet også om vinteren.
Man kan håbe at denne diskution snart er uaktuel - idet den kommende bekendtgørelse om heste forhåbentlig gør det lovpligtigt, at alle heste kommer på fold hver dag - året rundt.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg må klart |
JLykke |
13-02-2004 22:47 |
|
sige at min hest ikke kommer ud hver dag, der er simplethen dage hvor det er direkte uansvarligt at lukke dem ud.
Jeg syntes da at heste skal på fold, men ikke for enhver pris. Der skal tages hensyn til hestenes forskellighed, vejret m.m
Kunne aldrig drømme om at smide min hest ud på fold en hel dag , når den virkelig ikke gider. Den har været vant til det og hadede det som pesten.
Vedr byboer med hest, kan ikke lade være med at grine lidt. For mange af de byboer jeg kender er vokset op på landet. Lidt af en fordom må jeg sige.
Jeg tror at vi alle skal acceptere at heste er forskellige, og at vi er nød til at sørge for at de får opfyldt deres individuelle behov.
Respektere at vi alle gør hvad der er bedst for vores heste, og smide de der fordomme langt væk.
At lade en hest stå ude på en jordfold, eller en udpint vintergræsfold en hel dag, og bare lade den stå og hænge ved ledet er altså misforstået godhed. Men det er jo min mening , du har så ret til din. Jeg ændre ihvertfald ikke noget i min måde at holde hest på. For det vigtigste for mig er at den trives.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lykke.... |
|
|
Du er nok lige en af de personer, der var målgruppen for mit indlæg - fint med response.
At det kan være uansvarligt at lukke en hest på fold siger vist mere noget om uansvarlige forhold. Det kan aldrig være uansvarligt at lukke en hest på fold - måske i tilfælde af ekstremt islag - men det er jo sjældent heldigvis. Vores klarer det dog uden de mindste problemer og har aldrig haft en skade i den sammenhæng. Jeg vil gentage - at hesten ikke gider være på folde skyldes givet forholdene + vane. Giv dem en god stor og tør vinterfold og godt med stråfoder, en god løsdrift og gode foldkammerater - et rimeligt krav for enhver hest. Så kan din hest jo selv gå ind hvis den trænger og ud igen når den keder sig. En lille udpint jorfold (mudderfold) er ikke egnet til hestehold - ingen hest kan være tjent med det. Hvis man ikke kan tilbyde andet, må man lade være med at holde hest. Ganske enkelt.
Det med byboer skal tages bogstavelligt ( det er IKKE en fordom) - det er helt ligegyldigt om man kommer fra landet - eller byen. Hvis man bor i byen, må man køre så langt, som det er nødvendigt til sin hest - hvis hesten skal have ordentlige betingelser. Jeg har selv boet i centrum af København mens jeg læste, og jeg prøvede i at par måneder at have min hest opstaldet ude ved dyrehaven, fordi det "da kunne være rart" at kunne ride i løbet af ugen - og oven i købet i et dejligt område som dyrehaven, og med ridehus og det hele til rådighed. Det var bare mit behov og ikke hestens, jeg forsøgte at opfylde. Efter et par måneder, var det lysende klart at min stakkels hest ikke syntes at det var sjovt at leve som burhest i byen med kort daglig luftetid i en minimal indhegning. Så han blev hurtigt flyttet hjem på landet igen og jeg måtte pendle 1½ time hver vej, hver gang jeg ville se ham eller ride. Men jeg var da ikke i tvivl om at min hest ikke skulle betale for at jeg havde valgt storbylivet.
Jeg er en af de - tidligere - byboer du omtaler, som er vokset op på landet - med heste. Netop derfor kunne jeg se hestenes mistrivsel i byen. Tro mig min hest blev sit gamle jeg, så snart han kom ud på landet igen.
Ja vi skal acceptere at vi alle er forskellige - og at der måske er perioder af vores liv, hvor vi ikke skal have hest - fx når vi bor i storbyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Et spørgsmål |
pauillacine |
14-02-2004 14:18 |
|
JLykke skriver:
Jeg tror at vi alle skal acceptere at heste er forskellige, og at vi er nød til at sørge for at de får opfyldt deres individuelle behov.
Og så spørger jeg: Hvordan finder du ud af om netop din hest rigtigt gerne vil stå i boks frem for på fold?
Bedømmer du det ud fra at hesten feks. ikke har lyst til at stå på en 10X10 m. jordfold?
Tager du hensyn til at hest er vanedyr, og derfor helst vil hvad "de plejer"?
Hvordan er heste forskellige? (for jeg synes ikke at heste afviger ret meget fra hinanden i grundadfærd og behov...)
Hvad får dig til at skrive som du gør?
-¤-
Med venlig hilsen Pauillacine
Nye billeder på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestene skal bare ud |
|
|
Jeg har to heste en islænder og en meget varm varmblod.;-D
Jeg valgte for 10 måneder siden at flytte dem begge i løsdrift, for at give dem et bedre liv.
De nyder det fuldt ud og den store, som jeg rider dressur på (LA5-M) er blevet så meget bedre. Mere fri og løs. Har lært piaff inden for den sidste måned fordi hun i sit hoved slapper mere af og kan overskue nye ting.
Det er nok det bedst valg jeg har gjort-at flytte dem fra ridecentret.
Islænderen er nok den, som savner mest sin boks, så hun stille sig ind i stalden et par timer hver dag.
Den store har jeg set på små visit i stalden, men aldrig mere end lige at skulle ind og vende.
Hun står ude, om så det øser ned i lårfede stråler,sneer eller stormer. Hun er fuldstændig ligeglad.
Hun har to dækner på og når det er koldt har hun tre.
De kan gå ud og ind som de vil hele døgnet og har altid halm og hø.
Den store sover sågar udenfor på græsset eller i halm-bunken.
Det med foldskader er tegn på heste, som ikke kan passe på sig selv fordi de ikk ved hvordan. Det er et skrig på forkert måde at have hest.
En hest, som er vandt til at gå ude laver ikk dumme skader for de har ikk indespæret energi, som skal ud og de ved hvornår der er glat.. Sådan er det og det er noget de lærer ved de kommer ud.
Risikoen for skader er der altid, men det er den jo også når vi rider vores heste. Man rider vel også sin hest i terræn ind imellem??? Eller???
-Og ja man må tage nogle chancer.
Min er da blevet sparket, det sker jo- og ja, det kan ramme et galt sted. Det gjorde det så for 5 måneder siden. Hun skulle have fjernet sit griffelben. -Og ja, det var dyrt.
- Trods det ville jeg aldrig kunne tillade mig at frarøve min hest et liv ude og sammen med andre.
Det har jeg ingen ret til.
At en hest elsker at stå inde:
Det gjorde min gamle dressur hest også- indtil jeg fik hende og begyndte, at fodre hende ude på folden. Uha hvor blev hun pludselig glad for at komme ud.... Og ja, så prøv med noget andet en splat mudder frimærkder.
At tabe sko:
Det gjorde min gamle ca hver 14. dag og smeden var ved at slå mig ned hver gang fordi der ikk var noget at sømme i. - Og ja, hesten blev halt uden sko.
Pisse træls med de ufrivillige fridage, hvor man må traske rundt i hallen i 2 timer for at holde hesten igang (os lidt hyg´ligt).
Men ud skulle hesten. Hun har i 4 år jokket sko af ca. hver 14. dag. Og smeden har bandet mig langt væk i 4 år.
Lige indtil jeg flyttede dem i løsdrift. Der gjorde hun det kun en gang på 5 mdr.
Heste skal ud og det er ejerens pligt, at få dem til at holde af det.
Hesten læser også sin ejer og gemmer man sig i hallen hver gang det regner og fortæller man hesten med sit kropssprog, at det ikk er sjovt, at være ude i, vores øjne, dårligt vejr. Hvordan kan man så tro hesten vil elske det..
Mine kender ikk til godt og dårligt vejr. De stå glædeligt ude uanset hvad og de vælger det selv:-D
-Og jeg rider også tur i regnvejr. Det kan faktisk være ret sjovt.
Husk at sarte heste er en menneske pålagt ting..
Gør hesten glad luk den ud sammen med andre, så den kan få venner, som taler dens sprog...{>
 Fremilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har jeg jo som skrevet |
JLykke |
16-02-2004 11:37 |
|
aldrig min hest på jordfold, det vil jeg simplethen ikke byde den. Jeg har min egen græsfold som jeg lejer på årsbasis på ridecenteret.
Jeg syntes bare det er uansvarligt at lukke heste ud i glat føre, hvis du selv er ved at stå på røven så forestil dig hvordan 4 ben med jern sko så har det .......
Vi kan helt klart blive enige om at heste har brug for fold, men her igen må jeg sige at jeg først om fremmest tager hensyn til hestens individuelle behov. Min hest styrer showet hvor længe og hvornår den kommer på fold. Det er det optimale for den. Så er den potte vist ikke længere.
Hvad jeres hest har behov for aner jeg intet om , og er som sådan også ligeglad.
Vedr rideklubber i kbh, jeg syntes faktisk også at nogle af steder ikke er til hestehold. Men må sige at jeg har redet steder hvor forholdene er fine. Så jeg mener stadig den der byboer ting er en trist fordom.
Som der absolut ikke er hold.
Det er da fint hvis man ikke kan forlige sig med forholdene at man så flytter hesten, men det betyder jo ikke at alle de andre heste ejere er helt forkert på den.
Jeg syntes jo i er helt ved siden af , med jeres overdrevet fold hysteri ( sorry men det er lidt overgearet ikke) selvfølgelig tager en hest ikke skade af at stå inde når vejret er dårligt, bare den så bliver motioneret og aktiveret på en anden måde.
Tror at mange bruger fold som en undskyldning for ikke at ride. Må sige det gjorde jeg i går, hyppen gik på fold i 6 timer, var dybt ulykkelig da jeg kom og ville bare ind, det kunne ikke gå stærkt nok. Hun må slæbes på fold. Hun går på en kæmpe græsfold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jlykke...... |
Sanne & Liva |
16-02-2004 12:05 |
|
synes simplenthen at det er vanvittig at du holder hest på den måde.
Du skriver at du lejer en fold -går den så alene ??? Hvis den gør det så er det nok fordi den keder sig.
Måske er din hest også vant til at maden er indenfor og ligger i krybben når den kommer ind, ja så er det da log at den vil ind.
En hest som er vant til at gå ude, falder MEGET sjældent, for den vil gå forsigtigt der hvor der er glat.
Men en hest som sjældent kommer ud, ja der er det farligt, for den har en masse energi som skal ud.
Liva står i løsdrift i år, men til næste år skal hun ind om natten. Det er der flere grunde til -tildels mit eget hysteri over at hun er nederst i flokken og til tider står ude, men også fordi hun skal rides mere seriøst, derud over synes jeg også godt om den kontakt der er ved en bokshest.
Men hun vil alligevel komme ud minimum 8 timer dagligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne haha |
JLykke |
16-02-2004 12:43 |
|
syntes du virkelig. Tjaaaaaa fint nok, bare min hest trives så er jeg som sådan ligeglad med hvad du syntes.
Jeg holder stadig på at heste er forskellige og at det skal der være plads til. Hvordan du har hest, og om jeg syntes er vanvittigt, vil jeg først udtale mig om når jeg ser hvordan hesten har det. Jeg er ikke så fordomsfuld , heldigvis da.
Måske kommer der en dag hvor jeg har en hest der ville trives bedst i løsdrift, tjaaaaaaaaa så ville den stå i det. Den hest jeg havde før , trives bedst med at gå på fold hver dag uden dækken, såååååååå der gjorde jeg det. Den hest jeg har nu , trives bedst med dækken, ikke særlig meget fold om vinteren, om helst ikke med andre. Sådan er dyr så forskellige , lige som vi mennesker. Men så har jeg vel en vanvittig hest, men den er nu ret så glad og tilfreds alligevel. Og det er det der tæller , alt andet kan jeg ikke bruge til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jlykke .... |
Sanne & Liva |
16-02-2004 15:33 |
|
vi har diskuteret det her før -du og jeg.
En ting er hvad jeg synes, men hvad med alle de andre der har svaret?
Ved godt heste er forskellige, men kan ikke tro at der findes en hest som ligefrem trives med ingen fold og når det er, så fold alene og pakket ind i dækkener (andet end hvis den fryser).
Det er ikke et hesteliv værdigt og siden der er en lov på vej om netop dette så er der jo åbenbart belæg for det !
Hvad vil du egentlig gøre når den lov kommer (hvis den gør ?
Det er ikke for at blive uvenner, men ´netop dette emne kan sætte mit p#¤ i kog
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan man altså ikke bare konkludere! |
|
|
Min hest er født i løsdrift og har gået i løsdrift til han blev 4 år. Efterfølgende har han gået på fold mellem 8-10 timer om dagen og døgnfold om sommeren. Alle de trælse skader er jo sket alligevel, så man kan ikke bare konkludere at hesten ikke løber osv hvis den går rigeligt ude!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo det er lige ved at man kan |
Sanne & Liva |
16-02-2004 18:57 |
|
konkludere det.
HHeste som er meget ude har større forståëlse for hvordan de skal forholde sig til glat is.
Liva er meget forkælet som nogle kalder det. Hun aner ikke at der kan ske hende noget ondt og kommer nemt til skade, men i løsdriften går hun stille hvis der er glat.
Forleden stjal hun en fuld sprøjte med bedøvelse til en hest som skulle aflives. sprøjten var fuld. det kunne havde endt galt og det er simplentlhen fordi hun er for overbeskyttet.
Heste som ikke kommer på fold er lige så dumdristige.
Min mening...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne jeg vil ikke |
JLykke |
17-02-2004 01:39 |
|
ændre en ting da min hest som standard er ude min. 2 timer om dagen af sin boks. I vinter perioden hvor det ikke er glat eller mega uvejr, ja så er hun på fold 2-4timer ( nu hvor det er mørkt er det ikke realistisk at have hende mere ude) Sommeren er en hel anden historie for der går hun ude så meget som træningsplanen og tiden tillader.
Så jeg foretager mig ingen ændringer, da Jeg handler i hestens interesse. Vinteren er ikke den store foldtid for vores vedkommende, nogle dage kommer hun ud. Men jeg vil bestemt sige at det ikke er hverdag. Hun bliver altid redet, og de dage hvor forholdene ikke tillader det , ja så er hun løs i ridehallen.
Mindes nu ikke du og jeg har diskuteret det før. Men jeg har da intet imod du farer lidt op, jeg er nok ikke den du burde gøre det overfor. Men altså hvis det gør dig glad så fint med mig. Du ændre alligevel ikke noget hos mig. Jeg kunne måske sympatisere lidt mere med dig hvis det var de vaske ægte burheste du langede ud efter , altså dem der hver dag står inde og kun kommer ud for at blive redet 1 time.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fold eller ikke fold. |
|
|
altså når man harenhest der springer over om den har en fold kammerat eller ej - så har man et problem - hesten kan ikke være ude uden opsyn - derfor vil den jo ikke være ude ret meget -det var en konstatering.
Min hoppebold er ude så længe hun gider - det er en aftale jeg har med ridecenteret hvor hun stor - vi har rigeligt med plads oppe ved selve ridecenteret til at de kan være ude (det har faktisk to store marker der via en markvej er slået sammen) og gider altanta ikke mere stiller hun sig op til leddet og skraber hvis der er nogen i stalden - ellers står hun så de kan se hende inde fra huset. hun får lov at stå ca en halv time og er hun ikke gået efter at have "kaldt" en halv time kommer hun ind. hun får dog ikek lov at komme ind efter kun en time på fold - min 2 timer. hun bestemmer faktisk helt selv hvor længe hun vil være ude.
det kan veksle fra alt mellem 2 timer til at hun er den sidste der kommer ind kl 17 (de bliver som regel "smidt" ud kl 10) de dage hvor de ikke kan komme ud overhovedet (voldsom og konstant regn) kommer hun sammen med en anden ned i ridehallen og hygge sig - er får de dækkener af og kan så trille sig eller hvad de nu skulle have lyst til.
min hest er en glad hest - da jeg fik hende var hun ikke vant til at komme ud overhovedet og ville ikke være ude med mindre jeg stod og passede på hende.
Men jeg vil tilslutte mig udtalelsen: det afhænger af individet - dog mener jeg stadig at det er sundest for hesten at komme ud min 2 timer dagligt - helst mere, men vil hesten ikke er det lige så ondt at tvinge den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil ikke ud |
|
|
Tja min er en af dem, der ikke kommer ret meget ud. Men hun VIL IKKE være ude. Heller ikke selvom hun går sammen med en anden. Hun springer simpelthen over hegnet! Og der er 1 mdr. til at hun skal fole!
Men i weekenden, når alle elevhestene går på en fold ved siden af "hendes" så kan man godt gå ude flere timer. Men hvis de kommer ind, så skal hun også - ligemeget om der er nogen på foldene ved siden af!
Det er RET træls.
Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er helt overbevist |
JLykke |
18-02-2004 10:36 |
|
om at heste skal ud, men også at man må tage hensyn til deres individuelle behov. En dag som i dag, hvor solen skinner fuglene pipper, ja men der ved jeg saga vil ud og det kommer hun så.
De dage jeg snakker om ikke at lukke hest på fold er de dage hvor vejret er elendigt , det er glat, og bla bla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste er flokdyr.... |
|
|
fra naturens side, og derfor er det fuldstændigt hen i vejret at sige at en hest ikke "egner" sig til, eller trives med at gå på fold med andre.
Hvis man har en hest som aldrig har gået på fold med andre så kan den godt have svært ved at finde sin rang når/hvis den kommer ud i en flok. Simpelthen fordi den bliver nødt til at lære hvordan den skal indordne sig. Det kan godt føre til at hesten får sig nogle knubs, men det betyder ikke at hesten trives bedst med at stå alene.
I naturen ville en hest der var alene være et meget let bytte for rovdyrene, og dette er dybt indprintet i hestens hjerne, det er dens instinkt. En hest kan ikke føle sig tryg på en fold alene, og så er det klart at den vil prøve at hoppe ud eller stå og hyle ved hegnet til den kommer ind i stalden.
Jeg kan godt undre mig over at mange folk som holder hest ikke aner hvilket dyr hesten egentligt er! Hesten er et flokdyr, steppedyr, byttedyr, den har brug for PLADS, fysisk kontakt til andre heste og den har brug for at kunne røre sig HELE TIDEN! Det er enormt usundt for en hest at stå stille i en boks i flere timer, og for mig grænser det til mishandling. Ordet mishandlig betyder at dyret (i dette tilfælde) ikke bliver behandlet korrekt, og hvis en hest ikke kan få tilfredsstillet sine naturlige behov for motion og social omgang med andre heste til dagligt, så bliver den ikke behandlet som en hest skal.
JLykke, jeg håber meget for din hest´s skyld at den nye lov som nogle skriver om bliver vedtaget. Så kan det være at det kan få dig til at lade din hest VÆRE HEST og ikke tøjbamse!
Du skriver at din hest som standart er ude af sin boks min. 2 timer om dagen. Det betyder at den så tilbringer 22 timer af døgnet bag tremmer. Og det syntes du er helt OK 
Tænk at du kan sove om natten... Jeg ville have det forfærdeligt hvis min Cille skulle overnatte bag tremmer på 3*3 meter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciller |
JLykke |
19-02-2004 09:19 |
|
ja det syntes jeg faktisk, vi snakker ikke om hver dag jo, men om dage hvor vejret ikke er til det.
Om at stå alene min hest har altid haft rygte forat hoppe over alle indhegninger, og det var på et tidspunkt hvor den ikke stod alene. Nu står den alene og er altid glad og tilfreds, hopper aldrig ud, og stortrives.
Ciller, det er jo svært for dig at udtale dig om min hest når du aldirg har set den. Lov eller ej , jeg lukker alligevel ikke min hest ud i glat føre.
En ting er sikkert heste tage ikke skade af at stå inde et par dage hvor at vejret ikke tillader fold. Jo hvis man ikke har andre alternativer, så som løs i ridehal, ridning , skridtmaskine, så gør de jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLykke... |
|
|
Du skriver at de dage hvor vejret er dårligt kommer din hest ud fra sin boks ca. 2 timer. Jeg syntes da at det må dreje sig om ret mange dage i løbet af vinteren, for her i Danmark har vi jo som bekendt et ret trist vintervejr med regn, kulde og is. Og selvom det så kun drejede sig om en enkelt dag i løbet af året så mener jeg stadig at det er forkert!
Du skriver at din hest stortrives, men den udviser jo en temmelig unormal adfærd idet den ikke vil gå på fold med andre og i lang tid. Og dette er for mig et tegn på at der er noget galt i den måde den bliver holdt.
Jeg har en pony som i efteråret da der ikke var så meget græs tilbage på folden begyndte at hoppe over hegnet. Han opdagede at græsset var grønnere på den anden side og derfor ville han hellere være der. Det kan jeg egentligt godt forstå, og det problem blev løst med at der nu er hø ad libitum på folden. Og han hopper aldrig over mere. Der er altid en grund til at hesten gør som den gør, og hvis den ikke gider være på folden så er det nok fordi at folden eller lejekammeraterne ikke er gode nok.
Og hvis loven bliver vedtaget så håber jeg da ikke at du vil overtræde den, for så kan man hurtigt få politiet på nakken... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Baronen |
19-02-2004 14:51 |
|
Jeg har selv lidt dårlig samvitighed. Fordi min egen hest må ikke komme særlig tit på fold her for tiden. Han har noget dårlig mave som han lige skal over igen. Så har fået af vide af dyrlægen at der skal gå lidt tid før at han må komme på fold, så han ikke går og spiser jord, og for kulde.
Men jeg rider så tit tur. Han kommer en tur over i skoven hver dag efter at jeg har redet dressur. Ellers for en lov til at komme på hyggetur i skoven.
Men når vejret er dårligt, så kommer han hellere ikke ud. Der er ingen grund til at de går ude og laver skader på sig selv fordi det er glat osv. Og så gider min hellere ikke at gå ude. Så går den ved hegnet og vil ind, eller tænder totalt af. Og det er lidt uansvarligt.

-
*Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting som er vanskelige.*Min HP - E-Mail - MSN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa min hest kommer |
JLykke |
19-02-2004 22:15 |
|
ikke ud i glat og uansvarlig føre, men det er der jo også taget højde for i loven, hvis den kan gennemføres, hvilket nok bliver lidt svært.
Helt ærlig så kan du jo ikke sige der er noget galt med min hest uden at have mødt den. Speciel dame ja det er det, men unormal og noget i vejen med NEJ.
Jeg syntes at det erforkert at skære alle heste over en kam og må igen påpege at alle heste er forskellige. Det er misforstået godhed at tvinge dyret til at gå i i al slags vejr en hel dag især hvis dyret virkelig ikke bryder sig om det. Kan den godt li det så er det da fint nok.
Vi bliver aldrig enige og jeg ændre intet. Tomme trusler om politi kan jeg virkelig kun grine af, ´men de skal da når tiden kommer være hjertelig velkommen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lovforslaget , eller dele af det |
JLykke |
19-02-2004 22:24 |
|
§7. Heste skal mindst 2 timer dagligt lukkes på motionsfold eller andet område, hvor hesten kan bevæge sig frit omkring.
Stk. 2. Stk 1. gælder ikke ved sygdom hos hesten, samt ved kåringer, stævner, konkurrencer eller lignende arrangementer.
Ad §7: Det anbefales, at motionsfolde er udendørs, men hvor dette ikke lader sig gøre, kan et ridehus anvendes. Motionsfolde skal have en størrelse, der sikrer at hestene kan bevæge sig frit og ikke vedvarende stresses af hierakikampe.
Den anbefalede minimumsstørrelse på motionsfolde er 400 m2.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine heste.. |
Jeva |
20-02-2004 09:13 |
|
Kommer normalt ud fra kl. 06.30 til kl. ml. 17 og 18..
Det er vigtigt at heste får frisk luft! Deres luftveje osv. bliver utrolig dårlige hvis man ikke under sin hest andet end et ridehus og en stald!
Lige nu kommer de dog kun ud et par timer da den ene har en seneskade og får magnetterapi så jo mere ro hendes ben kan få des bedre! Men så snart hun er frisk igen, håber ikke der går såå.. lang tid, er blevet bedre! så må de ud igen!
Maria-..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLykke... |
|
|
Det var nu ikke ment som en trussel... Derfor den lille smiley. Så jeg håber ikke at du føler dig truet nu!
Det at en hest ikke kan lide at være på fold eller have social omgang med andre heste er for mig det samme som hvis en fugl ikke kan lide at flyve. Det er unormal adfærd, og derfor mener jeg at der er noget galt. At det selvfølgelig kan forekomme at et dyr afviger fuldstændigt fra dens natur, er en anden sag, men det sker måske en gang ud af en million. Og nu er du jo desværre ikke den eneste i DK der påstår at deres hest/e ikke kan lide at være ude og trives bedre i en boks på 3*3 meter. Derfor tror jeg mere at alt dette er et bevis på ejerens manglende indsigt i hestens naturlige behov, og ejerens misforståede godhed mod hesten ved at give den menneskelige behov såsom tøj, sko, en seng og tag over hovedet.
Heste er vanedyr og de fleste er gode til at tilpasse sig. Det kan godt være at din hest virker glad og tilfreds (det hjælper den jo ikke at gå og være sur  ), men jeg mener stadig at en hest ( og et hvilket som helst andet dyr) altid vil trives bedst i så naturlige omgivelser som muligt.
Som Jeva også skriver så er det ikke særligt godt for hestens luftveje at den opholder sig for meget i en stald eller ridehus. Og der vil altid være meget støvet sådan nogle steder, det kan ikke undgås.
Igen tror jeg at det hele bunder i manglende viden om hesten. Hvis man spørger en dyrlæge til råds vil han/hun (forhåbentligt) også svare at hesten klart har bedst af at være ude døgnet rundt og kan det ikke lade sig gøre så i hvert fald dagen lang.
Og jeg ville aldrig i mit liv tvinge en hest til noget. Jeg har heller aldrig mødt en hest som skulle tvinges til at være på fold, men de heste jeg har haft med at gøre har også altid haft gode foldforhold, så hvorfor skulle de hellere ville stå alene i en boks en hel dag? Heste kender sgu ikke til dårligt vejr, det er en menneskeskabt ting!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt vejr |
bonny |
20-02-2004 15:30 |
|
Hvorfor er det lige at hestene skal ud når
- der er isslag eller ligene
- der er 2 graders varme, pis regner og blæser en stivkugling fra vest.
Det ved mine heste altså godt, er dårligt vejr, og en varm boks er mere behagelig.
Ellers enig i at hestene skal have selvskab
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bonny.......... |
Sanne & Liva |
20-02-2004 17:13 |
|
fordi det er deres natur ! Længere er den ikke.
Det er ikek deres natur at stå alene på fold og stå alene i boksen -og så et helt liv.
Men desværre er det jo sådan nogle holder hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke det jeg spurgte om |
bonny |
21-02-2004 14:21 |
|
Jeg er enig i at ingen heste bør være alene hverken på fold heller i boksen.
Men jeg kan altså ikke se, hvorfor de absolut skal ud, hvis der er isslag, med risiko for kodeledsforvridninger mv. og da slet ikke hvis de har sko på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bonny... |
|
|
Den skal ud fordi en hest godt kan lære at passe på sig selv hvis man bare giver den en chance...
Der er så mange der tror at for at deres hest ikke skal komme til skade skal den pakkes ind i vat og holdes inden døre. Hvis man gør dette lærer hesten aldrig nogensinde at passe på sig selv. Det er fuldstændig ligesom med børn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare en kommentar ang. |
|
|
skader. Jeg har haft heste i 20 år. Alle er kommet ud i al slags vejr. Det drejer sig om ca. 12 heste, og ingen af dem har nogen sinde fået en skade på folden. De sidste par år har vi haft ca. 7-9 heste, (DV og shagya) og de er ude hver dag i al slags vejr. Hvis det er helt tovligt, så kommer de bare lidt før ind, og jeg er så heldig at kunne se dem ud af vinduet, og hvis det står ned i lårtykke stråler, og de hænger ved hegnet, så kommer de da ind. Men generelt hygger de sig med pelspleje og bukspring.
Jeg mener helt bestemt, at forskellige udsagn om hestene kan lide det eller ej, afspejles af vores helt egen holdning.
Skaderne sker jo fordi at mange heste ikke aner hvordan de skal opføre sig, når de endelig bliver lukket ud en gang imellem, når vi synes at forholdene er til det.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestekongressen |
|
|
Jeg var til hestekongressen og der blev videnskabeligt bevist at heste får stress når de står inde af en forsker/agronom.
Derudover blev der påpeget af en dyrlæge at mange af hestens sygdomme var relateret til forkert opstaldning og fodring. Og det er uetisk at påføre heste unødigt smerte og stress. Og det er det jo at hesten får kolik, bliver krybbebider osv osv, bare grund af menneskets uvidenhed.
Og den nuværende dyreværnslov står der: Heste skal passes og fodres efter anerkendte og videnskabelig praksis. Og dem med en videnskabelig uddannelse omkring heste ved nok en del om hestes adfærd, fysiologi osv.
Udfra debatten og det jeg har mødt gennem mit arbejde med heste, må man nok konkludere at hestefolket er groft opdelt i to lejre: Dem der synes at heste skal behandles som en hest;i denne gruppe er der et stort antal af agronomer, dyrlæger, adfærdsbiologer, horsemanshipfolk, islænderryttere, mange skovtursryttere, westernfolk, klassisk dressur ryttere.
Den anden gruppe synes at heste er et brugsdyr/sportrekvisit og bliver behandlet som en Barbie dukke, denne gruppe består mest af konkurrence ryttere og private der opstalder deres hest på et ridecenter. Desværre hører denne gruppe nok til flertallet.
Til den sidste gruppe: I kan ikke gøre for at I ikke har lært det på rideskolen hverken i teori eller set det i praksis. Det er desværre nedprioteret.
Men I kan lære mere om heste: Hold f.eks Landsbladet Hest, deltag i kurser om emnet, her har Landboforeninger, landbrugsskoler tit nogen foredrag/kurser. Læs Lucy Rees bog om Hesteforståelse, HB Simonsens bog En hest er en hest, og der findes mere...
Og hvad får I i tilgift. Færre dyrlægeregninger, færre rideulykker og en glad hest der fysisk og psykisk er i stand til at yde det bedste for os, mennesket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt vejr?!???!? |
atengstedt |
26-02-2004 09:43 |
|
Der er da ikke noget, der hedder dårligt vejr??
Nu har jeg haft mine heste her på stedet i 8 år.
Hele flokken går i løsdrift og har gjort det de sidste 3 år. Før den tid stod de inde om natten og var ude HVER dag fra morgen til aften - fra maj til oktober var de ude døgnet rundt.
Disse hestes folde er STÆRKT kuperede, der er sågar en ordentlig stenbunke derude (som de af en eller anden grund ELSKER at klatre rundt på?!?!  )
HVIS is-lag, isslag og frossen jord er så farligt for hestenes ben, at man hellere må holde dem inde i boksens "sikkerhed" - HVORFOR har jeg så indtil videre ALDRIG haft så meget som en eneste forvredet kode på ialt 6 heste???
Det skal jeg sige jer: Fordi de er VANT til at færdes udenfor i kuperet terræn under alle vejrligsformer.
Kære venner: Jo mindre hesten kommer ud, jo mere uforsigtigt vil den bevæge sig, når den endelig er ude - hvorved den naturligvis får FLERE skader og kommer MINDRE udenfor!!
At hesten står ved leddet og vil ind er da KLART!?!?
For det første er heste jo vanedyr så det basker - så hvis der er bare relativt faste ind og udlukningstider, så vil hesten i løbet af nul komma dut have lært tiderne. 1½ time før indlukning vil de samles omkring leddet.
For det andet: Hvad byder I hesten??
En jordfold på 40x100 meter og 4 lag halm som eneste selskab??
En flad firkant på ½ tønde land med 200 kvadratmeter optrampet plut ved leddet??
Så er det jo ikke sært, om hesten foretrækker boksen med frit stråfoder og selskab af andre heste i boksene ved siden af!
Tilbyd din hest 10 tønder land - kuperet og med naturligt læ, faste foldkammerater man kan enes med, et "hus" til beskyttelse imod exremt vejrlig, et lavt vandløb og fri UDENDØRS adgang til stråfoder døgnet rundt - så vil jeg æde min gamle hat på, at efter en 14 dages tid, så står der IKKE nogen og venter ved leddet efter 20 minutters "gårdtur"!!
med venlig hilsen atengstedt
Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der ville vist ske en |
|
|
kraftig reducering i antallet af heste, hvis alle skulle have 10 tdr. land som fold...
Men ja det er da gode forhold, bare ikke så realistisk i forhold til den almindelige hesteejer.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|