Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

opfedning
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 18:48
Jeg har lige fået en hest i ridning. Hun er fem år gammel og er efter min mening alt for tynd. Jeg har nu sat hende op i foder og hun får 5kg hvalse havre/byg samt ca 750g majs plus ½ balle hø. Hvad kan jeg mere gøre for at hun tager på, da jeg ikke rigtig synes det virker optimalt?

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

5 kg korn
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 19:43
er meget sæt hende ned på 3 kg korn og giv hende i stedet alt det hø hun kan æde!!

0
0
Svar på denne tråd

forkert sammensætning!
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 19:57
Som jeg ser det, så er der ikke vitaminer og mineraler i din sammenblanding af foder og en hest der ikke får disse behov dækket, kan ikke tage på og bygge flotte muskler.

Derfor skal du lave radikalt om på din fodring. Først og fremmest mere hø! Den skal have mindst 1% af sin kropsvægt i bare hø og gerne mere, hvis du vil have den til at tage på. Derfor vil jeg sige at en hest som din (skyder den til at veje omkring 450-500 kg) have mindst 5 kg hø og gerne 6-7 kg!

Enten skal du droppe det foder du kører på nu og gå over på et fuldfoder så den bliver dækket ind med det hele der eller også skal du ud og tilsætte dit nuværende foder et tilskud. Dog vil jeg sige at 5 kg korn måske er lige lidt i overkanten! Du kan godt sætte det lidt ned, når nu du sætter hø-mængden op.
-miki-

Læs alt om KRYBBEBIDNING, VÆVNING OG DIV på min hjemmeside, hvor I også kan læse mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater.
0
0
Svar på denne tråd

Forslag
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 22:07
Jeg er enig med Berit og Miki. 5 kg korn er alt for meget. Hesten har en meget lille mavesæk, så hvis du giver den for store kraftfoderrationer, så vil foderet blot blive skubbet for hurtigt igennem uden at blive udnyttet og med risiko for kolik.

Jeg ville i stedet give den mere hø og også gerne give den lidt olie i foderet hver dag. Ved at give den olie vil du kunne reducere den store kornmængde, din hest får nu.

Og så bør den have en vitamin- og mineralblanding, både for at den er dækket ind med de nødvendige mineraler, men også for at sikre et korrekt Ca/P forhold, da korn indeholder meget phosphor.

Hilsen Heidi

Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening B-)

"Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
0
0
Svar på denne tråd

hun får
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 08:00
et tilskud af mineraler og vitaminer og ved fra dyrlægen, at den er dækket ind.
0
0
Svar på denne tråd

ikke for hurtigt
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 09:45
For det første - hvor lang tid har du haft hesten i stalden? Man skal nemlig nok passe på ikke at fede hesten op for hurtigt - det tager tid at sætte noget på sidebenene, hvis den samtidig skal trænes og undgå sygdom. Pas særligt på med forstoppelse/kolik, når fodermængden sættes op.

God ide med olie som erstatning for mindst 1 kg. korn. Se anden tråd i dag om olie.

Jeg ville også sætte min lid til mere godt grovfoder i form af hø eller wrap. ½ balle hø vejer vel ca. 5 kg. vil jeg tro. Majsflager er også godt, når en hest mangler huld, men her skal du være opmærksom på Ca:P forholdet, da der er et forholdsmæssigt lille calciumindhold i majs over for andre kornsorter.

Er der nogen særlig årsag til at fodre med byg? Det gør mange heste tunge, og de udnytter ikke byg så godt, som mange tror. Havre er det rigtige hestefoder.

Umiddelbart ville jeg anbefale til en tynd hest - som skal tage på - i træning med slutvægt på ca. 550 kg. dagligt:

6-8 kg. hø/wrap
2 kg. havre
500 gram majsflager
100 gram (3 pumpesprøjt) biomega el. HippoLinol
750 gram Hippolyt Naturmüsli eller andet tilskudsfoder

Hvis hesten efter ca. en måned ikke ser ud til at tage på, kan havretildelingen øges med op til 1 kg., og der kan gives mere hø/wrap. Men det burde virke...!

0
0
Svar på denne tråd

opfedning!!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 23:29
Jeg købte et meget tyndt føl i efteråret, og var meget nervøs for at give hende for meget at æde, så jeg startede stille. Hun fik i starten 1 dl hel havre, 1dl fuldfoder-piller, 1dl fibermiks + alt det hø hun kunne æde/ 2 gange dagligt. Det fik hun en lille uge hvorefter jeg fordobblede, sådan fortsatte jeg indtil hun nu er oppe på 6dl. hel havre, 6 dl. fuldfoderpiller, 5 dl fibermiks,2-3 gulerødder og stadig alt det hø hun kan æde. Sådan en "portion" får hun 3 gange dagligt og hun har taget meget på, er meget mere glad og fuld af spillopper på folden. Det er dejligt at se.
Venligst Pernille
0
0
Svar på denne tråd

build up
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 23:49
fra brogaarden,kan jeg varmt anbefale..
Det er beregnet til heste der skal tage på..
Det er rigtig godt..
Hingste billeder + beskrivelser på min hp.

*nye billeder af Sparkling i min præsentation*

http://www.stald-stjernehaab.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider