Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Speedi Beet opblødning, hvordan gør du??
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 18:42

Efter at have talt med Brogaarden er jeg endt ud med bla. Speedi beet til hypperne.

Men hvordan gør I med opblødningen??

Det er da ikke til at sortere fra fra toppen af spanden. Har jeg for meget vand i??

Sådan her står der på deres hjemmeside men det fortæller jo egentlig ikke noget..

OBS: Husk masser af vand ved opblødning, så evt. sand eller jord kan falde til bunds. Der er altid risiko for lidt jord og sand i roeprodukter.

Venligst hjælp en omvendt hesteejer der har indset at en hest det bedst uden korn.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

jeg plejer at
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:14

koge en kedelfuld vand (ca. 1,5 liter) som jeg hælder på(jeg bruger 400 gram speedi beet i tør vægt), så lader jeg det stå i ca. 1/2 time og supplerer derefter op med koldt vand, så det er køligt nok til at hesten kan spise det. Jeg har aldrig oplevet at der skulle være jord eller sand i, til gengæld synes jeg at hestene let kommer til at få det i den gale hals, hvis der er alt for meget vand i, så det skal ikke være alt for tyndt.

Mvh. Louise O.P.

Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur-

det er det eneste der dur.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:16

En hest har det ikke bedst uden korn, NOGLE heste har det bedst uden korn... en hest der rides mere end hygge niveau får den hurtige energi fra stivelsen i korn.

Men mht speedy beet, så forstår jeg ikke dit spørgsmål? dem der fodrer med det hos os, dækker det godt til med vand og udfodrer det så. De sorterer ikke noget fra...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Ja men her
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:00

drejer det sig om en der er blevet for tyk og derfor tager jeg byggen fra hende

I min samtale med brogården blev jeg rådet til at bruge leisuremix og speedibeet og travo e.

Og masser af hø.

Dernæst ville hun råde mig til at lade dem gå noget tid på jordfold. Men det bryder jeg mig ikke om.

VI har heller ikke en jordfold.

Det er undrede mig ang blandingsforholdet til SB var om vandet efter opblødning skulle sies fra. Jeg har regnet ud at jeg skal bruge 6 dl til at opbløde 100gr. Giver I så bare både vand og det hele??

Og bliver det til en mushy blanding oder was??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

ja, men de der
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:07

6 dl skal du ikke tage så præcist, jeg har oplevet at der kan være stor forskel på hvor meget vand det suger, men uanset hvad, så skal det være lidt grød agtigt (vandmættet) når du giver hesten det. Det må endelig heller ikke være for tørt, da du så risikerer spiserørs forstoppelse, eller andre mindre rare ting når det begynder at suge væske og udvide sig nede i maven på hesten.

Så start med at hælde nogenlunde den mængde vand på der er anbefalet, lad det stå og trække 1/2 times tid, og mærk efter om det er tørt for så skal der mere vand på.

Mvh. Louise O.P.

Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur-

det er det eneste der dur.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:09

Blandingsforholdet til speedi beet er 1 speedibeet til 3 dele vand. For mit vedkommende, blander jeg 1 til 4, eller 1 til 5, men det er så også fordi det står natten over blandet op med lucerne, som suger lidt samt det faktum, at jeg vil tilføre ham lidt ekstra vand.

Men 1 til 3 er det blandingsforhold brogaarden opgiver.

Så bliver alt vandte suget op, og der er ikke noget med at sortere fra. Hellere for meget vand end for lidt, det er farligt, hvis de bliver spist uden at være tilsat vand, så svulmer de jo op på vej ned i spiserøret eller i mavesækken med væskerne herfra og det er ikke meningen.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 21:16

Jeg blander dem godt op med vand, .

Når de har fået de 10-15 min tager jeg en si og hælder vandet fra, det gør jeg en til 2 gange. 2 gang evt, med kogene vand, så de ikke er så kolde.

Jeg har oplevet at der i bunden ligger et bundflad af grus/sand.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

På de sækker...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 21:26

af SB jeg har stående, står der ellers blandingsforhold 1:5, med et eksempel der lyder på 225gr SB og 1.25ltr vand.

Liz

0
0
Svar på denne tråd

Ok så er
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 22:47

jeg blevet lidt klogere.

Synes nok det var meget vandet det jeg fik lavet til aften. Det er jo træls at gå over til noget nyt foder. Der er så mange ting der skal tages hensyn til.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

mig......
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 23:21

Jeg giver min 500 gram speedi beet og har også fået at vide at blandingsforholdet er 1:5... dvs. jeg hælder 2,5 liter koldt vand i (hvis jeg bare hælder lidt mere i bliver det også for vandet..men med det præcise forhold bliver det perfekt. Jeg lader det stå 10-15 min. eller mere og blander derefter olie, lidt müsli, urter, aloe vera og salt i

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Søger to voksne huskatte, der kender hinanden, er renlige og vil trives med at være ude/inde katte. Til godt hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Opblødning af Speedi Beet
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 00:00

Jeg hælder bare det vand over som jeg synes er passende - bruger den samme spand hver gang, så jeg har efterhånden lært hvor meget der skal i. Han får det lunt og med rigeligt vand i, for det kan han bedst lide. Har aldrig brugt at hælde vandet fra, heller ikke da jeg brugte alm. roepiller.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Der er bund
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:03

fald i Speedy-Beet. Jeg gav loppefrøskaller engang imellem, for og rense tarmene. Dog hældte jeg aldrig fra spanden ned i krybben, jeg tager med en foderskovl, så der kommer mindst mulig sand med.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg husker
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 12:52

er blandingsforholdet 1:3, hvis du bruger et bæger til at blande med.

Men det er 1:5, hvis du bruger vægt.

1 bæger Speedy-Beet vejer jo meget mindre en 1 bæger vand, så blandingsforholdet bliver det samme.

Men jeg synes nu, det skal stå lidt længere, hvis det blandes med koldt vand, end der står på sækken.

Jeg bruger 1 bæger Speedy-Beet til 3 bægere vand, og så lader jeg det stå, til alt vandet er suget op, det er nok omkring 20-25 min.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

BirteB har
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 18:32

helt ret (y)

Vi bruger 10 l vand og 3 liter Speedy-beet. Det står og trækker, mens vi ordner bokse og hø, og så hælder vi det på deres madkasser.

Jeg synes ikke, der er noget der knaser - overhovedet...

---

Men du skal passe på med at give MASSER af hø - for det er hø, der feder :-D

Godt hø eller wraphø er det bedste og mest naturlige hestefoder, men de kan blive ganske tykke af det 8-)

Selvfølgelig er der flere kalorier i kornprodukter, men det kan de jo heller ikke stå og spise af hele dagen ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Nu er JEG smækforvirret
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 18:37

Jeg har altid førhen blandet 1 til 5, og var ganske overbevist om at jeg havde læst mig frem til posen, men fik af en anden herinde aat vide - da jeg nævnte at det for mig tager 20 min. før vandet er helt væk - at blandingsforholdet var 1 til 3. Jeg var helt sikker på at det var 1 til 5, men havde ikke sækken længere, da jeg opbevarer det i fodertønder, - hun henviste til en side fra brogaarden, som ganske rigtigt sagde 1 til 3. Nu vil jeg lige se om ikke jeg kan finde det, jeg ved bare ikke hvordan man indsætter link??

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man går ind på brogaardens
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 18:40

Hjemmeside står der altså som sagt, 1 liter speedi beet til 3 liter vand, dvs. 1 til 3. Men noget kunne da tyde på, at de opgiver forskellige blandingsforhold på sæk kontra hjemmeside.

Men som sagt hellere for meget vand end for lidt, og jeg blander det selv i forholdet 1 til 5.

0
0
Svar på denne tråd

Havde hvordan det end kan lade sig gøre
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 22:00

overset Birtes indlæg, tak for opklaringen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider