Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

TRÆ-GNAVER .. HJÆLP?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 15:29

Har en snart to års araberblandings hoppe, som er ved at drive mig til vanvid fordi hun gnaver og bider i alt det træværk, hun kan komme til.. især når hun står bundet og skal vente på sit foder. Skraber også ihærdigt i jorden, selv når der er serveret.

Hun går i løsdrift med sin mor og to andre heste

- har altså adgang til fold 24/7 og stråfoder i store mængder

- kan stå bundet men er ikke vant til at stå i boks.

(gnaver også voldsomt i boksen, når hun bliver lukket inde. Ikke hele tiden, men hvis der "sker noget" i stalden, fx hesten ved siden af trækkes ud på staldgangen.

Hendes mor har samme vane med at gnave i træværk og skrabe med forbenet, når hun bliver utålmodig, eller når der er foder eller godbidder i farvandet, så den unge dame er måske arveligt belastet.

Min dyrlæge mener ikke der kan være tale om at hun mangler noget i sit foder, men nævnte at jeg jo kunne forsøge at give hende et kosttilskud med magnesium, da det skulle virke beroligende.

nogen, der har erfaringer med dette ?

Skal også nævnes at jeg er (blevet) meget bevidst om ikke at belønne hoppernes utålmodige adfærd og at jeg ikke (længere) giver godbidder fra hånden.

men hvad kan jeg ellers gøre ?

håber på et godt råd

mvh janni

• Løsdrift tilbydes i Humlebæk

løsdrift under ordnede forhold m. nyt læ-hus, stald og aflåst saddelrum

gerne pony, eller lille unghest.

juniorwesternsaddel sælges kr 1500 , se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Prøv med
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:04

en vandpistol - de bliver lidt forskrækkede når de får en stråle lige på næsen.

Fordelen er at de holder op - og man er fri for at forskrække resten af flokken ved at råbe.

Prøv evt. at give store grene el.lign. på folden - mange heste holder meget af træ.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Helt klart..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 19:09

at du skal købe Blue Hors Stald Intakt.

Det gjorde jeg sidste år da min vallak beg at gnave i træværket i vores nye stald. Han åd simpelthen bjælkerne.

Prøvede først med Bitter Spray, men føj, det stank afskyeligt og når man indåndede det smagte det så rædselsfuldt at man ikke kunne holde det ud!

Blue Hors Stald Intakt købte jeg så, det er beregnet til træværk og er en fed masse, du skal smøre på der hvor de gnaver. Det lugter eller smager ikke grimt for os mennesker ved påførsel.

Men jeg siger dig det hjalp. Har smurt bjælker i det to gange på et år, der har intet været siden.

Så tøv ikke. Det virker!!

0
0
Svar på denne tråd

Det du ikke skal gøre
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 20:18

Vandsprøjt i hovedet synes jeg er en rigtig dårlig ide.

Så vidt jeg kan læse af dit indlæg, tror jeg din hest har let til stress, og gnaveriet og skraberiet er hendes selvbehandling. Ligesom når du er lidt oppe at køre, så har du svært ved at stå stille, og du får det bedre af at bevæge dig.

At hendes mor udviser samme symptomer bekræfter lidt min teori, da det-ekstra-følsomme-gen tit går fra mor til afkom.

Sørg for at din hest beskyttes bedst muligt mod stressende situationer... uden at overpylre.

Væn den gradvist til alle mulige ting, der i hestens øjne kunne være hestespisene monstre, bolde, presseninger, cykler, paraplyer...

Lær den også at være alene i stalden og andre steder.

Du kan godt give din hest godbidder, men de skal fortjenes. Du kan starte med at lære hesten at stå stille i boksen, når den står stille, får den en godbid, og når den bevæger sig bliver den ignoreret. Skulle hesten blive overivrig, så vend ryggen til den, eller gå ud af boksen, den burde relativt hurtigt finde ud af at det handler om at stå stille. Hvis hun stresser for meget i boksen til overhovedet at kunne stå stille, bare et sekund, så brug folden eller løsdriften, hvor hun ikke stresser. Men pas på de andre heste, der sikkert også vil have godbidder.

Og sidst men ikke mindst. Når den står i en boks, så giv den et stykke brænde eller et juletræ e.lign. så det ikke går ud over boksen.

LAD VÆRE med at sprøjte vand på en stress-hest, det gavner ingen steder. Al straf vil i sådan et tilfælde bare forværre symptomet, så ingen skælden ud, baske med armene og vandsprøjt.

www.lipizzan.dk

"The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study."

Francois Robichon de la Gueriniere

0
0
Svar på denne tråd

Bid Stop
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:57

hedder noget du kan smøre på træværket.

Man kan også bruge tjære, men det er noget fedtet stads.

Jeg er i øvrigt enig med Rikke om ikke at sprøjte med vand.

Venlig hilsen

Birthe

0
0
Svar på denne tråd

ingen vand
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 23:02

nej, den med vandpistolen vil jeg også nøjes med at bruge på katte der kradser i sofaen ;-)

og vist kan jeg da smøre hele læ-huset ind i dyre bid-stop produkter, jeg tænkte bare om der var nogen der havde erfaring med de beroligende kosttilskud min dyrlæge foreslog ?

• Løsdrift tilbydes i Humlebæk

løsdrift under ordnede forhold m. nyt læ-hus, stald og aflåst saddelrum

gerne pony, eller lille unghest.

juniorwesternsaddel sælges kr 1500 , se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ingen erfaring
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 09:11

Jeg ved intet om magnesium, udover at der går et par måneder til et halvt år før der er nogen virkning.

Søg efter det, efter kl 23, der er skrevet en del.

Jeg vil nu stadig reklamere for, at du lærer din hest at være i stalden alene, og træner generel ro og fred i alenesituationer. Til en start kan du sætte din hest i boks, og sørge for at en hjælper trækker en anden hest ind lige bagefter. Gradvist øge tiden fra din hest træder igennem døråbningen til den anden hest gør det.

Bagefter kan du lade din hest blive i boksen og trække en anden hest ud af stalden, vende en gang lige foran døren, og gå ind igen. Igen gælder det om gradvist at øge tiden hvor din hest er alene, og aldrig presse tiden for at opnå hurtige resultater.

Det ødelægger bare træningen istedet.

Jeg ville personligt ikke give magnesium til en hest, der som din, "bare" har let til stress, jeg vil meget hellere træne hesten til kunne tolerere at være alene. Det vil være til gavn for både dig og hesten resten af dens liv at der bliver taget fat om problemet nu. Din hest lyder ikke til at være "rigtig" stresset. Den skraber lidt og gnaver i sin boks, når den en sjælden gang opholder sig i denne.

En hest skal vænnes til alt i dens miljø, den kan ikke bare en masse ting fra fødslen. Og når nu det kun handler om at vænne hesten til boksen, så har jeg meget svært ved at se at Mg skulle have nogen som helst virkning.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The knowledge of the nature of the horse is one of the first foundations of the art of riding it, and every horseman must make it his principal study."

Francois Robichon de la Gueriniere

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 09:13

Kan også kun anbefale BH Stald Intakt. Har nemlig shetlandsponyer i løsdrift som prøvede at æde sig igennem sit skur i løsdriften. Og må sige det har hjulpet. Er ikke enig i at det skulle skyldes stress at de bider i træværk, men snarer en dårlig vane. Mine ponyer gør det bestemt ikke af stress.

Det har hjulpet med også at smide grene og træstammer på folde. Endda de gamle juletræer. De er nu næsten ædt.

Held og lykke

Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder.

Lykkelig ejer af Choko Chanell (DV)

0
0
Svar på denne tråd

000000
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 10:37

hej jeg har oplevet det samme som du har. mit plag gik også helt i selvsving når jeg skulle fodre. og det med træet har nu ikke været så slemt. men jeg vil råde dig til for at få stres faktoren ned at evt lægge hendes foder i krybben inden hun kommer ind og skal have sin mad. det har hjulpet min. og så skal du måske ændre din rutine lidt da det somregel er det der afsløre dig. dine heste læser jo dit kropssprog. læg evt en gummi måtte under krybben hvis det er der din hoppe skraber mest.

angående træ biderriet så kan du jo sætte metal plader op eller smøre sådan noget antibide på dit træværk.

held og lykke.

mvh jane

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider