Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen- sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 16:34

min lille pony er netop blevet erklæret forfangen, det er ikke vildt slemt men synd er det...

Både dyrlægen og jeg undrer os dog over dette, da; ponyen er i passende huld, lever kun af græs og vitaminer og har mulighed for hø (går i løsdrift, men ingen gider rigtig høet), og så pga årstiden.

Nu ser jeg så nyheden om forfangenhed, og kommer til at tænke på at min smed mente at den har 'gammelmands sukkersyge' - kan der være en sammenhæng ?

Nogen der kender mere til denne sukkersyge ???

Grunden til at smede mener dette er at hovene for 1½ uge siden var super fine, men ponyen har en nakke der siger spar2 (har den haft i i hvert fald 2-3 år)

Nogen erfaringer med mild/snigende forfangenhed - hvad endte det med (jeg ved at hesten er 'skadet på livstid', men derudover) ???

Jeg er så heldig at jeg ikke kender til ret mange sygdomme (hvis man kan sige dette), så gør mig klogere :-)

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 23:00

Det er en overdosis (pludseligt eller over langt tids påvirkning) af kulhydrater, dvs sukkerstoffer, der foresager forfangenhed, så en eller anden forbindelse er der, ja. Og en bulet "hingstehals" er også et tegn på at hesten ikke kan tåle de mængder sukker og stivelse den får tildelt i foderet. Søg her på HN og du vil finde en masse gode tråde om forfangenhed. Heri er der også råd om hvordan du skal ændre på fordringen for at undgå at ponyen bliver akut forfangen igen.

Plejehjemsplads til ponyvallak søges i Københavnsområdet. Se profil!

0
0
Svar på denne tråd

Sikkert sammenhæng...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 15:26

Der kan ganske sikkert være en sammenhæng. Hvis hesten har insulin restistens vil den være mere tilbøjelig til at blive forfangen.

Se om du kan få fat på Keppie her inde, hun ved en masse om insulenresistens og forfangenhed. Men du slipper nok ikke for at få dyrlægen til at tage en blodprøve.

Hvis det viser sig at din hest er insulin resistent er det meget vigtigt at du tager hensyn til det i den daglige fodring, præcis som med mennesker der har sukkersyge.

Signe

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen- sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 21:29

Takker...

Nogen med erfaringer om hvad der 'sker' bagefter - kommer den til at fungere normalt igen eller ? selvfølgelig forudsat at hovbenet ikke drejer (formeget)...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Teorier
Forfatter: 
Dato:  11-01-2008 11:43

Heste som har været forfangne kan godt komme til at fungere normalt igen, man skal selvfølgelig være opmærksom på foderstanden fremover, men med en tilpasset forderplan kan man godt få det til at fungere.

Hvis du er frisk på at læse en lang smøre på engelsk kan du læse mere om sammenhængen mellem sukkersyge og Forfangenhed her:

www.forloveofthehorse.com/easy.php

Det er bare en af teorierne om Forfangenhed, hvis du søger på Laminitis og Diabetes på google så får du massere af læsestof :-)

mvh

Søren

www.Hovfokus.dk

Siden med Fokus på hove og hovpleje.

www.oeks.dk

Østjyllands Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

fungere igen
Forfatter: 
Dato:  11-01-2008 18:33

Min hoppe var forfangen i 2004 og flere dyrlæger ville underskrive forsikringspapirerne og slå hende ned, så slemt var det.

I 2006 blev hun B-hest i distanceridning, kvalificeret til sjællandsmesterskaberne 2007 og gik i øvrigt 260km til stævner.

Så ja, det kan fungere!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider