|
|
| HJÆLP tynd ældre krybbebider?? |
|
|
Hej derude. Håber virkelig i kan hjælpe mig for jeg er ved at få grå hår i hovedet af bekymring.  Min skønne vallak på 20 år vil ikk tage på- Han tabte sig ca 100 kg, da har stod opstaldet ét sted, hvor han mistrives og fik forkert foder. Han blev flyttet for 1½ måned siden nu og han er meget glad igen og har fået glans i pelsen igen. Han tager bare ligesom ikke på... Han får al den wrap og hø han kan æde (over 10 kg om dagen) mad 3 x om dagen ca 2 kg Spillers senior 3 store håndfulde green grass O ca 2 dl olie ca 700 g fibre-beet. Hesten er selvfølgelig orme behandlet og har fået tjekket tænder. Hvad kan jeg gøre for, at han skal tage på.?? Han kan jo ikke tåle for meget sukker og stivelse pga krybbebideriet... please help...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mavesår? |
|
|
Har du fået hesten tjekket for mavesår? Min hest tabte sig en hel del mens han havde mavesår, og selvom din hest trives nu er det jo ikke sikkert mavesåret er forsvundet... Samtidig kunne det jo hænge sammen med krybbebidningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det har jeg ikke |
|
|
jeg har godt nok ikke fået ham tjekket for mavesår. Hans krybbebidnning er aftaget meget efter han er blevet flyttet. Nu er det faktisk kun i forbindelse med fodring i krybben han krybbebidder lidt. Der hvor han stod før fik han store mængder hel havre, stod på spåner og fik ikke mere end ca 3 kg hø om dagen, hvilket er helt tosset for en krybbebidder.!!! jeg er også med på, at det tager tid af fodre en ældre hest op igen...måske det bare er mig der er utålmodig...ved det ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
| Forfatter:  |
Pia ♣mikkelline♣ |
| Dato:  |
05-01-2008 09:52 |
|
Det som du skriver den blev fodret med på tidligere sted gør at jeg ville oså få tjekket den for mavesår... Hvis den har stået på spåner, fået store mængder havre og ikke ret meget grovfoder... Det er lige til et mavesår... I havre er der meget stivelse og det er med til at virker til mavesår... Og det at han så har stået på spåner og ikke haft adgang til grovfoder det meste af døgnet, vil gøre at han har ingen mulighed for at få neutraliseret det syre i maven som havren giver. Hvis han har mavesår kan dyrlægen give dig noget syreneutraliserende i pastaform, som han bare skal have i munden. Jeg ville fortsætte med at give ham alt det hø/wrap som han kan spise, det synes jeg er rigtig fint. Jeg ville nok sætte ham ned i "kornfoderet", droppe Green Power O-grass og give ham Green Power lucerne i stedet for. Det er han for masse grovfoder gør at han producere meget spyt, som neutralisere det syre ham måske kan have i maven. Men jeg synes du skal få ham tjekket, det er altså det værd. Især for en krybbebider. Har selv en og hende har jeg fået tjekket. Håber du kunne bruge det til noget 
Pia og Mikkelline, Sidsel, Noska, frække Deja vu og Zpiloppen. When a loved one becomes a memory Memory becomes a treasure. Lille Putte, du vil aldrig blive glemt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ældre heste |
|
|
kan have sværere ved at leve af stråfoder, da de ikke optager det helt så godt. Derfor er det meget vigtigt at tilføre noget intensivt foder, men som stadig ikke er fuld af stivelse. Jeg ville øge olien eller endnu bedre prøve med hørfrøkager, som indeholder en masse gode fedtstoffer. Er du sikker på han er dækket ind med vitaminer og mineraler på 2 kg spillers. Det plejer nemlig ikke at være tilfældet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spillers |
|
|
har lavet en foderplan til mig. De siger, at hesten er dækket ind med vitaminer og mineraler ved 2½ kg senior, ca 4 kg hø samt ½ kg roepiller om dagen. Jeg giver så green grass O + oile + en del mere hø og wrap end Spillers anbefaler... Det lader til at hesten ikke gider spise den fibre-beet han får. Han gider heller ikke røre roepiller. Det er bare noget skidt, for det er meget sundt for ham og hans fordøjelse når han nu er krybbebider...igår havde han ikke spist ret meget af sin middagsfoder...  Jeg har også fået lavet en foderplan ved Foderplan.dk, men den duer slet ikke. Den er ingen müslifoder med, kun fibre-beet/ grønpiller eller roepiller, olie, vitaminer og masser af hø/wrap. Brogården har ligeledes lavet en foderplan til mig. Den er baseret på 2½ kg build up om dagen, olie, ½ kg fibre-beet om dagen og masser af hø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| soyaskrå?? |
|
|
kunne det evt være en mulighed for at hesten tager på??? Nogen der ved det? På forhånd mange tak!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu tager det lang tid |
|
|
for en hest at tage på.. jeg ville ikke bruge sojaskrå da det er meget protein indholdigt og det kan de ældre heste have svært ved at omsætte. (afhængig af den øvrige plan) Jeg ville vælge et foder med HØJT indhold af fedt. fesk. linamix, hørfrøkager eller ekstra GOD olie. eller evt en kobi hvor den får både olie og linamix. og så ville jeg sørge for at den var helt dækket ind emd vitaminer/mineraler. I stedet for at få lavet planer "i øst og vest" ville jeg kontakte foderplan. dk igen og snakke med hende. Forklare hende at du ikke føler at den førsdte plan hun har lavet er optimal. (hvorfor egentlig ikke??) og at du gerne vil have noget andet ind over.. Som andre skriver så kan det være vigtigt at krybbefoderet udgør en stor del at den samlede foderration og at høet så "kun" er ekstra. dsv. ikke det der skal bære selve planen. Og som du selv skriver så er korn ikke ret godt for krybbebider maver. Vil den heller ikke æde grøntpiller?? Det er et større projekt at få lavet en optimal plan til en krybbebider men det kan sagtens lade sig gøre. Det er bare vigigt at man ikke roder rundt i mange forskellige produkter på skift. For det har heste maver IKKE godt af..
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan.dk |
|
|
har jeg den største respekt for. Jeg synes hun laver et rigtig godt stykke arbejde. Jeg har mailet til Tanja igår...den plan hun lavede til hesten duer ikke -idet hesten næpgter at spise grønpiller, fibre-beet eller roepiller og det er det foder planen er lagt udfra. Det er en jungle at finde ud af, at fodre korrekt... pyha...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
08-01-2008 16:10 |
|
kalvevalse i en kortere periode, det kan klare problemet er jeg ret sikker på.. Giv det sammen med det andet til du synes hesten er fin og stop så..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvevalse?? |
|
|
Nu kan det godt været at jeg spørger dumt, men hvad er kalvevalse??  Jeg fik ny foderplan fra Tanja igår. Den ser ud på følgende måde: Hø (middel-god kvalitet): min. 9,0 kg (ad libitum) Fase III: 1,0 kg Travo E Sport: 100 gram Olie: 0-2 dl (max 1 dl pr. måltid, og max 3 dl pr. døgn) Fodersalt (38 % natrium): 10 gram (eller fri adgang til alm. saltsten) Tror i det ville gøre noget hvis jeg gav en håndfuld lucerne alfalfa til hvert måltid? - for at forlænge tyggetiden. Mvh Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linamix |
|
|
Hej jeg har også en krybbebider. Han får: 400 gr. RC 500 gr. Linamix 7-800 gr. Lucerne Alfalfa 200 gr. sort havre Yea-sacc Det trives han fint med, der ud over får han masser af hø og frøgræs hele dagen. Linamix er et super godt produkt og man kan give dobbelt postion i 14 dage, hvis hesten skal tage lidt på. Det har vi gjort med den DV/fuldblod vi har i stalden og den har allerede taget en del på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos os |
|
|
der en krybbebidder der er stoppet efter 17år, ved at den får Animal biosa...min Barney får det også, da hans mave kan være lidt løs. Måske det er en ide til at hjælpe maven lidt på vej..for der må jo være et eller andet der gør det svært for ham at optage næringen MVh Dorthe
Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live. Dusør 500kr. i død tilstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min krybbebider |
|
|
lever af wraphø, Regulator, b-vitaminer og grønhø fra bigballe som krybbefoder. Her er ingen overflødig stivelse eller sukker i planen, hvilket er meget vigtigt for en krybbebider. Såfremt du har mistanke om mavesår - så prøv at købe Pronutin eller lignende produkt. Det brugte en af mine tidligere pensionærer til sin mavesårshest. Og det var tydeligt, at det hjalp på hesten - den fik mere appetit og tog på. Grønhø er ofte også et godt supplement til alm. hø og wrap, idet der er flere FE i pr. kg og heste plejer at spise det med velbehag. Mens de godt kan køre lidt "døde" i at skulle spise enorme store mængder hø eller wraphø. Husk at vægtøgning for undervægtige heste ofte er en meget langsommelig proces, så der sker ikke mirakler fra den ene dag til den anden og slet ikke, hvis hesten har mavesår. Såfremt det var min hest ville jeg skifte Spillers foderet ud med et vitamin/mineral produkt. 2 kg krybbefoder indeholdende forskellige kornsorter er meget for en krybbebider. Min egen krybbebider "tåler" heller ikke æbler eller gulerødder - med det samme hun har spist bare en/et - har hun behov for at krybbebide - så dette undgår jeg også til hende. Mht roepiller / grøntpiller kan det kræve meget laaaaang tilvænning for heste som ikke er vant til at spise det. Det er godt for krybbebiddere men ikke et must. Må du opgive dette foder - så giv hellere hesten masser af grønhø og evt lucerne (ikke for meget pga højere protein indhold). Sørg endvidere for, at der tildeles hø/wrap/grønhø til hver eneste fodring. Min erfaring er, at det kan øge appetiten at få stråfoder rationen delt ud på mange fodringer i stedet for kun 1 enkelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd ældre krybbebider |
|
|
Det der med foderplan hummm jeg ved ikke helt... man høre så meget at den ikke passer til hesten, jeg er mere tilhænger af at man bruger den sunde fornuft og øjet... Heste er jo meget forskællige både med hvad tåler de og hvormeget, der kan være 2 ens heste i en stald men ikke sikkert at de skal have det sammen. Jeg ville overveje at bruge det fra mühldofer det der heder hefe bt & lecitin: Fodret er et opbygningspræpara, det virker på hestens tarmflora og hjælper til at forbeder foderudnyttelse. det bruges til Heste men, har eller tildens til kolik, tarmslyng eller mavesår. Dette er ikke noget erstatning til det du giver idag men et supplement. Pas på med at lave formeget om i fodret det kan også stresse din hest..
Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cavalor senior |
kbj |
09-01-2008 13:03 |
|
Jeg har rigtig rigtig god erfaring med cavalor senior til min gamle hest som heller ikke er så god til at tage på. den er varme behandlet , mange krydderurter, struktureret, dufter godt - de elsker den. indeholder omega 3 fedt syrer som bla. hindrer dannelse af åre forkalkning og levende gær kulturer som sikrer en optimal fordøjelse.. eksta tilskud af vitaminer som understøtter gamle led og knogler.. held og lykke med den..
hestesnak i al almindelighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
til jer alle.!!! Det er meget sødt af jer, at i vil dele jeres erfaringer med mig!!!!  Det er hamrende svært at fodre på en ældre hest der er krybbebider. Der er ligeså mange meninger om, hvad der er det bedste, som der er heste. Mvh Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor står det?? |
|
|
Hvor står det, at det ikke længere er lovligt at bruge krybbebiderremmen???
Ravnstrupgaard Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste Part søges til traver
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|