Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

krybbebidning HJÆLP !!!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 17:41

hej alle folk ...

Jeg har et stort problem min hingst er krybbebidder, og den skal til kåring. men da den ikke må krybbebide, kender i noget i mod det ? det er en super hingst, og ville være synd hvis den ikke vil blive kåret på grund af det .

hej hej

0
0
Svar på denne tråd

dnwoiqfhiweop
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 18:22

Har du tænkt på om den evt har mavesår eller evt får forkert foder..?

Man har fundet ud af at krybbebidning tit er fodringsrelateret med for meget stivelse og sukker og for lidt fiber i form af godt stråfoder..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

krybbedidning
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 18:32

ja men vi har prøvet alt muligt foder af alle slags. han har altid stråfoder. så det er svært for os at se hvad der skulle være galt. men kan jo være han har mavesår? men mavesår hvordan forbygger man det ?

0
0
Svar på denne tråd

Få den tjekket først
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 20:35

´Hejsa

Prøv at søg efter PrettyFancy heride fra.. hun har en hjemmeside, hvor hun beskriver hvordan man kan fodre sig fra krybbe bidning.. meget spændende læsning

Og ellers tag en snak med din dyrlæge omkring etc mavesår.. han vil så kunne lave en undersøgelse af mavesækken, hvor det kan ses, om der er mavesår.. skulle den have det, vil det kunne behandles med medicin og efterfølgende korrekt behandling..

Held og lykke med hesten..

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd

krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 21:03

Hej

Jeg har også læst den artikkel og den har allerede hjulpet min hoppe, hun er dog ikke så slem som mange andre.

Noget nyt er, at der for et par dage siden var en ny artikkel herinde om, at lucerne er godt til disse heste/ponyer.

Man skal tildele mere end 0,5 kg dagligt for at få en god virkning. Jeg bruger det i hvert fodermåltid og nu er hun næsten holdt på 3 dage.

Det var da en mulighed

her er linket www.heste-nettet.dk/nyheder/3349/

http://prettyfancy.ridesiden.dk/

håber det hjælper din dejlige hingst

held og lykke

mvh Diana

Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

bumelum
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 12:18

prøv med en krybbebiderrem og så giv ham rigtig godt med stråfoder og minus stivelse (f.eks. Equi Guard fra Hippolyt)og så se om det ikke er en vane kombineret med foder der gør det.

Du kan evt snakke med din dyrlæge om at bruge Pronutrin, hvilket lindrer eventuelt mavesår, og neutraliserer mavesyren.

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 13:17

ikke at nogle stadig opfordre til brug af rem.. hvis hesten har mave smerter (hvad de oftest har) så er det jo ren tortur for hesten at forhindre den i at krybbebide..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

I TV fornyelig
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 14:05

der har jo næsten lige været en udsendelse i TV, hvor en dyrlæge eller adfærdsforsker (kan ikke lige huske hvem) faktisk fortæller at en rem er et tortur redskab på lige fod med de remme man kan binde om benene på hesten så den ikke kan sparke...

Dette er fordi at krybbebidning udløser nogle xxx (mener det var noget i stil med morfiner), dette afhjælper mavesmerter som ofte kommer ved mavesår...

Dvs. ud fra den nyeste viden, så kan man fodrer sig fra at hesten krybbebider (y)

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Krybbebiderrem NO GO
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 15:11

Jeg mener det er på pretty fancys hjemmeside, der ligger en artikel, hvor henrik fra Ansager dyrehospital i den grad fraråder krybbebiderrem. Min egen pons er krybbebidr med formodet mavesår og min hestedyrlæge siger, at der på ingen måde skal anvendees krybbebiderrem, - det tjener intet formål, skjuler symptomerne (men den kan jo ikke rende rundt med rem på til kåringen, vel) men generer ellers hesten i den grad. Begrundelserne for ikke at bruge krybbebiderrem er, som én nævner, at det forhindrer hesten i selv at smertestille sig selv med endorfiner og yderligere er krybbebidningen gavnlig i den forstand at den hjælper krybbebidningen til at få spyt med enzymer ned i maven. Spyt er basisk og hjælpe på mavens sure koncentration.

Alt det snak med at krybbebidning øger risikoen for kolik er der intet statistisk belæg for, tværtimod kan krybbebiderremmen ØGE risikoen for kolik. Det luft hesten suger ind ved at krybbebide, kommer ud ad munden igen og havner altså ikke nede i maven. Når hesten har meget luft i maven og samtidig krybbebider er det derimod oplagt at tro, at den har for meget mavesyre. Hvis mavesyren produceres nede i maven uden at have noget stråfoder at arbejde med (hestes maver producerer modsat menneskers maver mavesyre HELE tiden) går mavesyren i stedet ind og angriber slimhinderne. I samme ombæring kan mavesyren også stå og udvikle sig til gasser nede i maven, hvis ikke den har noget at arbejde med, og dét giver luft i maven.

mange hilsner Anne

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

krybbebiderrem
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 21:18

Nu bliver krybbebiderremmen heldigvis også forbudt fra 1.1.2008, da det er et tvangsmiddel.

0
0
Svar på denne tråd

hvor står det??
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 10:23

Hvor står det at krybbebiderremmen er lovmæssigt forbudt???

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

cxcssdsds
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 10:38

Hvis det er mavesår, fandt jeg nogle artikler her på HN,

www.heste-nettet.dk/nyheder/ search.php?search=mave...sCatID=all

Jeg kunne ikke finde noget med krybbebiderrem, men har også læst at det skulle være ulovligt, så jeg ville også fraråde at bruge den.

Gode hilsner Fru Bach

Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

se her
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 10:41
www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/ tvang Hjælpemidler contra tvang
Med vedtagelsen af den nye hestelov 6. juni 2007 blev det bestemt, at enhver, der holder hest, skal sørge for, at hesten i en tidlig alder oplæres til at blive håndteret, og at oplæring, træning og brug skal være tilpasset hestens alder og fysiske og psykiske kapacitet.

Desuden skal hjælpemidler som f.eks. saddel være tilpasset den enkelte hest og må ikke skade den. Hjælpemidler må ikke anvendes som tvangsmidler.

Men det kan være svært at skelne mellem hjælpemidler og tvangsmidler, fordi midlet ofte er det samme, anvendt på forskellig måde. Det gælder f. eks.
glidetøjlen, næseremmen og biddet.

Rene tvangsmidler må/bør slet ikke anvendes. Det gælder f. eks.
krybbebiderrem, slåkæder og alle former for permanent barring (f.eks. pigge, ølkapsler under sadlen og hævning af springbom, mens hesten hænger i luften).

Kig også her:

www.folketinget.dk/Samling/20061/ lovforslag/L202/som_fremsat.htm

Se under: Bemærkninger til lovforslaget

12.1.2.

Arbejdsgruppen har fundet, at brugen af krybbebiderrem er højst diskutabel, idet der er andre tiltag, som kan minimere krybbebidning. Arbejdsgruppen har desuden fundet, at brug af slå-/hildetøj - undtagen kortvarig brug i forbindelse med bedækning - må anses som anvendelse af et tvangsmiddel, som efter arbejdsgruppens opfattelse ikke skal være tilladt.

På denne baggrund har arbejdsgruppen fundet, at der skal stilles krav om, at udstyr, som anvendes som hjælpemiddel på hesten, skal være tilpasset den enkelte hest og ikke må påføre hesten skader og ikke må anvendes som tvangsmidler.

0
0
Svar på denne tråd

ulovligt
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 10:43

Jeg kan ikke helt tolke om det er blevet ulovligt, men det vil jeg tro det er

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider