Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Part.. hvad skal man huske?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:16

Hejsa...

Da jeg har fået elevplads overvejer jeg at finde en part til Tempo som kunne ride ham et par gange i ugen. Men er meget glad for min lille hest så derfor er det hvem som helst der får lov at ride på ham.
Men vil gerne hører jeres erfaringer med at have en part til jeres heste??

Jeg har self nogle krav til hende der skal ride ham:
- Min 18 år
- Skal ride på LB/LA niveau i dressur..
- Ansvarlig
- Sød ved min lille hest:=)
- skal komme 2 til 3 gange i ugen
-Passe sammen med hesten.

Er det ikke nogle rimelige krav??

Kan lige skrive lidt om hesten også:
-13 år
-Vallak
- Kan være lidt vågen
- Er møg forkælet, men han forstår at styre sig.
-han har gigt i højre bagben og kan derfor ikke rigtig holde til at springe så det vil parten ikke have mulighed for.
- Rider selv dressurstævner, så der vil være mulighed for at starte en klasse eller to når jeg selv er ude.
- Han er en hest med en helt speciel personlighed, og han tåler ikke meget skæld ud eller rap i numsen med pisk. Han kan simpelthen ikke have det i sit hovede.

Skriv hvis i vil vide mere.

Hvor meget syntes i jeg kan bede parten om at betale?? Hun har ham jo ikke så tit.

Skriv gerne hvis der er andet i syntes jeg skal tænke på.

0
0
Svar på denne tråd

hallo.
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:36

er der slet ingen der lige vil hjælpe lidt her??

0
0
Svar på denne tråd

Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:12

Der er ikke engang gået en time siden du oprettede tråden

Her er nogle spørgsmål du kan tænke med ind over:

Hvad skal parten sørge for at gøre? Muge, fodre etc? Jo mere staldarbejde, des lavere pris.

Er undervisning obligatorisk - og hvem betaler? Hvis du vil have at parten får undervisning og selv betaler, skal partprisen reflektere dette.

Hvordan er din hest i skoven - og hvor tit skal han i skoven pr uge?

Er der ridehus og skov i nærheden - skal der evt. købes ridehuskort?

Jo bedre faciliteter, des højere staldleje = højere partpris.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis det er omkring en større by med tilgængelig offentlig transport, og parten skal muge/andet staldarbejde og modtage undervisning (selvbetalt) - så ville jeg skyde på 3-600 kr/mdr for 1-2 dage om ugen. Lavere, hvis det er længere ude på landet eller dårligere faciliteter.

Det er også en rigtig god idé at tænke over/tale om dine forventninger, fx hvor fleksibel du regner med at hun skal være, hvad du vægter højt i opdragelse/ridning etc.

Og så vær klar over, at det er noget nyt at få part - det er en indgriben i din normale rutine.

Du vil kunne mærke på hesten at den rides af en anden, du vil have en anden der skal informeres (foderskift etc), én der måske ikke folder skridttæppet på præcis samme måde som du gør, og din hest vil få et nært forhold til en anden end kun lige dig.

Omvendt får din hest nye inputs, mere nus og pleje og flere sjove oplevelser - og du får en tidsmæssig aflastning, et økonomisk tilskud og én at dele alle de skægge historier om hesten med, som er lige så skudt i dyret som du selv er.

Hvis du tager det som en positiv udfordring for dig og din hest, og ikke kun som et nødvendigt onde (der er ikke noget værre end at føle sig som en belastning som part) - så skal det nok gå godt.

Anissi - der har været part i en del år

0
0
Svar på denne tråd

du har skrevet fint
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:17

om ham. Synes det er en fyldestgørende annonce. Ved ikke, om du har haft part før., men for hver gang jeg har haft, er der skrevet flere erfaringer på.

Fx. "Du skal være stabil", "du er ikke typen, der bare undlader at dukke op", få gerne en kontrakt, så I har noget at forholde jer til. Penge/ikke penge er meget diskuteret.

Få helt klare linier, du skal kræve noget, og hold kontakten med hende, gerne mødes ind imellem, men heller ikke for mange forventninger.

Det skal være rart for alle parter. Og hvilken type pige går du efter, hvis du har overvejet det. Det kommer også efter mange erfaringer :)

Lone

Massage, healing hest/rytter

Har du set denne hjemmeside, http://www.hesteservice.dk/

0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar.
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:27

Parten skal slet ikk ave staldarbejde... Det bliver gjort. Hun skal kun komme og ride og nusse om ham. Og da han er stævnehest skal han ikk gå for meget i skoven. Men en gang i ugen hvis hun gerne vil. Han er super sød i skoven...

Med undervisning: Det bestemmer hun selv.. der er mulighed for undervisning til en meget billig pris. Vi har ikk ridehus, men udendørs bane, og der er et godt stykke til ridehus. Jeg har aldrig selv benyttet mig af det.

0
0
Svar på denne tråd

det lyder som
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:56

en dejlig parthest. Når undervisning er frivilligt og i øvrigt billigt, og hun ikke skal lave staldarbejde så kan du godt tillade dig at sætte prisen lidt højere end du måske ellers ville have gjort.

Men hvor meget afhænger af igen af området og hvor mange udgifter du selv har til hesten.

Held og lykke!

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

stævnehest
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 15:09

vil bare lige spørge hvorfor den ikke må gå i skoven??

Nå men ville bare skrive at du skal sørge for at få en kontrakt hvor alt står... Har oplevte folk blive uvenner fordi der ikke var klare linjer fra start af... fx så ville min venindes part ride undervisning hos en, som min veninde ikke brød sig om... og så blev de uvenner (over sådan en lille ting!!) så få en god kontrakt, få evt hjælp af nogen der har haft parter før til at hjælpe med at skrive den..

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 15:20

at ride hos mange, under forskellige forudsætninger.

Jeg vil sige, føler du dig ikke sikker i hvordan og hvorledes en part skal håndteres, så få en kontrakt.

Har du en fuldstændig fast overbevisning om hvordan det skal klares, ja så går det som oftest også fint.

Pt rider jeg for en dejlig pige/dame, og vi har en meget tæt, næsten daglig kontakt, hvor vi vender vores rideture, og diskutere hvordan og hvorledes man kan gøre det.

Jeg ved godt hvor mine grænser går, og er jeg i tvivl, så spørger jeg indtil det, uden at føle jeg træder hende over tæerne.

Omvendt har jeg redet for en dame, som ville have jeg skulle ride hendes hest dybt seriøst 3 gange om ugen også skulle hun holde den i rimelig form resten af ugen. -Det gjorde hun bare ikke, hun kom faktisk slet ikke. Det var meget frustrerende.

Også var der hende, som nærmest gav mig sin hest, og jeg klarede ALT omkring den, også kom hun en gang eller 2 om året, skabte en masse ravage, og forlod stedet, også skulle jeg samle stumperne op.

Så gør dig klart, hvad hun må og ikke må. Og hver åben overfor parten. Jeg syntes personligt bedst om de ejere, hvor jeg har haft et form for "partnerskab", så man kunne snakke om tingene, og jeg ikke var en betalende ansat.

Håber du kan bruge nogle af rådene.

Personligt vil min kommende hest part få en kontrakt, hvor en del detaljer er noteret...simpelthen fordi jeg er i tvivl om jeg mon for det hele forklaret grundigt nok (er lidt distræt nogle gange

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Hjælpere søges enten fredag, lørdag, søndag til overskueligt job ved DV´s hingstekåring ´08. Få timer dagligt (~2 timer pr. dag). Kontakt mig pr pb. ...

0
0
Svar på denne tråd

hvileperioder
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:03

husk også at tage højde for at hesten kan blive skadet eller får brug for hvileperioder.

skal parten betale selvom der ikke er ridning men kun nusseri?

skal parten betale hvis hesten bare kal gå ture ? eller skal genoptrænes?

hvem betaler for udstyr der går i stykker ? skoning/beskæring/dyrlæge ?

skal parten betale mere hvis han/hun får fuld rådighed over hesten i eks din ferie?

ja som andre siger er det vigtigt at gøre sig klart at hesten vil blive påvirket af den ny rytter. både positivt og negativt. Nogle heste er bedre til at have flere ryttere end andre. Man må acceptere og respektere parten og dennes måde.- måske parten har nye gode råd og metoder ?

de der har part i "min" stald fungerer perfekt. godt samspil. blev vel modtaget, blev en del af "flokken" hurtigt og er der på lige fod med ejerne.

Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk NYE NU

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.

0
0
Svar på denne tråd

Part er nu rart..
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:50

Jeg har selv pt.to heste som jeg har lejet en part ud i.

(En spring og en dressurhest)

Noget jeg har brugt igennem mange år.

Selv min gamle dresurhest som jeg dengang red landsstævner på havde en part.

Det der har været vigtigst for mig var at jeg kunne stole på dem, og at de tog hesten ud når det var aftale, samt at de modtog undervisning.

De har betalt et fast beløb og jeg har stået for resten.

Der har været en mnd. opsigelse fra begge sider.

Jeg har set det som en stor lettelse at mine heste var lejet ud et par dage om ugen.

Selvfølgelig har jeg haft et par uheldige parte i løbet af årene, men så blev de bare byttet ud.

Jeg har dog aldrig haft en som ikke overholdt aftalerne.

Hvis du har en velredet hest, er det ikke svært at finde en part. Dog kan det manglende ridehus godt give lidt problemer.

Jeg oplever det som en lettelse at jeg har fri for heste et par dage om ugen.

De parter jeg har fortiden er super gode og dygtige, og så er det jo rart som det før er nævnt at der er en der er lige så tosset med ens hest som en selv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider