Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sten i foder
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 18:17

De der sten man kan putte i krybben for at hesten ikke sluger foderen, hvor store skal de være og hvor mange?

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Store nok...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 20:07

... til at hesten umuligt kan sluge dem ved en fejltagelse. Ikke at jeg tror at den vil prøve, men for at være på den sikre side.

Hvor mange, det kommer an på str på din krybbe. Jeg ville nok lægge to sten ned, rimelig store, 10-20 cm i diameter.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

Ny Partner motorsav sælges billigt.

0
0
Svar på denne tråd

Sten i krybben
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:48

Det er en rigtig god idé at komme hestens saltsten i krybben - evt 2 stk

/Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:00
Hvad med at give hesten noget mere hø/wrap så den ikke er så oversulten, når den skal have sit krybbefoder? De heste der har hø ad libithum kaster sig som regel ikke så grådigt over deres krybbefoder at det er nødvendigt med sten og andre tiltag for at få dem til at spise langsommere.

Mvh Lene
0
0
Svar på denne tråd

Giv hø når de kommer ind
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 16:04

En god idé er at give hesten hø en halv time før den får krybbefoder. Så sluger de færreste deres mad.

Har man ikke mulighed for det så en eller to store sten i krybben. Store nok til at hesten ikke kan fylde hele munden på en gang.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

Saltsten...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 17:27

... jeg synes det er en dum idé at putte saltsten i krybben, hvis hesten har en nogenlunde almindelig spytproduktion vil den hurtigt frigøre en masse salt og dermed gøre foderet næsten uspiseligt.

Tine

Hestens Urtehave

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind

Ny Kieffer Jeans trense str. cob sælges, meget speciel, aldrig brugt. Se mere her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=233775&t=233775

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 21:53

Vil så lige, at der mindst findes én hest, der sluger sit foder, selvom han har fået wrap inden!

Min har en slikhest i krybben, med nogen effekt. Han får lucerne for at forlænge tykketiden. Han ELSKER bare mad, og det kan kun gå for langsomt med at komme igennem det.

0
0
Svar på denne tråd

min ikke bare sluger det, nej
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 23:36

han kaster derimod rundt med sin lucerne til højre og venstre en lige højre ud ad krybben og til spilde i halmen og det selvom han har adgang til halm 24/7 og får frygtelig meget mad for øjeblikket efter hans gæringskolik. en sten har hjulpet LIDT

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Flere muligheder...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 01:01

Der findes jo bl.a. krybber med tværribber, således at hesten - når den har fået hovedet ned i krybben - ikke har de heeelt store muligheder for at "vælte rundt" med foderet.

Sidste år var Gogge-springfidus ét stort madører - og alt, hvad der kom i krybben, blev "væltet" ud til alle 4 verdenshjørne.

Dette til trods for, at der altid var hø, når han kom ind fra fold og at der altid først blev lagt hø ind ifm fodring og endelig - til trods for, at han altid var den, der først blev foderet.

Fandt ud af, at hvis Gogge-springfidus først fik hældt gulerødder og Lucerne Light fra Green Power (eller andet af deres strukturfoder) op i krybben, så kunne han "vælte rundt" med det, mens de øvrige blev foderet.

På "tilbagevejen" fik Gogge-springfidus så det ordinære(!) foder, som han herefter tyggede stille og roligt i sig.

Efter nogle uger kunne gulerødder, struktur- og ordinært foder hældes op i foderspanden - og ifm fodring, tjah, så var det bare at hælde indholdet over i krybben.

Gogge-springfidus væltede ikke længere rundt med foderet, så længe der først blev lagt gulerødder, dernæst strukturfoder og til sidst det ordinære foder i spanden.

Når så indholdet blev hældt op i krybben - jamen, så var det jo gulerødderne, der lå øverst, som først blev spist sammen med strukturfoderet og til sidst kom han "ned" til det ordinære foder.

Gogge-springfidus er nu mindst 20 minutter om at æde

Hvis der ikke bruges strukturfoder - så start med 2 - 3 kg gulerødder inden det ordinære foder hældes i krybben.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider