Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

blodmangel
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:29

hej jeg er den heldige ejer af en hannoveraner hoppe på 7 som altid har været en glad hest men på det sidste har hun været sur at se på men en dag kom jeg og fandt hende ligge i muder på folden og hun er meget regnlig normalt og kunde ikke finde på at ligge i muder men jeg tog hende ind og kunde se på hende der var noget galt med hende hun virket mærkligt så prøve jeg gå med hende og så begyndte hun på at ryste og så smed hun sig det var simpelhen så uvirkligt det var hendes muskler der bare gav slip i hele kropen efter 2 timer kom dyrlægen og så på hende og sage først det var kolik men jeg sage det er det ikke for sådan har jeg aldrig set en hest regere ved kolik og dyrlægen trode ikke helt på det med hun rystet og smed sig for det kom kun nogle gange og så virket hun remlig frisk så det kom som nogle anfalgmen så dyrlægen det og sage det der er jo ike kolik det er akut kalk mangel og da jeg går meget op i hun får de vitaminer hun skal så vidste jeg hun fik også det kalk i sin mad som hun skal men dyrlægen gav hende drop med kalk som man nu gøre og tog en blod prøve og det visder sig så også hun har blodmangel men hun har aldrig været kommet til skade så ved ikke helt hvordan det kan lade sig gøre at få blod mangel men af en eller anden grund er der nogle heste der ødelægger sine røde blodlemer!!

men jeg er bare så meget i tvivl om hvad jeg skal gøre så ville høre om der er nogle der har prøvet noget ligne og hvad de gjorde ??

p.s jeg har været ude og købe noget blue horse som er jern tilskud til 750,00 kr så håber det hjælper

v.h jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Mystisk
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:58

Hej Jeanette,

Jeg ved ikke så meget om blodmangel, men jeg skriver fordi vi i vores stald (i Store magleby, dragør, få km væk fra jer) har oplevet et tilfælde i disse dage, som minder lidt.

En hest der smider sig, er sløv, får feber (temperaturen har svinget mellem over 40 grader i torsdags og under 36 i morges), ligger og er helt væk/mat/slap en hel dag og så får koliksymptomer, men som alligevel gøder - og hvor dyrlægen ikke kan finde ud af hvad der er galt.

Du kan læse mere om det i tråden "hjælp hvad fejler den?" af La Bianca i dette debatforum.

Grunden til at jeg skriver det er, at vi måske skal være opmærksom på om der kan være en virus i omløb eller lignende.

Er dyrlægen helt sikker på at Milana har kalkmangel?

Ved han hvad der kan have forårsaget blodmangelen?

Var det en dyrlæge fra KVL, I havde ude - det var ham som var ude hos os i aftes?

Det kan sagtens være det bare er et tilfælde og der ingen sammenhæng er. Men hellere at være på den sikre side...

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

hej anissi
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 21:47

jeg får dyrlæge på tirsdag for de skal komme og tage en ny blodprøve får at se om det er ved at blive bedra men hu har haft normal temp.. men lige pludslig stiger hendes pulsog så komme andfalgne og efter hun fik kalk har hun ikke fået de der ture men er bare stadig træt.

ja det er en dame fra kvl der var ude

v.h jeanette

0
0
Svar på denne tråd

jernmangel
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 22:57

min hest har lidt af jernmangel i3 år nu mit råd til dig er atkontakte charlottenlund hestehospital helge jacobsen han er manden til dette problem hilsen charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jernmangel
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 23:56

Havde for år tilbage en hest, som også pludselig fik jernmangel.

Dr Dyrgod ordinerede flydende jerntilskud (14 dages kur - 14 dage uden kur - 14 dages kur etc, indtil flasken var tom).

Gulerødder og hvidløg indeholder A-vitaminer, som er godt ifm blodmangel.

God bedring til "hyphesten".

Håber sandelig ikke, at der opstår en smitsom epedemi hos jer øboere...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Miss anibell
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 02:01

Det er godt du får fulgt op på det så hurtigt med en ny blodprøve.

Vi har en hest i stalden (se evt. tråden "hest uden energi - langt), som var blevet træt og sløv. Dyrlægen kom og tog blodprøver af den, og den viste en blodprocent på 10,9 - altså noget under den anbefalede på 14 komma et eller andet (mener jeg).

Ejeren skulle købe bl.a. jerntilskud til den, og dyrlægen kom igen 2 uger efter og tog en ny prøve, fordi ejeren synes den var blevet mere sløv. Nu viste prøven en blodprocent på 7,5 trods jerntilskud i foderet. Nogle heste optager åbenbart ikke så godt fra foderet, så nu har den fået diverse indsprøjtninger i stedet.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

så her der været dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 18:03

der har været dyrlæg og har fået svar min dejlige hest er nu rask men jeg vil nu forsætte med at give hende jern tilskud men blodprøverne viste ikke noget de ny så er super glad mange tak for jeres hjælp her inde smille

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider