Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tilskud af calsium
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:38

Vi har fået noget dejligt lucerne hjem, presset i minibig. Det er altså ikke behandlet på nogen måde...

Men derfor indeholder der jo en del fosfor alligevel.

Jeg vil gerne tildele større mængder af det, men så kommer der jo ubalance i calcium/fosfor forholdet.

Hvordan kan man tilføre extra calcium for at få det til at passe?

0
0
Svar på denne tråd

omvendt!
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:40

Hov. Det er jo omvendt. Der er masse af calcium, manler fosfor

0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:43

købe det som rent pulver på foderstoffen- det gør vi i stalden, da det kommer i den varmeklid de får hver aften.

Vær helt sikker på at du gør det rigtige før du går igang- da som du selv nævner det er vigtigt at få det rigtige forhold.

Salvana havde engang en slikkebalje med det.

MVH Dorthe

Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live.

Dusør 500kr. i død tilstand.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaee...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:56

Hvis du tildeler f.eks. havre eller andet korn vil det afbalancere rationen en del. Hvedeklid er også rigtig højt i fosfor, så det kan gives som et varmt måltid opblødt i vand.

Jeg er nu ikke så bange for et lidt skævt Calcium-fosfor forhold til en udvokset hest, og selv ved ungheste har forsøg vist at et forhold helt op imod 6:1 ikke vil øge risikoen for vækstforstyrrelser. For en sikkerheds skyld bør man dog tilstræbe et forhold der er tættere på de anbefalede 2:1.

Indholdet af calcium i lucerne varierer med plantens modenhedsgrad, således at lucerne før blomstring indeholder mindre cacium end lucerne høstet efter blomstring, men jordtype spiller også ind.

Hvorfor får du ikke lavet en analyse, den koster 630 kroner incl. udtagning af prøven hos www.blgg.dk. Dertil kommer der et mindre beløb for en fuld mineralanalyse, så det er ikke den helt store udgift hvis du har meget af dette lucerne. Jeg vil gerne være behjælpelig hvis du har spørgsmål til dette, min mobil er 20 51 67 80 (Er agronom og konsulent i Hippolyt)

Jeg ville være mere bekymret for et højt proteinindhold, men igen - en analyse vil give et fingerpeg om det er nødvendigt at bekymre sig. Og så ændrer man ikke foderplanen udfra gærværk, men fra et kvalificeret bud (en analyse er jo vejledende, og ikke 100 % nøjagtig alligevel).

Til føl, ungheste og avlshopper er lucerne glimrende.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

analyse
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 11:06

Der er en analyse på lucernen. Den er bare kun på tørstofsindhold og proteinindhold, så det med proteinen er på plads.

Ved du hvad det koster at få wrap analyseret?

Mvh.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 11:33

Ja som nævnt koster wrap 630 for en standardanalyse ex. moms. og så 170 ekstra for en makromineralanalyse. Og så kommer der en prøveudtager ud og tager prøven for dig, så det er ret nemt.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider