an på hvad for en sadel det er, og hvad du gerne vil ride 
Min erfaring med spanske sadler - jeg har tidligere redet i en spansk Ludomar skole-dressur sadel - er at de er ret stive og hårde. Den lå fint på hesten og var OK til skovture, men ikke til dressur (klassisk) - den var simpelthen for stiv og hård, gav ikke nok kontakt med hestens ryg. Det betød at det var svært at give de fine små bevægelser med sædet, fordi de ikke trængte ordentligt ned gennem sadlen.
Det er mit indtryk at de spanske dressursadler er fine til spansk dressur, hvor man sidder tungt tilbage på sædeknuderne med benene lidt fremme og løftede hænder med jævn kandartøjlekontakt, og primært rider ligeudrettet.
Hvis man rider 'klassisk'/akademisk/bent branderup som det gøres det i DK, hvor man bruger tre-punktssæde, sidder mere lodret over hesten, styrer hestens form med forskellige sædetyper og arbejder meget med bøjninger for sæde og løs tøjle, så er de spanske sadler efter min mening simpelthen for klodsede. Der kan ikke gives fine nok signaler med sædet, pga den store træbom og stive form. Dér er en sadel i baroksnit, med flexbom eller læderbom (eller ingen sadel) bedre.
Så det kommer jo an på hvad du vil ride 
Jeg rider rundt i sådan en barok-fætter: www.akademisk-ridekunst.dk/Amazonas/ Jeannedarc.html
Anissi