Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

spansk saddel
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 07:26

nå men jeg er helt vild med spanske sadler, og får os en i julegave, men ville høre hvordan ridningen i den er? kan den bruges til lang turridning? klassisk dressur? jeg sys de er lækre at se på vil også ha mig en western sadel, ikke lige til ridningen men fordi jeg sys de er smukke.

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer jo
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 10:23

an på hvad for en sadel det er, og hvad du gerne vil ride

Min erfaring med spanske sadler - jeg har tidligere redet i en spansk Ludomar skole-dressur sadel - er at de er ret stive og hårde. Den lå fint på hesten og var OK til skovture, men ikke til dressur (klassisk) - den var simpelthen for stiv og hård, gav ikke nok kontakt med hestens ryg. Det betød at det var svært at give de fine små bevægelser med sædet, fordi de ikke trængte ordentligt ned gennem sadlen.

Det er mit indtryk at de spanske dressursadler er fine til spansk dressur, hvor man sidder tungt tilbage på sædeknuderne med benene lidt fremme og løftede hænder med jævn kandartøjlekontakt, og primært rider ligeudrettet.

Hvis man rider 'klassisk'/akademisk/bent branderup som det gøres det i DK, hvor man bruger tre-punktssæde, sidder mere lodret over hesten, styrer hestens form med forskellige sædetyper og arbejder meget med bøjninger for sæde og løs tøjle, så er de spanske sadler efter min mening simpelthen for klodsede. Der kan ikke gives fine nok signaler med sædet, pga den store træbom og stive form. Dér er en sadel i baroksnit, med flexbom eller læderbom (eller ingen sadel) bedre.

Så det kommer jo an på hvad du vil ride

Jeg rider rundt i sådan en barok-fætter: www.akademisk-ridekunst.dk/Amazonas/ Jeannedarc.html

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har stadig
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 12:09

til gode at se en hest gå tilfeds med en spansk sadel. Stive brædder er det. Kun til heste med meget lige ryg og et tykt underlag - som westernsadler.

Mine heste skal aldrig gå med sådan et instrument.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

hmm jeg vil
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 19:43

jeg vil egentlig bare bygge noget klassisk ind i min ridning, for at finde lidt mere afveksling i hans hverdag, lige som western, jeg rider primært alm engl dressur, og har der også en fantastisk saddel, den spanske og de efterfølgende er egentlig bare luksus for at skifte en smule, både i udstyr og ridning, men hmm nok ikke lige nu min helt er meget svejrygget, får kiropraktor om 14 dage for at se om der er noget forbindelse der, eller han bare er meget doven:) tusind tak for linket det bliver slugt med det samme.

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider