Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slingrer - evt. forgiftning
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 21:11

Jeg har syge heste - ØV! Og fordi jeg er noget i tvivl om, hvad pokker der er galt, søger jeg nu jeres erfaringer.

For et par uger siden opdager jeg, at 2 af mine hopper slingrer, når de går og står meget usikkert på benene. De er sløve, men ellers er der ingen tegn på sygdom - ingen feber, ingen udslæt, ingenting.

Dyrlægen kommer selvfølgelig ud samme dag - hun er lidt i tvivl om, hvad der helt konkret er galt, men hun hælder til en forgiftning. Der gik 4 heste på folden - 2 er syge, 2 fejler ingenting. De får alle samme foder.

Efter et par dage i stalden med dækken på, på penicillin og smertestillende samt i ro og fred, virker hestene raske igen. Resultatet på blodprøven kommer, og den viser, at de har en infektion - men heldigvis ingenting på lever osv. Infektionen kan godt stamme fra en forgiftning, men vi vil højst sandsynligt ikke finde kilden.

I dag kommer jeg så hjem og en ny hest er syg. Den har ikke været sammen med de andre, der var syge, men har derimod gået på mark med 2 andre heste, som ikke har tegn på sygdom overhovedet. Den får et helt andet foder - det eneste fælles er frøgræs.

Nu er jeg selvfølgelig enormt frustreret - især fordi jeg ikke aner, hvad kilden er, og om det overhovedet er en forgiftning, eller om det kan være noget andet.

Er der nogen, der kan hjælpe?

mvh Stine

www.sk-farm.dk

Avl af arabere og pintoarabere

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 08:49

Hvis det eneste fælles er frøgræsset, har du så fået det tjekket??

Enormt ubehagelig oplevelse du har dig der..

Krydser for dig..

De venligste hilsner Marie...

www.sandersvig.dk

0
0
Svar på denne tråd

Der kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 12:21

være noget i græsset, hø eller frøgræs som hestene ikke kan tåle.

Min ene hoppe har i år højst sandsynlig også været forgiftet. Jeg tænker, at det skyldes noget hø, jeg har købt - dvs det er ikke høstet på mine egne marker. Det er første gang jeg har oplevet sådanne symptomer.

Hendes symptomer var 4 kraftigt hævede ben (lymfe banerne) som langsomt har fortaget sig. Dernæst slog det over i kraftig nældefeber med udslæt over hele kroppen. Hun har stadig lidt "galle" i alle ben (1 md efter) - hun har ellers altid været helt tør, så det er træls.

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 19:01

Dine heste kan muligvis have spist disse gule blomster/planter, der hedder benbræk og brændbær (staves?)... Prøv at søge om det på nettet. Det er planter, der nemt kan stå på folden. hestene kan spise dem hvis de kan lide dem, eller hvis kan sulte en smule.

MVH

Cecilia

- Nu uden Comtessa og Nuser !

-Nogle gange KAN man bare ikke gøre noget, og man må se virkeligheden i øjenene!

JEG ELSKER JER Comtessa og Nuser

Dyr: Kanin Vimse, Kat Pippi, Fisk Rødhætte, Pony Lucas

0
0
Svar på denne tråd

slinger
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 19:20

Er de blevet undersøgt for en herpes virus?

www.netdyredoktor.dk/sw13894.asp

Her kan du læse lidt om herpes infektion.

Men andre tanker på slingerhed førre til tægebid, brandbærre, wrap forgiftning...

Jeg vil forhøre mig med min onkel som er dyrelæge om han har en ide.

HEL HAVRE SÆLGES I SÆKKE ELLER I TØNDER

SE PRISER PÅ PRÆSENTATIONEN

0
0
Svar på denne tråd

tæger / borrelia
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 21:38

Har prøvet ligende med en følhoppe sidste år. Infektions tallene var forhøjet,+ flere andre divergenser af abnorm karakter. Den blev behandlet med højdosis pencilin og diagnosen var borrelia inf. obs.

Hoppen rettede sig godt og hurtigt. Man bør tjekke hestene for tæger.

Det er nok tvivlsomt at alle dine 4 heste er ramt af borrelia.

Derfor kig efter i kvaliteten af drikkevand og foder/ græs folde.

Håber du får held med at finde årsagen og igen kan sove trygt.

Trakehner opdræt sælges,

spændende føl årg 07 sælges , se billeder under præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Årsag muligvis fundet
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 20:57

Det lader til, at det er frøgræsset, som har været problemet. Den yderste kant i rundballen er blevet fugtig og dermed muligvis lidt muggen. Så nu hiver vi frøgræs ud af ballen i stedet for, at de selv kan tage. Så håber jeg, det var løsningen.

Mange tak for jeres forslag - i øvrigt: Har heste ikke feber, når de har borelia?

Men vi bor i skoven, så jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt det alligevel kan være en plante eller en svamp. Men dyrlægen har fået en hel spandfuld med af forskellige fund, og hun er ikke stødt på noget, som hun fandt mistænksomt.

mvh Stine

www.sk-farm.dk

Avl af arabere og pintoarabere

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider