|
|
| Leisure mix til ifolet hoppe. |
|
|
Hejsa.
Jeg har lige købt mig en islænderhoppe, der er ifolet. Jeg har aldrig før haft føl eller eller en hoppe i fol. Så nu har jeg lige et par spørgsmål.
Min plan er at hun som den anden islænder jeg har, skal have leisure mix fra brogården. Lucerne fra dangrønt plus hø, så meget hun kan spise.
Er det nok til en ifolet hoppe. Er der hvad hun skal bruge i leisure mix?
Eller skal hun have noget ekstra indtil?
Nogen der kan komme med en evt idé om hvor meget hun skal have om dagen . Hun er spinkel, og 132 høj.
Hilsen Kenny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brogaarden |
|
|
har et foder jeg bruger til min ifolede hoppe. Min er en tinker, det hedder phase 2 og er til hopper i fol samt plage. Så bruger du det samt lucerne og hø så får den alt den behøver
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min islænder er også i fol |
|
|
Min islænder er også i fol.
Jeg har også fodret min islænder med Leisure mix. Derudover fik hun E-vitamimer, roepiller opblødte selvfølgelig og fri adgang til hø og halm.
Har snakket med en foderkonsulent fra Brogården, for at høre hvad jeg skulle gøre her fra næste måned, når vi træder ind i de sidste 3 måneder af drægtigheden...
Leisure mix er jo til heste i let arbejde - ikke ifolet hopper.
Hun anbefalede mig dere foder, som hedder "Suregrow", lucerne og fri hø-bar.
Min hoppe er ca 132 stg spinkel og vejer ca 350-400 kg.
Hun skal have:
550 g Suregrow
1 kg lucerne
og fri hø + halm
Havre efter hvor meget hun arbejder.
Jeg rider stadig på min, men tager hende dog mest med som håndhest, da maven er blevet noget tyk.
Husk motion er godt selvom hun er drægtig. Gode rolige ture. En hoppe i god form har nemmere ved at fole.
De sidste 3 måneder af drægtigheden er der, hvor der virkelig kræves noget af hoppen, for der vokser føllet meget og hurtigt.Dvs at der kræves noget af fodret.
Da du i forvejen fodrer med foder i den dyre ende, synes jeg ikke du skal tøve med at skifte til Suregrow de sidste 3 måneder (husk 14 dages tilvænning).
Men ellers kan du da ringe til Brogården og snakke med dem, hvis du er i tvivl om noget. De er rigtig søde til at hjælpe.
Er du i tvivl om det mindste ang foling så ring til din dyrlæge..Hellere en gang for meget end for lidt.
Håber du kan bruge rådet og held og lykke med hoppen og føllet
Hilsen Fremilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tag engang.... |
|
|
...og ring til Brogaarden og spørg. De ved jo alt om sådan noget, så de kan sikkert hjælpe dig bedre end vi kan.
Mit personlige bud er at du ikke skal fodre med leasure mixen, under disse omstændigheder, men skal have et foder der er beregnet til hopper i fol og føllepøller. Eksempelvis phase II og suregrow. Så skal der nok noget lucerne i og så ellers hø for resten.
Men ring til dem.
-miki-Læs alt om KRYBBEBIDNING på min hjemmeside, hvor I også kan læse mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lucerne ? |
| Forfatter:  |
Duvsen |
| Dato:  |
17-01-2004 16:24 |
|
hvor mange FE er der i lucerne, det skal vel også trækkes fra de FE fra suregrow + hø + halm ???? Så er de måske ikke dækket ind med vitaminer,mineraler og sporestoffer alligevel ??
Har også en hoppe i fol hun er 136 cm og alm. af bygning (lidt fed efter 2 måneder hos hingsten i sommers og ikke redet noget særligt siden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet