Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kilesko godt eller ikke godt.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 16:02

Hej

Jeg vil meget gerne høre om hvor mange, her inde som har gode arfaringer med kile sko altså til heste med spat. For ejg har lige fået kile sko på min hest i dag, og jeg snakkede med min smed om at, der faktisk kun var 50 procent chance for at det gik den godt vej og 50 procent chance for den dårlige vej.

Er der nogle her inde som har fået lagt kilesko på jeres hest og at den er blevet stork haldt efter noget tid ? for det er jeg meget nervøs for nu, for min havde bare alm. sko på før, fordi at han gik med sko da vi red en del ture. men jeg håber at der er nogle som kan berolige mig lidt, for jeg ville da blive ked af at han fik dem på og at han fik det dårligere. Der var slet inden ting da han havde alm. sko på. så jeg vidste ikke helt om jeg skulle lade ham gå med dem.

Jeg skal så lige sige at min hest må kun bruges til hygge og trækture, ikke belastning.

Håber i kan hjælpe.

Med venlig hilsen Jannie.

Mange kærlige hilsner Jannie og Ringo {> {>Ringo er bare den Sødeste og dejligeste hest på denne jord. Tjek også lige min præs.
0
0
Svar på denne tråd

bfuimjqwp
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 19:08

Hej.. Vores gamle på 21 har haft kilesko på i 3 år nu.. Det har bestemt hjulpet.. Han var rentgående efter 3 dage.. Så vent og se om det hjælper..

Jeg kender flere med kiler og det har hjulpet på dem alle..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

Kilesko
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 22:28

Det hjalp ikke den mindste smule på min gamle spat-hest, men det blev nu heller ikke værre.

Et liv uden illusioner er et kedeligt liv ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Carina-W
Forfatter: 
Dato:  03-09-2007 22:52

Mange tak for dit positive svar, jeg håber det samme for min så.

Jeg vil da håbe at han blev rentgående men jeg må stadig ikke ride på ham, men jeg vil så gå dejlige ture med ham. hvad skete der hvis den løb rundt fik den så ondt igen eller skete der ikke noget ? for min må kun løbe rundt det den selv vil, og det er ikke meget. Men rider du på din den på 21 år ? eller laver den ikke noget ? jeg havde jo håber på at jeg måtte ride på ham, men jeg tør ikke heller ikke hvis han bliver rentgående. for jeg ville jo gerne ha ham mange år i nu. men bare det ikke og ha en hest som man ikke kan ride på, det gør ondt inden i.

men jeg håber at det går lige så godt for min hest som det gør for din

Mange kærlige hilsner Jannie og Ringo {> {>Ringo er bare den Sødeste og dejligeste hest på denne jord. Tjek også lige min præs.
0
0
Svar på denne tråd

Kilesko
Forfatter: 
Dato:  04-09-2007 13:24

Taipan fik konstateret spat september 2005 - og fik pålagt kilesko.

Om han haltede før eller efter pålægning af kilesko ved jeg ikke, da han forinden havde stået stille i 2 måneder...

Han fungerede som "foldbums" indtil påsken i år - lig med næsten 2 års "lave-ingenting"...

Sidste år, omkring påske, oplyste vores nye smed, at han ville tage kileskoene af Taipan og istedet beskære ham lidt anderledes (lidt højtstillet i dragterne!!).

Taipan fungerer den dag i dag - efter 2½ måneders langsom genoptræning.

Ca 14 dage før genoptræningen startede op, begyndte jeg at give ham Atroflex - og dette har han fået lige siden.

Ved ikke om det overhovedet hjælper - men tro kan som bekendt flytte bjerge...

Taipan, som fyldte 12 år i år, har i sine unge dage kunne øvelserne til M-dressur...

Vores nuværende berider mener, at han sagtens vil kunne "spadsere" alle LA-klasserne uden problemer

Herudover er han på fold så meget som overhovedet muligt - uanset vejret.

En spathest skal, når først den er kommet i gang igen, holdes igang - har jeg ladet mig fortælle.

Så hvis tiden et par dage ikke liiige er til at køre de 18 km til ridehus, så bliver han longeret.

...

Men men men - vi er jo godt klar over, at en hest med spat, den har man kun på lånt tid; spat'en kan jo bryde ud igen (hedder det dér...!!!) og rideniveau/-ambitionerne må nedsættes.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Kilesko
Forfatter: 
Dato:  04-09-2007 13:57

det kan man ikke entydigt svare på, men selv har jeg kun gode erfaringer med kilesko, Amalfi har gået med dem i 3 1/2 år nu og har det godt.

Leddet er vokset sammen og er stift og det er derfor kileskoene virker da de aflaster det sammnevoksede led.

I den aktive fase hvor leddet skulle hele op gik hun "nøgen" i en lille løsdrift og nød livet i 1 års tid, det var først da jeg gik igang med at ride hende op at hun fik kilesko på.

Vi rider helt normalt spring/skov/dressur og hun er ligeså smidig og velgående som da hun var 5

Når din smed snakker om 50% chance for at det hjælper forstår jeg det som at den generelt vil komme sig med eller uden andet beslag, det er ihvertfald ca. den prognose der generelt er for at hesten kommer til at du til ridning igen.

Nogle giver tilskud af foskellige slags, det er ikke at anbefale hvis sammenvoksningen af leddet er langt fremskreden, da det jo ikke tjener noget formål at forhale processen yderligere. Når selve ophelingen forhåbentlig er overstået kan det godt være lidt svært at holde muskler på krydset pga ændret bevægelsesmønster og nogle oplever også at hesten får en del spændinger over lænden.

For at afhjælpe disse ting har jeg i Amalfis senere år givet hende muskelopbyggende tilskud samt urter der skulle hjælpe med at komme igang om morgenen (Seniorblanding fra Ashkim), skridtet 20 til/af ellers ikke noget specielt hensyn.

Håber du kan bruge det til noget.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

okay tak
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 19:02

Tak for jeres svar.

Men nu er det så lige det at jeg slet ikke må ride på min, men jeg har sagt til mig selv at jeg ville ha at han skal ha det GODT nå her hvor han så ikke må ride. og han har også tabt mange muskler som Jeanne skriver på bagparten, men han får noget foder fra spillers den hvor musklenmassen bliver opbygget igen, den er beregnet til hopper som skal til kåring. Men jeg syntes bare at det er underligt at i må ride på jeres hvor slemt jeg det da på jeres heste ? siden at i må genoptage jeres ridning ?

0
0
Svar på denne tråd

nhsdaoæfh
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 19:45
Den gamle er rentgående i perioder.. Han skal varmes lidt langsomt op men fungerer fint, men er selvfølgelig ikke så smidig mere i haserne som da han var ung. Han bliver redet lidt indimellem men mest fordi vi ikke har en funktionel ridebane lige pt. Men han springer stadig og går dressur når det er, han bliver redet.. Han rides dog kun i det omfang han selv gider.. Og han bestemmer altså selv hvad han vil..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 09:21

Hej JAnnie

Hvor slemt spørger du ! Så slemt at da det blev opdaget ved en røngten undersøgelse var brusken i leddet næsten ikke eksisterende altså temmelig fremskreden, jeg valgte så at stille hende på fold i 1 år i samråd med dyrlægen.

Der findes en del forskellige fremgangsmåder idag alt efter hvilken dyrlæge man har og hvad deres overbevisning er, nogen ledbehandler andre ikke, nogen anbefaler at man rider/holde dem igang i hele den aktive periode andre at man lader dem stå og "klare" det selv så det kan være lidt svært at svare entydigt på.

Du må prøve at høre din dyrlæge hvorfor han mener som han gør og så søg al den viden du kan komme i nærheden af og brug din sunde fornuft, de ca. 50 % der kommer sig helt over deres spat (leddet vokser sammen og bliver stift)kan fungere helt normalt og sørger man for at holde dem igang så kan de lever mange år endnu.

Der findes faktisk mange konkurrenceheste på højt plan der har haft spat og er blevet brugbare efter endt opheling, hvor langt din hest er i denne proces kan kun konstateres ved en røngtenundersøgelse.

Der findes en operation der indebærer at man borer ledbrusken ud for at fremme ophelingsprocessen, det koster ca. 15.000 kr. og hesten skal så stå i 6-9 mdr. dog er chancerne for at de kommer sig ikke større end hvis man lader hesten stå man dem der kommer sig kan rides på ca. 3 mdr. tidligere.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider