|
|
| Jeg synes det er for dyrt |
| Forfatter:  |
Lisette |
| Dato:  |
29-12-2003 21:23 |
|
Kan det virkelig passe at man skal af med flere tusind kroner i mdr. for at fodre tre heste med et anstændigt foder?
Jeg fodrer med Brogaarden, men synes det er ved at blive lidt halv pebret. Jeg har tænkt på at skifte foder, hvis jeg kunne finde noget med organiske mineraler der var billigere. Så hvis der er nogen der har nogle forslag så kom endelig med dem.
DSAH Godt Nytår Til Alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HAVENS |
|
|
Hej Lisette
jeg har også altid brugt brogården men syntes også det var lidt dyrt, men det var det mine heste fungerede bedst på. Min araber kan ikke tåle havre for så bliver den bims og min store hest har et dårligt tarmsystem. Nu forhandler jeg HAVENS og bruger det selv. Jeg er vildt glad for det og mine heste fungere perfekt.
Pris eks.
All-phase fra Brogården 165 kr.
Mueslie uden havre fra HAVENS 13o kr.
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med foder fra tjørnehøj mølle |
inger christensen |
29-12-2003 21:57 |
|
Har brugt foder derfra . og de var billigere end de "andre". Du kan få udarbejdet en gratis foderplan til hver af dine heste.
www.tjornehojmolle.dk
Vi har nu selv byg og havre og blander med tilskudsfoder. Det meste af hestenes foder består af Wrap som vi selv dyrker. Havre/byg købes hos bønderne ved høst, for så er det meget biligere.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uhhhh... |
|
|
...hvor det skurrer i mine små ører!!
Jeg er bare nødt til at kommentere dette - ikke personligt rettet mod dig, Lisette, men lidt en lille tankevækker til alle der føler at ca. 500,- om måneden pr. hest for ordentligt foder, er dyrt.
Og det er ikke et moralsk opstød eller ment som en provokation der skal igangsætte en kæmpedebat med mudderkastning o.lign. Blot en strøtanke.
Spørgsmål 1. Hvor meget spiser I selv for pr. måned?? Det er vist de færreste der spiser for mindre end 500,- og dét på trods af at vi mennesker vejer ca. 1/8 af hvad en hest vejer.
Spørgsmål 2. Hvor mange penge bruger I på udstyr/undervisning/ridetøj hvis man skal lave en form for månedligt gennemsnit??
Spørgsmål 3. Hvor ofte tror I at dyrlægetilkald kunne være undgået ved korrekt fodring, og hvor meget tror I at disse "unødvendige" dyrlægebesøg koster???
Spørgsmål 4. Hvis vi forestiller os at vi selv skulle yde nogle præstationer der mindede om dem vi ofte forventer af vores heste (konkurrenceheste eller ej), tror I så at vi kunne klare os på leverpostejsmadder, franskbrødsmadder med syltetøj og cola??
Både vi og alle andre pattedyr "er hvad vi spiser" og derfor bør vi overveje om det er vigtigst at fodre rigtigt eller at "se godt ud/have det dyreste udstyr".
Pyha....nu kom jeg lige af med det.
Ha' et rigtig dejligt nytår allesammen.
Varme hilsner
Nete lauersen
Foderplan og månedens tilbud - klik ind på
http://www.aloenet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder fra Brogården..... |
|
|
Jeg fodrer selv med Dodson & Horrels produkter fra Brogården.
Jeg synes egentligt ikke, det er særligt dyrt, når man tager i betragtning hvad andet ordentligt foder koster.
Deres fuldfoderprodukter fås til snart sagt ethvert behov og indeholder alle vitaminer og mineraler, hvis der fodres med godt hø i rigelige mængder.
Skal man have udarbejdet en lødig foderplan der indeholder alt, så vil foderet løbe op på næsten det samme, men være mere besværlig at have med at gøre.
De tider er forlængst forbi, hvor man i god tro kan fodre med hel havre købt billigt hos en tilfældig bondemand, og tro at så er alt i orden. De fleste heste vil få mangler hen ad vejen, da der her slet ikke er nok vitaminer og mineraler.
Og som Nette også skriver - så kan ingen leve af skodmad og holde sig sund og i form.-
Hilsen May-Britt. Lykken er en dejlig islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undre mig over |
søs |
30-12-2003 00:44 |
|
at mine ponyer ikke er døde inu, da jeg foder med skodfoder fra en bonde, til billige penge, nej de står sku op inu, og ser rigtige flotte ud.
Jeg køber havre og mineraler, melasse, majsflager,og hvidløgsflager for, ja hold nu fast.. 700 kr, hver anden månede, ja hvordan kan det lade sig gøre?
Ja ved at købe skodfoder, og at blande selv. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs.............. |
|
|
Jamen så fodrer du heller ikke alene med havre - vel  Og prisen er den samme som jeg bruger til mine ponyer på 2 mdr
Jeg bruger 350 kr pr md på 1 islænder, 1 shetlænder og en stor ponybld.
Skodfoder er alene havre uden vitaminer mv. - hvilket jeg også skrev.-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GODT SÅ |
søs |
30-12-2003 01:11 |
|
Men du fik det til at lyde, som om at man ikke kunne bruge havre mere, og at det eneste man kunne bruge var alt det dyre hestefoder, man kan købe.
Jeg undskylder hermed...
Knus søs. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrt og dyrt.... |
|
|
Jeg krummer også tæer når jeg hører at folk ikke har råd til at fodre deres heste ordentligt... endnu værre er det når jeg hører folk ikke ville ofre pengene på det.
Foderet er det vigtigste af alt og ikke noget man bør slække på.
Jeg fodre også dyrt med foder fra Brogaarden, men mine heste har aldrig haft det bedre og leveret bedre resultater, så de penge er givet godt ud efter min mening!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger Hippolyt |
Tina (Stormy) |
30-12-2003 08:32 |
|
og det er også "dyrt".
Men jeg har til gengæld ikke haft en eneste dyrlægeregning på kolik eller faktisk noget som halst andet end deciderede skader. Hestene har ingen problemer med fordøjelse, luftveje, bentøj eller bare småting som forkølelse og muk selv om der forefindes en umådelig masse mudder i deres løsdrift.
Nu er det godt nok også ret små heste jeg har (quartere og en pony omkring ponymålet), men jeg forbavses hvert år over de små portioner de skal have, selv nu hvor to af dem er ifol.
Sammensætningen skal selvfølgelig ændres lidt og bliver også lidt dyrere til avlshopper men stadigvæk.
Jeg fodrer to ifolede hopper og en vallak for vel ca 1200 kr/md om vinteren inkl. stråfoder og alt.
Om sommeren er jeg nede på ca 2-300/md for dem alle tre. To sække Hippolyt som tilskud og så græs.
Jeg har tidligere brugt andet og billigere foder.
Stjernefoder som tilsyneladende mest bestod af avner. Min daværende QH hoppe var oppe på enorme mængder foder om dagen og tabte sig.
Tjørnehøj Mølle som min "Nilfisk-pony" forarget så op fra og mente at det ikke kunne betegnes som hestefoder. Hun ville gerne bede om noget andet.
Så jeg holder ved min Hippolyt, men ville da ikke afvise at kunne bruge feks Brogården eller Cavalor.
Min belgiske veninde køber Cavalor til under halv pris af hvad det koster i DK (10 euro for en sæk der koster 180 kr). Så når hun kommer til Danmark regner jeg med at hun fylder bilen op.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberlux |
|
|
Hej Lisette
Hvad med at prøve Fiberlux - enten basic eller champ?
Jeg fodrer en hest for 250 kr pr måned + havreforbrug på ca 50 kr + hø...........
Mineralerne er organisk bundne....
Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
Lene Rask |
30-12-2003 09:47 |
|
Jeg fodrer nu også min hest ganske billigt.
Et ganske enkelt regnestykke ser sådan her ud :
Roepiller pr. dag : 2,60 kr
Havre pr. dag : 1,60 kr
Byg pr. dag : 1.28 kr
Travo-E pr dag : ca. 0,50 kr
Soyaskrå pr dag : ca. 0,50 kr
Frøgræs og halm pr dag : 5 kr
Samlet giver det en udgift på ca. 360 kr om måneden til en hest på godt 500 kg.
Fordel : jeg ved præcis hvad min hest får (da jeg jo selv blander det), at den er dækket 100 % ind med alt,hesten trives tydeligt og er sund og flot at se på, at han ikke risikerer at få en masse overflødige "ting", der enten er tilsat for at farve eller se lækkert ud - og så elsker han sine roepiller.
Ulempe : jeg skal sætte i blød hver dag og så giver det lidt mere arbejde at blande det hele selv.
Alt i alt er det en stor fordel for mig at fodre sådan, og en ekstra bonus er så prisen. Men det skal ubderstreges, at det bestemt ikke pga prisen jeg gik over til at fodre sådan her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billig fodring |
|
|
Jeg har også valgt selv at blande, da jeg derved selv kan regulere kraftfoderet efter huld uden at det går ud over vitamin/mineral balancen.
Jeg fodrer således
1,5 kg havre = 1,5 kr.
150 g racing mineral = 1,5 kr.
3,5 kg gulerødder = 3,5 kr.
6 kg hø = 6 kr.
I alt 12,5 kr. pr. dag eller 375 kr. pr. måned.
Og det er vinterfodring - om sommeren erstatter græsset jo en del hø, gulerødder og næsten alt havren.
Har til sammenligning fået lagt en foderplan fra Brogården, og de anbefaler 2 kg. Phase III, 0,8 kg lucerne og 6 kg hø. En ca. pris på 21 kr. om dagen eller 630 kr. om måneden.
Så ja jeg synes også Brogårdens foder er for dyrt.
Mette - der nu er ejer af en "stor" hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undrer mig |
|
|
dagligt når jeg læser indlæg om fodring her på HN. Og så styrter jeg ud for at checke om mine heste står op endnu. De burde kaste sig rundt i boksen i koliksmerter flere gange om ugen. Men det gør de IKKE.
Jeg fodrer og har altid gjort med valset havre, tidligere har jeg faktisk også fodret med valset byg.
Og jeg har IKKE haft ret mange tilfælde af kolik, kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har haft et(6-7 år siden). De får da hø (lige nu wrap), men ikke i de mængder der tales om her.
Mine heste er blanke, runde og hopperne bliver ifol uden problemer. Jeg har ingen krybberbidere, boksvandrere eller vævere. Der må da vist være gået et eller andet galt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puuuh -ha, Cahrlotte... |
atengstedt |
30-12-2003 11:35 |
|
Kan du SÅ komme ud i stalden og læse højt for dine heste hvordan de BURDE opføre sig!!
Det ligner jo ikke noget, at de bare går der og TRIVES!!!
med venlig hilsen atengstedt
Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
|
|
Ja jeg undrer mig også over at mine heste lever, fungerer og sjældent har kolik og foder-relaterede sygdomme.
Det ser ud til at vi har nogle særdeles sejlivede af racen, som selv os uvidende ikke kan fodre ihjel.
Med havre, wraphø, halm og mineraler, desuden bliver de yderligere mishandlet med at blive smidt ud på folden uden dækken ja ikke engang en undertrøje får de lov til at få på.Det eneste positive er vel at de har store bokse og masser af frisk luft i stalden.
Så godt der kun er 9 stk på Stald Vesterled.
Hilsen og GODT NYTÅR
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takfordet... |
|
|
...Yankee, atengstedt, charlottegc, Lene Rask m.fl.(y)
Og til jer andre: Gu, bruger jeg langt flere penge på foder til mig selv (herunder især "tilskudsfoder" såsom cola, chokolade og andre gode sager).
Men mon ikke der kunne sættes et betydeligt sundere OG billigere foderprogram sammen til mig???
 Lone Det er utroligt hvad man ikke kan, når man ikke prøver
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh hvor gør.... |
|
|
det godt at høre.:-)
Jeg har længe ikke turde fortælle andre hvad jeg fodre mine heste med, da det efter hånden bliver opfattet som det rene dyreplageri hvis de ikke få Brogården, Hippolyt eller et af de andre dyre mærker.
Mine får også "bare":
Wrap
Roepiller
Valset havre
Travo E
Sojaskrå
olie
Og de to af dem kan søreme også gå lidt konkurence.
Der er selvfølelig udregnet en nøjagtig foderplan til alle sammen, og derudover er det vel bare at se på sine heste, er de ved godt huld, blanke, friske og glade, og kan de yde det de skal. Ja så er fodret jo nok i orden.
Mvh AMJensen caccac Kan du ikke sige noget pænt om andre, skulle du hellere tie stille. Ukendt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Alle |
Cargo |
30-12-2003 15:06 |
|
Hej Alle
Der er godt nok uenighed om hvorvidt man skal fodre sine heste med korn eller ej.
Jeg kan læse at alle der har skrevet her, på den ene alle anden måde søgre for at deres heste får vitaminer og mineraler samt hø/wrap og det er i mine øjne nået ef det vigtigste for hestene.
Om man så fodre med havre, byg eller fuldfoder, bare hesten får de vitaminer og mineraler de skal have, ja så kan det vel være lige meget hvilket mærke det er og hvad det koster.
En person på SU eller en enlig mor på dagpenge osv. har jo ikke 800,- om md. til foder udover opstaldning.
Jeg personligt fodre min egen hest med foder fra Dodson og Harrol (Fase III som er et fuldfoder) udelukkende pga. min hest ikke kan tåle havre.
Men hvis jeg en dag får en hest som kan, jammen så vil den nok få havre, salvana vitaminer og mineraler samt Hartog lucerne og hø, dog er jeg mest til at mine heste skal have så meget grovfoder som muligt og så lidt kraftfoder som muligt.
Jeg giver ca. 600,- pr md. nu excl. hø og ved at fodre med havre, salvana og lucerne ville det koste ca. 300,- pr. md. excl. hø
Ang. Kolik så kan heste der udelukkende får korn og står på halm nemmere få kolik end dem der bare lige får 2 håndfulde Lucerne i deres korn, ved hvert måltid, det gør at hesten tager længere tid om at spise fodret og det er meget bedre end at de spiser det hele på 10 min. og så give dem noget hø samt selvfølgelig motion.
Nå det blev en længer smøre, men det jeg egentlig ville frem til er at Hvis man finder en foder-løsning som man selv synes fungere for ens hest (og pengepung ) ja så kan det vel i bund og grund være ligegyldigt hvad fodret hedder.
Bare man HUSKER Vitaminer og Mineraler som masser af grovfoder!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha uha |
|
|
Folk går da helt amok både herinde idag og i butikkerne. Jeg ser heste der overlever på kværnet byg.Det ligener mere mel end noget andet og de alle sammen op og trækker vejret. Kolik har de heller ikke. Men de bliver ikke redet og skal ikke yde noget. De er ikke stresset så deres tarm system virker. Heste kan leve på gulerødder og brød hvis det skal være, bare de får ordentligt hø. Nogle fodre efter de gamle opskrifter og andre efter nye. Alt er smag og behag. Vi skal bare huske at hestene er ligesom os. De har ikke alle de samme behov. Jeg har en hest der kan leve af alt og så har jeg en der ikke kan tåle en masse.
Jeg fodre med et godt fuldfoder som koste mig 5,20 kr om dagen. Den får 1 kg og fri adgang til hø. Den er under tilridning så den bliver redet en del. Så selvom det er et mærke produkt er det faktisk billigt. Koster næsten det samme som at købe det hos en bonde og det er blandet.
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Michelle |
|
|
Kender du ikke forskel på at kværne(male) og valse, for der er stor forskel. Malet byg er noget man giver grise, ikke heste. Valset byg ligner meget valset havre kernerne er bare lidt mindre. Der er normalt 20-25 % byg i færdigfoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske er jeg lidt dum |
|
|
Jeg tror på at mange af de dyre produkter er vældig gode, men jeg tror altså at hestene er forskellige. Jeg havde aldrig haft problemer med kolik før jeg fik min nye hest. Nu er det ikke unormalt med et par anfald om året.
Selvfølgelig skal hestene have hvad de har brug for, men det behøver vel ikke koste 180,- for 20 kg. Hvis man er villig til at bruge lidt tid på at blande foderet selv kan man da godt spare nogle penge.
Godt Nytår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at hoppe over i den anden grøft.... |
|
|
...hvilket jeg mener mange af jer gør er da for latterligt.
Ja undskyld mig meget, men når der nu er så mange af jer der hyler op om at man får tæsk hvis man ikke fodre med Brogaarden produkter osv osv, er der så nogle af jer der har fået på puklen for det??
Personligt bliver jeg skide sur over folk der kan se problemer hos hesten med nuværende foder som så ikke vil skifte til noget dyrere foder.. og så hyler jeg op, men har nogle af jer der fodre med havre og vitaminer fået på punklen??????
Jeg går meget op i fodring og når jeg hører om folk der ikke aner hvilke ting man kan og må blande sammen, så anbefaler jeg at man køber sig ud af det problem! For har man ikke viden, så kan man ikke blande foder selv! Så må man købe fuldfoder!
Eller hvis man kan se at hesten taber sig eller har andre problemer der er foderrelateret, jamen så må man også skifte fra den billige stil!
Jeg kan blive så gal over sådan en flok voksne piger der sidder og føler sig "trumlet" og ikke tør sige noget, før der er en der "går til bekendelse" osv... helt ærlig. Sig dog jeres mening! Når I fodre som I gør, så må I jo vide noget om det!
For mig er det vigtigt at hestene får det de har behov for, dvs vitmainer og mineraler samt masser af HØ eller WRAP og at folk ved hvorfor de fodre som de gør!!!!!!!!
Så er det skide ligegyldigt om man fodre med havre, byg, hippolyt eller Dodson & Horrel...
Men man skal så ikke komme og hyle når hesten efter 15 år med ren korn står med mavesår, forhøjet tendens til kolik eller blive krybbebider eller hvad det nu ellers kan lede til.
Fodring er langsigtet og noget der skal tænkes meget over!
Foderplanen skal lægges med tanker på længere sigt end bare "hvad lever hesten på lige nu og her"!
Undskyld mit skide sure og forurettede indlæg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle sammen |
Lisette |
30-12-2003 22:11 |
|
Denne tråd er vist kørt lidt af sporet. Jeg spurgte om der var nogen der havde nogle alternativer med ORGANISKE mineraler bare billigere. Desuden har jeg ikke ytret noget om at jeg ikke havde RÅD til at fodre med Brogaarden, blot at jeg synes det var for DYRT! Jeg er også bedøvende hvad andrer folk fodrer med, det må bliver deres hovedpine, man kan ikke omvende alle her i verden. Ja, godt gættet jeg går nemlig også meget op i foder, tager på kurser og laver foderplaner for folk, så jeg er ikke helt grøn.
Jeg bruger også "lidt" mere end 500 kr i mdr. pr. hest til orientering, men egentlig kan det jo være hamrende ligemeget hvor meget jeg bruger til foder om mdr. det kommer sådan set ikke nogen ved!
Så hvis der er nogen der kan holde sig til emnet, vil jeg stadig gerne høre om noget billigere foder med organiske mineraler.
Tak til Michelle og Inger for at svare på mit spørgsmål
DSAH Godt Nytår Til Alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min søsters snobhest |
|
|
Jeg synes bare at alle dem der fine snobheste som går rundt med 3 dækner og endda undertrøje. Hvorfor tager i ikke alt det af dem, og lader dem få noget pels og lader dem stå ude i alt slags vejr så kunne det jo også være de blev lidt mere hårdføre og kunne måske også "nøjes" med en "billig" foder. De dør jo altså ikke at at blive beskidte og det gør dem som der skal strigle dem jo heller ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Charlotte |
|
|
JO JEG VED GODT HVAD FORSKELLEN ER!!!!!!!!!!!!!!
Og det er malet. Det er det samme som grisene får for sådan nogel har de også.
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alm. havre + KO mineraler.. |
|
|
... det er hvad mine heste får at spise.. og så lidt melasse..
Kornet (hel havre) : 0,70 kr/kg
Mine heste får samlet, ca 8 kg om dagen blandet hel og valset havre.
Mineraler (VM type 2): 4,5 kr/kg
Her får de hver 50 ml om dagen.
Det billigt og dyrlægen vudere mine heste til at være sunde, raske og i fin form/stand..
Knus fra Vinnie_M(Som har fået opdateret sin præsentation med billeder og tekst den 8. november 2003.)*** Kvinder med hjerne, kører biler med stjerne...!! *** Citat: Min ridelærers kone når hun kommer kørende i hendes mercedes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt på et sidespor.... |
|
|
...men vil bare sige Sara at nogle af hestene har dækkener på således at de kan holde til det hårde arbejde vi propper dem med hver dag!
Nogle har dækkener på fordi det er ældre heste eller syge heste som pga dækkenerne kan blive lidt tykkere!! For en hest med dækken bruger mindre energi(foder) på at holde sig varm end en uden dækken gør!
Bare til orientering... det så ud til at du havde det lige omvendt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså dengang.....- omvendt snobberi |
|
|
jeg var barn og kom på landet fodrede vi osse hestene med havre og halm - og de blev aaaldrig syge og faldt aaldrig om. At de så fik lidt kolik - pyt - vi trak dem bare rundt og rundt og rundt - og gav dem et spark i rø.. hvis de ville lægge sig! For dyrlægen gad vi heller ikke ofre penge på - så ku' han lære det!
At de så var lidt tynde, eller lidt vommede og slugte luft - det var kun moderne!
Så UD med alle vitaminer, mineraler og andet moderne fis - FNYS!!!!!!!
Nej - men : Undrer mig dybt over at nogle åbenbart har brug for at misforstå og føle sig personligt forfulgt!.......
Ingen her har vel skrevet at det ikke er ok selv at blande sit foder, sålænge foderet er ok mht vitaminer og mineraler, hø mv.
Er enig med Pretty Fancy!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisette |
|
|
Som du dog farer i flint.
At en tråd løber af sporet er da ikke noget at hidse sig op over.
Det er da bare det der sker nogen gange når emnet er varmt.
Men ok du henviser jo også til dit spørgsmål igen, måske der er nogen der husker at svare nu.
Jeg kan ikke jeg aner det ikke.
Desuden er det et emne vi aldrig bliver enige om og hvor bølgerne kan gå meget højt nogengange.
Personligt hopper jeg ikke på enhver "ny" opdagelse om dette eller hint fodder. Hverken til heste eller til mennesker.
I tiden er det varme emne i hesteverdenen, at havre kan give mavesår, og det kan give krybbebidning (men det er kun en hypotese).
Jeg ved ikke hvad det varme emne i menneske fodderet er i tiden, men det skifter imellem, amimals fedt/ vegatabilsk fedt/ transfedt og feder sukker nu eller går det ikke.
Vi er alle sammen ansvarlige for os selv og vores dyr. Og når jeg kan se på min hest at den fungerer på havrbaseret foder så fortsætter jeg med det. Ligsom jeg nægter at sætte mine egne tænder i en rå gullerod, for det siger min mave at den ikke kan tåle.
LindaDer findes ingen "Problemer" kun "Udfordringer" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Linda |
Lisette |
31-12-2003 09:07 |
|
jeg farer ikke i flint. Jeg synes dog det er irriterende at man spørger om noget som ingen svarer på, fordi de har travlt med at delagtiggøre os andre i deres foderpolitikker. Hvilket er sagen uvedkommende, ikke fordi vi aldrig bliver enige (det skal vi have lov til), men fordi folk bliver lidt for personlige og sure, og det vil jeg ikke opildne til (eller høre på). Jeg stilte et simpelt spørgsmål, og jeg har fået to eller tre svar ud af 29 indlæg- flot! Jeg gider ikke diskuterer godt/skidt foder, for vil folk have min hjælp ved de hvor jeg er, eller osse finder de nogle andre.
DSAH Godt Nytår Til Alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malet korn... |
99E |
31-12-2003 12:56 |
|
...kan sådan set godt bruges til heste.
Ponyen min har i perioder fået tilskud af byg til havren - da den stod hjemme og jeg selv fodrede - og da vi alligevel malede byg til køerne og et par svin, fik hun en nøje afmålt mængde af dette malede korn sammen med sin havre - med en smule vand oveni til at binde støvet (og kornet). Nåhja, og så hø i rå mængder...
99E The four elements of success: TALENT, SKILLS, TRY & LUCK. Talent you are born with; Skills are something you develop; Try is intestinal fortitude or guts; Luck is spelled w.o.r.k. and is defined when preparation meets opportunity!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tag og læs... |
|
|
...dit eget indlæg igen inden du hidser dig op.
Du har selv lagt op til denne diskussion, så det er ikke folk der svarer du skal lade vreden går ud over, men nærmere dig selv...
Men det er ok... for fremtiden svarer vi så kun og udelukkende på sætninger med ? efter. Ikke dem med. eller ! efter.
Fedt selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E....... |
|
|
Jeg vil ikke anbefale malet korn, men det kan da bruges. Det hjalp på min hest's diarre lige da jeg fik ham. Men om det var det eller bare et tilfælde kan jeg ikke lige sige. Jeg har ihvertfald aldrig hørt på nogle kurser at de skal have malet korn.
Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisette.... Jeg vil da gerne... |
|
|
svare på dit spørgsmål.
I Landsbladet Hest nr.8 er der en ganske glimrende artikel om de forskellige foderstoffer, samt en ganske udemærket oversigt over de forskellige mærker med pris og netop oplysning om de indeholder organsik eller uorganisk mineraler.
Hvis du vil fodre med organisk bundne mineraler, kan du for eksemble bruge følgende blandinger:
Microvital (St.Hippolyt) 138,33 pr. kg.
Surelinb (Dodson & Horrell) 73,60 pr. kr.
I artiklen står der også:
Citat: "Hvis hesten EFTER tilskud med traditionelle uorganiske vitamin og mineralblandinger stadig ikke trives, er det en god idé at forsyne hesten med organiske bunde mineraler."
Så man kan jo prøve med de almindelige uorganiske blandinger først. De fleste normalt sunde og raske heste kan godt optage de "almindelige" blandinger.
feks.
Travo E (Vitfoss) 11,40 pr. kg
Mvh AMJensen caccac Kan du ikke sige noget pænt om andre, skulle du hellere tie stille. Ukendt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaste sten når man selv... |
Lisette |
31-12-2003 17:30 |
|
Også godt nytår til dig Miki, hvem har tisset på din sukkermad? Synes DU skulle tage og læse mine indlæg igen, og se om du kan få en anden mening ud af dem, for jeg hidser mig altså ikke op. Men man må måske ikke sige sin mening her eller hvad?
Undrer mig bare: Stiller et spørgsmål- får to svar, og en masse kommentarer der ikke har noget med det at gøre. Jeg synes bare det er sjovt at der altid kommer 117 kommentarer om alt andet end det man spørger om, hvorfor så ikke starte en ny tråd med de andrer emner?
Hvis du er diskusionslysten synes jeg i stedet du skulle tage og skrive en besked til mig. Men jeg svarer nok ikke før i morgen, for nu vil jeg holde NYTÅÅÅR (hurraaaa)!!!
DSAH Godt Nytår Til Alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg er ikke.... |
|
|
...diskussionslysten!
Jeg svarede på det jeg troede var en del af dit spørgsmål, ud fra din tekst og overskriften, men kan godt se at det var ret forkert af mig. Undskyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. dyrt foder... |
|
|
Mine hest havde i mange år fået en blanding af melasse, byg og havre+vitaminer om vinteren. Dengang fik vi 40 kg for ca. 75 kr... Hesten så godt ud og var aldrig syg...
Så skete der det at de stoppede med at sælge det foder og vi måtte skifte til noget kattens dyrt foder... Vi skiftede langsomt som man skal, og da den efter i et halvt år kun havde fået det dyre foder, får den inden for to måneder forstoppelse tre gange... Dyrlægen sagde det var pga. foderet, og herefter fandt vi nogen som soglte nogenlunde det samme foder som vi havde købt førhen og herefter var der aldrig noget igen...
Nu er der heldigvis foder inkuderet i den opstalding jeg betaler for nu, så det eneste jeg skal betale for er evt. ekstra foder...
Qnuz Camilse
selv om hestene er små er det bedre end at gå;) Don't horse around, get a welsh Den mest ukloge er den der ikke lytter til andres råd Til alle der har lyst SKRIV I MIN GÆSTEBOG PLEASE Så er der blevet opdateret billeder af lillemanden på min HP klik her for et kik. Du er meget velkommern til at skrive i min gæstebog, hvad du syntes om siden, min billeder og alt det der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|