Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mystisk fænomen.....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2001 17:44
ja, jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle placere denne tråd - men det bliver altså er under røgt og pleje

som overskriften siger oplevede min veninde og jeg noget højst besynderligt i går...
vores heste skulle ud og gå på en ny mark de aldrig har gået på før. vi plejer altid at gå en runde rundt først den ene vej og så den anden vej langs hegnet, så de lige som har set det ....da marken er temmelig stor og vi temmelig dovne besluttede vi at ride turen rundt (i skridt i grime og træktov). mig uden sadel på min kæmpe og min veninde siddende på et håndklæde (hesten var temmelig beskidt.....)det gik stille og roligt, hestene gik og kiggede. måske lidt for stille og roligt, for min venindes gamle knag (19 år ), der plejer at være let at tænde og
gerne vil frem, gik og puttede sig. det blev værre og vi stod selvfølgelig af. hesten stod med bagbenene helt samlet og man kunne se lår muskulaturen sitrede. den begyndte straks at æde med ørerne fremme - det så ikke ud som om den havde ondt. vi stod lidt og undersøgte hende, mærkede og trykkede - men ingen steder var ømme, hårde eller varme.

da vi trak frem igen, gik den med slæbende bagben i en meget kort men regelmæssig skridt med hovedet helt nede ved jorden. vi stoppede igen og hestebn åd lystigt videre. vi slap dem fri og gik ud af marken. vi sad en halvtimes tid og studerede sagen. hesten blev stående med bagbenene samme sted og flyttede rundt på forbenene når den græssede, men den havde ørerne fremme og virkede vældig tilfreds, dog bevægede den sig ikke ret langt. vi bestemte at se tiden lidt an.

da vi så kom ud for at tage dem ind senere på aftenen var det ikke blevet bedre. den gik egentlig villigt nok, bare langsomt og med en meget mystisk fremføring af bagbenene - lige som et dobbelt løft og hovslag, hvis man kan sige det sådan. inde i stalden gik hun starks i gang med høet og vandkoppen. vi prøvede at bagge og flytte hende til siden - hun gjorde det villigt, men på en helt unaturlig måde.

min veninde kiggede til hende et par gange her i nat - hun havde det fint og opførte sig ganske almindeligt. så i morges skulle jeg lukke dem ud. egentlig var jeg temmelig bekymret - hesten er jo ved at være halvgammel og fungere som vores lille mascot....man får jo altid sine bange anelser......

men det var uden grund....for da jeg trak dem ud var hun bare klar, den gamle klovn. hun småtravede og prustede på vej ned til marken og da jeg havde sluppet dem, drønede de afsted, slog med hoveder og haler og tog masser at støvbad....akkurat som de plejer. alt det mærkelige var pist væk....-meget mystisk !!!

men så er 10.000 kr`s sprøgsmålet - hvad pokker gik der af det gamle asen ?? hvad mon der var i vejen ??? det lignede en blanding mellem nyreslag og forfangenhed på bagbenene..... men 12 timer senere var det hele væk .....

er der mon en af jeg, der har et bud på denne mystiske "sygdom" eller har oplevet noget lignende ????

mvh line (der stadig undre sig ...... :-) )
0
0
Svar på denne tråd

Re: mystisk fænomen.....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 14:05
Hej
Jeg syntes nu nok at det lyder som et mindre nyreslag. Du er jo selv inde på det.
Nyreslag kan de få i forskellige grader.
Hun skulle nok måske i fremtiden have det i baghovedet. Så hun kan tage hensyn i tilfælde af fridage osv..

Men nu et andet longshot. Min hest havde en ligende opførelse sidste vinter. Pludslig under en ridetur blev den også sådan helt mærlig bagtil. Den stivnende ligesom. Jeg steg af og undersøgte ham men fandt igenting, heller ikke et ømt kryds.
Så hjem med ham og symptomerne forsvandt på turen hjem. Dagen efter var han frisk som altid. Og så på trejdedagen stod han der på tre ben. Han var ved at vælte da han skulle ind fra folden da dyrelægen kom, så ondt havde han. Dyrelægen(en hestedyrelægen) mente at han havde brækket hovbenet.
Jeg var knust. Dagen efter kom så en anden hestedyrelæge med røntgenudstyr. Han kiggede lige på ham, tog en kniv og vupti den flotteste hovbyld. Der røg omkring 5 kilo fra mit hjerte da betændelsen viste sig.

Han mente så at han nok var trådt op i et søm eller ligende. Smerterne forsvandt efter kort tid, men så begyndte bylden at danne sig.

Hilsen Lene
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-05-2001 14:22
hej lene

tak for svaret ....jeg hælder osse mest til det mindre, men akkutte nyreslag, men jeg synes osse det andet du forklarer lyder samsynligt - det må tiden vise.

med hensyn til nyreslag, så skal det siges at hesten er pensionist...det laver ikke en poleret prut ud over en enkelt skridttur i ny og næ. den har aldrig haft nyreslag før.

jeg har set et par tilfælde af nyreslag i min tid og jo det mindede om det, men alligevel ikke - det lignede nærmest en lammelse eller sådan noget......

men hesten er helt frisk igen og fejler intet, så vi får det nok aldrig helt opklaret...

mvh line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-05-2001 08:57
Først lige en ting: Nyreslag hænger ikke samme med om hesten arbejder eller ej.

Nyreslag kommer hvis hesten spænder op. Ofte kommer det så når hesten efter en fridag, bliver sat i (hårdt) arbjede. Men det kan også komme fordi hesten er våd og så fryser - og spænder op. Eller hvis den har ondt i maven - og spænder op. Modsat: forstår hesten at slappe af så er sandsynligheden ikke så stor for at få nyreslag. Der er også 2 typer: nogle får det en gang i livet og (måske) aldrig mere - andre får det hele tiden.

Men til problemet.

Udover det nævnte så kan det være:

Ondt i ryggen?

Generende inskekter?

Har de ædt en giftig plante?

Kan ikke rigtigt tåle varmen længere (solstik/hedeslag: Var hun dehydreret?)

Eller: Når heste kommer på et nyt sted, så kan de godt lide at undersøge jorden - både for at se hvor det gode græs er og for at finde gode flugtveje, hvis løven nu dukker op. Så derfor vil de have have hovedet nede ved jorden for at finde græsset og undersøge om jorden er blød eller kan bruges som flugtvej. Og måske slæbes benene fordi man ikke er helt sikke på om jorden kan bære det næste skrift?

At stå med samlede ben kan være for at holde insketer væk eller begyndende forfangen. Men prøv at kigge på en heste, som virkelig løber i galop - den starter med samlede bagben. Det kan være, at hun ikke ikke følte sig helt tryg på den nye fold, og holdt sig klar til at løbe. Sitrende muskler kan være: generende insekter (og jeg syntes der var mange i går aftes) eller: Parat til start!

Og hvofor flytte sig væk hvis græsset er godt lige her?

Jeg kan bare ikke rigtigt lide, at det ikke gik over inde i stalden. Det kan jo være en begyndende forfangenhed. Men at hun var OK til morgen kan være fordi hun var dehydreret / ikke længer generet af insekter / nu havde lært folden at kende.

Men det er ikke til at sige, hvad der var i vejen. Det kan godt være, at hendes opførsel ikke betød noget, men det kan jo også være alvorligt. Så jeg ville nok også holde en del øje med hende de næste dage.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-05-2001 11:25
hej jan

hestene kom inde fra stalden - så dehydrering, giftige planter eller hedeslag er i hvert fald udelukket. min hest står hjemme hos min veninde altså hjemme hos vores gamle knag, der har boet på gården i 10 år. den gamle har selv gået på marken sidste år sammen med en shetlandspony, så skridt runden var egentligt mest for min hests skyld. jeg tror ikke det har det mindste med flugt eller tryghed at gøre. hesten var meget stiv og havde tydeligveis ikke 100 % styr på sine bevægelser.

den er i øvrigt helt uden symptomer og har været det siden.....igår kom der en transporter med strudse forbi marken - der blev sat banerekord, kan jeg fortælle.....:-)....

jeg hælder stadig til at det må være en mild for for nyreslag...

tak for svarene

mvh line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2001 13:59
Hej

Jeg har lige læst dit indlæg og "trådene". Og jeg har også en mulig forklaring, da det lyder som - dø nu ikke at skræk - en mindre hjerneblødning!

En af vores ponyen opførte sig på samme måde en dag i vinters. Den kunne kun med stort besvær flytte bagparten. I løbet af dagen blev det bedre, men den gik med "slæbende" skridt med bagbenene. Ud over at man kunne se, der var noget galt, var der intet at mærke på hesten - den spiste og drak normalt.

2 dage efter var ponyen i øvrigt helt normal igen, og hun har ikke men af hendelsen udover hvis hun skal dreje meget brat, så ligesom "slingre", det ene bagben.

Det var den tilkaldte dyrlæge, der konstaterede hjerneblødningen og han sagde at det skete tit for gamle heste/ponyer - ligeledes sagde han, at de små, der "går over" inden for et døgn, sjældent er farlige for heten/ponyen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2001 14:06
enig med qaz1.........det lyder som en hjerneblødning, men ellers er jeg nok også mest til nyreslaget.......det er mystisk......

kram Naja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider