ja, jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle placere denne tråd - men det bliver altså er under røgt og pleje
som overskriften siger oplevede min veninde og jeg noget højst besynderligt i går...
vores heste skulle ud og gå på en ny mark de aldrig har gået på før. vi plejer altid at gå en runde rundt først den ene vej og så den anden vej langs hegnet, så de lige som har set det ....da marken er temmelig stor og vi temmelig dovne besluttede vi at ride turen rundt (i skridt i grime og træktov). mig uden sadel på min kæmpe og min veninde siddende på et håndklæde (hesten var temmelig beskidt.....)det gik stille og roligt, hestene gik og kiggede. måske lidt for stille og roligt, for min venindes gamle knag (19 år ), der plejer at være let at tænde og
gerne vil frem, gik og puttede sig. det blev værre og vi stod selvfølgelig af. hesten stod med bagbenene helt samlet og man kunne se lår muskulaturen sitrede. den begyndte straks at æde med ørerne fremme - det så ikke ud som om den havde ondt. vi stod lidt og undersøgte hende, mærkede og trykkede - men ingen steder var ømme, hårde eller varme.
da vi trak frem igen, gik den med slæbende bagben i en meget kort men regelmæssig skridt med hovedet helt nede ved jorden. vi stoppede igen og hestebn åd lystigt videre. vi slap dem fri og gik ud af marken. vi sad en halvtimes tid og studerede sagen. hesten blev stående med bagbenene samme sted og flyttede rundt på forbenene når den græssede, men den havde ørerne fremme og virkede vældig tilfreds, dog bevægede den sig ikke ret langt. vi bestemte at se tiden lidt an.
da vi så kom ud for at tage dem ind senere på aftenen var det ikke blevet bedre. den gik egentlig villigt nok, bare langsomt og med en meget mystisk fremføring af bagbenene - lige som et dobbelt løft og hovslag, hvis man kan sige det sådan. inde i stalden gik hun starks i gang med høet og vandkoppen. vi prøvede at bagge og flytte hende til siden - hun gjorde det villigt, men på en helt unaturlig måde.
min veninde kiggede til hende et par gange her i nat - hun havde det fint og opførte sig ganske almindeligt. så i morges skulle jeg lukke dem ud. egentlig var jeg temmelig bekymret - hesten er jo ved at være halvgammel og fungere som vores lille mascot....man får jo altid sine bange anelser......
men det var uden grund....for da jeg trak dem ud var hun bare klar, den gamle klovn. hun småtravede og prustede på vej ned til marken og da jeg havde sluppet dem, drønede de afsted, slog med hoveder og haler og tog masser at støvbad....akkurat som de plejer. alt det mærkelige var pist væk....-meget mystisk !!!
men så er 10.000 kr`s sprøgsmålet - hvad pokker gik der af det gamle asen ?? hvad mon der var i vejen ??? det lignede en blanding mellem nyreslag og forfangenhed på bagbenene..... men 12 timer senere var det hele væk .....
er der mon en af jeg, der har et bud på denne mystiske "sygdom" eller har oplevet noget lignende ????
mvh line (der stadig undre sig ......

)