Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Burhest og strøtanker
Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 16:09
Lige en (desværre) frisk historie fra det virkelige liv.

Min smed fortalte en lille historie her for ca. 14 dage siden.

Han var blevet tilkaldt til en hest, der skulle have ordnet hove.
Stedet var ikke så langt fra, hvor smeden boede, og han undrede sig lidt over, at der nu pludselig var ankommet en hest der.

Nå men han tog derud, hos en ældre mand, og spurgte så efter hesten ...
"Nåeh" sagde manden, "Den står nede i roehuset".

Da de kom derned var der et lille skur - og i mørket inde i skuret stod der en hest.
Smeden bad om, at hesten blev trukket udenfor, for ellers kunne han ikke se, hvad han lavede - men fik det svar, at hesten ikke kunne komme ud.
Døren var for lille!!!

"Hvor længe har den hest stået der?", spurgte smeden.
Manden svarede: "Årh - den har da været dér altid".
"Jamen - hvordan muger du ud hos den"?
"Jeg smider bare møget ud af vinduet".......

At fortælle at smeden blev rasende, er vist helt overflødigt -
Han beordrede manden til at rive så meget af døråbningen ned, at hesten kunne komme ud øjeblikkelig.
Da hesten endelig kom ud, viste det sig, at den havde enormt lange "snabelsko" - der var altså ikke blevet ordnet hove hos den i umindelige tider ...

Smeden har nu regelmæssigt tilsyn med hesten, der nu bliver passet mere rigtigt.

Men den gode smed sagde noget helt andet, da han var hos mig ...
Noget der også gav mig stof til eftertanke.

Mange mennesker anmelder dyreejere til politiet og de forskellige dyreværnsinstanser. - Og det er for så vidt godt nok ...

Tit glæder folk sig over, at dén hest, de så gå rundt i mudder på en fold, nu er væk. - Men nogen gange er der såmænd bare sket dét, at hesten er blevet lukket ind i en stald og står dér - uden at komme ud ...
Og er DET så bedre???

Jeg har ikke løsningen på noget af det her - men ville bare lige delagtiggøre jer i min "historie" og mine tanker ...

Venlig hilsen
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Re: Burhest og strøtanker
Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 16:18
Puha - sikke en grim fortælling.

Absolut stof til eftertanke, jeg har heller ikke løsningen :-(

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 16:33
Ja man høre mange grumme historier og ikke kun om heste! Længe leve din smed, han lydder meget fornuftig der er ikke mange der "gider" at blande sig! Men burde han ikke ha kontaktet hestensværn før han gik igang med hesten, så det kunne blive slået ned istedet ( hårde ord) for den får da aldrig et værdigt hesteliv igen! Har hørt at mange forældre skaffer sig en pony til deres børn uden at vide en pind om røgt og pleje, og det ender med at den står tilbage mutters alene, for børne har fundet på noget mere sjovt at foretage sig, hvor det ikke kræver så meget FORARBEJDE!!! Det samme med tenagerpiger der ikke har tid til at komme til hesten mere da der er noget mere intersant uden i den store verden, det også ok, men så burde de skaffe en halvpart eller sælge hesten, den forstår jo ikke hvorfor den lige pludselig ikke hvorfor den ikke kommer ud mere.
SÅ TIL ALLE FORÆLDRE, TÆNK JER GRUNDIGT OM FØR I ANSKAFFER JER NOGET I IKKE HAR FORSTAND PÅ, DET KRÆVER MEGET ARBEJDE AT HAVE DYR, SELV EN LILLE SØD KANIN!
En strøtanke fra mig!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 19:40
Addddd, det var dog den grumleste historie jeg længe har hørt.

Jeg har også set en der havde to små shetlændere der stod i den samme boks. De stod på en gård hvor børn bare kunne komme og ride, men det var ikke så tit der gjorde det, så en gang kom de til at stå i deres boks i fire måneder helt uden at være ude. De kom kun på fold om sommeren, for der var kun en lille have de kunne gå i, og hvis de kom på fold om vinteren "ødelagde de græsset". Så der stod de så. Der blev aldrig muget. De blev aldrig striglede, og deres man og hale var så fedtede og filtrede at det ikke kunne redes ud mere. De fik nok at spise, faktisk så meget at de var tromletykke. Og fordi de ikke var ved at dø af sult, var der ingen der tog sig af det, selvom nogen forsøgte at anmelde det. Jeg har ikke hørt om dem i mange år, men hvis ikke de er døde står de nok stadig i deres i lort til knæene det meste af året.

Oftest er det jo søde forældre eller bedsteforældre der anskaffer de søde ponyer til deres børn, måske endda uden de har ønsket sig den. Kendte en gang en pige som fik en araberhingst af sin far, bare fordi hun ikke skulle spekulere så meget på forældrenes kommende skilsmisse (og nok også for at hun skulle vælge at bo hos ham) selvom hun ikke ønskede nogen hest, da hendes gamle hest lige var død, og hun havde mistet lysten til at have hest... Gad vide hvor den er endt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 21:36
Hvordan så den araberhingst ud. Har nemlig en god bekendt der købte en temmelig forhutlet araberhingst - hvis historie lyder lidt som det du beskriver.

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-04-2001 22:07
Har desværre ikke selv set den... hun fortalte bare om den. Hvis det er den, er det vel 4-5 år siden hun fik den. Da var den 2½ og mørk skimmel, så den er nok højst sandsynligt hvid/grå i dag... Gad vide om det er den...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-04-2001 10:01
tjah - ham her er også skimmel, men han er fra 85, altså en ældre herrer i dag. Nok ikke den samme så, men det kunne da have været "lidt sjovt" hvis det var.

mvh. Jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2001 23:02
Kan kun sige en ting MELD den slags med det samme!!! Dyrene kan ikke selv råbe hjøt selvom de har det dårligt!
Tjek http://www.alledyrsret.dk ! De gør noget ved det!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider