... de urter der gør det kan jeg jo ikke sige, men generelt tror jeg at et godt imunforsvar er alfa og omega i kampen mod mukken.
Da jeg købte Baloo var han for tynd og havde en gigantisk vorte på øret - i løbet af det næste stykke tid fik han flere småvorter på bringene og på maven. Han var 3 år, og havde været flyttet end el omkring - inkl en stor flytning med transport helt fra Irland - den slags stresser en lille hests system!
Det første år i min varetægt fik han imunstyrkende urter (fra Askhim), hyben og havalger - og selvfølgelig en velafstemt fodersamensætning.
Efter et årstid var alle vorter væk - og selv om han har 4 hvide ben (faktisk er bagbenene næsten lyserøde at se på i koderne) så har han i denne muddervinter kun haft 2 SMÅ angreb af muk - begge væk efter et par dages korrekt behandling!
Hans hovkvalitet er i øvrigt også forbedret væsentligt - da jeg købte ham skulle han have sko på da jeg begyndte tilridningen - nu går han uden igen!
Det kan godt være at det har været dyrt med alle de tilskud - men den eneste dyrlægeregning jeg har fået i de 4 år jeg har haft Baloo (ud over vaccination, gødningsprøve og tandraspning) har været da der var blæst et stykke rustent pigtråd ind på hans fold, så han fik et grimt sår på benet. Og selv det helede væsentligt hurtigere end jeg ventede! Så HVIS det er alle de dyre urter der har givet ham det gode imunforsvar - så er de tjent hjem.
Hans eneste svage punkt lige nu er hans mave - foderændringer skal ske meget forsigtigt (men det er blevet bedre end det har været - og han får jo også maveurter fra Askhim nu)