Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Taber" benene under ridning...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 17:08

Ja, som overskriften siger, så taber min dv-vallak benene under ridning.

Det er både forbenene og bagbenene han gør det på, og er bange for at det en gang ender galt.

Han går med forsko hvis det siger noget? plus han også går og smeder (det skal jeg have smeden til at se på næste gang)

Har i nogle ideer om hvorfor han sådan går og "taber" fusserne? og råd er hjertelig velkommen

0
0
Svar på denne tråd

Spat ??
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:07
.

http://www.heste-sport.com/ NYT HESTEMAGASIN, kik forbi...

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

Snubler/taber et ben
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:22

Hvis en hest tit taber et ben eller snubler, så kan der være flere årsager.

Bla. kan din hest bare være "klodset". Men der er stor sandsynlighed for at den er øm. Eller have forkert ben eller hov stilling, eller en forkert tålængde. Sko giver ikke hesten anledning til at snuble. Kun hvis smeden har sat skoen forkert på kan det give halthed.

Rytterens inflydelse på rideturen, kan også spille en stor rolle. Hvis rytteren er usikker eller ukoncentret, så kan hesten også blive det.

Hvis hesten pludselig mister et bagben eller bagparten- kan det bla. skyldes svage muskler, spat eller blokader i lænden.

Jeg vil mene du skal lade din dyrelæge eller en akupunktør kigge på din hest. Hvis de kan sige, at hesten ingen problemer har i muskulatur osv. Så skal du kigge på hovene. Det lyder lidt til din hest måske har for lange hove, når han også smeder. Træder han op i for hovene eller hvordan?

Når dette er ok- så kan du træne ham på banen med bomme. Din hest skal simpelthen lærer at overvinde ujævnhederne stille og roligt. Husk at samle din hest flere gange på ture, da det sørger for hans opmærksomhed. Samtidig mindsker du risikoen for at den snubler. Samtidig med du træner dens muskler.

**Stutteri Birkedal**

Hest, du er i sandheden et væsen uden lige.

For du flyver uden vinger,

og erobrer uden at bruge sværd.

Palomino shetlandshoppe- fuld stamtavle -til salg

se præsentation for info

0
0
Svar på denne tråd

respons
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:33

Ivory26:

Jeg tror du har fat i noget der.

Han var til kiropraktor lige op til jul, hvor han fik låst op for en gammel lændeskade, og der efter var han faktisk godt gående. men han er en hest der ikke går fremad af sig selv, så han går hurtigt og bliver lidt sløset, hvilket passer meget godt med at det primært er i skridt at han taber benet.

han går med klokker, netop fordi han smeder, men det lyder som om at han kun lige snitter, men det er selvfølgelig svært at sige for mig..

Han mangler nogle muskler, grundet han stod stille i ca 3 uger før jul grundet opdagelsen af den gamle skade, og vi er ikke helt i topform endnu, så det kan da godt være at det bliver bedre i takt med at han får sat sig lidt bedre bagtil.. og så snakker jeg lige med smeden næste gang han kommer.. hesten har nemlig været slem til at træde skoene af på fold

0
0
Svar på denne tråd

lændeskader
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:46

Jeg har travheste og ved hvor vigtigt det er de ikke taber et ben. Har efterhånden lært hvordan hesten reagere på forskellige måder.

Jeg vil råde dig til at få ham givet en eller 2 behandlinger mere, da det lyder som om at han ikke er iorden. Du kan evt. gå ind på www.tovedue.dk der kan du læse om hestens bagbevægelser.

Han har brug for langsom optræning.Ellers bryder man skaden op igen og gør den værre en før.

Du kan med hyben og glucosamin/msm hjælpe ham yderligere.

Jeg har bla. haft stor glæde af vandtræning til heste med smerter i ryg, lænd eller gamle slidte ben. Men jeg er så også så heldig, at vesterhavet ligger 20 min her fra =o)

**Stutteri Birkedal**

Hest, du er i sandheden et væsen uden lige.

For du flyver uden vinger,

og erobrer uden at bruge sværd.

Palomino shetlandshoppe- fuld stamtavle -til salg

se præsentation for info

0
0
Svar på denne tråd

Kiler.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 16:08

Min hest tabte bagbenene, og tilsidst kunne han ikke øge uden at "snuble".

Dyrlægen kunne mærke at hans sener ved knæene var for korte, og derfor låste de en gang imellem, problemet blev løst med kiler under skoene, og han har ikke snublet en eneste gang siden, så det er da værd at prøve??

Det hedder YNDling, afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer ;-)
Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

bevægelsesapparatet
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 21:38
At en hest snubler og taber benene er typisk et tegn på problemer/ smerter i bevægeapparartet. En gammel skade i lænden kan højest sandsynlig ikke klares med en enkelt kiropraktor behandling, så tror det vil være en god ide at få den tjekket/ behandlet igen...

Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd

reaktion
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 08:05

jeg vil prøve at ringe til massøren idag, og få ham tjekket

tak for svarene alle sammen

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 09:43

Så har massøren været og kigge, og han var gangske rigtig atter låst i lænden - så nu går turen til tove due igen..

Tak for rådene og erfaringerne, der er kommet i forbindelse med denne tråd, der har bestemt været noget der har givet stof til eftertanke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 11:47

i samme ombæring få hesten tjekketgodt igennem i hele bevæge apparatet...

Det kan jo være at lænde problemerne i virkeligheden er et symptom på et dybereligende problem.

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 16:11

Jeg er helt enig med, Tildegd *Shalu*, jeg ville også få hesten tjekket igennem ordentligt dvs. en neurologisk undersögelse.

Hvis nu ikke at man med 100% sikkerhed kan sige at låsningen der blev fundet, ER grunden til at han render rundt og "taber sine ben"..

Pikant som jeg desvaerre lige har vaeret nödsaget at sige "farvel" til, havde bla. også problemer med at han "tabte sine ben"..der blev også fundet en ekstremt massiv låsning i laenden på ham...

Desvaerre viste det sig senere at den låsning KUN et sekundaert fejl, da en kontrast röntgen af halshvirvelsöjlen viste at han led af wobbler..

Det er ikke min mening at skraemme dig, men bare at fortalle at det du beskriver med at hesten "taber ben", ikke altid KUN er pga af at hesten har en låsning etc..

Håber på det bedste!

:-) M.v.h / Heidi :-)

Pikant - elsket og savnet!

Tak for alt min dejlige dreng.

Hvem sagde at det er stamtavlen,det kommer an på???
- Det er jo hesten man rider på ;-)

Unghest köbes se: HER

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider