|
|
| Kiropraktor til min hest? |
|
|
Sagen er den, at at den ene af mine/vores heste, skal til Kiropraktor på næste torsdag. Har I erfaringer med denne form for behandling af hesten? Hesten er en 7 årig hoppe, der pt springer MA. Som sådan er der ikke noget galt, men hun er fra naturens side sådan lidt "stiv", og har derfor ofte massør (Margit, hvis nogen skulle kende hende?). Nu har Margit foreslået at vi fik en kiropraktor til at tjekke hende, da hun fornemmer noget "dybere" med hende, end bare overfladiske muskelproblemer. Jeg er sådan lidt skeptisk overfor alle andre behandlinger end dem smeden og dyrlægen kan give, så Jeg vil naturligvis gerne høre fra andre, der har gjort brug af en kiropraktor... både gode og mindre gode oplevelser. -I øvrigt har jeg fundet en fin løsning, som også "tager hensyn" til min "manglende tro" på det alternative (Eller hvad man lige skal kalde kiropraktik?!?). -Jeg har fået tid til hesten hos en dyrlæge, som også er kiropraktor... smart . -Sibylla Langaker hedder hun. Nogen der kender hende?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
| Forfatter:  |
Sussie |
| Dato:  |
08-03-2007 15:19 |
|
Hende kender jeg ikke. Men jeg kender en anden der både er kiropraktor og dyrlæge, og der er altså slet ingen hokus pokus der! Det er nøjagtig som kiropraktik til mennesker. Nemlig manipulation med led. Lidt hurtigt forklaret, "knækker" man ledet på plads. Nogle er gode til det, andre er ikke. Men en dyrlæge der er uddannet kiropraktor, så tror jeg ikke du går helt galt i byen... Jeg har i hvert fald haft gode oplevelser med hende jeg bruger!
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har prøvet. |
|
|
Milan havde en kiropraktor forbi i januar. Og det var jeg egentlig rigtig godt tilfreds med, selvom jeg, ligesom dig, var lidt skeptisk i starten. Jeg valgte ekstra end der var uddannet både dyrlæge og kiroparktor, bare for en sikkerheds skyld. Selve forløbet gik fint. Hun gennemgik Milan meget grundigt. Mærkede efter over det hele, og endte med at lave en masse gymnastik med ham. Heldigvis fandt hun intet på ham, så jeg er glad. Ved så ikke hvad hun havde gjort hvis hun havde fundet noget. Men jeg vil klart prøve igen, hvis jeg mener at det er det der skal til.
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - hustyranen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget tilfreds |
|
|
Jeg har haft kiropraktor til mn 2 gange, og været meget tilfreds. Begge gange har jeg snakket med doktor dyr først, og har fået anbefalet Regitze Rissing her inde. Hun er super dygtig, og der har været stor forskel fra hun kom til hun gik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knæk og bræk |
|
|
Vi var så heldige at vores dyrlæge på Sjælland også var uddannet hestekiropraktor  Han fik oplyst ganske få ord, inden han kom ud til Taipan - virker noget stivnet et eller andet sted... Meget mangelfuldt, yes. Dr Dyr kom - undersøgte hesten fra mulehår til halehår - og konkluderede: Taipan er ikke stiv i 2. og 3. nakkehvirvel, han er extrem stiv. Dr Dyr bevægede Taipans kæmpe hoved lidt frem og tilbage - og lige pludselig sagde det "knæk", så højt at selv jeg kunne høre det. Taipan fik 3 "knæk" til hver side. Det mest fantastiske var faktisk at følge Taipan's øjne fra "knæk" til "knæk". Fra at have et anspændt udtryk i øjnene - så kunne man lige frem se, hvordan Taipan's øjnene blev mere og mere fredsfyldte(!). Herefter en gang akupunktur - og voila - en helt ny hest at ride på. Lige så vel som vi mennesker kan have godt af en gang "knæk og bræk", lige så vel tror jeg, at heste/ponyer værdsætter at blive løsgjort(!) med "knæk og bræk". Kender ikke den omtalte dyrlæge/kiropraktor. Vi brugte Lars fra Gundsø Dyreklinik - stor ros til ham og hans viden, både den traditionelle og den alternative, omkring heste/ponyer og hunde 
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
Line *20* |
08-03-2007 23:07 |
|
Jeg har faktisk lige, eller 2 uger siden, haft min vallak til kiopraktor, fordi han haltede... Jeg har heller aldrig været den der støttede de alternative behandlings former... Men det virker, han har ikke haltet siden, og det har virkeligt været effektivt, han er helt og aldeles haltfri igen... så jeg har kun positive ting at sige om det!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiropraktik |
|
|
er altså heller ikke indenfor kategorien "alternativ behandling" - slet ikke. Det er jo en videnskabelig bevist metode og bestemt helt reel. Mvh Line
DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor = dyrlæge |
katrunte |
09-03-2007 23:03 |
|
Og så skal man, så vidt jeg er informeret, rent faktisk være dyrlæge for at få lov at være dyrekiropraktor i Danmark. Så det er ikke noget sammentræf at jeres kiropraktorer også er dyrlæger. Jeg har brugt Maja Guldborg et par gange og det var rigtigt godt. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge eller "menneskekiropraktor" |
katrunte |
09-03-2007 23:11 |
|
Og så har jeg lige selv checket det for en sikkerhedsskyld. Uddannelsen til veterinærkirporaktor foregår i Tyskland og der optages kun dyrlæge og almene kirporaktorer. Så man skal altså være uddannet kiropraktor i forvejen eller dyrlæge. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke helt rigtigt Katrunte |
|
|
du kan nemlig også blive dyrekiropraktor på Oxford universitetet i England. Her er bl.a. Regitze Rising og Rikke Andersen uddannet (McTimoney). Her gælder selvfølgelig også nogle strenge krav for optagelse, men eksempelvis biolog sidestilles med dyrlægeuddannelsen og de kan derfor også optages på uddannelsen derovre. Rikke Andersen er biolog med dyreadfærd som speciale, hestemassør og nu også færdig som dyrekiropraktor. Mvh Line
DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak line |
katrunte |
10-03-2007 17:54 |
|
Tak Line. Det var godt med mere info. Jeg blev nemlig selv i tvivl som du kan se ovenfor. Det var faktisk en rigtig god oplysning, så jeg siger mange tak. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katrunte |
|
|
Velbekomme  Men det er rigtigt, at den der findes i Tyskland kun er for uddannede dyrlæger - men til gengæld er den slet ikke så lang og omfattende, som den uddannelse man får i England. Har du forøvrigt et link til det du har læst om uddannelsen i Tyskland? Vil gerne læse om det. Mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke kiropraktor til mig |
|
|
Jeg har selv brugt en dyrlæge uddannet kiropraktor - hun ville aflive min hest. Jeg har ligeledes brugt Marianne Woolhead som helt sikkert er dygtig - hendes behandlinger holdt bare ikke mere en end lille uges tid. Jeg har også selv brugt kiropraktor på egen krop - med samme resultat - lige på nær aflivningen:-) Mine erfaringer er at kiropraktore - som dyrlæger symptom behandler nogle specifikke områder. Jeg bruger i dag Oesteopat til både hesten og jeg selv og det er med nogle helt andre og længervarende resultater. hvad hesten angår har jeg brugt Tove Due... hendes behandlinger holder i ca 6 mdr og så har jeg en hest der er gående - modsat en hest jeg blev anbefalet at aflive. Oesteopater behandler langt mere dybdegående - det er ofte områder som man ikke på nogen måde havde fornemmelse af var grunden til problemet. Evt et ribben der skal rette. Ligeledes blev hesten gået systematisk igennem så ALT bliver rettet. Der bliver gået reflekser igennem som understøtter at hesten er blevet rettet korrekt. Så for mig er det bestemt ikke nogen fantastisk kombination af en kiropraktor og en dyrlæge... Mvh Annika
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Calina har haft meget glæde af... |
|
|
-sine to besøg af kiropraktor! Efter at være blevet øm i ryggen af sin sadel havde hun besøg af Kim Salomonsen fra Himmerland dyrlægerne, han er dyrlæge og udøver også akkupunktur og kiropraktik. Det var simpelthen helt vildt den forskel det gav!!! Calina har aldrig haft den vilde gang, men efter to besøg var alle bevægelser lige 20% bedre!!! Hvis jeg igen får en hest der er stiv, skæv eller lignende ville jeg ikke tøve med at ringe til ham igen! Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vender lige tilbage med mere |
katrunte |
11-03-2007 19:47 |
|
Hej Line Jeg har fulgt op på det og kan se at der åbenbart også er en adgangsgivende uddannelse i USA. Jeg finder lige de forskellige links og sætter dem ind. Grunden til at jeg troede det med tyskland, var fordi en dyrlæge som skulle til at uddanne sig, fortalte mig at tysklands uddannelse var den eneste adgangsgivende herhjemme, men det viser sig jo ikke at være helt rigtigt. Vender tilbage med resten. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilbage herfra |
katrunte |
11-03-2007 20:34 |
|
Hej Line Først det link som jeg læste i går og som taler den tyske uddannelse. www.dyrekiro.dk/page.asp?id=66 Og efter dit svar i går er min horisont jo blevet udvidet en del, så jeg har søgt lidt videre. Formanden for Veterinær kiropraktik har en hjemmeside der hedder dyrekiropraktoren.dk.w...123test.dk/ default.aspx?id=7 I USA skal man, så vidt jeg kan orientere mig, enten være dyrlæge eller menneskekiropraktor for at kunne uddanne sig til certificeret veterinærkiropraktor. Der er nogle steder også blevet afholdt kortere kurser i en form for ledmanipulation, men det giver kun ret til at behandle sit eget dyr og godkendes åbenbart ikke engang i alle staterne, så det er altså de tyske forhold som er gældende der også. Citat:to be a LEGAL horse chiropractor, you need to be a vet first. teh human chiros are also legal in some states with the propper training.
there are alot of "horse chiropractors" that went through dr. daniel kamens equine adjuster course out there.. most states its not legal to adjust any horse but your own. i know many people who have taken his course for their own benefit(my self included) and a few others who were convinced tehy were a "chiropractors" when they finished the two day course. 216.239.59.104/search?q=cache: tXSev6C9MMQJ:forums.horsecity.com/ cgi-bin/bb/ ultimatebb.cgi%3Fubb%3...t%3D051520+ vet+chiro+ education&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk Det var hvad jeg lige kunne støve op pt., andre der ved nærmere ?
mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sibylla... |
|
|
Forstår godt din skepsis - men dejligt at du giver det en chance.. tror du vil blive positivt overrasket. Jeg bruger selv Sibylla Langaker til mine muler, og hun er ganske enkelt helt fantastisk! Har fra tidligere erfaringer med et par andre kiropraktorer, men sibylla er klart den bedste og mest grundige jeg har mødt. Og så er hun rigtig god til at håndtere hestene, forklare problemerne og give gode råd til træning af hesten efterfølgende. Som nogle af de andre skriver er kiropraktik jo faktisk ikke en alternativ behandlingsform - men den har jo ikke tidligere været almindelig i forhold til hestene, men det var massage jo heller ikke. Håber det kan hjælpe din hyp, at blive "knækket lidt igennem" 
Lundschen Med Supermulerne Winthers Windsor og La Belle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge eller ej |
pernille *pip* |
20-03-2007 14:05 |
|
Mht til om man skal være skeptisk overfor kiropraktik må jeg nok sige nej, virkningen er fantastisk. Men om ikke dyrlæger er bedre eller mindre bedre som kiropraktorer end dyrlæger kommer jo an på deres baggrund. En dyrlæge kan blive kiropraktor via 2 semester i tyskland, hvorimod det tager (som Line G skrev) en biolog(som kan have haft lige så meget undervisning i fysiologi og anatomi som dyrlægerne) 2 år i England. Og personligt vil jeg hellere have min hest behnadlet af en som har uddannet sig specefikt som kiropraktor i 2 år end en dyrlæge der har taget det på 2 semestre. Godt nok har dyrlægen sin uddannelse i ryggen, men den består jo af et samsurium af forskellig undervisning i køer, svin mv, og ikke bare af 5 års heste-sygdomslære/kiropraktik Jeg går jo også selv til uddannet kiropraktor, og ikke til min læge der har et 2 semester kursus i kiropraktik, når jeg skal ordnes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sibylla |
|
|
Jeg har også brugt Sibylla Langaker til Wision og var meget tilfreds. Hun er meget dygtig og grundig og hun viste mig nogle strækøvelser, som jeg kunne lave med ham til daglig. Jeg kunne tydeligt mærke forskel på Wision bagefter, så herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|