Komme med en bemærkning.
En hest der har følt smerte ved at få skåret en byld i hoven, er IKKE nem at få til at løfe hoven dag efter dag når det igen og igen gør ondt!!!
Og det har INTET at gøre med at den skal lære det.
Smukke Ganger har løftet ben i snart 100 år ingen problemer ved smed eller rense hove.
Men men d. 11 feb jokkede han en sideflap ind i sålen og det gav en hovbyld og det har gjort meget meget ondt og INTET kan få en heste til at løfte et ben når der følger smerte med det løft.
Jeg har en blåt mærke på mit lår som bevis.
Hesten har været bedøvet, smertestillet, talt pænt til, råbt ad ( ja gu´har jeg så) men tænk han forstår mig ikke.
Og det har INTET at gøre med træning, men Smukke GAnger udsætter IKKE sig selv frivilligt for smerte...
Jeg kan IKKE få ham i en spand (hoven) for jeg ønsker IKKE at han skal komme til skade .
Jeg har så gjort det at jeg lægger en varmt håndklæde om hoven, for det sætter gang i blodecirkulationen. Ja det skal skiftes af og til men heller det end at vi kommer til skade.
Og renser hullet med brinaoverilte som jeg sprøjter ind og så lægger jeg en ny forbinding hver morgen når han skal på fold, ingen ting i boks, den er jo ren og tør.
Så hav forståelse for at ikke alle heste kan "lær" at smerte bare er noget der skal overstås.
Tak