Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min pony har fået muk! kan du hjælpe mig
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 18:00

Hej alle sammen;)

min pony har fået muk. det er ikke slemt overhovedt - men jeg tænkte på om jeg må få din måde at ordne muk på, altså hvad gør du hvos din hest/pony har fået muk..

lige nu tørre jeg hans ben og fjerner det meste..

men hvad gør du?..¨

håbere du vil hjælpe mig;);)

Hilsen julie

0
0
Svar på denne tråd

Kender da en der har barberet sin pony
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 18:09
det kunne du jo vælge. Jeg ved ikke hvor slemt det var , men det hjalp da på den da den blev barberet.

Islænder
Spegill & Kirstine

0
0
Svar på denne tråd

Måske det hjælper...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 18:54

Hej Julie...

Ingen af mine heste har haft mug, men jeg har set en blive behandlet for det, ved at de hver aften når den kom ind fra fold blev ranset godt af og badet med en aloe vera sæbe hvor efter der blev smurt et tyndt lag aloe vera gel på. efter ca. 14 dage var det rigtig pænt (den så ikke godt ud da de startede), de er efterfølgende begyndt af bruge Stalosan F i deres bokse og har ikke haft problemet siden.

Håber du hurtig får buk med din muk...

0
0
Svar på denne tråd

Saltvand
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 19:44

Jeg fik et godt råd af en dyrlæge, 1 gram salt pr. liter vand. Det bedste er at få benet ned i en spand vand, 2 gange om ugen, når der er muk og en gang om ugen til forebyggelse. Jeg har brugt et par minutter til hver ben, hvor jeg samtidig har nulret benet og bevæget vandet, så det rigtigt kom under hårlaget.

Ponyer der kommer i havvand har meget sjældent muk, især ikke hvis det er Vesterhavet. Man kan sagtens bruge salt til opvaskemaskiner, men ikke vejsalt.

0
0
Svar på denne tråd

Min metode
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 21:09

Jeg har fundet løsningen for min hest, hun er noget øm, så man kan ikke pille skorperne af.

Jeg tager en spand med "varmt" vand, blander lidt BLÅ biotex i, tager en af den billige køkkensvampe( dem med en hård og en blød side) så bruger jeg 3-5 min på at opbløde muggen, det går ret stærkt.

Herefter skylles det i lunkent vand, så sæben kommer væk.

Så bliver der smurt med Skin Healer.

Det er nemt, hurtigt... Og har man ikke varmt vand i stalden, så køb en billig el-kedel... så du kan blande kogende og koldt vand. Så går det stærkt.

Spoo

*Horses are like potatochips, you just can´t have one!!!*

0
0
Svar på denne tråd

min venindes hest havde muk
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 09:57

ganske slemt. Hun kæmpede i måneder med problemet.

Så fik hun et godt råd af sin dyrlæge til smådyr (kat & hund) og det hjælpte!

Smør det angrebne sted grundigt ind i klorhexidin shampo/sæbe (købes på apoteket). Lad det virke en god minut. Skyl grundigt med lunkent vand, tør med håndkæder (evt hårtørrer) og smør på aloevera gel.

Min veninde vaskede og skyllede to gange med klorhexidinsæbe før hun tørrede og smurte aloeveragel på.

Efter bare en behandling var muken borte!

hilsen

Catharina H

"Iceys are like potato chips - you can't have just one!"
0
0
Svar på denne tråd

klorhexidin
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 10:08

Lige et spørgsmål: Klorhexidin svider det ikke ad H... til?

Jeg har ordnet grcons mug med lidt forskelligt, aloe first har været okay, i forgårs skulle jeg så prøe aloe vera gel og da jeg kom igår var det endnu værre end det har været hidtil. Skal jeg bare fortsætte? Han har stået 14 dage nu. Jeg bader i saltvand, men kan ikke få ham til at stå i det (normail vil han gerne stå i en spand med vand).

Camilla og Garcon

- den lille hest med den store personlighed

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har barberet...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 10:25

benet, pillet skorperne af og smurt med desinficerende creme.

Vil du opløse skorperne med blå biotex, skal der skylles med rent vand og benet SKAL tørres ordenligt.

Never underestimate the yellow side of the force!
0
0
Svar på denne tråd

Klorhexidin 0,2 %
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 16:49

Nej Klorhexidin svider ikke hvis man køber den i en 0,2 % opløsning på apoteket. Den er klar til brug og generer ikke hesten - til gengæld er den dejlig effektiv i en mukbehandling.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 17:33

efter lidt forskellige fremgangsmåder er jeg nået frem til:

1 - vaske benet så mukken bliver blødt om.

2 - derefter masserer jeg HIBISCRUB (uden det er fortyndet) på det angrebne område og lader hesten stå i ca 10 med det på.

3 - skyller grundigt sæben af med lunken vand.

4 - sprøjter pmrådet med jodopløsning fra blue hors, - mener at det hedder skin.support men er ikke sikker.

5 - lader det tørre så længe det er muligt. hvis ikke jeg har tid til at lade det lufttørre tører jeg det af flere gange med vat eller håndklæde til det er helt tørt.

6 - masserer grundigt blue hors skin healer ind på hele området da det ellers hurtigt bliver udtørret af behandlingen.

Det er det eneste der har virket for mig. har prøvet aloe vera osv.

Ville dog ALDRIG bruge blå biotex til at vaske med. det er produceret til at vaske tøj i.

Vask i noget der er lavet til formålet. Hibiscrub, Clorhexidin mm kan købes til overkommelige priser på alle apoteker

VH Anne

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 21:53
Klorhexidin bruger jeg selv i håret, det så den man skal have recept for at få.

Men ellers kan du fjerne skorperne også bruge atamon, det sagde en gammel mand til mig virkede, men har ikke selv afprøvet.

Hilsen
Annecathrine
STOLT fjordheste ejer!
My Stile - Your Passion
Medlem af AS (Anonyme Sodaholikere)
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 09:20

Det der Aloe Vera gel, hvor kan det købes henne? Jeg har nemlig også en Garcon med muk på det ene bagben.. Har kæmpet lidt med det nu, men når jeg endelig tror det er væk, ja så kommer det tilbage..

Jeg har prøvet med Atamon, og det virker rigtig godt til at få skorperne af.. Men jeg kan ikke få det helt væk med dette..

Til jer der siger, at I barberer benet.. Er det med en skraber eller hvordan fungerer det? :) Min Garcon har nemlig både muk oppe på siden på benet og nede i koden. Så det var bare, om man også kan barbere det der oppe på benet?

Hilsen
Simone
aka. lykkelig hesteejer
© Garcon ©
- den smukke vidunderhyp!
(Den smukke vidunderhyp!)

0
0
Svar på denne tråd

man kan købe
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:10
0
0
Svar på denne tråd

Spørg dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:50

Min dyrlæge bad mig lukke ørerne for alle gamle husråd og lade være med at eksperimentere med f.eks. bio tex, atamon, skin healer og alt muligt andet som ikke er beregnet til muk.

I stedet bad han mig vaske og opbløde skorperne med lunt vand m. sæbe spåner. ALLE skorper skal væk.

Derefter skylles og der vaskes grundigt i Medi scrub - også kaldet Hibi scrub. Klip gerne, så det er nemmere at komme til der hvor sæben skal virke.

Derefter tørres benene godt og grundigt og smøres ind i salve, ordineret fra dyrlægen.

Allerede dagen efter havde hævelsen lagt sig, så jeg har i hvert fald lært at høre efter hvad dr. dyr foreskriver

0
0
Svar på denne tråd

Blue Horse Skinhealer
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:04
Jeg bruger altid Blue Horse Skinhealer, det tager mug i opløbet, inden der kommer betændelse...

Den største opdagelse i en hvilken som helst generation er,
at et menneste kan ændre sit liv ved at ændre sin holdning !!
0
0
Svar på denne tråd

Så nemt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 13:27

ligesom DenUheldigeKo bruger jeg også sæbespåner og når det er tørt en creme fra dr. dyr.

Bruger generelt sæbespåner til det meste - så det har vi altid i stalden.

Forebyggende får hypperne også jævnligt vasket benene i sæbespåner.

Støt en god sag - kig ind på www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

gode råd
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 15:42

Anne Cathrine: Almindelig Klorhexidin til desinficering fås i håndkøb og det er godt og effektivt til at fjerne bakterier med. Det fåes i mange forskellige udgaver som fx. sæbe, væske, shampoo og pulver og langt de fleste skal ikke bruge recept.

Anne D og DenuheldigeKo's råd synes er jeg er rigtig gode.

(bortset fra at du er kommet til at nævne skinhealeren under gamle husråd, men jeg regner med at det en tastefejl. Skinhealer er jo en creme specielt fremstillet beregnet til muk på heste).

Læg mærk at AnneD skriver at I skal massere blue hors skinhealer ind i huden. Det er ikke nok bare at smøre et lag på pelsen/skorperne og lade det sidde. Det skal gnubbes godt ind, gerne flere gange om dagen.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Katrunte
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 15:48

Har aldrig selv gjort brug af skinhealer.

Gengav blot hvad dyrlægen havde fortalt mig. Han havde tilsynladende ikke meget til overs for det.

Men som sagt, så kender jeg selv intet til effekten af det.

Børne vinter-ridejakke sælges. Se præ.
0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 17:16
Katrunte: Den jeg bruger i håret er så "stærk" man skal have recept til den

Hilsen
Annecathrine
STOLT fjordheste ejer!
My Stile - Your Passion
Medlem af AS (Anonyme Sodaholikere)
0
0
Svar på denne tråd

ok herfra
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 20:27

Anne Cathrine: ja, det kunne jeg godt regne ud. Men ville gerne oplyse at man kunne få en effektiv klorhexidin uden recept til at rense muk med, hvis nogen skulle være blevet i tvivl.

Denuheldigeko: Jamen, det er fint, så fik jeg lige det på plads. Kan så refere at jeg selv haft stor gavn af skinhealeren og det har mange andre hestebekendte også,(som sagt kræver det at den bruges rigtigt). Her anbefales den fra flere dyrlæger. Så det vil jeg bare lige tilføje. Resten af hans råd er jeg helt enig i.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

nem løsning
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 09:48
jeg vaskede det 1 gang i nizoral shampoo fra apoteket og så var det væk på 3 dage
0
0
Svar på denne tråd

VirkonS?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 20:53
Min dyrlæge har sagt jeg skulle vaske i VirkonS op til 3 gange dagligt og når benet er helt tørt skal det smøres i kopattesalve Er jeg den eneste der gør sådan her på hestenettet, eller har I erfaring for det ikke hjælper?

Hilsen
Magik
0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 23:46

Jeg har døjet med muk på min hest i en måneds tid og til jul var det så slemt, at bagbenet var hævet til op over hasen! Jeg har prøvet med alt muligt og har tilsidst brugt blå biotex (i lunkent vand - højst 30 grader)og det var det eneste som tog det.

Grunden til at der er så mange forskellige midler mod muk er, at det er forskellige bakterier, som forårsager muk, dvs. at ikke alle muktyper forsvinder m. vircon S eller f.eks. blå biotex, så du må prøve dig frem :-)

held og lykke

søger afkom efter min hoppe: Cabaret RDS 10919 DK DV, MF: Cannon Row xx. Webb efter World Class (Weltmeyer) og to efter Blue Hors Romancier.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider