Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen?
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 08:30

Jeg har hørt at hvis en hest/pony har været forfangen, år den nogle "ringe" på hoven når de vokser ud..

Er der nogen der kan ligge et billede ind af sådan en hov? Eller forklare mig hvordan det ser ud?

Jeg har en pony, som jeg tror har de ringe ca midt på hoven. Jeg har haft ham siden august, og har ikke mærket noget til ømme ben eller hove på ham, mens jeg har haft ham, men han var da lidt rund på et tidspunkt i efteråret.

Kan han have været forfangen uden at der har været symptomer, eller kan han have været det inden jeg købte ham?

Jeg har prøvet at trykke på hans hovsål (eller hvad det nu hedder) og han virker bestemt ikke øm, som jeg jo ville mene han var, hvis hovbenet havde roteret. Men tager jeg fejl? Der er heller ingen problemer når han går.

Jeg har aldrig haft en forfangen hest, så håber der er nogen der kan hjælpe.

Ponyen er 110 cm høj.

Mvh. Maibrit.

Opstaldning og sommergræs tilbydes på privat gård ved Trige

Passer søges til Pascall, 157 cm, tur og dressur

Passer søges til Lucky 110 cm, barn med forælderhjælp

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Det du kan se...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 08:54

...behøver ikke være forfangenheds-ringe.

Heste får også ringe på hovene ved foderskift, f.eks. fra døgngræs til vinter-fold/stald/foder...

Forskellen på disse foderskift-ringe og forfangenheds-ringene er, at ved forfangenhed buer ringen let nedaf hen mod dragterne, de er meget mere "tykke" eller markerede.

Du kan evt spørge din smed, hvis du er itvivl. Han kan også se om en hest har været forfangen, når han skærer i den.

Dette billede er af en hest der har været forfangen...

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sussie
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 09:18

Tak for dit svar.

Jeg håber det bare er pga foderskift så.

Men hvad mener du med at "ringen buer let nedaf han mod dragterne"? Jeg er faktisk ikke helt sikker på at jeg ved hvad dragterne er..

Jeg vil prøve at forklare hvordan Luckys hove ser ud; "ringen" sidder midt på hoven. Den øverste halvdel af hoven ser en smule "tykkere" ud en den nederste halvdel. Som om at der lige er sat lidt ekstra på rundt om hoven øverst..

Jeg skal have smed inden for de næste par uger. Så vil jeg også lige spørge ham.

Mvh. Maibrit.

Opstaldning og sommergræs tilbydes på privat gård ved Trige

Passer søges til Pascall, 157 cm, tur og dressur

Passer søges til Lucky 110 cm, barn med forælderhjælp

Babyudstyr sælges

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider