Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

pludselig opstået halthed
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 09:20

ja, min hoppe kom ind fra fold igår eftermiddag og var stokhalt, jeg aner ik hvad hun har lavet, der er ingen hævelser nogen steder, på benet, men hun er øm, og halter meget..

jeg smurte så noget hot cooler fra blue hors på, og lagde en bandage på og vil så se tiden an, her i morges var hun stadig halt, det er som om hendes ben os er lidt stift..

har i evt nogle bud, eller hva jeg lige kan gøre til dyrelægen kommer, enten i eftermiddag eller morgenformiddag..

juhuuu hoppen er ifol, den heldige far er feinbrand

0
0
Svar på denne tråd

hovbyld eller forstuvning
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 09:34

Min første tanke og bedste gæt er HOVBYLD!! En hovbyld er jo en forholdsvis simpel lidelse, men meget smertefuld, og heste kan blive decideret tre-benede af en hovbyld! Det kan være en langvarig affære.

De fleste dyrlæger er gode til at lokalisere en hovbyld og også få den skåret ud, men den bedste til formålet er nu SMEDEN!! Dyrlægen kan give antibiotika mod betændelse, og så er varme sæbevandsbade med til at hive betændelsen ud.

Heste får typisk hovbylder, hvis de træder på hårde, skarpe ting - det kan være jern, sten eller søm på folden, men også frostknoldet jord. Og derfor vil der nok komme mange hovbylder nu her efter sidste uges frost...

Din hest kan også have en forstuvning eller kodeledsforvridning, men så ville jeg forvente, at den fik hævelse i benet. Men det ville også være typisk efter en gang frost...

Held og lykke

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Mit bud
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 15:00
ville nok også være hovbyld når der ikke er hævelser osv at se/mærke. Det er lige årstiden for hovbylder nu her hvor vi har haft dage med hård frost. Hvis hesten er meget halt ville jeg dog få dyrlægen til at kigge på den og få fastslået hvad der er galt.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 15:52

Halthed uden hævelse...

Det lyder som en hovbyld. Men som de andre skriver, er det en god ide at få den undersøgt af dyrlægen.

Pøj pøj.

Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd

synes dog her da hun kom ind
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 16:36

at hun var lidt hævet bag på benet hele vejen ned..

og jeg prøvet og trykke rund tinde i hoven for og se om hun ville reagere hvis det var en hovbyld og det gjorde hun ik rigtigt..

0
0
Svar på denne tråd

det kan osse
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 17:27

være en indvendig hovbyld... Det kan de blive 3 benet a og osse hævet og kan være svært for dyrlægen at sige hav det er...

0
0
Svar på denne tråd

Trykke...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2007 18:25
Hvis du bare trykkede med fingrene, tror jeg ikke, det kan vise noget som helst. Der er vel en årsag til, at dyrlæge og smed bruger en tang. Men få du dyrlægen ud. Det er forhåbentlig ikke en seneskade, nu du siger, benet er hævet bagpå.
0
0
Svar på denne tråd

hovbyld
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 10:15

tak for svar allesammen, dyrelægen har lige været her, det var en hovbyld...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider