Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller/Betfor for dummies!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 10:48

Nu giver jeg det et forsøg mere. Nu må vi se om Milan vil spise Betfor/roepiller. Ellers må han bliver på det han er på ;)

Men jeg er 100 % uerfarent indenfor Betfor/roepiller, så derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogen der vil svare på :)

1. Jeg regner med at han skal have ca. 250 g. 2 gange om dagen. Men hvor meget vand skal 250 g. blødes op i? Hvad er de normale forhold? 1:3?

2. Hvor lang tid i forvejen kan man sætte Betfor/roepiller i blød, uden at det bliver ulækkert? Jeg er nemlig kun i stalden 1 gang om dagen, og skal jo så lave en gang aftens- og en gang morgenmad. Men kan de tåle at stå sådan små 20 timer?

3. Er 500 g. dagligt for meget, når han får wrap ad libitum? Han skal gerne tabe sig Han har bare tildens til at spise alt sin halm.

4. Nu fjerner jeg det kraftfoder han får nu her. Skal han så have 150 g. Salvimin Grøn pr. måltid?

5. Er der adre ting jeg skal vide om Betfor/roepiller? Alt af interesse, så Milan kan få det bedst mulige.

På forhånd tak

Mvh

Trine, Frosti og Mr. Milan

En pony er et barns drøm.

En hest er den voksnes eventyr.

0
0
Svar på denne tråd

Søg og du
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 11:53

vil finde.

Der har været millioner af tråde om roepiller, og alle har samme spørgsmål om dem.

Tine

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Til at starte med
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 12:46
Skal du finde ud af om det er betfor eller roepiller du vil bruge, da der er stor forskel på svarene alt efter hvilken af tingene vi snakker om..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Salvimin Grøn
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 12:48

Jeg vil bestemt ikke mene, han skal have 150g Salvimin Grøn pr måltid. Det er nok nærmere godt 100g pr dag, men det skal du have en med et foderplansprogram til at regne på.

Og nej 500g om dagen er næppe for meget. Det svarer cirka til 500g havre.

Og ja på denne årstid kan det sagtens stå 20 timer eller mere (hvis altså der ikke blandes andet foder i, jeg har dog fået at vide, at jeg for smagens skyld godt kan opbløde roepillerne sammen med Regulator Complete, da det er uden korn, så der sker nok heller ikke noget ved at putte Salvimin Grøn i, hvis altså Milan kan lide det, da roemosen jo så nok tager smag efter det.)

Blandingsforhold ja det kommer lidt an på, om det er Betfor eller roepiller og kan også variere lidt, da roepillerne ikke altid er ens. Men ja 1:3 for Betfor og 1:5 for roepiller (efter vægt, og ikke liter så vidt jeg husker, tror nok det blev suppe første gang jeg blandede ). Men prøv dig lidt frem mht blandingsforhold og opblødningstid. Nogle heste/ejere foretrækker det "tørt" andre "grødet". Bare pillerne er faldet fra hinanden er det ok. Og Betfor behøver ikke stå så længe, da det jo allerede er i små stykker, og der derfor ikke er samme risiko for at det svulmer op i halsen og giver spiserørsforstoppelse. Jeg bruger bare et halvlitersmål til pillerne og hælder så vand i på slump med vandslange uden at måle.

Men held og lykke med at få ham til at spise det. Og udfra billederne i den tidligere tråd vil jeg stadig mene, at han ikke behøver tabe sig. Det ligner vom og ikke fedt.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene.
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 13:18

Mange tak for svarene.

Ditte H du er en knag. Tak for dit gode svar. Jeg ved ikke helt 100 % hvad jeg får hjem. Om det er Betfor eller roepiller, da jeg har fået en til at købe det for mig. Har bedt om Betfor hvis muligt, men sagde at roepiller var okay, hvis de ikke kunne få Betfor :)

Nu må jegbare prøve mig frem, og se hvad Milan siger.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 13:29

en del mere sukker i betfor end roepiller. ca 25 % mere sukker.

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Ingen viden
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 13:52

Er der så ikke bedre at bruge speedy-beet... Læste i en anden tråd at der kun er 5 % sukker i det...

Kris - Også stadig uvidende omkring roepiller mm.

0
0
Svar på denne tråd

Jo, det er bare
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 15:57

ret dyrt. Roepiller indeholder omkring 10% sukker, hvilket ikke er særlig meget.

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Betfor...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 16:59
Ifølge en tidligere tråd har Trine tidligere prøvet med roepiller, som plagen ikke gad spise. Men Betfor er der nok større chance for, at den gider netop pga sukkerindholdet. Og så kan roepillerne måske sniges ind efterhånden ved at "fortynde" Betforen med dem.
0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 20:01
MASSER af vand til roepiller!!!

<33 Comtessa du er alt!!

<33 Comtessa du er min lille stjerne!

<33 Comtessa du er min lille engel!

<33 Comtessa du er min for evigt og altid!

<33 Comtessa jeg vil altid elske dig!

<33 Comtessa vi vil altid holde sammen!

<33

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal der vand
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 20:04
På, bliver det så ikke for ad at røre ved ?

Illum
I ate British beef in the 90´ and your excuse for being a cow is ?
Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 20:15

Mange tak for de sidste svar. Som Ditte H skriver så har jeg haft problmer med Milan og roepiller før. Derfor prøver jeg igen, og håber på det bedste.

Det eneste jeg pt ved er at jeg har fået roepiller hjem med noget melasse i. Så må vi se hvor meget :) Og om herren vil spise det.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 00:33

jeg bruger roepiller til min hest og han elsker det... jeg gir 80 kr for en sæk med 50 kg i... og så længe de ikk får fugt kan de holder sig i 100 år... jeg synes beet-for er for dyrt til min penge pung og så er der for meget melasse i...

jeg gør det at jeg laver foder min min hest så der er til aften og morgen... når det er gjordt, måler jeg roepiller af og hælder det i spanden og så hælder jeg vand over det, putter låg på og lader det stå til næste dag... så let er det...

du skal altid blande roepiller op i 1:5... altså 1 del roepiller og 5 dele vand... hvis der er for meget vand i bunden så kan man evt. hælde det ud inden man gir det til hesten...

ligesom med alt andet foder skal tilvæning til nyt foder altid ske gradvist... så start med 25-50 g pr. måltid og sæt dit korn ned med edt antal gram som han får af roepillerne... roepiller skal altid måles i tør tilstand...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

roerpiller
Forfatter: 
Dato:  01-01-2007 20:23
hejsa vi foder med roer piller på vores rideskole... de får sådan en stor blå marmelade spand fyld op i en sortt spand og fyldes halvt op med vand det får de to gange om dagen og de er friser mvh Dorthe så de fylder godt i spanden efter et par timer mvh Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider