Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Loppefrø, -skaller eller hørfrø
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 14:50

For at være sikker på, at mine heste ikke ender op med en gang sandkollik, har jeg de sidste par år brugt loppefrøskaller (HUSK).

De har nogle gange fået lidt hele vinteren over eller jeg har kørt en kur på dem ca. en gang i måneden. Bare får at være sikker.

Jeg ved godt at det er et udpræget fænomen her på den jyske sandjord og det må jeg vel bare lære og leve med. Jeg synes bare at det er dyrt og diverse foderstoffer glor åndsvagt på mig, hver gang jeg spørger efter det i større mængder end 1-3 kg spande.

Der må da være et marked for at sælge det i sække eller er jeg plus min omgangskreds med heste, de eneste, der mangler dette produkt?

Nu har vi så fundet ud af, at man i Tyskland kan købe loppefrø (altså ikke skaller, men frø) til ca. 50 kr/kg. Det er unægtelig en anden pris, men kan det bruges? Og hvad er igrunden forskellen på sorte, hvide og brune loppefrø?

Foderstofferne førsøger hver gang jeg spørger, at sælge mig noget hørfrø, men jeg gider simpelthen ikke at stå og koge det til hestene hver dag, for at undgå det danne blåsyre.

Hvad gør I andre?

Fodre i bare med hørfrø og krydser fingre for at det ikke danner blåsyre eller hvad?

Mange spørgsmål, men nu er jeg altså træt af at køre Sdr. Jylland tyndt for at finde det, jeg skal bruge. Håber, at der er nogen, der kan svare.

Læs mere om Highland Ponyen her: www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrøskaller...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 17:28

Det er muligt at finde loppefrøskaller i 20 eller 25 kg. sække (hos os er det godt nok tønder). Vi kan i hvert fald bestille det hjem og det mener jeg også at Sune kan. Desuden kan man vel de fleste steder få rabat hvis man køber meget.

Jeg bruger loppefrøskaller og er glad for det.

Vh Tine :-)

Hestens Urtehave- ny hjemmeside

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

0
0
Svar på denne tråd

hvor...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 17:38

Hvorhenne og hvad er kiloprisen?

0
0
Svar på denne tråd

hørfrø...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 09:20

Jeg putter først hørfrøene i fodret, når jeg giver hestene fodret.

Nogle gange koger jeg en større grydefuld hørfrø med urter i, så jeg har til nogle dage.

Hørfrøene brænder ikke på, hvis de koges på svagvarme med konstant omrøring.

Mine heste kan ikke lide hørfrø og slemt bliver det først, når jeg tilbyder dem kogte hørfrø, da de jo er slimede.

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

Økonomisk åbenbaring
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 13:57

med hensyn til "sandfordøjelsen". Måske?

Jeg plejer at koge hørfrø og blande substansen med revet rugbrød, sukker, salt, lidt "husk", havregryn etc. Alt for at gøre det lækkert. Konsistensen ender som formbare boller og hestene vil gerne have dem. Men det er ret bøvlet.

Hørfrøkager kan købes på foderstoffen. Den slimende/ønskede effekt kommer fra skallerne og er bibeholdt i restproduktet efter at olien er ekstraheret. Jeg antager at de er varmebehandlet, og dermed fri for blåsyre potentialet, i processen.

Jeg ved ikke (endnu) hvad de koster, men jeg syntes det lyder som en oplagt mulighed. Hvis de ikke kan lide det, kan det nok blandes med noget.

h-sine

Bedækning ved brunblak 5-gænger islænderhingst tilbydes.

Bedækning ved en sodrød Hackney hingst tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

25 kg sække
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 19:20

Som Tine nævner kan jeg skaffe loppefrøskaller i 25 kg Sække til en yderst fornuftig pris.

Hvis du er interesseret i yderlige information er du velkommen til at sende en besked.

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Er prisen
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 22:30

hemmlig?

h-sine

0
0
Svar på denne tråd

hvormeget og hvortit
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 14:25
Vi har desværre fået sand i noget af vores halm i år da det måtte vendes pga. regn og nu tænkte jeg om det var noget med hørfrø eller loppefrø . Hvad er bedst og hvormeget skal en stor hest have ??

Glædelig jul og godt nytår... DV er sagen

0
0
Svar på denne tråd

blåsyre?
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 14:36

Er der nogen der vil forklarer mig om ovenstående? hvad er dette? Er det noget der altid vil dannes ved fordøjelse eller er det kun nogen gange?

Jeg giver min lidt knuste hørfrø hver dag, men har aldrig hørt om at det skulle koges først, derfor bliver jeg da lidt bekymret når jeg læser det, håber nogen vil forklarer

Mvh Rosita

0
0
Svar på denne tråd

jow...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 16:10

Sine er bedre til at forklare det, men hørfrø KAN under rette forhold danner blåsyre i maven på hesten og så dør den... Jeg tør ikke give det uden det er varmebehandlet... endnu.

En stor hest skal have ca 100 gram loppefrø om dagen i ca. 5 dage, gerne fordelt på flere fodringer. Du kan også vælge at give den lidt hver dag som forebyggende.

0
0
Svar på denne tråd

Det er fint
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 18:09

med dig Danielle. Jeg snakker da også bare som vinden lige blæser.

Det jeg har "lært" er at sukkerstoffet : Glycosid Linamarin under de rette betingelser, herunder fugt og nogen i hørfrø indeholdte enzymer, er i stand til at danne blåsyre. Forhold der teoretisk er til stede i en hestemave. Så langt så godt, men det passer vist ikke.

Blåsyre er meget flygtigt og fordamper ved kogning. Derfor skulle det være sikkert at fodre med kogt/varmebehandlet hørfrø.

Hvis enzymet er i hørfrøet og fugt jo også er tilstede i menneskemaver - burde der så ikke stå noget på posen?

Jeg har kigget lidt på nogen tyske sider, og over en kam giver tyskerne hørfrø som fordøjelsesfremmende tilskud. De bruger det også i forbindelse med fx. pelsskifte. 20 gr/100kg hest, uden forbehandling og uden problemer.

Er der ikke en dyrlæge eller en dyrlæge-stud, eller en eller anden foder-ekspert i det her forum som gider at svare?? Jeg for mit vedkommende er ret forvirret lige nu.

h-sine

0
0
Svar på denne tråd

Sine prisen er da ikke hemmelig
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 16:22

Sine prisen er da ikke hemmelig.

prisen afhænger af mængden. Men normalt vil det være ca. 65 kr. pr. kg. hvis du køber en sæk på 25 kg.

Der findes tre forskellige formalinger af loppefrøskaller, de normale skalle, 40 Mesh(fin) og 60 Mesh (meget fin).

Send mig en besked hvis du er interesseret eller vil høre mere.

Sune

0
0
Svar på denne tråd

loppefrø frølopper hehe
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 16:47

Sune, hvor i landet bor du?

Jeg kunne ¨måske være interesseret :D

Vh Mette

Samson den flyvende Fjordhest

Gør livet til en fest

rid Fjordhest

Medlem af Discount Heste og Pony Vandrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

hørfrø
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 18:07

I min gamle stald fik alle hestene ubehandlede hørfrø hver dag. (Dosis: hvad der lige kan være i en hårdt knyttet kvindehånd, el. ca 10 gr.). for at undgå sandkolik. Dette var i samråd med 2 dyrlæger, og fungerede i 3 år uden problemer og uden kolikanfald.

Jeg bruger det stadig da jeg ikke mener det er farligt i så små doser.

0
0
Svar på denne tråd

Min hest..
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 19:07

får 100 gram hørfrø dagligt ukogt og han lever i bedste velgående..

Ingen kolik her og ingen forgiftinger.. Det er i samråd med dyrlægen..

Krone og bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Midtjylland

Læderridestøvler sælges - Se præs

0
0
Svar på denne tråd

nyhed om sandkolik
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 09:10

Interesant information om sandkolik.

www.heste-nettet.dk/nyheder/2349/

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Hvor meget skal
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 10:19

man give?

Min hest vejer omkring 450 - 500 kg.

Han har haft gæringskolik 3 gange på 4 mdr.

Skal man starte med at give en "kur" og derefter "forebyggende"

Jeg har lige modtaget loppefrøskallerne i dag.

Hilsen Helle

Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Helle..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 11:59

du har ikke overvejet at det er fodringen det er galt med..

Sand i tarmene giver vist ikke gæringskolik..

0
0
Svar på denne tråd

Hm dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 12:18

mente det kunne være sand.

Tror ikke der er noget galt med fodringen af ham. Der er udregnet foderplan.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Prøve for sand
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 12:22

Du kan jo med en ganske simplet gødningsprøve selv teste om der er sand i tarmen. Hvordan man udføre prøven kan læses her.

www.heste-nettet.dk/nyheder/2349/

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg lige
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 12:31

gjort.

Der er nærmest ingen sand i.

Men jeg har også været bundhysterisk med ham siden sidste kolikanfald. Han får ikke noget direkte på jorden. Min mand er i dette øjeblik inde i byen for at købe ind til en kasse som skal stå på folden. Til hø.

Jeg har lige læst på netdyredoktoren at gæringskolik sagtens kan opstå som følge af sand.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Prøv en kur
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 12:41

Hell

Det vil jo ikke skade at du prøver en kur med loppefrøskaller. Når han er i gang med kuren kan du jo evt. tage en ny gødningsprøve for at se om der kommer sand med ud.

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Sune...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 12:48

Det har jeg også tænkt mig.

Hilsen Helle

så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Bare fordi..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 13:56

der er udregnet foderplan, kan det sagtens ske at der er noget hesten ikke kan tåle i sin mave..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider