Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ang. muggent hø
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 11:35

Hejsa.

Ville bare høre om der er nogen kloge hoveder herinde, som kan fortælle hvorfor det ikke er godt at fodre med muggent hø (skimmelsvamp??) ?? Og i så fald hvad det kan give af evt. sygdomme hos heste? Jeg har forsøgt at søge under emnet, men kan ikke finde en tråd hvor der decideret står hvilke sygdomme heste kan få at muggent hø

På forhånd tak

Mvh Pernille

MATADOR MIX

&

RYTTERGAARDENS KJELDBJØRN

Medlem af Fjordhesten Danmark

0
0
Svar på denne tråd

luftvejsproblemer...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 11:45
Du kan bl.a risikere, at lungerne tager skade. Og udvikling af diverse allergier/hoste. Mennesker kan jo også blive ret syge, hvis de bor i et fugtigt hus med skimmelsvamp.
0
0
Svar på denne tråd

udover at du
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 12:48

risikere at ødelægge lungerne og give din hest astmatiskbronkitis, risikere du kolik tab af føl , der er mange risikoer forbundet med at fodre med dårligt foder.

spørg dig selv ville du spise muggent mad ?

man skal ikke give hestene noget man ikke selv ville sætte tænderne i !!

0
0
Svar på denne tråd

Muggent
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 13:58

Hø er gift og det skal smides ud.

Og dem der vander det og ikke gør det i minimum 12 timer , de gør samme skade , det støver bare ikke men svampesporene er stadig i live, de "dør" først efter 12 timer i vand.

Så ud med mugget hø.

Er du en af de "små" mennesker der bare skal påpege mine stavefejl, så forstå dette, det nytter ikke noget.
Jeg har dog opfattelsen af at selv "små" mennesker forstår hvad jeg skriver!
0
0
Svar på denne tråd

Hør på de andre.
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 15:52

Svampespore dør ik af at komme i vand, det er noget nogen tror.

De binder sig bare mere fast til høet.

De kan ik skylles ud.

Men for alt i verden smid høet ud.

Du ender bare med at stå med en hest der hverken kan tåle det ene og det andet. (Allergi).

Annemarie

(Laura & Emma, 20/7-06)

IF YOU CAN DREAM IT, YOU CAN DO IT.

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 16:51
... for svarene. Det er nu ikke mig som vil fodre med dårligt hø, men det sted hvor mine heste står. Det er som om ejerne af stedet ikke rigtigt vil høre på os opstaldere, som jo mener at høet skal smides af h til. Så jeg manglede egentligt bare bekræftigrlse fra jer kloge hn'ere.

Mvh Pernille

MATADOR MIX

&

0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 17:33

ingen tvivl om at skimmelsvamp er giftigt. Jeg lavede lige en søgning på skimmelsvamp på Google:

Fx dette her udddrag af artikel fra DRs hjemmeside:

Skimmelsvampe kan danne giftstoffer, der trænger dybt ned i maden, og tit man man ikke smage dem. Så muggen mad er lumsk og farlig.

Eller dette link, der beskriver ochratoksin, en almindelig svampegift pga mug/skimmel, som giver nyreskader:

www.eurofins.dk/index...enDocument

OG her står om skimmelsvampe i mad:

www.madogsundhed.dk/?p...ord&id=120

God fornøjelse, der skulle være materiale nok til at overbevise de fleste ;-)

:-) fra Nina

-

"Slå følge med dem der søger sandheden, og vær på vagt overfor dem der mener de har fundet den"

(Jens Martin Knudsen - 'Marsmanden')

0
0
Svar på denne tråd

tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 10:32

Hej!

Tusind tak for jeres svar allesammen. Vi har idag haft dyrlægen på besøg pga vaccination. Og jeg må hellere smide håndklædet i ringen og sige, at jeg desværre tog fejl Dyrlægen siger, at det er ganske ok at tage det hø fra med mug på, og så bruge det der ikke fejler noget. De baller hvor der var mug på er blevet smidt på møddingen, så der skulle ifølge dyrlægen ikke været noget galt i at bruge resten af høet

Mvh Pernille

MATADOR MIX

&

0
0
Svar på denne tråd

Hvornår er hø
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 15:43

muggent? Udover selvfølgelig når det lugter muggent.

I sommers da marken her blev slået, lagde jeg mærke til, at det støvede en hel del - både under slåning og pakning. Så kan jeg jo godt forstå, at høballerne støvede efterfølgende.

Er det så ikke godt at fodre med disse høballer?

Tinamaria

Bedækning tilbydes af palominohingst. Se billeder på præsentationen.

Hestebolig søges - se annoncen på Markedspladsen under ejendom ønskes til leje.

0
0
Svar på denne tråd

Hø der støver
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 16:46

Altså mug og støv er ikke nødvendigvis det samme.

Hvis høet er belagt med noget gråligt stads der sidder nogenlunde fast - typisk i enderne af stænglerne - så er det mug.

Hvis det støver allerede når man høster det, så er det jo ikke mug, men nærmere noget pulveriseret græs eller lignende.

Hø der har ligget på loftet kan også sagtens blive ret så støvet af støv der falder ned fra tagbjælkerne osv. dette støv vil kun være på overfladen af ballerne og ikke sidde fast - høet vil ikke støve når man spreder ballen ud, da støvet ikke befinder sig inde under overfladen.

Muggent hø er hø hvor der "gror" mug på.

Det kan også være hø der støver helt enormt når man åbner ballerne, hvor støvet simpelthen kommer indefra, dette hø er det værste - det er svampesporer der har formeret sig alt for kraftigt fordi høet har været for fugtigt da det blev presset.

Men kan se det, og man kan ofte også lugte det.

0
0
Svar på denne tråd

mug og støv
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 18:53

Min gamle hest fik astma da hun nåede op i årerne, hvilket desværre var en af årsagerne til at hun blev aflivet.. så det er noget skidt stads!

Muggent hø er som hippo siger "belagt med noget gråligt stads der sidder nogenlunde fast - typisk i enderne af stænglerne". Muggent hø og halm skal altid smides væk!

Men støvet hø er også farligt. Dyrlægen fortalte mig at der er to støvformer som oftest følges ad i hø og halm.

1. Store støvkorn (altså store nok til at man kan se dem med det blotte øje) er midlertidigt skadelige, i det de er ubehagelige at indånde, kan sætte sig i slimhinderne, øjne og næsebor på hesten, den kan jo ikke bare lige pudse næse som os andre. Hvis høet støver kraftigt så skal det rystes op (når hesten ikke er i nærheden) og helst vandes inden hesten fodres med det.

2. Små støvkorn i høet følger som regel med de store støvkorn, og kan ikke rigtig ses med det blotte øje, men man kan prøve at stikke hovedet ind i høet og tage en dyb indånding, hvis det fremprovokerer en hosten, så er det pga. små støvkorn. Disse er meget farlige for hesten luftveje idet hesten indånder støvkornene når de spiser høet, så disse trænger helt ned i lungerne. Dette vil over en periode lede til astma og kan øge risicien for allergi (gælder også for mennesker).

Generelt kan siges om støv at man bør huske at hesten tilbringer mellem 12-15 timer i stalden, mens man selv kun er der i nogle timer.

Mvh Maria ... og Glædelig JUL

0
0
Svar på denne tråd

Muggent hø
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 12:15

Muggent hø skal UD... (halm i øvrigt også)

For det første kan skimmelsvampene og sporerne sætte sig i lungerne som astma og allergi.

Men ud over det går de også ind og påvirker mave-tarmfloraen, samt ødelægger det gode foder du fodrer i krybben hver dag, da svampesporerne går ind og ødelægger vitaminerne og alle de gode stoffer i foderet.

Du må heller ikke nøjes med at tage det dårlige væk og bruge det der ser godt ud, for svampesporerne flyver rundt i HELE ballen. Er målløs over at din dyrlæge kan sige noget andet. Svare til at du kun fjerne den dårlige skive rygbrød i ´pakken, og så spiser de andre.

alt muggent skal ud, også foder og andet man vælger at fodre med... det er for farligt ellers

Foderplaner udarbejdes specielt til din hest, med hensyntagen til specielle behov!

Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig med
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 09:29

Alice.. Og jeg kan "bevise" det med min egen hest. Får hun wrap, der er lidt muggent, får hun tynd mave dagen efter.

"Men ud over det går de også ind og påvirker mave-tarmfloraen, samt ødelægger det gode foder du fodrer i krybben hver dag, da svampesporerne går ind og ødelægger vitaminerne og alle de gode stoffer i foderet."

Og ja, min x, der læse biokemi fortalte mig også, at hvis der var en anelse mug, var der millioner af mugsporer i resten, de kan bare ikke ses!

Så lad være, jeg regner det også for at være gift.

Lone

Nu med hjemmeside.. Igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Støvet kommer
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 23:50

af mug 8-)

Selv mens det står på marken, kan det sagtens blive muggent

OG det fineste alm. hø kan ligge på loftet og blive muggent i løbet af ganske kort tid (n)

:-) fra Nina

-

"Slå følge med dem der søger sandheden, og vær på vagt overfor dem der mener de har fundet den"

(Jens Martin Knudsen - 'Marsmanden')

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider