Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller helt konkret...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 22:20
Ja jeg tør næsten ikke... Men nu har jeg ledt og søgt - her, google m.v.

Hvordan opbløder I roepiller?

Det lader til at den gængse metode er en del piller til fem dele vand. Men hvad er en del?

Jeg mener fx. 50 g roepiller fylder en deciliter(dem jeg har købt), skal der så 5 dl. eller 2,5 dl.(250 g) vand i?

Lige et lille tillægs spørgsmål, hvor lang tid må der gå fra i blød sætning til udfodring. Jeg er klar over at de skal stå i blød i ca. 8-12 timer. Men kan de holde sig et døgn ved en rum temperatur på ca. 15 grader (C)?

Håber at nogen endnu engang vil dele deres erfaringer...
/Anja

Lotto er blot en ekstra skat der er pålagt mennesker der er dårlige til matematik...
>o
0
0
Svar på denne tråd

min version
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 23:50

hejsa,

når jeg har lavet roepiller til mine har det været en del ( ex 1 dl ) til 4 dele vand (4dl). Jeg går aldrig efter vægt i disse, men mere fylde.

umiddelbart vil jeg mene de godt kan holde sig. Jeg har ihvertfald ikke haft nogen problemer med mine.

hilsen

katarina

Lykkelige ejer af en dejlig unghest :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 07:13

Jeg opbløder altid til 2 døgn af gangen, men det er nok gammel vane da jeg havde flere heste sidste vinter. De holder sig fint på denne årstid men ville ikke gøre det til andet end 1 døgn hvis det var varmere i vejret.

Jeg opbløder mine lidt på gefühl - hælder 1 liter tørre piller i en sort foderspand og fylder ca ½ op med vand.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

vægt * 5 dele vand
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:33

Jeg tager f.eks. 100 gram tørre roepiller (har en brevvægt stående fremme) og hælder 5 dl. vand i = 600 g. færdigt foder.

Jeg har en 2 liters sodavandsflaske, hvor jeg har streget op, hvor meget vand, der skal i ud for de forskellige mål tørre roepiller (50 g., 100 g., 150 g. osv. op til 400 g.).

Sådan synes jeg konsistensen af roepillerne bliver bedst. De er fint opblødt, og der ligger ikke overskydende vand i bunden.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:49

De suger forskelligt. Så man skal prøve sig lidt frem.

Hvis man får lavet den en smule "tør" kan man altid hælde lidt mere vand ved.

Og nogle heste kan ikke li´ hvis det er sjasket.

Men de skal altid være opblødte og det kan man kontrollere ved at mærke på dem, nogle hårde piller imellem og der er ikke kommet nok vand i fra starten.

Illum, Djævlens Advokat.
0
0
Svar på denne tråd

Vores fra DLG
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:59
bliver opblødt med 12 liter roepiller og lige knap 48 liter vand = en murerbalje fuld.
2 -3 timer, så er de klar.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle svar...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 10:04
Jeg vil prøve mig frem som en nævner, det lyder jo til at være meget individuelt...(har lige smidt en portin roe suppe ud - 1 dl. roepiller til 5 dl. vand )

/Anja

Lotto er blot en ekstra skat der er pålagt mennesker der er dårlige til matematik...
>o
0
0
Svar på denne tråd

suppe.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 12:49

Du kan jo bare have et dørslag til at si vandet fra, hvis du har brugt for meget...

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

1:4-5, 1 kg. roepiller:4-5 liter vand
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:01

Jeg opbløder hver dag i en 15 liters spand 3 kg. roepiller (x2) og fylder op med vand. Det giver en fast roemos, som ikke er for våd.

Hvis du har brugt 1 dl. roepiller og 5 dl. vand, så forstår jeg ikke, at det blev til "suppe"??? Det burde være OK. Hvad vejer 1 dl? Jeg vil sige 100 gram roepiller og 2½ dl vand, 250 gram roepiller og 5 dl. vand osv.

ER det rigtige roepiller, du bruger? Ikke Betfor eller Speedy Beet, vel? For både Betfor og Speedy Beet trækker mindre vand end almindelige roepiller og skal kun opblødes i forholdet 1:2-3. Jeg har flere gange erfaret, at folk blander produkterne lidt sammen, så man skal være sikker på, at man snakker om det samme...

På denne tid af året kan roepiller sagtens holde sig 1-2 døgn - det burde ikke være noget problem. Man kan sagtens lugte det, hvis de er begyndt at gære og lugter "surt", hvilket især sker om sommeren ved højere temperaturer. Når der er over 15 grader, passer jeg altid lidt på opblødningstiden.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Ca 1:4 på volumen...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:39
...bruger vi til KUN roepiller.

Da vi oftest blander hvedeklid i passer det nogenlunde med 1:5 (også volumen målt i roepiller:vand - og så rører vi bare kliddet i.

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Parelli Playday i Grønhøj Rideklub
SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:03
Ja det er 'rigtige' roepiller(grå-sorte piller), ikke speedi beet el.lign.

Jeg lavede en ny portion i morges 1:4 på vollumen (1 dl. roepiller vejer som nævnt 50 g.). Det ser ud til at 'virke' bedre, men stadig lidt snasket. Det vil jeg prøve og se om de vil æde i aften. Ellers må jeg se om jeg kan få det lidt mere tørt i morgen .

Men igen mange tak for erfaringer, de er meget velkomne...

/Anja

>o
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:23

Jeg har et målebæger som jeg fylder halvt op med roepiller og så fylder jeg den helt 2 gange med vand - altså i forholdet 1:4.

I går satte jeg roepiller over til i dag. Når jeg tager i stalden om et par timer, så blander jeg foder til aften i dag og til i morgen tidlig. Så de kan sagtens holde sig.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider